ja vilken vecka

godmorgon vänner
Sitter här hemma vid köksbordet och skrver di och funderar på hur mitt liv i framtiden ska te sig, har ju en massa olika funderingar.
Jag ska tillsammans  med kuratorn i nästa vecka ta koagens blogg i det mysiga skenet ifrån fyra stycken värmeljus.
Jag har ju väldigt svårt att sova om morgnarna men det har sina fördelar att vara uppe tidigt. Det är skönt att ha egen tid och fundera på saker och ting i sin ensamhet.
 
Sitter och funderar på hur ens framtid ska bli, det är ju så att samhället utanför knackar ju så sakteliga på utanför och jag behöver ha en form av beredskap att tackla den tuffa verklighet vi lever i, men jag tänker inte komma tillbaka till mitt gamla liv för det vet vi ju alla hur det slutade.....
 
Nä istället ska jag se återtåget mot samhället och mitt nya liv som avstampen mot något nytt där jag känner efter och lyssnar in vad min kropp och knopp behöver, samtidigt som jag kommer värna om min familj för det är de som är viktigast.
 
De senaste dagarna har jag varit oerhört lättirreterad vilket inte är roligt vare sig för mig eller min familj. Det är trist när man inte kan styra sig i den utsträckning man känner att man skulle vilja. Men samtidigt känner jag att jag vet var denna lättirretation kommer ifrån för jag känner igen beteendetifrån den tid då jag slutade snusa.
Så det är helt enkelt så att abstinensen efter mina smärtstillande tabletter gör ytterliggare ett försök att få mig att ändra kurs på min inställning, men där har  den inte en chans. Vet ju att det har en övergång och skulle  aldrig ändra mig.
 
Har under de senaste dagarna också upplevt hur frisk man måste vara för att vara sjuk. Det är mängder av saker man ska behöva ha koll på så att alla instanser och myndigheter gör som de ska.
Exempelvis så när jag var  i Helsingborg för att handla mc hjälm så var färdtjänsten 40 minuter sen och när jag fick hem mitt förnyade färdtjänst tillstånd så fick man med en info folder där det stod att  om färdtjänsten är mer  än 30 minuter sen så ska kunden inte debitteras.
Så jag ringde upp skånetrafiken och de markullerade de 172 kr  för min resa, hade det inte varit lättare att detta skett med automatik direkt i deras datasystem istället för den enskilde ska behöva ha koll??
 
Vidare har  jag behövt ha koll på min återanställningstrygghet till kommunen dvs. LAS så att den rättigheten tas tillvara på och att jag får den rättigheten jag är  berättigad till. Det verkar som att jag själv behöver bevaka om det dyker upp några jobb som jag skulle kunna anses ha behörighet att söka istället för det i systemet skulle  se att här har vi en lasad person som skulle kunna få denna tjänst och meddelat mig detta.
Tur man har vänner ochbekanta som viskar i ens öra om olika tjänster kommunen har och som skulle passa mig.
Vidare så har frun haft koll på mina utbetalningar från FK och den senaste utbetalningen så skiljde det 3000 kr i rena pengar utan att någon informerat mig, få naturligtvis kolla upp detta.
 
Blir så jäkla trött  på att man som individ hela tiden måste vara på vakt och dubbelkolla allt som myndigheter och instanser gör för en och att man inte kan lita på att saker och ting blir rätt gjorda.
Känns som man nästan måste vara jurist för att se till de rättigheter man har som medborgare.
 
Idag är det lördag och jag käner mig väldigt bra till mods. Gårdagen var väl bra trots jag var vaken redan 04. Det är ett  gissel att få sova om morgnarna.
Men på vägen hem igår så sov jag en timme i taxin så jag kände  mig rätt så pigg under eftermiddagen så jag bestämde mig för att klippa gräset en sista gång innan den får sin efterlängad vintervila.
 
Efter detta gickjag in och lagade en kanongod pasta carbonara vilket är familjens pastarätt  nummer 1 så när resten av familjen kom hem så åt vi gemensamt och satt och snackade runt köksbordet hur den kommande lovveckan skulle se ut.
 
Efter detta hoppade jag in i sängen igen och sov en timme för jag kände att skulle jag orka kvällen och inte vara så lättirreterad så var det bra att förebygga det med sömn.
Slocknade direkt och sov en timmes tid cirka förr att  sedan stiga upp och lägga mig i ett skollhett bad.
 
Sen avnjöts kvällen med fredagsmys och idoltävlingen på tv, det var jättemysigt att sitta allihop tillsammans och kolla tv. Riktigt  nice
 
Idag så åker fru och dotter till en känd hästgård och dess ägare Tobbe Larsson för att kolla, han är tydligen känd från tv och gör programm om hästar och dess ryttare.
Pågen åker iväg med sin konformations grupp på kuligheter så jag kommer bli själv hemma under hela dagen.
 
Har planerat in att ta upp båten från sjön idagoch försöka få den avtvättad vilket jag alltid gör innan den sätts in inför vintern, har ju den inomhus i en lada för vinterförvaring.
Vidare så blir det nog lite putsande på juvelen i garaget nämligen motorcykeln. Jag ska dock inte glömma att vila mig och ta mina sovpauser vilka gör att jag mår toppen och kan vara med utan att känna mig lättirreterad och sliten.
 
Sen ikväll kommer goda vänner till oss och deras barn för att käka lite gott och umgås. Alltid trevligt med lite folk på kvällskvisten om jag har vilat mig under dagen och prioriterat min mentala avslappning, vilket jag ska göra idag
 
Må så gott alla

Kommentarer :

#1: helene

Nej det är sorgligt att man måste ha koll på allt annat också. .det hade ju räckt att fokusera på bara sig själv och att bli bättre. Som min svärmor alltid sa man måste vara frisk för att vara sjuk. Hon hade reumatism o menade att man måste hela tiden vara med annars så kunde man missa något .....särskilt inom sjukvården. Kämpa på

Svar: Ja det är så trist att behöva ha koll på allt runt omkring, att inte samhället kan funka utan att man måste dubbelkollla är förskräckligt
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Anders

Ja du PJ, så fungerar vårt system rakt igenom om det inte gäller pengar som du själv ska betala in. Det missar de aldrig! :-S
Hade varit trevligt om det var samma kontroll på båda hållen, tänk så mycket pengar de sparar pga att gemene man inte har full koll på sina rättigheter.... :-C

Annars låter det som att du kommer att ha en bra dag och afton! :-D

Svar: Ja det gäller att ha koll
Vårt samhälle har blivit ett girighetens samhälle där det hela tiden gäller att sko sig på andra människor både psykiskt och fysiskt
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Lotta

håller helt me dig i den energin det tar att kolla o dubbelkolla, det är inte få aktörer man har i sitt liv när man är sjuk heller.... du e tapper o en kämpe men priset kan bli högt för din envishet o det får icke hända!! jag menar man kan bli så stressad av t.ex en sån sak som LAS osv , man tycker det finns folk o datorsystem som skulle funka för detta.... men du fixar detta !! you have done worse !!! hejja (y) :)

Svar: Ja Ja Ewa lotta
Det blir ibland att man spiller negativ energi på saker som bara skulle kunna flyta av sig självt. Blir bara trött och irreterad på saker som borde göra sig självt, och självklart fixar jag det men man skulle inte behöva lägga energi på saker som skall fungera av sig självt
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :