Bra dagar 2013-10-08

Godmorgon vänner
 
Vilket fatastiskt höstväder vi har, alla dessa underbara färger som speglar sig i solen, just love it. I normala fall så brukar jag uppleva hösten som trist och tråkig, men denna höst har ju varit helt suverän.
 
Sen jag skrev sist då mitt humör var uruselt, så har jag haft två dagar som varit  toppen. Både fysiskt och känslomässigt, så gott att få vara lite normal två dagar;-)
 
I Söndags så började jag ju dagen tidigt som vanligt och  efter kaffe och hundpromenad så begav jag mig ut i det fina vädret för att tvätta bilen vilket var behövligt. Fortsatte av rena farten att vaxa den men hann bara med halva bilen innan det var tid för att åka och heja fram pågen i hans sista fotbollsmatch för säsongen.
 
Så familjen styrde kosan norrut och kom fram några minuter efter att matchen börjat eftersom jag gnuggade bilen in i det sista:-)
 
När vi sedan sett pågen föelora mot serieledarna med 2 bollar så packade vi alla oss in i bilen och for vidare mot svärfar och fruns släkt.
Svärfar hade ju fyllt år så vi skulle ses och käka lite ihop. et var en riktigt trevlig stund att sitta ner och tjabba lite. Kände mig oerhört  trött efter det att vi ätit så jag gick in och lade mig på en säng för att vila lite och vaknade inte förän tösen kom och sade: hemskt vad du snarkar pappa:-) så skönt att kunna vara sig själv och gå ifrån när man känner att man inte orkar längre och vila sig en halvtimme.
 
Vid femtiden bröt vi upp för att åka hem igen och börja förberedelserna inför veckan som komma skall. När vi satt oss och börjat köra så slocknade jag igen och vaknade när vi svängde in på vägen här hemma. Behövde nog sömnen misstänker jag.
 
Väl hemma så slog vi oss ner framför tvn men det  tog inte många sekunder innan fabrorn som skriver här somnade och var  i djup koma;-)
 
Kan väl summera dagen som en väldigt bra dag där kropp och knopp varit med hela dagen och där jag även lagt in mina välbehövliga pauser.
 
När sen måndagen började gry så satt jag vid datorn och tänkte(det är min stund på dagen att grubbla, vända och vrida på saker)
Tänkte mycket på hur framtiden ska te sig och hur livet kommer se ut framöver, men jag kan inte göra så mycket åt det just nu utan fokusera på att göra min rehab så bra som möjligt.
Samtidigt göra saker som gör att jag mår bra.
 
Eftersom det var måndag och kidsen ska iväg till skolan  så var det ju dags att få fram frukost. Kände att jag var sprudlande glad idag. På ett så kolosalt bra humör, glad och lycklig över att vara pigg och inte ha så ont.
 
Så efter det attbarnen gett sig iväg så stegade jag ut till bilen för att fortsättavaxa det jag inte hann färdigt under gårdagen, är ju oerhört noggrann när jag gör saker så det tar lite tid att vaxa över bilen.
Fick dock göra ett litet avbrott för jag hade ett möte här hemma med omsorgsförvaltningen där vi skulle diskutera igenom vad jag hade för hjälpbehov.
Jag har ju velat ha en hjälp av http://www.bosse-kunskapscenter.se/ där jag får vägledning om vilka rättigheter jag har samtidigt som de kan hjälpa mig i den djungel som man måste snirkla sig igenom när man blivit sjuk.
 
Har fått ett väldigt gott intryck av Bosses som via videolänk kan hjälpa mig, praktiskt som tusan då man har dåliga dagar och kan genomföra mötet.
Handläggaren från kommunen var dock inte så hoppfull till dettta och trodde jag skulle få avslag på detta eftersom det i grund och botten skulle vara fråga om en ekonomisk ersättning och det handlägger inte omsorgsförvaltningen.
Så jäkla märkligt att alla aktörer i ens sjukdomsproblematik så som omsorgsförvaltning, landstinget, försäkringskassan, af etc inte samverkar och har några kopplingar mellan sig utan att det ligger på den enskilde att upprätthålla kontakten med alla inblandade parter.
För en då som jag som fått sig en rejäl smäll av livet och inte orkar ha alla dessa möten och kontakter hur ska jag göra??
Bara en sån sak som färdtjänst, trots jag har det nu så måste jag fylla i en ny ansökan likadant med parkeringstillståndet.
För mig verkar det helt obegripligt hade väl räckt med att skicka in mitt läkarintyg som styrker min sjukdom istället för att behöva göra en helt ny ansökan. Jag är säkert arbetsgivare till flera olika kommunala tjänstemän som enbart sitter och hanterar ansökningar.
Mötet slutade iallafallmed att jag sa att jag upplevde det som fullständigt meningslöst eftersom de inte kunde hjälpa mig med det jag behöver.
 
Ut igen och fortsatte vaxa bilen och precis innan kvällsmaten var färdig så hade jag lyckats polera upp hela bilen en sjukt nöjd känsla i min kropp.


 
När  sedan vi ätit och frun och dottern skull ge sig av på fotbollsmatch så begav jag mig ut för att tvätta av det nyaste tillskottet i fordonsparken nämligen min Honda VFR 800 fi och tvättade av dennes avfattning eftersom underhållet var betydligt eftersatt för min smak.
Så nu väntar den på att putsas😃

Efter detta så blev det en välbehövlig avkoppling i Promas avslappningsfotölj för att sedan kasta mig in i ett skollhett bad.
Allt för att lindra den kommande smärtan. 
Har ju börjat ta alvedon kombinerat med vetekudde och massagefotöljen samt så tänjer och sträcker kroppen ofta.
Att ta alvedon kontinuerligt för att inte ha så ont är kanske inte det bästa men betydligt mildare än de piller jag proppat kroppen med tidigare.😃 har ju inte tagit något annan tablett på två veckor och två dagar så jag är faktiskt riktigt stolt.

Må väl alla godingar

Kommentarer :

#1: Lina

Vilken kämpe du är!
Gött att du mår bättre :)

Svar: tack LinaJa det är skönt det går mot bättre tider
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Harriet

Fantastiskt bra jobbat av dej!! Och håller med där, att för att vara sjuk måste man va så in i helvete frisk, för att hålla reda på alla sina rättigheter etc...är man dessutom fullproppad med smärtstillande bla, är kanske inte heller tankeverksamheten den bästa?!
Klart du ska ta Alvedon om det lindrar lite. Du har ju varit hur duktig som helst som avvecklat alla de övriga.
Kämpa på, jag förstår att du har det tufft!!

Svar: Godmorgon Hariet
Ja ibland s¨känns det som man skulle haft någon som företrätt en i olika frågor samtidigt som det är en del av ens rehab att vara med i processen.
Att ta en alvedon eller två är en piss i nilen jämfört med de andra medicinerna
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Malin

Så härligt att läsa...Ja förutom våra kära myndigheter...Dom är inte kloka å kommer aldrig att bli...Trist men sant... Men kämpa på för trägen vinner :) Hoppas jag på.

Svar: Tack för du läser bloggen.Ja myndigheter är lite stelbenta ibland men för den skull vill jag inte säga att de inte är kloka.
De har ju sina lagar och paragrafer att förhålla sig till vilket vi medborgare kan tycka är fullständigt åt helsike men som du säger trägen vinner
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Anders

Trevlig läsning med en PJ på ett strålande humör! :-D

Håller med dig angående dessa höstdagar, de har varit riktigt sköna. :-)

Det är kul att ha puts på grejerna, något som mer och mer har kommit i skymundan i det liv man lever idag. Det är bra mycket roligare att pula med en hoj än en bil! ;-)

Får se om jag komma ut och kolla upp den nya cykeln någon dag. :-D

Strongt att du har hållit uppe i två veckor och att du nu verkar må bättre! :-)

Svar: Ja Godmorgon Anders
Ja bara kom upp någon dag och spana in hojen.
Ja n börjar giftet ramla ur ens kropp vilket är befriande
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: springandesnickaren

Va ju inge fel på glansen på den lacken, vackert!!!
Håll i nu!

Svar: Ja det gäller att kämpa och att lägga sig ner och kapitulera finns inte. Försöker hitta alternativ för att lindra smärtan och vaxa bilen är en del av den terapin
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :