shit shit en dag då saker går emot en

Hej alla
 
Det var ett tag sen sist jag hördes av......
 
Det har ju hänt en del under tiden och jag kommer inte kunna ha någon möjlighet att redogöra för dem på ett ingående sätt här på bloggen det förstår ni säkert.....:-)
 
Det har ju gått oerhört starkt framåt på min fysiska front. Jag har den senaste tiden så har ju gått enormt mycket på min rehab träning
 
Jag har idag när jag sitter och skriver detta så har jag gått 3,5 km på en rekorstid som var
 
 
 Just att få känslan att köra slut på mig är fantastiskt skönt för ens välbefinnande och får en att få ut aggresioner och besvikelser på ett bra sätt samtidigt som denna välbefinnande känsla sköljer över ens dåliga mående. Detta är en jättebra medicin som funkar kanon.
 
Det stora stenen som jag just nu tampas med är ju att komma tillbaka till vidare steg mot friskhet. i min plan mot friskhet så ingår det ju att få komma igång och arbeta.på 25%
Men det verkar inte helt enkelt att komma igång och göra det eftersom man fortfarande är sjuk och dessutom varit allvarligt sjuk.
Det verkar precis som om arbetsgivare är rädda att låta en provjobba eftersom man varit sjuk,
Känns otroligt ledsamt att uppleva detta trodde inte det skulle ta mig så hårt mentalt att inte få jobb men det har det gjort.
Att med automatik förvandlas till en andra klassens medbrgare och få en känsla i kroppen att man inte duger något till trots man kämpat något enormt med min rehabilitering den känslan är fruktansvärd.
 
Jag var j på möte med försäkringskassan och min personliga handläggare och det var ett möte som fick mig att ändra mina förutfattade meningar om mötet.
Det var verkligen ett bra möte och försäkringskassans representant var väldigt trevlig och tillmötesgående.
Så nästa steg blir att få ett möte med arbetsförmedlingen och försäkringskassan där vi ska diskutera framtiden och återgången mot en arbetsmarknad.
 
Men rent mentalt så är det just att stå utanför samhället på något vis som tär mest på mig. Att inte kunna känna att man bidrar med något produktivt, att man inte för den sociala interaktionen i det vardagliga arbetslivet, att inte få beröm eller kritik för är oerhört påfrestande.
 
Jag har många kontaktytor som jag försöker utnyttja i mina försök att åter träda in på arbetsmarknaden så vi får väl se hur det kommer att te sig framöver.
 
Jag har idag också beslutat mig för att upphöra med mitt facebook konto där jag tidigare marknadsfört min blogg.
Att jag valt att avsluta det forumet är att dels tar det för mycket tid och dels upplever jag att det skapar en del bekymmer som jag inte känner mig bekväm med
Men hoppas många av ens tidigare fb vänner kan ge sig till kännas här på bloggen istället.
 
Må så gott så hörs vi
kram
 
 

Kommentarer :

#1: Elenor Eriksson

God morgon!

Märker och förstår din frustration.
En gång fick jag ett mycket gott råd, att påminna mig om att allt måste få ha sin tid. Att vissa saker inte går att skynda på. Som att det tar 9 månader för en baby att bli redo att klara att födas. Eller den tid det tar för ett frö att gro och växa. På samma sätt är det med processen att läka. Vi kan skapa bra förutsättningar för läkande men inte själva bestämma hur snabbt det ska gå...

Vad jag förstått så är det vi som tycker om att vara igång, skapa, producera och att ha mycket på gång samtidigt som löper risk för att bränna för mycket energi. Utmaningen efter den smäll det leder till är nog att inte fortsätta med samma beteende, att vilja för mycket för snabbt.

Var rädd om dig!

Hälsningar
Elenor

Svar: Hej Elenor
Bist är det så att man kanske inte kan bestämma helt och hållet hur fort processen ska gå för att komma tillbaks men precis som du säger så ska man skapa goda förutsättningar för det.

Att skynda på för fort skapar bara bakslag och får inte processen att framskrida över tiden som den ska nämligen mot friskhet

Tack för dina kloka synpunkter
Kram
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Lena P Nygren

Härligt att höra att det hår framåt, och vi fortsätter följas åt på resan. Jag har varit på intensivrehab i 10 veckor och står inför långsam återgång till arbetslivet. Känner igen det där med att arbetsgivare är rädda. Jag har avslutningsmöte på rehab med fk och arbetsgivare, och under min sjukdomstid har jag insett att jag inte varken är saknad eller önskad av min chef.
Nu gäller det att vi fokuserar framåt både du och jag, för vi ska tillbaka, men inte till dem vi var, utan mycket klokare!
Ha det gott!
Hälsningar Lena

Svar: Jag tackar dig för peppningen och vist ska vi tillbaka, frågan är inte vem som vill ha oss utan frågan är vem det är som har oturen att missa oss :-)
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Månsson

Fantastiskt med din "joggingtur" på gåbandet. Får bara hoppas det ordnar sig på AF fronten oxå. Men med din vilja och envishet så... Glöm inte att ta hand om dig och de dina.

Svar: Ja joggingturen var fantastisk, snart klår jag dig även utan hjälpmedel;-) och att jag ska ta hand om mig och mina behöver jag inte någon påminnelse om just nu eftersom det arbetet har högsta prioritet:-)
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Anonym

Jösses vilka fantastiska framsteg du gör, en helt klart imponerande tid. Vet precis hur du känner dej att inte va en hel del i samhället. Kände jag åxå när jag var sjuk. Var grymt avundsjuk på alla som fick fara på sina jobb. Jag började med 25% nu 75% och om några veckor förhoppningsvis heltid. Det kommer du åxå att fixa! Skynda långsamt, å lycka till!

Svar: Ja det går väldigt bra just nu, min fysiska återhämtning har gått med raketfart denna höst:-) Jag ska så klart skynda långsamt. det viktigaste är ju min kropp som ska må bra på alla plan vid återgången till samhället
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Marie

Så trevligt att få läsa ett inlägg igen, jag går ofta in och kollar om du skrivit något. Synd bara att du känner att du står utanför samhället, förstår dig. Jag har de senaste tre åren också kämpat och tyvärr träffat på flera oseriösa arbetsgivare, trodde inte heller att min självkänsla skulle knäckas av det, men det gör den. Man tror genast att det är fel på en själv, då har jag ju lyckligtvis ingen sjukdom med i bilden så jag förstår att det är betydligt tuffare för dig. Men glöm aldrig att DU är unik, det finns bara en av dig och att vara rädd om dig själv. Låt inte detta knäcka dig, du kommer att komma igen.
Kram till dig

Svar: Jag tackar dig för peppningen och vist är vi alla unika och ingen har rätt till att behandla människor med kränkningar och bekyllningar. Det gäller bara inte att låta dem knäcka en utan visa dem att det är dom som är förlorarna och inte sett det unika i just DIG
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: Kenneth

Trevlig helg och glöm inte att idag kl 12 har jag en ny gäst i bloggen :)

Svar: Det samma Kenneth
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :