Påsken 2013

Hej  Vänner
 
Har ju inte skrivit på ett par dagar för att jag helt enkelt känt att jag ska vila upp mig ordentligt och bara göra det jag känner för, hoppas ni har förståelse för det.
Har verkligen försökt att njuta även av de små stunderna i den dagliga tillvaron. Att fånga stunderna och njuta av dem.
Skärtorsdagen hände egentligen inget speciellt förutom att jag var hos min samtalskontakt och pratade om hur mitt liv ser ut just nu, finns ju några moln på himlen som jag måste få hjälp att sortera ibland.
Hos henne känner jag att jag kan släppa all skit man går och funderar på och hon vägleder en genom det snår som livet består av emellanåt.
Det känns verkligen som man fått ett redskap som är till hjälp i ens vardag och det är inget som känns konstigt på något vis, tror nog fler i ens omgivning mått bra av att få prata med någon som kan vägleda en, en som står utanför och ser saker med andra ögon. 
 
Ja under torsdagen hände det inte så mycket mer, frun och jag satt och reflekterade att ungarna i kvarteret nog börjar bli stora eftersom det inte var mer än ett besök av påskkärringarna under kvällen vilket är ovanligt, åren tidigare har man tyckt att det ringt stup i kvarten. men det är väl så när de börjar bli större då är det inte så poppis att springa runt som påskkärring.
Fredagen började ju tidigt, har väldigt svårt att sova på morgnarna vaknar typ vid 5 och bara ligger och snurrar och funderar.
Tänkte det är lika bra att ta sig upp och få sitt morgonkaffe, ingen idé att ligga och spilla sin tid på funderingar som dyker upp i livet. Har dock väldigt svårt att släppa mina funderingar, känner att jag måste ha något att sysselsätta mig med så tankarna skingras lite.
Så jag dukade fram lite frukost till mig själv medan resten av huset fortfarande låg och sov. Ibland kan jag känna att det varit så skönt att komma ifrån min sjukdom och bli frisk och komma in i de vanliga dagrutinerna där man inte har så mycket tid att fundera mellan allt som ska göras.
Nu är man ju väldigt begränsad att göra saker när man sitter i rullstolen allt man vill göra kan man ju inte göra och så fort man tar något för sig så låter det ju varje gång man låser rullstolen. Känner mig jäkligt trött på detta livet just nu. Vill ju kunna komma igång och ut och fixa lite, nu när våren kommer
När frun kommit upp och gått morgonpromenaden med hunden fick jag lite att göra för jag har kommit på att kamma hunden med min ej fungerande hand ger den väldigt bra gymnastik att hålla i borsten och få ihop motoriken i borsttagen ger den en bra färdighet så här förenar man nöje med nytta :-) Han blev så fin, vilken livskamrat en hund är och nog en oerhört bra terapi när man nu är sjuk, längtar tills jag kan gå långpromenader med han.
Under fredags eftermiddagen skulle Therese mamma och hennes syster med familj komma för att äta lite mat, det var jättetrevligt vi pratade om allt möjligt, under tiden dök även min mamma och min systerson upp för att lämna lite påskägg till barnen, ett från farmor och ett från farfar vilket var en trevlig gest mot barnen.
Så vi hade en lång eftermiddag och kväll gemensamt  som avslutades med att jag och svågern tog varsin soffa här nere medan de andra gick upp för att se lets dance, slutade väl med att vi båda låg och slumrade i sofforna.
Vaknade åter tidigt på lördagsmorgonen men låg dock kvar och pillade lite på telefonen och lyssnade med lurarna på spotify. Kände mig fortfarande trött men kan ju inte somna om vilket är ett helsike, behöver ju min sömn, får väl bli en eftermiddagslur istället.
När jag kom upp så lade jag märke till den fina blomgrupp frun gjort, blev så glad över att se den glada gumman i gruppen. Kände att denna dag kommer nog att bli en bra dag.
 
Idag skulle det städas lite och det var ju ändå inget vidare väder att gå ut i så vi dammade och dammsög inför kvällens gäster skulle komma.
Vi skulle ju få lite påskgäster och ha lite knytkalas för att man skulle slippa stå med allt själv, vilket är positivt.
Efter städningen kände jag mig trött så jag gick in och lade mig i sängen och somnade nästan direkt, vilket var en befrielse för det behövde jag verkligen.
 
Väl på kvällen kom gästerna och tillsammans dukade vi upp en så god middag med förrätt och huvudrätt och efterrätt #såjäklagottochsåmättmanblev# vi satt en god stund och pratade om allt mellan himmel och jord. Som förrätt hade vi sparris panacotta med chilimarinerade räkor och som huvudrätt grillat lamm med diverse tillbehör och som efterrätt hade vi vit och mörk chokladmousse.
Jag har ju intagit hållningen att jag inte ska dricka alkohol för att känna på hur det känns, men även om de andra drack vin och stark pils kände jag faktiskt inte att det bekom mig, jag höll mig till mina alkoholfria carlsberg som jag tycker är väl så goda, bara synd att de är dyrare än de med alkohol, men det får man ta. Kändes faktiskt riktigt bra att kunna sitta och umgås utan att dricka något med alkohol i :-) vill ju inte vara stursk men är faktiskt stolt över mitt ställningstagande.
Har tyvärr haft många tråkiga erfarenheter kring alkoholen även om man haft många roliga minnen i sin ungdom, så känns det bra för mig just nu att hålla uppe med det så får jag se hur det känns om det blir permanent eller inte, i vilket fall som så ska jag överväga tillfällena då jag tar något med stort övervägande och eftertanke i framtiden.
Det blev en riktigt lyckad kväll med goda skratt och högt i tak
 
Under söndagen visade ju sig vädret från sin bästa sida och jag kände att jag ville komma ut så fort som möjligt efter frukost, men först så ville jag kamma igenom hundens päls så armen fick lite gymnastik, väl gjort detta så ringde telefonen. Det var grannen som frågade om jag ville byta till sommardäck isf kunde han göra det, så oerhört snällt och omtänksamt, Tack Anders.
 
Jag rullade ut jag också och var ute i stort sett hela eftermiddagen och njöt av det fina vädret. Pojken var och spelade träningsmatch med fotbollen så tösen och jag blev hemma och fejade lite, så duktig hon var. Sedan gick vi en långrunda med hunden för att rasta den lite. Väl hemma så fortsatte fejande och tösen gick in och satte på kaffe så gott det var i solen, helt underbart.
När pojken och frun kom hem så satte vi oss intill husväggen för att lapa lite sol, och hunden som var lös på tomten njöt i fulla drag och sprang inte iväg mer än en gång då det kom en annan hund på vägen. Så gott det var att känna vårsolens varma strålar värma en. Behövs verkligen nu efter denna långa vinter.
 
Rullade sen in och lade mig i sängen för att vila mig lite innan det var dags för kvällsmaten. Tog lite rester sen gårdagen och så stekte frun upp några lövbiffar satt fint nu efter en dags utevistelse. Plockade undan från bordet för att åter rulla in i sängen och vila. De andra i huset begav sig upp för att se på tv så jag somnade en stund i sängen för att sedan vakna till och bege mig på detta skrivande på bloggen.
 
Nu är det kväll och dags för att krypa ner mellan lakanen och vakna till en ny dag fylld av nya möjligheter.
 
Må så gott
Kramar
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Anders

Glad Påsk på dig PJ. Ingen som klandrar dig ifall du inte skriver på några dagar, även om det är bra läsning. DU ska göra det som känns bäst för dig, det är det viktigaste. Att alkohol ställer till mycket problem i samhället är en underdrift. Det gäller att hitta en balans som passar sig själv och sin omgivning. Jag upplever att du har gjort det. :)
Rätt att passa på att vara ute i solen så mycket som möjligt. Efter en lång och mörk vinter så har den "läkande" effekt! :)

Svar: Va skönt Anders att du gillar det jag skriver känns oerhört tillfredsställande att folk gillar det man skriver. Vet inte om du läst artikeln jag länkade till på fb men gå annars in och läs den. Oerhört kloka tankar kring alkoholen
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Anonym

Hej
Kul att du skrivit, lite tomt när du inte gör det på några dagar, men självklart ska du skriva när du känner för det.
Tänker på det här med djur, vilken läkande kraft dom har. Er hund har kanske aldrig haft så fin päls som den har nu, eller? (skämtar lite). Om jag är sjuk, har t ex haft influensa nu i en vecka så finns mina katter omkring mig hela tiden, det är så skönt att känna en liten kattkropp, vam och go, ligga nära när man inte är på topp.
Sköt om dig! Kram

Svar: Det är en oerhört läkande effekt att alltid ha en livskamrat som är glad och alltid följer en. När man vaknar på morgonen är det som springer upp och lägger sig på ens kudde för att mysa lite så trevligt
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :