2013-04-04

 
 
Hej alla bloggläsare
 
Idag har det varit en dag som rullat på i en vanliga vardagslugna tempot.
Har minsann inte varit utanför dörren mer än fem minuter under hela dagen. Och det var när jag testade den nya rampen som arbetsterapeuten hade med sig,  det var dock en liten besvikelse för vist är den bredare men fortfarande lika brant så jag kan ju inte ta mig upp om jag väl kommit ner. Så att ta sig ut på egen hand är ju inte aktuellt än så länge, tyvärr. :-(
 
Tänkte berätta som vanligt hur dagen sett ut från mitt perspektiv.

Började som vanligt med att vakna tidigt men idag så lyckades jag somna om och sov minsann till tjugo över sju så länge har jag inte sovit på evigheter. Låg kvar och drog mig så jag var nog inte uppe innan klockan var halv nio.
Tyckte hela dagen försvann när man äter frukost så sent,men men det får man ta.
 
Kände mig pigg så efter frukost blev det lite skurande av kökskaklet, ni kanske undrar hur det går med en hand, men jag har svintot i vänster hand som är förlamad och så kniper jag med högran över vänstran och sedan styr högerhanden var det ska putsas. Då får ju vänsterhanden samtidigt lite rörelseträning, vilket är jättebra. Efter ett tag kände jag mig trött i vänster axel och arm och då var det dags att sluta så man inte får ont.
 
 
Efter detta tänkte jag att jag går in och lägger mig i ett varmt och skönt bad och låter mig masseras av massages strålarna i badet,men innan det så kände jag att det var dags att trimma till frissan och raka mig.
Sen var det dags att tvaga sig låg i badet tills jag såg ut som ett russin.
 
Sen var det dags för kommunens sjukgymnasten och arbetsterapeuten att göra entre, de hade med sig lite ny hjälpmedel, min nya kamrat som jag ska asa med mig ett tag framöver
som jag ska träna med och sen ville de se hur det var för mig att komma in genom våran andra ingång i huset nämligen genom groventrén. Där finns ett trappsteg för att komma ut och vi ska träna detta för att jag ska kunna komma ut och in själv i huset. Då kommer jag att ha en rullstol ståendes i groventren och en inne i huset
.
Med det nya hjälpmedlet ska jag kunna träna min gång och ståendes utan att hålla i något som jag gjort tidigare.
Jag provade hur det kändes och med en del träning ska detta nog funka framöver :-)
 
Så jäkla skönt att under kortare turer slippa rullstolen. Frågade sjukgymnasten varför jag börjat få ont i vänster höft och det är nog överansträgning, dvs att jag stått och tränat benet för mycket, och även sittandet tar mycket på höften. Så jag ska försöka ligga en del för att avlasta höften.
 
Tösen var iväg med kompis och frun på ridning och pågen cyklade till en kompis så jag hoppade in i sängen och lade mig en sväng och somnade så klart och sov i nästan 2 timmar. Så underbart men jag hade nog sovit hort för jag tyckte jag hade svårt att piggna till.
 
Nu var det dags för kvällsmat och vi valde att lyxa till det lite idag och beställde china mat till pågen stora förtjusning.
 
Efter detta så var det dags för familjen att gå upp och se på lets dance och eftersom jag inte kan komma upp på ovanvåningen så frågade jag sonen om vi kunde ligga i våran säng och kolla en film på datorn ihop. Detta gick bra och vi så en film som heter Bad boys 2, en riktig actionfilm till våran stora förtjusning. Så jäkla mysigt vi hade det när vi låg ihop och kollade filmen, det är verkligen kvalitetstid ihop detta, så underbart
Även den fyrbenta vännen ville ju vara med på ett hörn i sängen så klart
 
Efter filmens slut var det dags att uppdatera dagens blogg och för pågen var det godnatt
 
Så nu är detta gjort och jag säger godnatt och sov gott vänner
 
Kramar till er alla
 
 

Kommentarer :

#1: Månsson

Nu blir jag heligt förbannad. Vad är det de inte fattar angående rampen?? Det finns ramper där du utan större ansträngning kan ta dig in och ut själv. "Buss på dem igen".

skriven
#2: Ewa

Kan inget annat än att beundra din kamp:)

Svar: Tack Ewa känns bra att du har hittat hit och följer min kamp. Att du sen beundrar den känns ju ännu bättre, blir så glad :-)
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: agneta björk

Vad underbart att få slippa rullstolen, ibland. Bara jobba på, tänk så långt du har kommit nu. Sådan skillnad, det har ju hänt så mycket, mot när jag började följa din blogg, du är så djäkla duktig. Heder åt dig och fortsätt kämpa, vännen. En sådan härlig hund du har :-))))

Svar: Vist har det hänt sakerneta jämfört med tidigare, bara svårt att hålla igen på träningen , vill för mycket men nu blir det vila ett par dag agar så den ömmande höften återhämtar sig. Hoppas få komma till hässleholm näst kommande vecka
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :