2013-04-08

 
Hej alla goa bloggvänner
 
Idag var det åter dags för att ta klivet in i verkligheten igen efter barnens påsklov då vi kunnat ligga lite längre och bara varit tillsammans, vilken lyx. Men idag var det brutala uppvaknandet ett faktum och barnen skulle in i den vanliga ruliansen igen.
 
Det var sega barn till frukosten men när väl den var intagen så piggnade dom till. Idag var det också dags för mig att ta mig in till sjukgymnasten å efter det att barnen dragit till skolan så tvagade jag mig och försökte att hinna komma iordning innan taxin kom för att köra mig in till stan.
 
Kände mig på bra humör och riktigt tänd på att träna idag, har tidigare varit lite sliten men idag så jäklar skulle det tränas.
 
Så jag kom in lite tidigt och vi skulle prova den nya käpp som jag fått från arbetsterapeuten, men detta visade sig lite för svårt just nu. Sjukgymnasten tyckte inte det var någon större mening med att bara släpa foten med sig, så det tar vi längre fram.
 
Nu gällde det att hitta musklerna i vänsterbenet och vara med i tanken hur det känns när man spänner respektive slappnar av med muskeln. Lyckades hålla mitt vänstra ben i  luften i 10 sekunder nytt rekord, då lyfter sjukgymnasten upp benet och jag håller då kvar när hon tar bort stödet, jättejobbigt men rekord:-)
Klarade även av och sträcka själv ordentligt på benet då jag låg ner vilket inte gått så bra tidigare men idag så lossnade det, så kul. :-D
Gjorde lite mer sträck rörelser innan jag fick gå över till redskapen.
Då var det först armens tur att få lite träning hade en pilatesboll som jag rullade fram och tillbaka med vänster arm, kan ju tycka att det är löjligt att man inte har mer kraft en så men det är bara att vänja sig och ha tålamod i mängder
 
När detta var gjort så tyckte hon att jag skulle kliva upp på motionscykeln och ta en runda, det blev minsann 6 minuters cykling.
Efter alla övningar var jag rejält svettig och väldigt nöjd med dagens prestation fick en uppmaning innan jag rullade iväg: Glöm inte läxan, vilket var att ligga på sidan och lyfta vänsterbenet böjt i vinkel  uppåt.
 
När jag kom ner igen i vestibulen så satt jag och väntade en stund på att taxin skulle komma eftersom jag var tidigt nere, satt och njöt av go musik. Efter en stund dök taxin upp och jag rullade fram till passagerarsätet, chauffören sade att det var fler vi skulle hämta upp fler resenärer på vägen och att de behövde framsätet. förklarade då att jag inte kommer in i baksätet  och jag också blivit lovad framsäte när jag beställde. Cauffören ringde några samtal utan att få svar. Jag sade att jag inte kan inte hjälpa det och att han får lösa det.
Då sade han till mig att hoppa in i framsätet och så körde vi under tiden ringde han samtal för att ordna fram en annan bil till den andra kunden.
När vi kom hem så sade han att han stressigrt att han måste köra iväg till nästa kund, sa återigen att det kan han inte belasta mig för.
När han sedan kom runt med stolen på passagerarsidan sa han att jag bara skulle vara tacksam att han kört mig, då tände ekeberg till och sa till han att är det inte jag som är kund och är det inte hans jobb att skjutsa mig. Och i ett serviceyrke så behövs empati magkänsla och tålamod har man inte det och dessutom inte kan be om ursäkt då ska man nog byta yrke ;-) eller får nog kristianstads taxi internutbilda vissa av sina chaufförer i vett och ettikett
 
Var milt sagt förbannad när jag rullades in genom dörren men skrev till skånetrafiken på fb och de lovade att undersöka saken och kontakta mig, nu ikväll så skrattar jag mest åt det. Tycker samtidigt det är viktigt att markera vad som är okej och inte okej och säga det till den det berör och inte gå omvägar med mitt budskap.
 
Nog om detta på eftermiddagen körde frun och jag ett ärende till stan för att få saker gjorda som var ett måste, frun passade samtidigt på att sticka in till stadium och handla nya joggingbrallor till mig, inte för att jag ska börja jogga just idag men för framtida behov kanske, bra med framförhållning :-) nä skämt och sido har ju svårt att knäppa knappar.
 
På kvällen kom kompisen Henric på ett spontanbesök vilket var uppskattat han satt och käkade kvällsmat med oss och sen stack barnen och frun iväg på träningar så vi satt själva kvar och snackade en go stund, trevligt trevligt. :-)
Efter dagens övningar var jag rätt så trött så rullade in i sängen för att surfa och kolla nätet lite. Har faktiskt blivit kvar här under resten av kvällen och lyssnat på musik.
 
De andra i familjen kom hem och sen var det sängen för barnen och frun började planera inför morgondagen och jag uppdaterar dagens bloggande :-)
 
 
Avslutar dagen med detta bildbudskap som jag tycker säger mycket
Må bäst där ute så hörs vi imorgon

Kommentarer :

#1: Stefan Sjögren

Kör hårt!

Svar: Ja jag kör för hårt så nu blir det lite vila och tack för din kommentar
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Anders

Fan vad gött PJ med framstegen hos sjukgymnasten! :-D
Håller med dig att chauffören har ett serviceyrke, samtidigt låter det som att personalen som tar emot beställningarna behöver vara mer tydliga uppmärksamma till förarna. Hoppas att de lär sig med tiden annars är det fel person på fel plats! :P

Men det viktiga med dagen var ändå dina fysiska framsteg! :-D

Svar: Ja Anders riktigt roligt att det går framåt med sjukgymnastiken och vist ska taxi chaufförer bära sig bra åt mot sina kunder en självklarhet
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :