onsdagen 2013-03-27

TjÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄNA Har idag hållit på från tidig morgon till sena kväll. Idag har dagen skiljt sig lite från de andra de andra dagarna. Idag har jag minsann varit på sjukgymnastiken, skulle vara där klockan 10 så taxin kom vid kvart över nio och sen körde vi en runda för att hämta upp några till som skulle in till staden. Tänkte på de gamla människorna i vårt samhälle som är beroende av sjukresor eller färdtjänst, vilket helsike de måste ha när de ringer och beställer resor när personerna på beställningscentralen i senegal eller var det nu är talar så dålig svenska och de äldre kanske hör illa, vilket helsicke det måste vara. Men taxin chauffören på vägen in varit en riktigt trevlig ung kille som ringde och meddelade att han var 5 min sen, sådan service borde alla inom skånetrafiken lära av, det uppskattas oerhört av mig som kund. :-)
 
Väl inne på sjukgymnastiken så tog sjukgymnasten hand om mig och jag gjorde olika böj och sträck övningar, bla. lade hon den skadade armen ovanpå en pillatusboll och så skulle jag rulla den fram och tillbaka med den skadade armen vilket var omöjligt men då fick jag hjälpa till med högran och då funkade det någorlunda.
 
Efter detta var det lite olika sträck och lyft övning med mitt ben. Utförde ju dessa med hjälp att sjukgymnasten böjde och hjälpte till att lyfta benet.
Känns väldigt konstigt precis som att kroppsdelen inte lyder det man vill göra.
Tänk in er att ni ska sparka på en boll med vänster ben och när du gör det så står foten still, försök föreställa er det. Samma med armen och greppet i handen även om det går framåt, det lyder inte.
Idag lyckades jag behålla handen i luften några sekunder innan den ramlade ner igen men detta är ett stort framsteg att det faktiskt finns aktivitet i den :-)
Så jäkla skönt att se att det går och det kommer att gå :-)
Avslutade sen träningen med att försöka få benet att lyda när jag trampade runt med högerfoten och vänsterfoten i princip bara följde med, men det är träning det också, även om jag har svårt att se det som träning skulle ju helst cyklat lång och tagit ut mig fullständigt för att se det som träning.
 
Men denna resa kommer tvinga mig att inse de små framstegen, vilket kan vara nyttigt
 
Efter detta åkte jag hem med taxin och rullade in i hemmets trygga borg, kom dock på att vi skulle hämta filter till ventilationsanläggningen nere på industriområdet. Käkade dock först eftersom jag var hungrig som en varg efter utflykten.
Sen var frun så snäll att hon avbröt sina studier och vi åkte ner för att hämta filtren, tyvärr så var där trappor för att ta sig in på firman så jag fick snällt sitta kvar i bilen. Fy vad man känner sig handikappad då man inte kan ta sig in på ställen som alla andra, tänker på de som är beroende alltid av sin rullstol fy vilket utanförskap de kan uppleva.
 
Väl hemma igen så rullade jag in en sväng för att sova lite kände mig trött så 1 1/2 timme på kudden gjorde gott.
 
Sen kom tösen hem och vi åt lite mellis för jag var också hungrig, sen kom pågen också hem på ett strålande humör tillsammans med några kompisar, tänk så glad man blir själv av att se sina barn glada. Ett glatt humör smittar verkligen av sig, de firade att det bara var en dag kvar av skolan innan påsklov. Skönt att hitta saker i vardagen att fira, ska jag minsann ta efter och tänka på.
 
Nu var det åter dags för att ut och resa jag hade tid på psyk hos överläkaren för att ha en uppföljning hur veckan varit, så taxin kom och jag rullade in i den och lät spotify skråla i mina lurar. Väl framme så rullade jag in i korridoren,
kanske inte världens mest upplyftande syn men huvudsaken är ju att man blir bra mottagen och får den hjälp man behöver. Vilket jag tycker jag får de är ytterst proffsiga i sin yrkesutövning.
Frågade läkaren varför jag blivit så trött på sistone, han hade en teori som jag köper nämligen att jag nu landat och fått de bitar som behövs av min rehap på plats och då kan jag slappna av och koncentrera mig på mig själv och tillåta mig att lyssna på mina egna behov. :-)
Sen är det givetvis så att de senaste två årens idiot jobbande nu också kommer som ett brev på posten och då behöver jag ju vila.
 
När detta var över så hämtade taxin mig för körning mot Balsby och kvällsmaten som väntade, skulle bli gott. Nu var jag riktigt trött och kände att jag nog hoppade in i sängen för en power napp, men blev nog mer än så men jag behöver ju det.
 
Så nu har ni fått dagens berättelse från mig¨¨
 
Kramar i massor till er där ute i cyberrymden

Kommentarer :

#1: Månsson

Kul att du känner resultat. Bra jobbat.

Svar: Ja riktigt skoj faktiskt. Roligt att man kan se de roliga framstegen även om de är små
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Anders Nilsson

Härligt Jörgen, fortsätt att fånga stunderna och passa på och njut, vi syns till helgen.

Svar: Ja jag försöker njuta varje dag
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Anders

Gott PJ, känns som att du har haft en positiv dag som har gett dig ny energi, GLAD PÅSK! :-D

Svar: ja vist har jag haft en bra dag och vist var det så att det jag mig mycket energi
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Charlotte

Härligt att du håller ditt goda humör på topp! Glad påsk o fortsätt kämpa!

Svar: ja mitt humör måste jag under alla omständigheter försöka hålla uppe, det ger en energi att orka kämpa vidare och att jag får kommentarer här ger mig också styrka att kämpa vidare med min sjukdomTack för responsen
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :