Fredagen den 1 mars del 2

Hej vänner och bekanta

Natten till idag så har jag inte sovit så bra, vilket resulterade i en ganska trött ekeberg när sköterskorna kom vid 6 tiden.
Jag har väl funderat för mycket under natten hur dagen ska te sig, nu när det är dags för att göra hembesök.

När väl sköterskorna gjort sitt jobb och jag kollat över gårdagens och nattens inlägg, så lade jag mig igen och somnade minsann om, blev dock bryskt väckt av en sköterska som nog skulle bytt arbete för många år sen;-)

Så snabbt upp i rullstol för att få någon frukost i sig, när jag väl kom ut i matsalen så hade de ju inte ens dukat fram frukosten. Så det var ju inte så det brann i knutarna även om man fick det intrycket av uppvaknandet.

När väl frukosten var nere så kom arbetsterapeuten och ville jag skulle följa med henne för att få en ny kärra årsmodell 13 inte illa, så nu skulle den ställas in och justeras så den skulle passa mig denna blev helt perfekt:-) Så nu rullade man snabbt in på avdelningen i en glänsande rullstol.

Så snabbt in i duschrummet och duscha för att känna sig fräsch och få på sig lite civila kläder och slippa landstingets fångvårdsdräkt:-)

Nu var klockan kvart över nio och sjukgymnast och arbetsterapeut skulle hämta mig för dagens hembesök där vi skulle prova ut de hjälpmedel som jag skulle kunna tänkas behöva för att klara av min vardag hemma.
 
 
 
 
Väl hemma så mötte kommunens arbetsterapeut också upp för att bistå med hjälp, för den dagens då jag flyttar från csk så kommer kommunen få ta över ansvaret för att anpassa hjälpmedlen som ev behövs för mig.

Första bekymret som vi ställdes inför var ju hur jag skulle komma in i huset, men efter lite mixtrande så lyckades vi ta in både mig och rullstol.
Efter detta var det dags att hälsa på en vän jag inte sett på två veckor snart och det var nog ett väldigt efterlängtat möte både för mig och hunden
 
 
När detta var gjort så var det dags för att se så att jag kunde ta mig runt i huset och se om jag kunde göra de vanligaste och viktigaste vardagsrutinerna så som tvättning toabesök kunna duscha etc. Testade även hur det var att komma upp och ur sängen och över till rullstolen.
När detta var gjort så installerade arbetsterapeuterna de hjälpmedel de ansåg skulle behövas inomhus för att klara mig.
 
Jag skulle även få ett larm som jag kunde ha med mig om det ev skulle hända något när jag kommer att vara hemma själv vissa dagar.

Efter detta så fick vi ju lösa frågan om hur vi skulle göra för att lösa problemet med att komma in och ut ur huset. Kommunens arbetsterapeut hade skenor i mettal med sig som vi kunde ställa över trappstegen för att på så vis kunna rulla ut och in från huset. Detta måste jag dock ha hjälp med och fick hårda restriktioner att absolut inte göra det själv.
 
Jag kan dock själv ta mig innifrån huset och ut på farstukvisten för att kunna lapa lite friskluft, me like:-))
Vi avslutade hembesöket med lite kaffe och muffins inte alls fel. Hembesöket upplevdes väldigt positivt då vi fick se i verkligheten vad vi själva kunde klara av och vad vi behövde hjälp med.
Efter detta åkte en trött man tillbaka till avdelningen för att inta dagens lunch som var fiskgryta och för övrigt riktigt god.

När detta var gjort åkte jag in för att vila lite middag på sängen vilket var riktigt skönt. Efter en stund ringde två kompisar och undrade om jag orkade med att ta emot lite besök och nu när man vilat sig lite så kände jag väl att det gjorde jag mer än gärna.

Så jag rullade ut i dagrummet där vi satt och snackade om allt mellan himmel och jord. Vi kollade lite på våra iphons eftersom min hade hängt sig då jag skulle ladda ner appen för min blogg.
Efter mycket mixtrande så fick vi göra en återställning sen fungerade det klockrent, vilken tur för vad skulle man gjort utan mobil;-)

När besöken var över för denna gång så åkte jag in och sov en stund med spotify i lurarna jag sov fram till det var kvällsmat  och nu kände jag mig riktigt utvilade inför familjens besök då vi skulle ha lite fredagsmys med godis chips och coca cola och kolla tv ihop. Det var riktigt skoj att känna att man någonstans kan känna att det är fredag och att den speciella känslan med fredag infann sig trots man inte arbetat med något arbete. Det blev även någon runda kortspel riktigt roligt.
Och ni som undrar hur det  gått med träningen idag så kan jag säga att hembesöket tärde på krafterna både mentalt och fysiskt så någon annan träning mer än det har det inte blivit idag, men jag är mer än nöjd och det är huvudsaken

Så när familjen begett sig hemåt så gick jag in på rummet för att summera dagen idag i skriftlig form samt lyssna lite på spotify.
En annan uppskattad grej under kvällen var även folket från jobbet ringde mig på skype med videosamtal direkt från deras afterwork fest, hade dom ös eller hade dom ;-)
Det lär väl deras morgondag avslöja för dem. Själv ska jag under morgondagens em hem på lite permission vilket ska bli kanon

Ha det gått där ute så hörs vi imorgon

Kommentarer :

#1: Anette Samuelsson

Tänker på er oerhört mycket, eftersom min bror gick samma öde för exakt ett år sedan den 2 mars på väg hem från Thailand. Kämpa på Jörgen, kram till er alla

Svar: Anette vad var det som hände din bror, vill inte veta bara för att jag är nyfiken utan för att få veta vad hans diagnos var och hur han rehabiliterade sig på bästa vis. Vill ju veta för kanske finns det någon rehab de inte vet här uppe på csk som skulle kunna vara bra
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :