2013-05-05

Hej Alla goda vänner och läsare
 
Igår var en dag i stillhetens tecken, det var inte många knop jag gjorde under gårdagen. Jag var ute i det fina väderet vid hade ju nästan 20 grader varmt fantastiskt.
 
Det ända fysiska jag gjorde under dagen var att plocka upp lite maskroser sittandes i rullstolen.
Känner dock att ju finare och grönare det blir ute ju mer gör min begränsning sig påmind, vilket känns oerhört frustrerande, vill ju vara igång, finns massor som behöver göras rent praktiskt och det blir ju väldigt svårt i min sits just nu.
Har ev en bekants pojk som tycker det är roligt att fixa och trixa med det mesta som kan komma upp och hjälpa mig :-) det känns jobbigt att fråga kompisar hela tiden eftersom man vet att de har fullt upp själva med sina hus och liv.
 
Det var en rätt så rolig dag igår faktiskt börjadee ju som vanligt med kaffet som numera de flesta läsare känner till
 
.Vaknade redan tio i fem på morgonen och tiden känns jäkligt lång innan resten av huset vaknar. Efter att huset vaknat och fått i sig frukost utom sonen som vi lät sova länge efter äventyret i Stockholm.
Nu begav jag mig ut i det underbara vårvädret där solen strålande från en klarblå himmel och nästan vindstilla så gött.
 
Frun och dottern skulle åka och spela match, men jag bestämde mig för att vara hemma för att bara ta det lugnt.
 
En av grannarnas pojk kom och plingade på för att hjälpa mig medstaketet till uteplatsen, men jag hade inte virke hemma till det så vi mätte bara upp vad vi behövde
Rullade runt lite i trädgården och lullade, fick för mig att jag måste bara prova den nya vagnen till klipparen så klart:-)
Hasade mig över till sitsen på den nya vagnen och så fick jag igång maskinmonstret, hahaha så häftigt men lyckades strypa gasen för mycket så den stannade och problemet var bara att min rullstol stod i andra änden av trädgården och det var en ganska lång sträcka.
 
Tänkte efter ingen mobil och ingen granne så vad skulle jag göra, äntligen kom kvällspostenförsäljaren ill undsättning.TACKAR
 
Nu var jag ju tvungen att prova en gång till å klart allt för att utmana;-)
 
Fick igång den och tror ni inte då att snöret inte rullades in igen men skit i det jag körde en runda till och denna gång så lyckades jag med samma sak som innan, stanna en bra bit ifrån rullstolen. Denna gång kom ingen så jag fick helt enkelt kasa mig på rumpan över gräsmattan bort till stolen:-)) men det gick.
 
Nu var det färdig provat hahaha
 
Rullade bort  till grannen och snackade lite om väder och vind, så trevligt med bra grannar som man har :-))
 
Rullade hem igen och kände mig lite trött så jag tog mig in i huset och lade mig i avslappningsfotöljen från promas, satte igång återhämtningsprogrammet  och körde detta två gånger och sov under båda gångerna, så härligt med en power napp och samtidigt bli masserad
Tackar Promas företaget för detta underbara redskap:-)))
 
Nu kom tösen hem och det var lunch så frun rullade fram den nya grillen och grillade ett par korvar, själv rullade jag åter bort till grannen för att fråga om jag kunde få låna hans maskrosjärn ett sådant man sticker upp maskrosorna i gräsmattan med, och vist fick jag det:-)
 
Så hem och rullade runt på gräsmattan och stack lite maskrosor i stilla mak, riktigt  skön avkoppling.
 
Nu kom tösen och hennes kompis hem och frågade om de fick bygga en trädkoja och vist fick dom det, tidigare hade jag kanske sagt nej till det för att skona trädet men tänkte det  finns ju nya träd att köpa och tillfället att hon och kompisen vill bygga kanske inte kommer igen. Klokt tänkt mr Ericsson eller Ekeberg;-) Så de snickrade med liv och lust så roligt att se de in action. Saga har nog ärvt pappas snickartalanger, hahahah
 
Hade tidigare under dagen ringt min kompis Uffe för att höra om han skulle kunna hämta lite virke till mig som skulle användas till staketet på baksidans uteplats.Så han och hans fru kom nu och hade virket med sig, så super snällt av dem att fixa detta, vad skulle man gjort utan kompisar som ställer  upp???
Vi tog en glass och en kopp kaffe och satt och pratade en stund innan de var tvungna att bege sig hemåt igen.
 
Nu var det kvällsmat och jag var riktigt hungrig och när jag slarvat med maten och är sådär super hungrig blir jag riktigt grinig och pain in ......
Så nu fick Ekeberg ett litet bryt som betydde att bättre att åka in och lägga sig i sängen och på med lurarna istället för att förpesta tillvaron för de andra i huset.
Sagt och gjort så när frun ropade att det var middag så rullade jag ut med en gång och åt som en häst;-) Så gott med lövbiff och klyftpotatis och så sjyst att fixa detta när hon såg att jag inte var i slag.
 
Resten av kvällen spenderades i princip i sängen i viloläge låg och åg lite gamla avsnitt av 112 på liv och död på sjuans play.
 
Senare låg jag och kollade lite fb och såg att min gamla arbetsgivare framtidsgymnasiet gjorde reklam för sig och jag kunde inte låta bli att gå in och kommentera deras site, vet ju hur deras verksamhet fungerade, mest en snygg  fasad utåt, enligt mitt tycke
 
Sen somnade man gott
Ha en fortsatt skön helg alla
kram
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Månsson

Skulle vilja ha en bild där du hoppar fram på rumpan i trädgården din envise "djävul" 😘

Svar: Ja då hade du väl mått bra min vän men de bilderna censureras tyvärr ;-) hahahah
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Robban Lindström

Kämpa på, fick min 5 feb 2011

Svar: tjenare Robban roligt att du kommenterar min blogg.
Själv har jag ju inte fått en riktig stroke men har yttrat sig precis likadant, förlamad i vänster ben och vänster arm.
Fortsätt gärna att skriva här så man kan ha lite kontakt riktigt trevlig med nya människor som kommenterar ens inlägg
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Käthe

Hej!!!! Ville bara säga att du är fantastisk som skriver!!! Själv skulle jag vilja striva mer på bloggen på min hemsida, men när kvällen kommer och jag gjort tuem grejer då är jag helt slut. Jag blir frustrerad av att inte kunna fixa allt som innan. Jag som gillar att ha det pedant i både hemmet o trädgården.. Men det ör väl bara att kämpa vidare!!!! Ha en jätte bra dag i solen!!! Mvh käthe

Svar: Hej Käthe
Så roligt att du uppskattar och läser det jag skriver:-) gör mig så glad och det bästa är när vi människor kan göra varandra glada och hoppfulla. En riktigt bra medicin som vi skulle använda oss mer av i samhället
Fortsätt gärna att skriva här på bloggen och jag försöker svara så fort jag hinner utan att stressa
Må så gott i solen
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Käthe

Tack för snabbt svar!!! Läste om dig i kvp. Jag bor med i Kristianstad, vä. Jag fick stroke 28aug -11, är hyfsat tillbaka, målar änglar och föreläser. Det är jätte kul och orkar hålla mig pigg!!!! Om du vill då läs gärna på min sida och skriv gärna något. Det är så kul när någon gör det, eller hur!!! Hi hi hi mvh käthe

Svar: Hej KätheHoppas allt är väl med dig. Nu är det ju så att jag inte fått en stroke utan dissociativt syndrom som yttrar sig precis som en stroke men är utlöst av stress.
Jag går gärna in och skriver på din sida men hittar ju ingen sid adress
Hoppas du haft en fantastisk dag i solen
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Jerry

Tjena Jörgen!

Tack för att du för fram ett viktigt budskap i media med en situation som alla kan hamna i.
Med allt större krav på den enskildes prestationsförmåga som tyvärr börjar redan i skolåldern för många.
Där många även unga bevisligen inte mår bra idag.
Jag tror att även de som är arbetssökande, eller om man är socialt utslagen kanske överkörd av myndigheter i någon form kan även kanske ha en inre stress för att inte tex. kunna ha bra ekonomin eller en sund social gemenskap.

Vem tänker på dessa människors hälsa?

Stress är ett mycket viktigt ämne att tänka på och diskutera speciellt i det stressamhälle vi har av statustänkande m.m.

Jag hoppas dig allt gott och att din funktionsnedsättning blir
bättre med tiden till helt återställd.

Hör av dig på mail närhelst du känner för det.
Hälsningar Jerry



Svar: Tjenare Jerry Vist finns det många i vårt avlånga land som kan känna sig utanför av många olika anledningar och idag så finns et knappt tid över att bry sig om varandra, vårt samhälle hade mått bra av att vara lite mjukare om du förstår. Idag är det en hets från morgon till kväll med alla måsten vi människor skapat oss,
Tyvärr är det så också att just nu har jag inte ork att ta itu med alla andras problem som jag tidigare gjort utan måste fokusera på min egen återhämtning.
men håller med dig att alla borde bry sig lite mer om människan istället för det den producerar. Kärlek och frihet till folket;-)

Jörgen Ekeberg

skriven
#6: Camilla

Hej J, känner igen tankegångarna. Aldrig hittar man så mycket projektsom när man har begränsningar att utföra dessa. Kör på och vila mellan varven. Det kommer bli annorlunda i framtiden. Never, never, never give up har flugit igenom mitt huvud många många gånger senaste 6 åren.

Svar: Hej CamillaJa nu när utomhus säsongen kör igång så påminner ens funktionsnedsättning ännu mer eftersom jag inte kan göra det jag brukar klara av. Numer måste man fråga folk om allt som ska göras är ju van att klara mig själv alltid, vilket inte går just nu tyvärr.
Och att ge upp finns inte i min sinnesbild
Jörgen Ekeberg

skriven
#7: Petra

Bra blogg!

Svar: Hej PetraRoligt att du gillar min blogg, och även väldigt skoj att du lämnar ett avtryck på min sida, fortsätt gärna med det för det uppskattas verkligen ska du veta.
Må så gott så länge så hoppas jag se dig på bloggen igen
Jörgen Ekeberg

skriven
#8: Sofia

Hej Jörgen!

Låter som en skön dag i solen. Härligt! Funderar lite på det här med inte så många knop. Får jag skicka med dig en tanke? I mina öron var det ganska många knop på din dag. Plocka maskrosor, snacka med grannen, grannens pojke, testa klippvagnen, snacka med kompis om virke, ta en fika, fixa lunch, träffa dotterns kompis, osv osv. Jag skulle vara ganska slut av allt det där :-)

Innan jag brände ut mig var jag också en sån där högenergimänniska som kunde göra tusen grejer på en dag, efter har jag insett att jag blivit en lågenergimänniska. Och måste vara det. Numera måste jag tänka på att inte ha för många sociala aktiviteter på en och samma dag och inte prata med för många människor eller göra för många grejer utan att lägga in pauser av tystnad där jag bara är, känner efter och glor en stund. Så att hjärnan får vila och därmed kroppen.

Även ett hej eller en liten maskros kan ta energi. Liksom de kan ge energi. Det är just balansen där emellan som är det luriga.

Go söndag!

/Sofia

Svar: Hej Sofia
Du är ju för go!!! Vilken underbar reflekterande människa du är, ja du har helt rätt vist gjorde jag många knop den dagen.
Men jag tänkte inte så för jag var inne i mitt gamla jag där plocka maskroser var ett måste och snacka med grannarna inte var en aktivitet och att köra gräsklipparen var heller ingen aktivitet utan det gjorde jag ju för nöjes skull.
Sociala kontakter mår jag bra av och harr ju inte tänkt så mycket på att det också tar energi. Tack för att du fick mig upp på banan och att tänka utifrån den jag är nu, och att tänka att allt som man gör behöver inte vara saker som produceras och märks.
TACK än en gång
kram
Jörgen Ekeberg

skriven
#9: Käthe

Hej! Ja jag läste att du inte fått någon stroke! Tror nog att många av oss har fått stroke pga stress!!!! Fast vi inte drabbats v samma så tycker jag att vi kan hålla kontakten!! Just att göra människor glada och uppmuntra varnn får vi inte för mycket av. Jag drabbades av en jätte depression o den bästa medicinen jag haft är konst rundorna jag varit med på med mina änglar. JAg har hemsida
www.123minsida.se/kathesanglar
Om du vill läsa!!! Ha en bra kväll!!! Sov gott!!! Mvh käthe

Svar: Hej Käthe läsa på din sida, ikväll känner jag mig alldeles för tröttJag ska gå in och läsa imorgon.
De hittade ingen organisk skada på mig men blev ju ändå förlamad.
Klart vi kan ha kontakt framöver.
Va skönt att du hittat din grej att göra och få energi


Jörgen Ekeberg

skriven
#10: Yasmine Berg

Gokväll =) ser att du haft en minst sagt händelserik dag. Värmen såhär års (de dagar som bjuds) är väl härlig och det är skönt att se att du kämpar på. Måste faktiskt hålla med en ovanstående rad...det hade varit kul att se dig hoppa fram till stolen. =)) nåja, hellre byxlös än rådlös iaf. Önskar dig en fin vecka...själv jobbar jag natt nu denna vecka så jag vet vad jag gör. Kram

Svar: Gokväll Har vist haft en händelserik men som sofia skrev i kommentaren att haft många och mycket att göra, men jag har inte alls reflekterat över att jag gjort något egentligen mer än njutit.
Men vist tar det energi att umgås med folk och plocka maskrosor, gäller att hitta balansen om vad som ger energi respektive suger energi. Även om det är saker man tycker är roligt så tar det ju energi, en klok tanke.
Må så gott
Jörgen Ekeberg

skriven
#11: Anders

Låter som en bra dag PJ, frisk luft och vila. :-D

Utan goda vänner kommer man inte långt i livet och det är kanske nu som du får tillbaka lite av den tid som du tidigare har gett andra. ;-)

Gräsklipparen såg riktigt snabb ut, kanske får komma och tävla med min hoj! :-P

Hoppas att stolen kommer att hjälpa dig och få dig att må bättre. Fortsätt att försöka njuta av det vackra vädret! :-D

Svar: Hej AndersHar haft en bra helg i det fina vädret trots jag varit lite sleten men det går över. Ja klipparen är ett monster kan jag garantera dig, efter servicen kommer den gå som ett jetplan;-)
Och avslappningsstolen används redan riktigt flitigt.
må så gott anders och hoppas alt är bra med dig och familjen
Jörgen Ekeberg

skriven
#12: Nilla

Kan inte låta bli att småle när jag läser ditt inlägg. Enveten som få, brukar få höra hemma jag är den mest tjuriga person de känner när det gäller att klara sig själv men det finns fler ser jag ;)

Svar: Hej Nilla riktigt roligt att se nytt folk kommentera min blogg blir så glad när nya människor kommer till min blogg och lämnar avtryck, riktigt skoj.Och du skulle sett det i verkligheten spottade och svor men fram tog jag mig. Med rätt inställning och en förbannat bra envishet kan man förflytta berg
Må så gott och hoppas höra ifrån dig här på bloggen igen
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :