Onsdagen den 6 mars 2013

Gokväll mina vänner
Då var det dags att summera dagens händelser som egentligen inte behöver ta så många rader.
Nattens sömn har inte haft någon större kvalite vilket medverkade till dagens humör. Dagen har väl inte varit någon av de bättre dagarna som jag upplevt här uppe på avdelning 104 om detta beror på nattens dåliga sömn eller en reprimand från gårdagen ska jag låta vara osagt.
 
Men det är kanske så att jag måste lära mig att träna måttligt och inte ta ut mig fullständigt. Jag är ju som person väldigt svart eller vit, antingen kör man full gas eller så skiter man i det och står på trottoaren och tittar. Detta är nog en sak som kommer att ta tid att jobba bort eftersom det är så ingrott i min personlighet. Kanske är det så att man får ha  professionell hjälp för att  jobba med det, inte vet jag för det är ju inte jag som är läkare.
 
Dagen började redan halv sex idag när personen i sängen bredvid lät som hon drog igång ett ånglok med sina snarkningar;-)
Kollade runt lite på nätet men kände mig redan hängig efter natten. Tänkte och funderade på vad detta kunde vara. Började även grubbla på allt möjligt runt en, praktiska göromål hemma såsom vem ska klippa äppelträden, vem ska klippa gräset och vi som ska måla huset etc etc. låg och grubblade en lång stund innan jag ringde sköterskan för att få någon form av tablett som gjorde mina grubblerier(ångest) mindre.
 
När jag nu i lite klarare och vaknare tillstånd så kan jag ju se lite klarare på sakerna och att det finns firmor till allt sånt praktiskt, sen kan man ju fråga kompisar och vänner om tjänster. Detta behöver man ju inte vara rädd för tror nog jag har lite på pluskontot;-) när det gäller tjänster.
 
När jag sedan klämt i mig i frukost så funderade jag på att skita i både träning och arbetsterapi idag eftersom jag inte kände mig på topp. Gav mig dock fan på att oavsett hur jag mår så ska jag göra lite grann på båda ställena, det är ju ingen som kräver några prestationer av mig när dagen är så här. Det gäller ju även att själv kunna hitta en acceptans i sådana här dagar, att inte deppa ihop helt och bara ligga och tycka synd om mig själv.
 
Begav mig in på arbetsterapin och berättade hur läget var idag, hon förstod och gav mig en annorlunda uppgift idag. Eftersom hon vet att jag gillar praktiska göromål så föreslog hon att vi skulle bege oss ut till dagverksamhetens trädgård och klippa ner en klematis som behövde tuktas.
Tyckte detta var en toppen idé för mig just idag att få komma ut och känna på det vackra vårvädret. Det gjorde susen för mig jag kände mig genast bättre av detta, tänk vad solens strålar kan göra för en. Vi klippte med våra sekatörer drog och slet i den torra klematisen och vips hade det gått en timme. Tänk vad tiden flyr iväg när man  får göra något som man går in med liv och lust.
Efter timmen så drog vi oss åter upp till våningsplanet på våning 10 för att rulla in till sjukgymnastiken, men här blev det inte många knop gjorda idag. handcyklingsmaskinen användes men det var inte många varv de pedalerna fick snurra idag, tyvärr pallade inte helt enkelt.
Det kan ju inte heller vara så att man slår rekord varje dag man är och tränar, gäller bara att hitta förståelse själv för detta. Sa till sjukgymnasterna att jag rullade in på avd för att lägga mig och vila innan maten.
 
Sen var det käk i matsalen, resten av eftermiddagen tillbringades sedan i sängen för att ligga och leka med datorn och lyssna på spotify.
När klockan började närma sig tre var et dags för en träff med två doktorer en från psykiatrin och avdelningsläkaren. Vi satt en lång stund och diskuterade fram och tillbaka utifrån olika perspektiv. Vi kunde enas om att det föreligger ju två sorters sjukdomar i denna symptom dels en psykisk del och en fysisk del, detta hade jag ju dock listat ut själv sedan långt tidigare. Vi kunde också säga att det var en behandling framöver som skulle behandlade de båda sjukdomarna parallellt och att den ena sjukdomen hängde ju ihop med den andra. Jag ska även ha en ny tid till psykiatrin för en uppföljning nästa vecka igen. Sen kommer de koppla in någon form av psykstöd för att hjälpa mig bearbeta detta som hänt samt hjälpa mig förändra min vardag så den blir hanterlig och att mitt nya perspektiv på min prioritering i livet följs.
 
Slutsatsen av mötet var att vi enades om att jag ska åka hem imorgon JIPPI  för att sedan på tisdag i nästa vecka sätta igång rehabiliteringen i Hässleholm.
Det ska bli så skönt att få komma hem och sova i sin egen säng och träffa familjen under normala omständigheter. En obeskrivlig och faktiskt lite overklig känsla. Jag kan också känna någon form av rädsla att det inte ska funka men klart att det ska funka, allt annat finns inte.
Sen har jag ett kurators besök på fredag där vi kan utvärdera första dygnet hemma.
 
Nu blev det lite brådis att ringa och berätta för frun hur det såg ut framöver och att jag kommer hem imorgon, självklart blev dom jätteglada.
Blev även till att ringa till kommunens arbetsterapeut för att få hjälpmedel som jag tyckte saknades när jag var hemma i helgen och som dom kommer med nästa vecka. Det är ett handtag med sugproppar som jag kan hålla mig i när jag e på dass., och en elektrisk höj och sänkbar maskin som höjer madrassens huvuddel
 
Fick ju även ringa till skånetrafikens färdtjänst utredare för att höra hur man bär sig åt för att bli berättigad till detta under sjukdomstiden. Fick besked att man skulle skicka in en blankett och styrka det med läkar intyg, men handläggningstiden var 6-8 veckor. Frågade då handläggaren hur hon nu tänkte. Tänkte hon att jag skulle sitta hemma 2 månader utan att kunna ta mig någonstans förutom fram och tillbaka till rehab i Hässleholm. Fick ill svar att man kunde ju beställa taxi och betala det ur egen ficka, frågade då om hon tyckte det var rätt att bara för man råkat skada sig och vill komma någonstans ska man pröjsa det själv. Det blev alldeles tyst i luren, berättade också att läkaren sagt att det var bra för mig att så fort som möjligt ta mig ut till mina arbetsplatser och återuppta mina social kontakter med arbetskamrater, praktikplatser etc.
Fick då till svar att det kunde skyndas på om man skickade med läkarintyg och intyg från kurator och där det framgick varför mitt ärende skull påskyndas. Så imorgon blir det till att på läkare, kuratorer för att få intyg.
Sen var det ju dags för att ringa kommunen och fråga hur jag gör för att få ett tillfälligt handikapps tillstånd att parkera på handikapp parkering, och här behövdes också blanketter och läkarintyg.
 
Vilken djungel och byråkrati för att man råkar bli sjuk, det är ju alldeles horribelt denna djungel. Detta får man kanske ta hjälp av kuratorn att ordna men det är ju inte klokt att vara frisk för att vara sjuk.
Men nog om detta, det tar vi imorgon
Tyvärr glömde jag telefonen när jag var i trädgården för att klippa men det hade kommit både vintergäck och snödroppar så vist är våren på väg, något positivt
Och nu när ni läst ska ni få veta vad jag fick i present igår av helena fruns väninna, jo det var peppningskort. Kort som där står olika saker man ska tänkla på i sin vardag, saker som man kanske tycker är självklara.
De kommer finnas med i fortsättningen på min blogg
Må så gott vänner
kramar jörgen
 

Kommentarer :

#1: Eva-Marie

Hejsan!
Jag vet inte riktigt hur jag hamnade i din blogg - men namnet Balsby var ju bekant. Bor i samma by som du. Läst dina inlägg och beundrar ditt sätt att skriva och hur du tacklar din situation. Önskar dig god bättring - skynda långsamt. Och välkommen hem!

Svar: Tack Eva-Marie för dina lyckönskningar till mig. Även om vi bor isamma by så vet jag inte riktigt vem du är, byn växer ju fort och det börjar bli svårt att hänga med vem som flyttar in i byn.Det ska bli så skönt att äntligen få komma hem till lugna Balsby.
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Queen of Kammebornia

Vad du är tapper och modig och stark. Många tankar till dig idag!

Svar: Tack queen of kammebebornia läste också din blogg mycket intressant läsning och jag sprider gärna den vidare om du skulle vilja ge mig lite hjälp på vägen.Är ju nybörjare när det gäller blogg så du kanske skulle kunna ge mig lite tips om hur man gör den bättre och populärare.Och tackar dig en än gång för att du visat intresse för min blogg
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :