torsdagen 2013-03-21

Godkväll läsare
 
Sitter just nu på det ställe där dagen började och där jag tillbringat mesta delen av dagen nämligen sängen. Tycker inte jag gjort många knop, men det skall jag väl tllåta mig.
 
Dagen började som vanligt med att ta sitt morgon kaffe i lugnt mak trots vi var lite sena upp. tänkte att bättre att ta det lugnt och effektivt istället för att bara stirra runt.
Satt och kollade runt lite vad senkvällen och nattens aktiviteter gjort på nätet, sen var det dag för barnen att väckas och se till att  frukosten kom på bordet.
Nu var vi alla samlade och satt och åt frukost och vi har infört mobil och data fri tid när vi äter för att vi ska umgås då vi äter. Detta kan ibland vara lite bekymmer både för vuxen och barn men vi bruka påminna varandra och då blir det inget bekymmer. Tycker det är trevligt om man kan försöka hålla kvar det, att vi äter våra måltider tillsammans,
 
Efter detta var det dags för barnen att packa sina väskor och se så de hade med sig allt inför skoldagen och sen att de var rätt klädda vilket brukar leda till högljudda diskussioner och protester från barnen, men det får man ta som förälder.
 
När de kommit iväg så sa frun och jag till varandra att vi behövde röja lite här hemma så hon tog och vek all tvätt medan jag dammsugade det jag kan utifrån den rörelse inskränkning jag har med rullstolen. Vi städade och fejade och fick hemmet att se någorlunda ut igen.
Efter detta var jag alldeles genomsvett och jag tog av mig kläderna och bytte om för att sedan hoppa upp i sängen och vila mig, kände att detta hade tagit på krafterna. Men innan jag sjönk ner framför dataskärmen ringde jag kommunens arbetsterapeut för att fråga vem det är som är med och gör upp en rehabiliteringsplan för mig.
Hon visste inte detta riktigt men lovade mig att ta reda på det och återkomma med svar till mig.
 
Så nu kunde jag släppa de viktiga sakernas stund och bara luta mig tillbaka i sängen och plocka fram datorn som jag underhölls av någon timme.
Frun skulle till högskolan i Malmö så nu blev det alldeles tyst i huset så jag och vår fyrbente vän kröp ner under filten och sov där tillsammans en stund, vilket var jätteskönt, så mysigt med en varm hund över benen.
 

Vaknade till när pågen kom hem från skolan, frågade han hur hans dag varit och om han hade några läxor, eftersom han skulle träna fotboll ikväll så behövde han göra dem under eftermiddagen. Han hade tydligen spanska tills imorgon så då fick han göra den.En uppgift han också hade under eftermiddagen var att gå ut med hunden, vilket dom gör nu utan protester eftersom jag inte kan med rullstolen, kommer ju varken in eller ut för egen maskin.
Frun skulle inte komma hem förrän vid halv sex så vi hade ansvar för att kvällsmaten skulle vara klar i tid.
Tösen och jag hjälptes åt att färdigställa kvällsmaten eftersom pågen gjorde sina läxor och även skulle byta om till fotbollen.
Idag blev det tacos och jag kan ju inte skiva grönsakerna med en hand så det blev tösen uppgift medan jag dukade och värmde färsen. Nu dök frun upp och pågen hade gjort sina glosor färdig så nu kunde vi sätta oss att käka.
 
Efter vi ätit så knackade det på dörren det var kompisar till oss som kom på besök, de var här för övrigt igår också. De hade nämligen slaktat ett lamm så igår så igår fick vi en lammstek och idag fick hunden Ludde sin beskärda del vilket han inte släppte på hela kvällen. Tack Sara och Martin för steken och benet.
 
 
 
Samtidigt ringde det i telefonen och tösen svarade, det var min pappa och deras farfar som ringde men eftersom vi var upptagna så bad hon han att ringa upp igen om en stund. För övrigt gällande den biten med min pappa och vårt förhållande är det väldigt komplext och vi har inte hörts av på 3 år för anledningar som jag inte närmare vill gå in på här, inte just nu iallafall. Vill inte hänga ut någon i min blogg som jag kanske gjort vid något tillfälle och detta har folk kanske tagit illa vid sig av och därför tagit lärdom av detta.
Väntar nu på att han ska ringa igen som han sade att han skulle göra, men vi får se om det sker.
 
Nu var det dags för frun och pojken att åka iväg på fotbollen, känns lite orättvist att hon ska behöva iväg igen men jag har ju ingen möjlighet att köra, tyvärr.
Så jag plockade undan efter middagen medan tösen gick en runda med hunden det var inte det lättaste att få han till att släppa benet och följa med ut, men till slut gick det.
 
Nu ligger tösen och jag i sängen och jag har precis förhört henne på sin läxa och under tiden jag har skrivit på bloggen har hon gjort ett fint fotocollage på hunden Ludde
 
Nu säger jag tack för idag och på kärt återseende imorgon
 
Stora kramar till er alla
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Anette samuelsson

Vad duktig du är Saga, det såg jättegott ut:)))

Svar: Hej AnetteRiktigt roligt att du sett min blogg och läder den och kanske tom. följer den. Det roligaste för mig som skriver är ju att se och höra hur ni läsare uppfattar den och vad ni tycker om det jag skriver
Hoppas på fler läsningar och kommentarer från dig
Kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Anders

Många fina bilder idag, förstår att hunden var nöjd med det benet! Mobil- och dataförbud vid matbordet är en bra regel som fler borde ta efter ;-)

Svar: Ja har försökt skärpa mig på bildbiten inte roligt att se en blogg utan bilder även om innehållet kan vara intressant. och data och mobilförbudet är jättebra och fungerar klockrent
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Anonym

Tycker det låter som en skön dag :-) kram

skriven
#4: Månsson

Bra att du fångar dagen och unnar dig vila. Var stolt över dina barn och en förstående hustru. De är en stor del av läkningen .

skriven

Kommentera inlägget här :