2013-04-04

Gokväll
 
Vill för det första tacka alla vänner som delat min blogg vidare för nya läsare och för det andra tacka alla nytillkomna läsare igår var sidan visad 676 gånger vilket är nytt rekord för mig, så glad att folk tar sig tid att gå in och kolla sidan.
Får hoppas att folk funnit det den intressant och trevlig och att man vill fortsätta läsa den.
 
Idag började dagen som vanligt med kaffe och frukost, och som vanligt vaknade jag tidigt.
 
Idag så skulle jag in på sjukgymnastiken halv tio så taxin kom vid nio och så åkte jag in till min sjukgymnast
 
Väl framme så började jag dagens övningar med att cykla på träningscykeln och försökte jobba med vänster fot, att den också fick trycka på pedalen och inte bara åka snålskjuts med höger foten.
Det gick hyfsat änvände väl höger fot 75% och vänster fot 25% så jag cyklade i 12 min som var fullt tillräckligt.
När jag värmt upp på cykeln så var det dags för lite benpress, här var det viktigt att vänster ben också arbetade och böjdes ordentligt, detta var lite svårt men en början iallafall.
 
När jag gjort denna övning var det dags för att sitta på pilatesbollen och gunga från sida till sida för att hitta balansen, känns lite osäkertt att gunga till vänster sida eftersom man har dålig pejling var man har kroppen och att man är svag i den sidan. Men som sagt en början och rom byggdes ju inte på en dag eller hur.
 
Nu var det dags för fötternaa att arbeta lite, satt på pilatesbollen och rullade fram och tillbaka samtidigt som fötterna skulle följa med och röra sig upp och ned funkade riktigt bra faktiskt efter ett tags träning så man fick in rörelsen.
 
Nu var det dags att resa sig ur rullstolen och stå  på egna ben, det är en sån otroligt skön känsla att få belasta båda ens ben och stå upp :-) svårt att beskriva känslan men den är otroligt stark.
 
Nu så gjorde sjukgymnasten lite böj och sträck övningar för att tänja armen och benen så att man inte stelnar till då man sitter mycket tid i rullstolen,kändes faktiskt riktigt gott att sträcka ut musklerna.
 
Nu var det dags för att ta sig hem med taxin igen för att hem och se till att barnen fick lite mat i sig, de hade också varsin kompis på besök så det blev utfodring av resterna från igår. De klarar ju det själva men man är väl lite hönsig som pappa.
 
Efter lunch så skulle en vän som jag haft som ungdom på fritidsgården komma på besök och fika lite, alltid trevligt att de kommer tillbaka för att sitta och prata man har svårt att tänka sig att det är 20 år sen jag var deras fritidsledare.
Tyvärr å kunde han inte dyka upp idag eftersom den bil han hade lånat hade blivit upptagen, så vi får helt enkelt boka om träfffen.Har faktiskt på sistone att flera av de gamla ungdomarna man haft tidigare i sitt arbetsliv kommit upp och hälsat på vilket glädjer mig oerhört. Så många minnen man har från de olika individerna roligt att minnas tillbaka :-) 
 
Sonen och pappan i familjen som fått en ny sak och sysselsätta sig med under pappas översikt var en mycket uppskattad sak till sin mors förtvivlan, OBS det är pappan som bestämmer över denna pryl, trots han använder den under min uppsikt !!!!
 
Nu när eftermiddagen blev ledig så rullade jag in i sängen och hjälpte pågens kompis med att formatera hans dator som var proppfull med allt ungar laddar ner på sina datorer, så jag passade oxå på att slummra till under tiden datorn stod och tuggade sig igenom installationen.
 
Nu när det var kväll så begav sig barnen iväg på sina respektive träningar, vilken tur man har som bor i en by där man hjälps åt att köra barnen till sina träningar :-)
 
Nu när det var tyst i huset rullade jag och hunden ut på trädecket för att borsta igenom pälsen, bra att borsta utomhus då fåglarna får lite byggnadsmatreial också.
Nu när detta var gjort passade jag på att belöna han med lite lek då jag gömde lite godis som han fick sniffa upp på olika ställe. Alltid en uppskattad aktivitet.
Efter detta fortsatte jag med att ge daammsugaren en omgång på nedanvåningen som hade ett  stort behov av detta när ungarna ränt in och ut hela dag, så nu var et rent och snyggt igen
 
 
Nu var alla åter samlade så nu tog vi lite färdigköpta revben och smaskade i oss, uppskattat från ungarna.
 
Så nu slår vi läger här hemma och jag lägger mig i sängen för att få lite go musik under tiden bloggen uppdateras.
Jag måste avsluta dagen med att säga attjag är oerhört tacksam för alla fina människor som hör av sig och engagerar sig i min resa, det gör mig så glad
Må så gott alla vänner och hoppas vi ses imorgon igen
 
Sov gott och var rädda om varandra

Kommentarer :

#1: Glenn

Hallå PJ! Du hinner ju med hur mycket som helst på en dag. Härligt att läsa att du är på gång med styrka i ben m.m. Kämpa på/Glenn

Svar: Ja det är jätte trevligt att e att du kommenterar min blogg, det gör att man stärks i att fortsätta skriva och framför allt gör det en glad att ens framsteg uppmärksammas
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Glenn

Hallå PJ! Du hinner ju med hur mycket som helst på en dag. Härligt att läsa att du är på gång med styrka i ben m.m. Kämpa på/Glenn

Svar: Tack Glenn för att du kommenterar min blogg
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Månsson

Bloggen har blivit till kvällsliteratur, men nu är denna mannen trött som ett ålderdomshem och hoppas få sova sig igenom jouren. Du PJ samla allt bloggande och skriv en bok under rubriken " min resa mot målet"

Svar: Ja det är kanske något man skulle fundera på och vad trevligt att du läser den varje kväll :-)
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Anders

Träningen ser ut att gå bra! :-D
Pojkar har gillat vapen i alla tider, har ett bra luftgevär med kikarsikte som ni kan låna ifall ni vill ta steget upp från soft airgun ;-) Med tillhörande måltavla skulle ni kunna tävla i att skjuta prick på tomten :-D Är ni sugna så säg till.

Svar: Ja Anders träningen går framåt sakta men säkert. Ja vi får se ang. vapenbiten det räcker än så länge med detta, men tack för erbjudandet. Vi skjuter prick och tävlar mot varandra riktigt skoj
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Jenny

Tjena PJ. Hittade din blogg som var delad på FB. Visste inte att du var sjuk och fick först hjärtsnörp! Men sen jag läst allt och vet ju via våra uppdrag med ungdomarna, att du är kämparna kämpe. Att ge upp finns inte på din världkarta. Jag vill dela din blogg till vänner som kan söka styrka och hopp genom att läsa om din kamp. Ok? Massor med kramar Jenny

Svar: Hej jenny roligt du hittat min blogg där jag delar mitt liv och min kamp att komma tillbaka till vardagslivet, tack för att du kommenterar och reflekterar över innehållet. Vist får du lov att dela den vidare
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :