2013-06-18

Hej Alla min kära läsare
 
Nu har det gått en vecka sen jag gjorde ett inlägg på bloggen och det helt konstigt faktiskt. Jag har under den gångna veckan haft ömsom vin och ömsom vatten.
Att jag varit utan bloggen beror på en hel del olika saker
 
Jag har tyvärr fått en hel del konflikter på halsen något som man önskar kunde bero men jag reder nog ut dem också. Även om det tar kraft och energi
 
Tyvärr tar det energi som jag kunde använt till annat än konflikter, hade ju önskat att människor förstod hur pass sjuk jag egentligen är och då inte mentalsjuk som kanske en del tror om mig för att man går till en psykolog.
 
Appropå psykolog har ju känt mig för hos den psykolog som jag varit hos 2 gånger men det känns inte rätt eftersom hon ställer krav på att man inte får använda någon form av antidepressiv medicin och att man inte får prata med någon utomstående om vad som vi behandlar där.
Detta känns mycket märkligt för mig och jag känner att när jag ska dit imorgon igen så kommer jag att välja att avsluta denna kontakt då det inte känns rätt för mig.
Den antidepressiva medicinen behövs för serotonin halten i hjärnan behöver hjälp på traven för att balansen ska återställas.
 
Jag har fått råd av annan person inom psykiatrin att inte ta tag i den psykoanalytiska biten just nu och istället ägna mig åt nutidens problem och se framåt, så det blir psykologhjälp i annan form som kommer behandla tiden från nu och framåt och inte det som finns i min barndom.Detta får helt enkelt vänta tills jag rätt ut denna sjukdom och dess följder.
 
Konflikter är egentligen oundvikliga i vardagslivet och jag ser det som att man har olika ståndpunkter i olika frågeställningar som man borde reda ut men det går inte om man inte har en ambition att göra det.
 
Vidare så har det konstaterats att jag förmodligen lider av hjärntrötthet vilket innebär att nya intryck och nya sammanhang tar enorm kraft och ens ork tar fort slut. Vidare tar det onormalt lång tid att återhämta sig och bli piggare igen.
Fick en form av patient guide eller en förenklad version som man kan läsa om man känner för det kan ju vara bra för de personer jag har  runt mig i det riktiga livet så kanske förståelsen ökar
http://www.ltkronoberg.se/upload/Dokument/Halsa_och_vard/For_vardgivare/Demens/Hjarntrotthet-info.pdf
 
Nu till glädjeämnena för det är betydligt trevligare. Jag gör stora framsteg med min träning, idag har jag lyckats lyfta benet över små stavar liggandes på golvet samt någon tröskel. Jag har vidare gått utan hjälpmedel endast assisterad av två sjukgymnaster vid varsin sida om mig, vilket är oerhört glädjande.
Vidare går jag mer och mer med rullatorn även om jag inte kan gå så mycket som jag önskat, för då får jag så ont i axlar och rygg så då blir det ett bakslag så det gäller att träna lagom. Får helt enkelt lära mig hushålla med mina resurser och prioritera var jag lägger min energi.
 Jag har använt motionscykeln oxå som ett led i att träna upp konditionen
 
 
 
 
Vidare under veckan så har jag varit på en återträff i min ungdomsby Höör det var nämligen 30 år sen jag gick ut nionde klass.
Det var en riktig höjdarkväll med många  roliga minnen som fick en att ligga dubbel av skratt. Det är viktigt att kunna skratta och ha roligt trots man är sjuk, bakslaget var ju att jag fick ägna hela söndagen åt återhämtning.
Vi var nog alla överens om att det var så trevligt så vi bör ses snart igen:-)
Vidare på det trevliga kontot är ju att det oerhört fina vädret håller i sig och att jag under den dag det regnade  så lyckades jag med konststycket att få ut gödning på gräsmattan så nu är det grönt och fint. När jag blir frisk så skulle jag vilja gräva ner sprinklers i gräsmattan så man kan vattna hela mattan samtidigt och inte behöva ha vattenspridare att flytta.
 
Vidare så ska jag få hjälp av grannen att  dra hem båten och sjösätta den. Det blir en rejäl utmaning att kunna ta sig  ner i den men jag är ju en envis rackare så det ska nog gå med lite jävlar anamma.
Älskar ju att vara ute på sjön dels för njutandets skull och dels för bad och fiske. Så det blir en ordentlig morot som jag kommer få kämpa för men det kommer att gå :-)

Det kommer in lite bilder på detta eftersom vi ska hämta den i dagarna :-) och finns det någon vänlig själ som man umgås med så får man hemskt gärna komma och hjälpa mig polera den och då står jag givetvis för mat och dryck och en och annan åktur med vattenskidorna.
 
Vidare på pluskontot är ju att ungarna har sommarlov nu och att vi kommer att kunna umgås en hel del under dagarna förutom när jag tränar och de tränar. ska bli många härliga små utflykter hoppas jag på, dels med båt men även med bilen vilket kan vara skitskoj
Dagen då barnen slutade var vi på mongolian barbecue och käkade gott tillsammans med goda vänner och deras barn.suveränt trevligt att göra detta och dessutom supergott.
 
 
 
Barnen fick dessutom en studsmatta i avslutningspresent för att de varit så flitiga med sitt skolarbete, och dessutom är det en utomhusaktivitet och all form av utomhusaktivitet ska uppmuntras. Frun och dottern hjälptes åt att montera detta spektakel :-)
 
Har under veckan även lyckats avyttra min ena gräsklippare med en väldigt god förtjänst vilket alltid är trevligt så nu gäller det att investera i någon annan rolig leksak oj förlåt nyttoetisk ;-)
 
Jag har ju berättat tidigare att jag skulle  hålla sex månaders uppehåll med alkoholen och jag mår så bra på det så jag har beslutat mig för att hålla ytterligare sex månader vilket är helt och hållet en personlig utmaning och har inget att göra med någon form av problematik vilket är viktigt att understryka så ni inte misstolkar mig som i beroende av alkohol.
 
Jag har även fått uteplatsen och dess trappa fullständigt färdig för att min goda vän Janne hjälpt mig med det, så sjyst att få denna hjälp
 
 
Jag kommer framöver att kanske vara lite mer sporadisk med mina blogginlägg eftersom det är så fint väder och jag samtidigt känner att jag kan göra mer och mer kan ta mig fram lättare vilket innebär att jag kan göra mer saker än att ligga i sängen och skriva blogg
 
Med goda sommar hälsningar från er bloggskrivande vän
 
 

Kommentarer :

#1: Lena P Nygren

Så skönt att vänstersidan börjar vakna igen! Du lär snart sitta i båten, med den envishet och kämpaglöd som du har! Jag har ju samma historia men mkt lindrigare och din blogg är så inspirerande!

Svar: Tack lena för att du kommenterar min blogg det betyder väldigt mycket att kunna få synpunkter från er läsare och skoj att du tycker den är inspirerande
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Anders

Hallå PJ! :-D

Konflikter är mycket energikrävande och majoriteten av gångerna så kommer det inte ut något positivt i slutändan :-(

Härligt att din träning fortsätter att gå framåt, alltid roligt att läsa om det! ;-)

Klassåterträffar kan vara ruskigt roliga och ibland precis likadana som filmen.... :-D

Bra att du njuter av vädret och barnens ledighet :-)

Helt rätt att ge dem en bra belöning efter hårt arbete! ;-)

Bra att ni sjösätter båten, fiske kan vara rogivande för själen och att dra ungarna i ring efter den, är ett bra sätta att aktivt umgås med sina barn! :-D

Njut av vädret och glad midsommar! ;-)

skriven
#3: Månsson

Hej från södra Danmark.! Du har då verkligen legat i på många plan. Jag hoppas oxå på sol i 4 Veckor. Ta nu hand om dig och familjen. Roligt att din träning ger resultat. Kram från Danmark

skriven
#4: Ulrica

Gokväll! Jag ser framemot att få läsa om dina fisketurer i båten. För ditt kommer du att komma och det är snart tror jag.
Lustigt av din psykolog att ge såna restrektioner och känns det inte ok så är det klokast ju att säga ifrån. Det är sånt vi måste bli bättre på :).
Visst är det härligt med sommar och sommarlov. Själv har jag börjat på ett nytt jobb och har bara 1 vecka ledigt i mitten av augusti fast å andra sidan, jag jobbar halvtid och har mycket tid att njuta ändå.
Stor kram!

skriven
#5: Jenny

Hej! Kul att lära känna folk i HT gruppen lite mer ;-) kul att få följa med- och motgångar, för din del tror jag det tippar över åt det positiva för det var intrycket jag fick från inlägget ;-) Ska snoka runt lite till, hälsa gärna på hos mig ;-)

skriven
#6: agneta björk

Jag vill önska dig en skön sommar i båten. Vi har husbil, kör ner till Frankrike och Spanien nu. Önskar dig en sköööön sommar. KRAMIS

Svar: Tack AgnetaJag önskar dig också en skön sommar och kör försiktigt hoppas du kan delge lite av din resa söderut.
Kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#7: Nilla

Vad kul att du gör framsteg med träningen. Den där hjärntröttheten är inte att leka med, tror ingen som inte varit med om det kan förstå hur trött man kan bli av ett helt vanligt samtal. Hoppas du får många härliga stunder i båten :D

Svar: Hej Nilla Du är en flitig kommentator vilket glädjer mig mycket. Ja hjärntröttheten är kanske det som hindrar en mest i vardagen tyvärr, man blir så snabbt slut och det tar så lång tid att återhämta sig. Ska bli underbart den dagen jag kan ta mig ner till den för egen maskin
Kramis
Jörgen Ekeberg

skriven
#8: Linda Roxhag

Så kul att läsa om alla dina framsteg! Jag snar dig en glad midsommar och sommar! Kram Linda

Svar: Tack Linda Roligt att du är inne och läser på min blogg och speciellt roligt att du väljer att kommentera mina framsteg det värmer ska du veta:
Kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#9: Yasmine

Hej vännen!
Nu var det ett tag sen men jag har haft fullt upp med det lilla yrvädret jag hämtade i Estland. Hon har hittat sin plats i gänget och samma sak med hennes bror som bor i Piteå.. =)) jag är så glad att läsa om dina framsteg på din väg tillbaka. Intressant det där med hjärntrötthet...det är något jag tror man måste prata mer om för det (som jag förstått det) drabbar just oss som kört huvet i betongen och det tar en otrolig tid att komma tillbaka "om man gör det". Däremot så kan jag känna att min hjärna blir fortare trött nu efter smällen så det gäller att tänka till innan man gör saker och ting för även de positiva sakerna man gör tar på krafterna. Önskar dig en riktigt härlig midsommarafton och jag hoppas från djupet av mitt hjärta att du fått äta gott tillsammans med dina nära och kära och fått njuta av dagen. Kram

skriven
#10: Mojje

Hej PJ.

Jag har inte läst dina inlägg på ett par veckor. Har varit på en välbehövlig semester på Rhodos vilket var helt underbart.
Som vanligt så inspirerar du mig att se framåt och ger mig lite perspektiv på mitt eget liv. Tack för det av mitt hela hjärta.

Såg att du hade problem med din psykolog. Jag tycker du gör helt rätt som byter om det inte känns rätt. Det är så oerhört viktigt att personkemin stämmer. Det kvittar hur bra psykologen är om inte personkemin stämmer så blir det inte bra och man får inte den hjälp man behöver. Vid min utbrändhet fick jag en där personkemin stämde direkt och det hjälpte mig tillbaka mycket snabbare än jag skulle gjort utan hans hjälp. Så jag hoppas att du hittar en psykolog där personkemin stämmer.

Roligt att läsa om att du gör ständiga framsteg. Jag blir så otroligt glad för din skull och jag önskar dig all lycka med fortsatta framgångar. Som du själv skriver är det viktigt att hushålla med träningen. Jag talar av egen erfarenhet. Jag vet inte hur många gånger som man har kört på och gett allt för att sen få rejäla bakslag. Man blir så besviken och ändå fortsätter man gå i samma fälla. Men det beror på att man vill tillbaka så fort som möjligt. Därför tycker jag det är bra att du har insikt om det.

Vi (jag och familjen) åkte till Grekland från Sturup. Våra hundvakter bor i Häglinge och Kristianstad så det blir lättare att åka från Sturup. När vi var på väg ner så önskade jag att vi hade haft mer tid. Då hade jag tittat förbi och kunnat få träffa dig IRL (Trots min ålder fixar jag datorspråk haha). Det hade varit jättekul. Får hoppas att vi kommer ner till Skåne fler gånger i sommar. I så fall ska jag försöka få tid att hälsa på dig nu när man fått kontakt igen efter alla år.
Men så länge får du ha det bra och du har mina fortsatta lyckönskningar i dina fortsatta framgångar i din träning.
Mojje

Svar: Underbara mojje så jäkla gött med ett sån lång kommentar jag bugar och bockar för att du vill ta del av min resa
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :