2013-04-15 och aftonbladet

Hej vänner och läsare
Idag har varit en dag då hänt en hel del saker faktiskt, till och börja med så var det bara dags att upp och hoppa idag inget snoozande idag inte.
Bara till att hoppa upp ur sängen och rulla ut till kaffekokaren :-) och sen var det ju dags för att se till att frukosten kom på bordet, idag skulle pågen cykla till skolan med kompisarna istället för att som brukligt ta skolbussen. Bara att uppmuntra vardagsmotionen, och detta är ett gott vårtecken :-)
 
Jag skulle till min primärvårdsläkare och sjukgymnast idag för att dels träna och dels ha en medicinuppföljning med läkaren. Taxin kom strax innan klockan åtta, var en trevlig chaufför idag och vi satt och pratade om just stress och jobb under tiden vi körde mot stan. När jag väl var framme så var jag i god tid för mitt läkarbesök så jag passade på att ringa upp rehabkliniken i Hässleholm för att prata med deras kurator och se hur processen gått med min nya remiss, tyvärr var det ingen som svarade så jag pratade in ett meddelande så att hon kunde ringa upp mig.
 
Nu var det dags för att rulla in till min läkare och berätta vad jag råkat ut för eftersom han inte varit involverad tidigare. Vi diskuterade hur jag på bästa vis skulle återkomma till vardagslivet, hans bestämda åsikt var att jag skulle till rehab i Hässleholm eller Orup som också har en rehab avdelning för förlamnings skadade patienter.
Vi diskuterade vidare vilka mediciner som jag ska ta i fortsättningen och vilka jag ska sätta ut, fick beröm för att jag satt ut de starkaste preparaten på eget bevåg. Fick nu också en förlängd sjukskrivning från han så jag utan press kan komma tillbaka till friskhet.
 
Nu så var det dags för att plåga kroppen med lite sjukgymnastik, var lite tidig men satte igång själv med att träna armen med en pilatesboll och få den att rulla fram och tillbaka innan det var dags för lite benpress.
Böjde och sträckte det utan vikt men det behövs inte vikter för vänsterbenet tillräckligt tungt ändå. Nu var det motionscykelns tur att få mig lite svettig inte mycket som behövs ;-) men cyklade minsann i tio minuter vilket är kanon för att vara jag, dock utan belastning men det gör inget nöjd ändå. Ska ju vara nöjd och inte hela tiden pressa mig som jag gjort innan i livet utan hitta det där magiska ordet lagom. Att lära sig inte vara antingen svart eller vit är en sak jag försöker träna i de flesta situationer nuförtiden. Nu var det åter dags att stå med hjälp av ribbstolen och att hitta balansen i kroppen. Att böja sig från sida till sida utan att tappa balansen är ju ett måste för att lära sig gå ordentligt.
 
Nu var jag färdig och lämnade sjukgymnastiken för att snabbt ta mig ner och hämta en telefon som varit på lagning. Hämtade den hos en ungdom som som numera är säljare på telenor, får bra service av han , något får de ju betala tillbaka efter den tid man jagat dem som tonåringar ;-)
 
Nu var det dags att ta taxin hem för att få i sig lite mat till lunch, värmde lite sester sen helgen och nu kände jag mig trött efter maten så jag rullade in i sängen och somnade en stund innan pågen kom hem lite tidigare än vad som brukligt är på måndagar men skolan skulle vist ha något möte så de hade blivit lediga, så han tog hunden och gick middagspromenaden jag somnade om en stund till.
 
 
Nu ringde en kvinna från skånetrafiken, trodde de skulle berätta hur det gått för de ärenden jag gjort en anmälan på men hon skulle bara berätta att min färdtjänst nu i princip var färdig och inom någon dag så skulle jag börja kunna utnyttja denna tjänst, så jäkla gott att kunna ta sig var man vill utan att vara beroende om jag känner för att åka iväg någonstans för att göra något å är det inga problem längre så himla gott :-))))))) Var så glad och upprymd av detta beslut som jag väntat på länge.
 
 
 
Tog på mig lurarna och låg och softade och hörde knappt att telefonen ringde och såg att det var ett 08 nummer tänkte vad är det nu för försäljare som ringer, men det var en som hette Mary och jobbade som medicinsk reporter på Aftonbladet och fått nys om min sjukdom och min blogg tydligen någon tipsat :-) Frågade om vad som jag råkat ut för och ställde massor av frågor, en del kunde jag inte besvara och då skulle de ta kontakt med medicinskt sakkunniga för att få mer kött på benen.
Efter ställt alla sina frågor så skulle hon kolla med sina chefer om detta kunde vara något att skriva om i tidningen, lovade att återkomma inom någon timme. Så spännande detta var att media kan ha denna enorma spridningskraft.
 
Efter detta rullade jag ut på tralldecket för att njuta lite av solens strålar
 
 
och då samtidigt passa på att kamma igenom hundens päls vilket var i behov av så man var fin.
 
 
Kunde inte släppa tanken på reportern och vad hon skulle säga när hon åter ringde upp. Under tiden tränades hunden också på diverse kommandon han lärt sig, han tycker det är så roligt att få jobba lite, när sen frun och sonen kom ut också för att spela lite boll blev hunden överlycklig rusade runt på gräsmattan med pinnar i munnen, länge sen jag såg han så glad och springa så fort. Tidigare har han kunnat sticka utanför tomten men idag så stannade han hela tiden på vår tomt.
 
 
Nu ringde telefonen och det var Aftonbladets reporter och de hade beslutat sig för att skriva om detta så hon frågade om det var okej och om hon kunde skicka en fotograf för att ta bilder. Jag sa ok till detta så på onsdag eller torsdag så blir det plåtning, så spännande detta äventyr tar sig i skepnad. Jag riktigt myser om man nu kan göra det i min situation men utifrån det stadiet jag befinner mig i. Jag måste ju kunna njuta och försöka se positivt trots jag är sjuk och sitter i rullstolen just nu. De ville göra ett reportage om mig, min blogg och min sjukdom, så spännande att media kan ha denna enorma spridningskraft.
 
Nu var det dags för att få lite kvällsmat i magen innan fru och dotter skulle till stallet och dagens ridlektion.
Vi blev ensamma grabbar kvar i huset och så kom även Olle , fruns styvpappa för att se lite fotboll och dricka lite kvällskaffe trevligt, trevligt.
 
Nu var det dags för att fixa och trixa lite med bloggen hade under dagen legat och kollat lite olika saker som man kunde installera på bloggen för att göra den bättre. Inte för ni läsare märket någon skillnad men jag gör det :-)
 
Ska imorgon försöka mig på att få den registrerad på bloglovin vilket är en gemensam sökmotor eller en site man kan samla alla bloggar man följer, detta genom att få in ikonen på sidan. Tycker verkligen min nya hobbies är jätteskoj och tycker det är roligt med alla nya saker man lär sig, människan är ju nyfiken av naturen.;-)
 
Nu var det åter dags för att rulla in i sängen och slå ihop ögonen och få sig lite läkande sömn, inte alls fel :-)
Må bäst där ute i cyber spacen
Jörgen
Kramar till er alla och tack för ni tar er tid att läsa det jag skriver.

Kommentarer :

#1: Peter

Kul! Bra jobbat på träningen, Jörgen! Va gott att transport frågan har löst sig.. Då är det TV nästa då? :) Bra att det sätts fokus på vårdapparaten och människan som oftast ofrivilligt kläms in i dess kuggar med allt vad det innebär... riktigt bra tycker jag.. Keep up the god work, mate!!

Svar: Det var länge sen peter :-)Att transport frågan löst sig är kanon att kunna ta sig var man vill till en rimlig kostnad vore var mans rättighet, men nu är det löst och jag är fri att åka var jag behöver och har lust med:-) Tack för din kommentar. Ni kan väl ta er hit någon kväll och grilla lite???

Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Anders

Fortsatt gott väder och fortsatta framsteg i träningen. :-D

Att Aftonbladet hör av sig är ju ett tecken på att din blogg har stor genomslagskraft och når många! ;-)

Lokalpressen, lokalradion och nu dagspressen. Nästa steg borde nu rimligen vara TV4Skåne... :-O

Jag tror att värmen och solen kommer att kunna lyfta dig ytterligare några snäpp i din träning! ;-D

Svar: Ja Anders jag glädjs riktigt ordentligt av att min blogg blir uppmärksammad och att detta gör fantastiskt för mitt välbefinnande eller ego om man vill uttrycka det så
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Charlotte

Härligt Jörgen, älskar att läsa hur positiv du är! Superkul för dej att du får lite feedback på de du gör genom att Aftonbladet hör av sig. Fortsätt kämpa!

Svar: Tack charlotte jag blir så jäkla glad när du berömmer min positiva sida detta gillas :-) och vist är det spännande med aftonbladet men är nog lite nervös inför direkt sändningen med Helen Persson 10.30
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Bo Lovén

Du verkar göra stora framsteg i träningen. Bra att du fått klart med färdtjänsten. Hoppas att aftonbladet skriver en artikel som visar att man kan ta sig tillbaka till ett normalt arbetsliv efter en sån här händelse. Kämpa på och ha det bra PJ.

Svar: Tack Bosse och vist är det skönt att vara oberoende för att komma någonstans. Kämpa gör jag varje dag ska du vetaha det bra bosse
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Liliya Kamala

Har du funderat på att äta så att din kropp blir basisk [alkaline] det gör att kroppen kommer i ett läge där den läker maximalt.
Jag har gått i den berömda väggen två gånger, så jag har i alla fall en aning om vad du går igenom.
Det finns en rad fungerande metoder då kroppen säger ifrån.
Tycker att du gör det bra som orkar skriva om det och orkar kämpa på, allt för många ger upp.
Om du vill kan du kontakta mej finns på facebok med samma namn. Har en hel del info som jag samlat på mej som skulle kunna vara till nytta.

Svar: Hej LiliyaTackar för din omtanke och ditt erbjudande om att få kontakt med dig, har dock inte provat lägga om kosten men får först se vad de insatser som görs nu har för verkan annars kanske jag överväger ditt alternativ TACK
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :