godmorgon 2013-09-21

Godmorgon godingar
 
Sitter här i tidiga morgonstund och funderar på saker och ting som händer runt mig och min vardag......
 
Tänkte redogöra för dagarna som gått och sen lite spontana funderingar om livet, vilka jag väljer att börja min blogg med.
 
Jag tänker och funderar ofta på saker och ting som påverkar mig och en sak som påverkarat mig starkt och mycket är varför jag har levt mitt liv i mångt och mycket för att tillfredställa andras problem och bekymmer. Istället för att lägga den energin på mig själv och min familj.
Vist är det så att man vill ha en uppskattning för man gör ett bra jobb eftersom jag jobbar med människor, men ändå jag behöver ju inte leva mitt liv genom andras ögon. Hur folk ser på mig och mitt liv behöver jag faktiskt inte lägga så stor vikt vid.
Samtidigt har jag ett behov av att folk hör av sig när man är dålig men jag kan ju inte styra deras val och inte heller lägga energi på det, för energin behövs ju till annat, det skapar dock en tagg i ens hjärta men det är väl så som devicen säger: det är när man möter livets svårigheter som det kommer det fram vem som är ens riktiga vänner.
Jag har ju en förklaring till varför jag levt som jag gjort under många år men det är en frukt som inte riktigt är mogen för att komma i skrft ännu.
Med bloggen har det iaf vuxit fram nya vänner som bryr sig och engagera sig, peppar med uppmuntrande tillrop etc. det gör ju en väldigt glad.

Sen har jag ju en familj som verkligen ställer upp till 100% och är ju oerhört glad för utan dem hade ju inte min resa mot tillfrisknade gått så fort som det gått. Jag får en förståelse för min sjukdom och vad den kräver, jag får en uppmuntran de dagar man har ont och är trött när allt känns fördjävligt så får man en påminnelse om hur fantastiskt saker och ting ändå är i livet.
 
Nog om mina grubblerier och mina tankar.....
Jag berättade ju för er läsare att jag hade fått en chans på ett jobb, att jag gick igenom 2 anställningsinterjuver och gjorde ett profiltest med 320 frågor vilket inte var helt lätt.
Tyvärr så snubblade jag på målsnöret på denna tjänst, men det fler tåg och livet hänger ju inte på det, utan det viktiga är ju att bli frisk så snart som möjligt.
 
Sen har jag tag i en massa papper som blivit liggandes som ska skickas till försäkringsbolag och försäkringskassa. och lite andra papper som behöver fyllas i så som förnyat färdtjänst intyg, förnyat parkeringstillstånd, och andra saker som min sjukdom medför.
 
Hade en riktig aha upplevelse härom dagen då jag hade mitt andra möte med ett företag som heter Bosses råd och stöd.
De är anlitade för konsultation i frågor som rör funktionshinrade och vad de har för rättigheter. Mötena kan jag ha hemma i min egen säng via webben och vi kan i samma stund vi har mötet skriva och författa dokument som vi båda kan skriva i. Detta är en ypperlig mötesform de dagar man mår sämre och kanske inte har orken att ta sig till ett möte eller en orkar ta sig upp ur sängen för värken är så påträngande.
Jag ser ett stort användningsområde för denna typen av mötesform och ska nu skicka in en ansökan till omsorgsnämden att få hjälp occh stöd av Bosses vilka jag känner ett oerhört stort förtroebarande till även om jag bara mött dem på webben.
 
Vidare har jag varit i Hässleholm på rehab och haft sjukgymnastik och arbetsterapheut. På sjukgymnastiken fortsatte vi att öva gången om ej i samma ofattning som förra gången eftersom jag hade så ont i benen. Men jag cyklade på motionscykeln och gick med rullatorn samt stod utan hjälpmedel och tog faktiskt något steg i dag också.
På arbetsterapin spelade vi ett balansspel på wii tvspelet amn står på en platta som i sin tur styr figurerna på tv beroende på hur jag rör mig på plattan, vansinnigt roligt funderar på att skicka efter en sån platta till tösens wii tvspel. Det hade varit en riktig höjdare att kunna spela och ha roligt samtidigt som man tränar sin kordination och balans:-)
 
Efter dessa passen så gick jag upp och åt en dagens i sjukhusets matsal för att sedan rulla ner igen och sova en stund på en av brisarna i träningslokalen för att orka med passet med vattengymnastiken under eftermiddagen.
När jag vaknade var det hög tid att hoppa i duschen och sen in i varmvattenbassängen vilket är så välgjörande för kroppen. Att få röra sig i detta 35 gradiga vatten med bråkdelen av den vikt man brukar röra sig med är helt fantastiskt.
Det konstiga är att i denna situation så har jag mycket bättre funktion i min vänsterdel av kroppen vilket känns främmmande på något vis. Men det bevisar ju att funktionen finns där än om något ur kurs just nu så finns den iallafall där.
 
Efter att kommit upp så kändes kroppen som den var gjord av bly och alla rörelser kändes som de var komplicerade, tyvärr var funktionen i vänster sidan mindre rörlig igen nu när man var på landbacken, mycket märkligt hur människokroppen fungerar.
 
Hade ett möte i tisdags med neropsykologen om gett mig lite tankar om mitt tillfrisknande. Han frågade om jag såg rullstolen som ett hinder eller en möjlighet. Den frågan är komplex och svår i många olika avseenden men den spontana svaret var ju att se den som ett hinder.
Då sa han men du kan ju faktiskt göra en hel del grejor med rullstolen så som klippa gräs transportera dig, kanske folk gerdig uppmärksamhet, tar större hänsyn etc. Funderade om det första och största målet var att bli av med rullstolen eller kanske göra saker så som deltidsjobb eller något liknande med rullstolen och på sikt bli bättre och så småningom bli av med stolen??
Ja det är en svår nöt att knäcka men den måste knäckas och även andra frågor som kommer på resans väg. Tex. kommer fkassan och AF tro att jag är sjuk när jag lämnat min rullstol då ser man ju inte så klart att jag är sjuk. Ska jag då behöva fightas för att folk ska tro att jag är sjuk trots jag inte sitter i rullstol.
Kommer folk bemöta mig annorlunda trots jag har en lång resa kvar mot friskhet bara för jag reser mig upp och börjar gå??
Det är också en fråga man får fundera på men det är ju inte egentligen mitt bord utan det är ju faktiskt betraktarens ögon som får träna sig att faktiskt lyssna och bedömma mig utifrån det jag säger och jag ska inte behöva bevisa ett skit egentligen och det var tröstande ord som neropsykologen sa: att så länge du går hos oss är det ingen som tvivlar och är det någon myndighet som gör det så är vi dina försvarsadvokater vilket gjorde mig så glad och lättad.
 
Idag är det lördag och en alldeles förträfflig lördag då solen skiner ifrån en klarblå himmel och det ser ut att bli en underbar höstdag där alla höstens färger avspeglar sig på ett fantastiskt sätt
 
Må väl och var rädda om er
Kram

Kommentarer :

#1: Ewa

Morron om dig Jörgen. Ja du det är ju så att man aldrig kan leva sitt liv genom någon annan, det är ju oxå så att den enda du vet är att du ska leva resten av ditt liv med "dig själv" o visst är det oerhört viktigt att få må bra, ha fokus på rätt saker osv osv..naturligtvis inte alltid lätt...Var gång jag kikar in i din blogg så slår det mig hur mkt det är som fungerar o är bra...för dig . Känns dock som om du har ett enormt bekräftelsebehov...som följt med dig sedan tidiga år..jag kan ha fel så rätta mig då.... o att det kan vara så att det är detta behov som ibland kan ställa till det föer dig..o att du lägger energin på fel sak... Vill dig allt väl o att du naturligtvis ska bli bättre o bättre... ibland känns det ändå som om du fokucerar på hinder istället för möjligheter...varför lägga kraft o energi på vad Af/Fk ska tycka....vänta tills problemen dyker upp...för gör de inte det så har du ju oroat o lagt kraft o energi på det helt i onödan o sådant tröttar f-n så mkt.... men som sagt det är inte lätt.... Önskar att du/ni får en alldeles superbra helg på alla sätt. Kram Ewa

Svar: Ja godmorgon ewa
Tack för ditt långa svar det är mycket som stämmer i det du skriver och jag är rätt så införstådd i min problematik var den sen hänrör sig ifrån kan man ju bara spekulera i, men det kan ligga något i det du skriver för min tonårsperiod var ju inte helt problemfri om man milt uttrycker det.
Och vist hamnar jag snett emellanåt i min fokusering men då är det ju bra medvänner som dig som får en att åter komma upp på spåret och hitta rätt fokus, en ögonöppnare kan man kanske kalla det.
tt jag funderar över af och fk är att jag försöker förbereda mig mentalt på olika scenario som skulle kunna uppstå men det är ju rätt som du skriver varför oroa sig i onödan kanske:-)
Hoppas på en bra helg för dig oxå
Kram
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Lena P Nygren

God morgon! Så inspirerande och klokt du skriver. Inledningen kunde varit min egen. Varför har vi kämpat så hårt för att tillfredsställa andras behov? Likaså känner jag igen erfarenheten från bassängen, att vänstersidan är mer vaken i vattnet. Det finns så mycket i detta som är svårt att förstå!
Ha en fin helg med familjen!
Lena

Svar: Godmorgon Lena
Tack för du läser min blogg och lägger tid på att kommentera den. det känns jättebra att du tycker det är kloka ord jag får fram i min blogg.
Ja ibland undrar man varför man inte tar mer hand om sig själv och sin familj. Dock har jag väl ändrat fokus sen jag blev sjuk, men triggas fortfarande igång om någon ber om min hjälp och jag kan hjälpa till vilket jag måste jobba med.
Och vist är människokroppen så svår att förstå sig på i alla lägen
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Lina Ericsson Cronzäll

Det finns alltid saker man ångrar som man lagt onödig tid o kraft åt när. När man blir sjuk då vet man vem som är ens vänner och ens tid/enegitjuvar..
Jag är otroligt glad att mamma läste om dig o sen ringde mig när du var på radio och jag letade upp din blogg o sen dig på fb. Att få kontakt efter så mångavårvärvju roligt, synd att det skulle vara genom sådana omständigheter. Men vi håller på dig bortvälter su är en underbar inspiration och så klok.
Du hjälpt mig mycket med det jag gått igenom o har framför mig. Att du som själv inte ärcfrisk lägger ner din tid och energi på mig är oförglömligt. Jag är dig evigt tacksam!
Kämpa på!
Vi följer dig, hejar på dig o tycker väldigt mycket om dig!
Önskar dig en härlig helg!
Lina

Svar: Tack lina
För att du läser min blogg och följer den ändå roligare att du dessutom väljer att kommentera bloggen.
Får tacka dig för att du upplever det jag skriver som klokt och en inspiration till din vardag.
Bra att du kan ta till dig också lite av det jag skriver, vardagen kan vara rolig även om man är sjuk det är mycket upp till en själv vad man väljer att göra av tiden.
Roligt att ni hejar på mig i min rehabresa som jag SKA i mål på.
Att du tycker väldigt mycket om mig är ju faktiskt svårt för dig att veta eftersom du inte sett mig på säkert 30 år. Men du kan ju tycka om mig för det jag skriver det kan du ju göra.
Att ha en bra familj att luta sig mot när man är kass är ett viktigt stöd, det gäller för de andra familjemedlemmarna att visa en förståelse kring ens situation, sen har man ett eget ansvar att göra den situationen så bra som möjligt
Trevlig helg
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Lina Ericsson Cronzäll

Jag är inte full, jag använder iPhone medans min Sony är på lagning. Åh vad jag saknar min Sony ;)
Hoppas du får nästa jobb! Glömde skriva det!
Tjenixen!

Svar: Det trodde jag inte heller Lina och vist ska jag få nästa jobb:-)
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Ewa

Ja du min vän du har så många bra insikter o egenskaper...o jag är tacksam att du delar med dig av dina tankar o funderingar..för det är alltid något som jag/vi kan ta lärdom av av de personer vi möter.....så tack Jörgen för att jag får vara din vän o få möjligheten att ta del av din blogg:) Kram

Svar: Hej Ewa
Jag blir så glad och rörd över att du tycker jag har bra insikter och egenskaper, det är en självklarhet för mig att dela med mig av mina erfarenheter om det skulle kunna vara till hjälp för någon samtidigt är det skönt att skriva. När sen folk som du med flera höjer mig och mitt skrivande blir jag väldigt väldigt glad ska du veta.

Jag är också väldigt glad att du följer min blogg och dessutom kommenterar min blogg på ett ytterst proffsigt sätt och får mig ibland mig att vakna till och ger mig reflektioner som jag kanske inte själv sett alla gånger så ett stort tack Ewa

Trevlig helg på dig och hoppas du får njuta av helgen
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: Lisbeth

Återigen ett mycket klokt och utlämnande inlägg. Är glad att du delar med dig, det betyder mycket för mig att läsa din blogg även om jag inte känner dig personligen.
Din blogg har gjort att jag börjat fundera mycket över varför jag handlar och reagerar som jag gör i många situationer - ja, den har verkligen blivit en "ögonöppnare" för mig! Står själv inför en stor förändring i mitt liv och jag är övertygad om att jag kommer att ha stor nytta av att ha följt din blogg hittills. Och fortsätter naturligtvis att följa dej framöver.

Svar: Hej Lisbeth
Vad roligt att min blogg är en inspiration för dig. Jag är glad och tacksam över att du följer min blogg och att den kan ha någon funktion för dig
Att reflektera och fundera om hur och varför kan ge en styrka. Det är modigt att våga vända och vrida på sig själv och inte vara rädd för sidor hos sig själv.
Lycka till med din förändring och hoppas bloggen kan vara en stötta
Jörgen Ekeberg

skriven
#7: Anders

God kväll PJ, ett mycket bra, tänkvärt och intressant inlägg. Det finns inga enkla svar på en komplex fråga. Men du har ett mål och jag är övertygad om att du kommer att nå dit även om vägen inte kommer att vara spikrak. ;-)

Håller Ewa angående ditt behov av bekräftelse. Det är lätt att tolka det så, sedan om det stämmer vet jag inte. det vet bara du.

Ser fram emot att få läsa din förklaring när tiden är mogen.

Fortsatt trevlig helg!

Svar: Hej Anders
Roligt att du tyckte dagens inlägg var intressant och tänkvärt.
Vist är det så att alla människor vill ju ha kredit för grejor man gör sen i varierande utsträckning så klart. Att jag har ett stort behov av bekräftelse och gillar verkligen när personer uppmärksammar mig både för saker jag gör bra men också saker som kanske är mindre bra och kan göras bättre. Vad detta beror på har jag ganska så klart för mig själv men det är en så länge en hemlighet så det tänker jag inte gå in på i nuläget för att inte göra illa folk som kanske läser det jag skriver
Jörgen Ekeberg

skriven
#8: Ewa

Morgon om dig Jörgen..ja som Anders skriver så finns de ju inga enkla svar ...o inga garantier har vi för något o vi vet inte något om morgondagen...utan just nu idag..o jag hoppas din dag idag blir en sådan däringa dag då det ska kännas bättre i din kropp, att den ska följa "vad du talar om för den att göra o känna"...o så sänder jag dig ett paket med bra saker...balsam för din själ...du kan själv välja o vraka vad du vill ta fram i paketet..allt utifrån dina behov...Ja du Jörgen jag kan aldrig till fullo sätta mig in i din situation..kan ändå försöka förstå o känna in vad det är du går igenom.... sen är det ju så oxå att utifrån hur vi levt vårt liv eller vill leva..så finns det kanske "pålagringar" som blir till stora begränsningar....o som kommer ifatt oss om vi inte är uppmärksamma på alla signaler...Livet är inte lätt o vi får "smäll på fingrarna" mellan varven som får svåra konsekvenser ... allt detta vet du...jag vet oxå att på något sätt så har du ju en "inre styrka" en vilja o motivation...o du ser det som är bra..o din inställning till LIvet...Kram om dig

Svar: Hej Ewa
Ja livet är en komplex varelse som man nog aldrig riktigt kommer komma underfund med. Det viktiga är ju att försöka göra rätt val för en själv som i sin tur kan generera en mer harmonisk människa både mot sig själv och sin omgivning.

Att låta knoppen få känna in ordentligt hur kroppen mår och att sen utifrån det låtadagen ha sin gång med anpassade aktiviteter just för dagens mående. Att vi sen ibland misslyckas med att lägga ribban för aktiviteterna fel och får sig en smäll på fingrarna med sämre mående som följd är något vi får leva med för livets gång är outgrundad och ju längre man lever med denna smäll man råkat ut för ju bättre kommer man att hantera sin nivå av aktivitet.

Att man inte heller varit så noga med sitt eget mående har säkert bidragit till att vägen tillbaka kanske tar extra lång tid vad vet jag??
Men en stark vilja och motivation har jag för att ta mig i mål med denna sjukdom, får kanske först formulera för mig själv vad målet består av.
Tror nog mitt mål är att leva ett gott liv som består av ingredienserna mig själv,familj fritid och arbete att allt ska kunna flyta samman till en perfekt mix för mig där jag känner att jag kan ge alla de beståndsdelarna energi och kraft för att utvecklas

Att de dagar man mår sämre inte låter de dagarna förstöra för de dagar man mår bra, att man på något vis försöker isolera de dåliga dagarna till just d dagarna och inte låter det skvälpa över av dåligheter på de bra dagarna. Att frågeställningar som är besvärande för en tas under dagar som är dåliga och inte förstör de bra dagarna.

Idag har jag som målsättning att inte ta någon starkare smärtlindring än alvedon får väl se om jag lyckas uthärda det men det ska jag så då kommer jag att lyckas alltså;-)
Må väl
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :