godmorgon 2013-11-21

Hej alla
 
Hoppas allt är väl med er läsare......
Själv har jag inte varit så aktiv här på bloggen på ett ta g, har helt enkelt valt att vara mer aktiv i det  verkliga livet.
 
Det glädjande är att jag märker mer och mer att jag återhämtar mig och att det finns en kapacitet i mig och att jag kan hitta tillbaka till formen från förr
 
Baksidan av myntet är ju att jag blir så fruktansvärt trött efter det att jag gjort något utöver det vanliga,helt enkelt tänjt på mina gränser.
 
Vi kan ta ett par exempel för att försöka förklara för er läsare hur det funkar. I helgen hade vi kalas för sonen som fyllde 14 år, vilket var jättetrevligt men innan kalaset ska det ju fejas en del med mat dukning etc, visserligen tog frun hand om det mesta, men alla intryck och kontakter med människorna under kalaset tar energi, vi var ju 17 personer.
Efter kalaset var jag jättetrött trots jag vilat mig en stund innan.
Likadant var det i Tisdags då jag var  på rehab i Hässleholm då jag kände mig riktigt taggad och verkligen på topp, gick 2 km på löpbandet, gjorde situps ryggövningar, plankan(en av övningarna) tog ut mig riktigt ordentligt.
Det var en helt fantastisk känsla att få ha lurarna på sig och kunna gå för egen maskin 2 km kändes som man verkligen kom in i en euroforiskt lyckorus. 


Det är så svårt att förmedla känslan för er läsare, men det var något slags rus som uppstod i träningen på löpbandet, helt överlycklig.
Men sen sov jag i princip hela eftermiddagen och även onsdagen tog ut sin rätt att vila,sov först på förmiddagen en timme och sen på eftermiddagen 2 timmar och det är nog det enorma träningspassets bieffekt.
 
Så man kan se att det finns en potentional inom mig att komma tillbaka, det gäller bara att hitta mer ork och energi. På rehabska vi försöka få uthålligheten i träningen att  bli längre. Att jag helt enkelt ska orka träna mer under längre tid och detta glädjer mig oerhört.
Nu gäller det att ha huvudet med sig och samtidigt vila i sin iver att träna hårdare.
 
Jag försöker vara så aktiv som möjligt och stå och gå så mycket jag orkar, har varit ute och räfsat lite löv med rullstolen tätt bakom mig för att kunna sätta mig när jag känner att orken tryter, har även sågt av en stor gren från vårt japanska körsbärsträd med motorsågen.
Känns så bra att kunna göra detta, att få känna på hur ens tidigare begränsningar inte ställer till det lika mycket längre.
 
I livet utanför huset och familjen har det också hänt en del saker sen vi sist hördes av. Har ju varit  ute på min praktikplats där jag genomförde mina universitetstudier och tanken är att jag ska återuppta dessa studier från årsskiftet så att jag får min examen.
Har ju två terminer på 50 % kvar sen är jag färdig, men kommer bara läsa på 25% för att inte överbelasta mig.
När jag var där ute undrade personalen när jag kunde börja jobba hos dem eftersom de ville ha mig där. Det  känns ju oerhört smickrande att de vill ha mig som anställd redan nu trots jag inte är färdig med min examen.
 
Vidare så har ju Promas företaget jag fått låna avslappningsfåtöljen av hört av sig och är intresserade av ytterliggare sammarbete. De har på sin hemsida lagt ut en text som handlar om då jag var och föreläste för deras säljare.
Trevligt att de uppmärksammat detta och att de lagt ut det på deras hemsida:-)
 
Vidare så har faktiskt lokalradion P4 hört av sig igen och vill att jag kommer och gästar dem igen:-) de vill gärna höra hur det gått sen sist jag var med i deras program, ska bli himla kul att få berättavadsom hänt sen sist jag var med
 
Idag ska jag till försäkringskassan för de vill ha ett möte där de lär känna mig som de säger. Det är bra att man får ett möte till stånd där vi kan diskutera hur den vidare resan mot min friskhet kan komma att se ut. Försäkringskassan är ju en del av min återgång till samhället och en väl så viktig bit.
I de flesta fall har man ju hört så mycket negativt om denna myndighet men ska gå dit med öppna ögon och ha huvudet på skaft.
Gäller ju att se dem som en partner som ska bidra till att min rehabiltering blir så bra som möjligt.
 
Må väl så länge så återkommer jag med en rapport om hur dagens" lära känna möte" utföll

Kommentarer :

#1: Nilla

Kul att läsa att du gör så stora framsteg.

Svar: Tack Nilla roligt att du följer bloggen
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Malin

Underbar läsning vännen...Så gött att läsa att du inte bara ger upp utan kämpar på...Ha en underbar vecka

Svar: Hej Malin
jag ber om ursäkt för jag inte svarat och att jag inte skrivit på ett tag får helt enkelt ta mig i kragen och bättra på detta. Tack för peppningen
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Kim

Kul att du skriver!!! Härligt och höra om Runners high, att du upplever det! Riktigt mäktigt att vi delar den upplevelsen!

Svar: Tjenare KimRoligt att du är inne och läser här.... Skoj att uppleva en sån kick kommer försöka bli löpare när jag rehab mig färdigt ett mål kunde ju vara göteborgsvarvet 2015
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Anders

Hallå PJ, det var ett tag sedan nu :-D

Ruskigt bra så långt som du har kommit hittills! Det trodde jag inte att du skulle lyckas med för några månader sedan! IMPONERANDE min vän! ;-)

Svar: Tack Anders
Det har gått som på räls det fysiska sen är det lite tyngre mentalt när man står utanför arbetsmarknaden
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Kenneth

Önskar en trevlig första ADVENT

Svar: Samma till dig kenneth
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :