Söndagen 2013-03-17

Hej vänner
 
Idag så vaknade jag redan klockan 6 känns ju hopplöst att inte kunna sova på morgnarna. Reten av huset sover ju minst till halv åtta och då känns det ju förjäkligt att ligga tyst en och en halv timme utan att kunna sova. Efter en stund så pluggade jag in propparna i öronen och låg och lyssnade på lite lugn musik samtidigt som jag bläddrade på telefonen.
 
Så när klockan började närma sig 8 så var jag hungrig, känner att får jag inte frukost ganska omgående var risken för att bli överhettad i humöret. Känner att jag måste få påfyllning av energi så att ens egna kroppstermometer håller sig på rätt grad antal. Så upp och få i sig frukost och dagens tablettskörd så att man kan ha mig boendes på denna adressen ;-). Jag är rätt så känslig för att få mat och sömn i rätt doser annars så fungerar jag inte riktigt, känner att min stubin förkortas avsevärt om jag inte får de behoven tillfredställda. Det kan vara så att detta kan vara en akillishäl för mig och då gäller det att förebygga det.
Så det blev en god sillafrukost med ägg och knäckebröd och två stora koppar kaffe, så gott. Nu var jag lugn och fin och riktigt laddad.
 
Idag på programmet stod det städning, handling, tvätt vilken rolig Söndag :-( men sådant som också måste göras. Så vi satte igång och röjja och frun tog tagi saker som vi skulle gjort länge. Nämligen oljade in ekbordet i köket samt spännde alla skruvar på stolarna eftersom de varit rickiga länge. Känns skönt att göra saker som skjutit på länge. Kändes bra att kunna hjälpa till vilket inte är så vanligt i den situation jag befinner mig i just nu. Av bara farten fortsatte vi med att damma och dammsga, det går faktiskt att dammsuga trots man sitter i rullstol.
Det tar dock lite längre tid och en massa ork så efter att dammsugit storarum, kök och sovrum var jag helt slut.
Passade dock på att borsta igenom pälsen på vår hund trots att jag var trött, han behöver ju kammas igenom medjämna mellanrum så att inte det blir knutor och tovor i pälsen. Han var lika lydig och låg still idag också.
 
 
Saga skulle nu hämtas från sin fotbollsträning och innan dess så körde frun och handlade eftersom mat och en del andra saker behövdes.
Jag rullade då in i sängen för att ta lite siesta, det är nog något vi människor hade mått bra av att planera in på helgerna eller när man nu hinner i sin vardag. Sov nog i nästan två timmar så när jag vaknade så kände jag mig kaffesugen så jag ringde in till grannen så han kom över på en kopp och med sig hade han nybakta bullar :-)
Finns väl inte mycket som slår nybakta bullar??
 
Jag känner mig ganska pigg ifs inte så konstigt eftersom jag sovit så länge nu på eftermiddagen, tänk vad sömn och bra mående gör med det fysiska i kroppen, att kropp och psyke är så tätt sammankopplat har jag nu först fått upp ögonen för. Att man faktiskt kan få fysiskt ont i kroppen av att inte må bra i själen. Jag hade ju själv svårt att acceptera att min överbelastning och att min stressiga vardag skulle ligga som grund för min fysiska förlamning som jag drabbats av.
 
När vi fikat  färdig rullade jag in och lade mig på sängen för att uppdatera bloggen och för att tänka efter hur dagen varit. Kändes riktigt bra idag att kunna hjälpa till lite i hemmet med de praktiska göromålen, det får ju en också att känna sig meningsfull och inte bara som ett kolli som inte kan göra det den är van vid.
 
Nu är det snart dags för kvällsmat och jag för väl se vad resturangen erbjuder ikväll ;-) får fråga hovmästaren (frun).
Nu när jag sitter och skriver så dyker minsann fruns syster och deras minsta tös upp, trevligt med spontanbesök :-)
 
Imorgon så kommer kommunens arbetsterapeut hem för att installera de nya hjälpmedlen såsom höj och sänkbar säng ska bli skönt att kunna halvligga ordentligt i sängen. Sen ska de ju passa på att byta de delar på min rullstol som gått sönder. En kompis till mig hade tänkt till ordentlig när det gäller att ta sig in och ut ur huset och googlat på handikapp ramper och det finns mycket bättre än den jag har som skulle innebära att jag själv skulle kunna ta mig in och ut vilket hade varit kanon eftersom vi går mot varmare tider och det skulle vara skönt att kunna ta sig ut då. Även med tanken på säkerhetsrisken att kunna ta sig ut vid en ev brand eller liknande, så det blir något jag behöver diskutera imorgon med arbetsrerapeuten
Jag ska även slå kuratorn en pling och fråga henne om hon kan bistå mig i de myndighetskontakter och framför allt när det gäller att få rätt rehab för jag känner att det tär och sliter på mig att få kriga för att få rätt rehab, så det hade varit skönt att kunna få lite stöttning i detta
 
Så imorgon får vi se vad dagen ska innehålla, men ny dag och nya möjligheter
 
Kramar
Jörgen
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Helene

Härligt att läsa om din helg Jörgen!!
Bar att du ger kroppen mkt vila!!
Fortsätt att njuta av dagen o livet vännen!!!

Svar: Ska försöka prioritera min vila för det är ju kroppens eget sätt att läka. Och njuter av dagen och livet har jag börjat göra i allt större utsträckning :-)
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Anders

Låter som att du har haft en bra dag och att humöret har varit bra idag. Kul att läsa. Hoppas att du får goda besked imorgon! ;)

Svar: Det hoppas jag verkligen också att jag får, både för min och deras skull, tär på krafterna att strida för sin sak
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Sara

Låter som en finfin helg :-)
Att få känna sig meningsfull är viktigt och även det lilla kan betyda mycket , för alla :-)
( menar nu inte att dina insatser idag varit små ! )
Fortsätt kämpa som bara du kan <3

Svar: Tack SaraDet har varit en fin helg med lagom blandning av besök och aktiviteter kontra vila. Unnar mig mer vila nu vilket är ett måste.
Ta hand om dina närmsta och försök finna energi hos dem, så kommer du växa mycket. Du är en klippa med stort bagage och när väl det bagaget blir lite lättare kommer du växa som ingen anar. Kram
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: peter

Gött med helg! Hoppas du får nytta av arb.terapeuten med en vettig ramp och att kuratorn kan bistå med att avlasta dig.. Nybakta bullar!! Åh va gott!! :) ska fortsätta mitt lobbande här hemma för mer siestas :)) en underskattad aktivitet tycker jag med!
/Peter

Svar: De har varit här idag och installerat höj och sänkbar huvudända på sången så nu ligger man som en prins, så nu blir det ännu fler tillfälle till siesta :-)))
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Månsson

Ge dig nu inte i morgon vad beträffar de hjälpmedel som kan göra din tillvaro mer kvalitativ.

Svar: Dom skulle kolla upp det och återkomma
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :