Söndagen den 3 mars del2

 Gokväll alla där ute
Vilket underbart väder det varit idag. Så skönt att få vara ute i vårvädret en stund idag. och framför allt få vara hemma .
Dagen började annars runt halvåtta idag då Ludde våran hund hoppade upp till mig och slickade på mig samt lade sig på min kudde för att krypa riktigt nära. En hund tror jag har en riktigt bra läk effekt på ens mentala del.

Att nästan villkorslöst bli älskad av en sann vän känns ju jättebra, även om vi bestämt en gång i tiden att hunden inte skulle vara i sängen. Men vad gör det om hundra år ;-)
Efter detta så var det dags för dagens första träningspass TOABESÖK det är inte helt enkelt att ta sig in på toan från en smal hall där det inte går att vända en rullstol, det gäller inte att det är akut för då kommer man inte hinna in på dasset.
Så det gäller att känna efter i tid så det inte händer någon olycka för det skulle kännas väldigt förnedrande.
Efter detta gick frun ut i köket för att göra lite kaffe, inte dumt att få kaffet serverat på sängen. Låg sedan en stund och surfade runt på nätet samt skrev lite på min blogg om hur saker och ting förändras i samband med att man insjuknar och livet ställs på sin spets.
Jag fortsatte dagen med att tösen kom ner och gav sin pappa en morgonkram. vilket kändes fantastiskt. Nu var det dags för frukost så upp i rullstolen och rulla ut i köket för att äta långfrukost med ägg och sill, riktigt nice. Kändes så bra att hela familjen satt och åt en lång frukost tillsammans och pratade med varandra.
Efter en stund var det dags att ta tag i dagen men först var jag bara tvungen att ta mig ut på farstukvisten för att känna på denna fantastiska vårdag. Så skönt det var att få känna solens strålar värma en, fantastisk känsla.
Satt dock inte ute så länge för jag kände mig lite trött så jag rullade in i sängen för att kolla vasaloppet på datorn.
Hann dock inte vila så länge förrän frun morbror dök upp och ville se hur det var med mig, så jag tog mig upp för att fika lite samtidigt som grannen Ola också dök upp, så vi satt en stund och fikade

innan jag kände att nu måste jag börja göra mig i ordning för att senare åka tillbaka till sjukhuset. Det gäller att ha gott om tid till allt för allting tar ju en så förbannat lång tid att genomföra.
Så in på toan för att trimma skägget, raka sig, det är inte helt lätt kan jag lova att raka sig och trimma skägget med fel hand. Jag är ju vänsterhänt och det är ju den sidan om inte funkar.
När detta var gjort så ville jag duscha och har ju fått ett hjälpmedel att sitta på när jag duschar så det gick hyfsat, förutom att jag råkade tappa duschen så det sprutade ner inredningen men det är ju sådant som händer ingen idé att bli irriterad.
Sen var det ju dags för att dressa sig med nya kläder så jäkla skönt. Efter detta begav jag mig ut i det fina vädret för att kolla när min tös och hennes kompisar hoppade hopprep, länge sen jag satt och njöt av att min tös hoppar hopprep.
 

Men som jag skrev i morse så får man lite annat perspektiv på sin tillvaro. Satt och njöt på gatan hemma och bara myste innan taxin kom för att köra mig till sjukhuset igen.
Detta var inget roligt ögonblick att behöva åka tillbaka igen, men när jag väl kom upp på avdelningen kändes det ändå ok eftersom jag kände mig rätt så trött.
Jag hoppade upp i sängen och en stor fördel med denna säng är ju att man kan justera ryggstödet upp och ner vilket underlättar ens ställning i sängen.
Somnade nu en stund var verkligen välbehövligt att få vila sig, vaknade dock och kände nu att en begynnande huvudvärk åter gjorde ett intågande i skallen, så jag kallade på sjuksköterskan som kom och gav mig 2 panodil för att se hur de verkade. Värken släppte dock inte utan accelererade och jag fick åter kalla på sköterskan som nu gav mig behovsmedicinen som skulle göra att det kom till att släppa.
Det konstiga att jag känner direkt när medicinen börjar göra verkan för då försvinner värken, ju mer verkan medicinen får ju mindre värk får jag, men det är kanske logiskt. Men det märks direkt tar inte mer än en halvtimme så börjar verken försvinna.
När nu huvudvärken försvunnit så har jag legat och slösurfat samtidigt som jag lyssnat på spotify. Det är en befrielse att kunna vara smärtfri någorlunda. Sen har jag ju ändå kvar min rörelse inskränkning som ställer till det men det är något som vi ka ta nya tag med i morgondagens sjukgymnastik.
Så nu passar jag på att uppdatera min blogg samtidigt som jag gör en statusuppdatering på fb, så må så gott folk så ses vi imorgon med ny träning och förhoppningsvis ytterligare framsteg
Tack för idag och tack till alla som följer mig och skickar kommentarer
Kramar
Jörgen

Kommentera inlägget här :