Fredagen och Lördagen 2013-0315 2013-03-16

Gokväll vänner
 
Känner att på helgerna så känner jag att tiden blir knapp att hinna med och skriva varje dag eftersom vi umgås en hel del mer nu för tiden. Jag känner mig också ganska trött emellanåt, och känner ju att jag ska prioritera min vila och blogg skrivandet skall inte bli någon belastning för mig.
Blogg skrivandet skall ha någon form av läkande effekt på mig samtidigt som det blir ett sätt att reflektera och se de framsteg man gör under resans gång
 
Igår så började dagen med att ha rejält ont i min högra sida fortfarande så under tiden kaffet rann ner så  slängde jag i mig två alvedon för jag hatar att ha ont. Jag har lärt mig att försöka bryta min smärta så fort som möjligt eftersom om jag låter det fortgå så triggar det mina smärtimpulser och det blir ännu svårare att bli av med smärtan.
 
Nu när kaffet runnit ner så var det dags att avnjuta det innan det var tid för barnen att stiga upp. Pågen kunde ju ligga kvar lite extra eftersom han skulle vara hemma idag för sin feber och förkylning.
Tösen som skulle iväg med klassen för att titta på örnar i Tosteberga skulle ju kläs varmt och det skulle medhavas varm dryck och fika.
Det är inte alltid så populärt att bylsa på sig en massa kläder som sitter obehagligt, men efter lite tjat från sina föräldrar kom hon äntligen iväg :-)
 
Nu var det dags för pojken att också kliva upp och få lite mat i sig innan frukosten blev av dukad. Idag blir det grabbarnas förmiddag där vi satt och fixade med datorerna och eftersom pojkens dator blivit formaterad så var det ju dags att fylla den igen efter önskemål från han. Högst på önskelistan stod spelet minecraft och detta installerades dock efter det att pappan hans installerat virusprogramm och säkerhetsprogram för datorn, sen kan ni ju räkna ut vad han gjorde resten av dagen.
 
Vid lunch så kom ett par kompisar hem till mig Christer och Uffe som jag tidigare jobbat med för flera år sen, men vi har fortfarande kontakt. De hade köpt med sig kebabrullar vilket satt som handen i handsken. Vi satt och pratade om allt möjligt hur de har det på jobbet etc. Satt också och tänkte efter hur ungdomar idag förändrats bara på 5,10 år. Vilken otrolig förändring, idag kan elever i princip ifrågasätta allt som vuxenvärlden säger och står för. Det verkar som om allt blivit legitimt att göra för dagens ungdomar.
Jag berättade att jag ju börjat blogga och om man tittar på vad de bloggarna som ligger på bloggtoppen så handlar det om ytliga saker så som mode utseende intreiörer etc. Undrar egentligen vad man mest värdesätter i dagens samhälle är det ett fint yttre eller ett fint inre. Verkar som om vi håller på att glida över till ett egocentriskt samhälle där var och en får klara sig bäst de kan efter sin förmåga och där vi fullständigt skiter i våra medmänniskor. Nog om detta nu.
 
När de var på väg ifrån dagens lunch här hemma dök frun upp, hon hade varit på högskolan under förmiddagen. Det passade väldigt bra att hon dök upp nu eftersom jag behövde komma i badet och tvätta mig innan jag skulle iväg till min nya arbetsplats.
Låg i badet en stund innan jag jag på eget bevåg lyckades ta mig upp och sätta mig på hjälpmedlet som ligger tvärs över badkaret på kanten.
 
Nu var det bara till att klä på sig för att bege sig iväg med min privat chaufför nämligen frun eftersom det  är det sättet jag får förlita mig på förutom de snälla grannar som erbjudet sig att skjutsa mig om de är hemma :-) de är otroligt sjysta.
Nu var vi äntligen på väg in till min nya arbetsplats, vi stannade till för att köpa lite fikabröd, gott att ha en efter en veckas slit.
Jag rullade in och tog hissen upp för att mötas av en kollega som öppnade och hälsade välkommen, sen rullade jag in i personalrummet och kollegan satte på kaffe och snart var hela gänget samlat med några få undantag. Det var ett otroligt glatt och positivt gäng där det var högt i tak och glada skratt, kände att i detta gäng kommer jag att trivas. Samtidigt var de ju nyfikna på vad som hänt och hur det kunnat blivit som det blivit. Jag berättade så utförligt som möjligt och besvarade de frågor de hade så bra som jag kunde och en del av personalen känner jag ju sen tidigare så det kändes inte påfrestande alls.
Efter ett tag så ville chefen ha ett par ord med mig innan det var dags för att rulla hemåt, vi pratade lite om hur min rehab ska se ut och saker som jobbet har ett finger med i spelet.
 
Efter detta ringde jag min privatchaufför igen för att få åka hemåt igen, är så snällt av frun att ställa upp som hon gör i detta läge. Det tar ju av hennes tid också och de saker hon skulle gjort blir ju inte gjorda på samma vis då jag behöver så mycket extra hjälp nu.

På väg hem hämtade vi upp en tös som vi hjälpt under en period i hennes liv, hon behövde hjälp med ett par saker så hon följde med oss hem och käkade kvällsmat. Under tiden vi lagade mat kom en arbetskamrat och hans fru och dotter på besök. Vi satte oss ner och pratade en stund och deras lilla flicka fick ett fisherprice kök med sig hem som ändå bara stod på vinden och tog plats. Kände att det hade varit trevligt om vi haft lite mer tid på oss att prata men det får bli en annan gång.
Nu var det dags för middag och det blev enchiladas till mat och detta var uppskattat av både stora och små. När vi ätit färdigt så sa jag till våra barn att följa med mig ut i hallen för jag hade ordnat en försenad 20 års present till tösen som vi hjälper. Hon blev ganska förvånad och samtidigt glad då hon såg att hon skulle få en dator som jag ordnat till henne.
När kvällen närmade sig så ville hon åka hem till sin lägenhet för de skulle ut på puben ikväll så frun skjutsade hem henne.
Väl hemma igen och lugnet i huset lade sig rullade jag in i sängen och somnade nästan omedelbart, då var ju klockan bara åtta typ. Frun kom ner och väckte mig då det var dags att krypa ner i sängen annars ligger jag bara på ovankastet med en filt på mig.
 
Sov jäkligt gott hela natten men vaknade redan halv sju inte så konstigt ifs eftersom jag somnade så tidigt kvällen innan. Valde ändå att ligga kvar så jag pluggade in spotify i öronen och låg och kollade fb, tänkte att det var onödigt att väcka resten av huset genom att slammra med min rullstol.
 
Efter en och en halv timme vaknade resten av huset och nu var jag kaffe sugen så upp i rullstolen och ut i köket få i mig morgonens piller och lite frukost kände mig riktigt hungrig.
Dottern kom ner och hjälpte mig med att duka fram och koka ägg, så vi kunde ha ägga frukost brukar passa på att ha det när det är helg.
Efter frukost rullade jag in i sängen och lade mig igen eftersom jag kände mig rätt så trött. Tro det eller ej men jag somnade minsann igen och sov väl en stund medan pojken blev skjutsad till en kompis. Låg kvar och halvslummrade under tiden frun och dottern kollade efter konsert biljetter till den stora idolen just nu Justin Beiber, finns ju inget annat i dotterns värld just nu.
 
Efter ett tag steg jag upp eftersom en av mina ungdomskarater och hans särbo (snart sambo;-) ) skulle komma och fika så vid två tiden kom de så vi satt och snackade om allt möjligt, de är så lättsamma människor att prata med. Så eftermiddagen kändes som  den bara försvann, tack Ola och Marie.
 
Vi hade ju gått en runda i byn får att kolla lite så jag kände att det kunde var läge för lite avkoppling och eftersom tösen vi hjälper ibland fick en dator så hade jag ju att göra i sängen nämligen att ominstallera sakerna på den så den blev som ny.
Så resten av eftermiddagen och kvällen ägnades åt den, var inte helt enkelt att få rätt på den så det blir nog ett projekt för morgondagen också, men det är bra att jag har saker att skingra tankarna på :-)
 
 
Under kvällen så ringde det också på dörren tänkte att bara det inte är någon mer som skall hälsa på eftersom jag kände mig trött.
Blev så förvånad och glad på en och samma gång att folk man inte har någon direkt kontakt med mer än att man hälsar och små pratar när man möts kan bry sig på detta fantastsika sätt, kom med en jättefin bukett blommor :-)
TACK Familjen ERLVIK . De berättade attt de följer min resa och kommenterar mig på nätet känns jättebra ju.
 
Efter detta så åt vi middag och jag kände att nu när resten av familjen går upp och tittar på tv så passar jag på att gå in i sängen och uppdatera bloggen och få lite reflektioner över min existens och dessa två dagar som jag redogjort för.
 
Kändes så skönt att besöka mina blivande kollegor igår och att de brydde sig om mig och min situation. De var väldigt måna om mig och att jag nu skulle vila både mentalt och fysiskt. Att jag skulle järnan vila och ta hjälp av andra så att jag kunde slappna av och det har de nog rätt i, så på måndag får nog kuratorn sig ett samtal från mig.
En annan sak som givit mig mycket energi idag var redan imorse som jag chattade med några på fb och fick glädjande kommentarer av och framför allt av en kille som jag hjälpte till rätta för typ 20 år sen det var  guld för själen att prata med han och se att han funnit sig till rätta i livet. Jobbade i Stockholm nu med ungdomar inom fotboll Stockholm, underbart.
Att sedan se att folk tar sig tid för att komma ut och hälsa på en känns ju fantastiskt och att man inte glöms bort i allas stressiga vardagar utan att man betyder något för många människor kanske långt fler än vad jag kunnat föreställa mig och det känns ju bra förstås
 
Och vet ni vad våren är på väg för när ottern var ute och joggade så hittade hon dessa
 
Ny dag imorgon med nya krafter så sov så gott vänner
 
Kramar
 

Kommentarer :

#1: moa

<3

skriven
#2: Anders

Bloggen är bättre läsning än vad Kristianstads bladet bjuder på

Svar: Det säger ju inte så mycket Anders eftersom kristianstadsbladet läser man ju igenom på 2 minuter ;-)Tack Anders
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Anonym

Härligt att allt går framåt...Kämpa på "PJ" !

Svar: Tack du anonyma krigare
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Anders

Förutom att du är en kämpe så måste jag även säga att du har hittat en mycket bra kvinna i din fru. En bra människa som verkligen ställer upp. Det är i dessa situationer man märker det som man inte tidigare kanske har reflekterat över. Våren ser vi fram emot. Då kommer jag ut en runda med hojen, så att du får höra den sköna motorsången! ;)

skriven
#5: Ewa Ejlefur

Varken hörs eller syns dessa dagar då jag håller på med sluttenta men ser fram emot slutet nu och efter det kan vi dricka kaffe tillsammans ute i vårsolen,under tiden vet du att jag följer din blogg/Nu är det gonat ifrån mig klockan är strax 00:30

Svar: Vi tar kaffet en annan dag ingen panik med det och lycka till på tentan du är jätteduktig som pluggar så flitigt
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :