Glöm inte handbromsen!!! 2013-10-12

Godmorgon vänner
 
Sitter och grubblar och filosoferar ensam i vårat kök och  försöker gnugga tröttheten ur kroppen med en kopp nybryggt kaffe med mjölk och en varm vetekudde på ryggslutet.
 
Känner mig lite sliten och har värk i kroppen men det är säkert för att veckan varit lite körig. Det har varit en vecka då jag kanske inte prioriterat min vila som jag kanske borde gjort.
 
Tänkte i stora drag redogöra för veckan och dess aktiviteter jag ägnat mig åt.
Som jag skrev i förra inlägget så hade jag ju ett möte med omsorgen och dess handläggare här hemma. Alla möten tar ju energi så detta möte var ju inget undantag.
Under måndagen så var jag ju också ute och gjorde bilens välbehövliga vinterkonservering eller vaxning som man kallar  det  helt klar


Passade ju även på att avfetta motorcykeln så den kunde ställas in i garaget.för att torka till sig över natten.
 
Sen på kvällen så var det ju läxornas tid, tack och lov så drar frun det stora lasset när det gäller den biten, men när båda kidsen har mycket läxor så får man ju hjälpa till och stötta upp. Så under kvällen hade jag spanska glosor påmin meny ;-) blir nog snart en hejjare på det språket.
 
Under tisdagen så var det ju rehab så jag tränade både hos arbetsterapeuten och sjukgymnasten och som avslutning på rehab hade jag ett välbehövligt snack med kuratorn.
Skönt att f lasta av sig lite skit;-)
 
Under taxiresans hegång hade jag turen att taxichaffören var så tjyst att han stannade till vid en korvalåda så jag fick köpt mig en supergod hamburgare som jag tog med mig hem.
Väl hemma slank den ner på två röda sekunder, för att sedan ut och rasta jycken.
 
Nu var det vilodags och jag lade mig tillrätta i sängen men vaknade ganska snart igen av att tösen kom hem från skolan, fick iallafall mig en liten powernapp.:-)
Tog lite gott mellanmål och piggnade till lite för att sedan bege mig ut mot garaget och mitt nya förvärv nämligen motorcykeln.
Tog ut den och fick avfetta den ytterliggare en gång eftersom den varit fullständigt nergången och smutsig. Så ut med högtrycktvätt och avtettnings sprutan.


Så nu va den iallafall ren, passade på att beställa lite polishprodukter på nätet för att få den i perfekt skick. Hade en fb kompis som lagt ut bilder på sin hoj då han beställt dessa grejor från Bollnäs bilvård.
 
Nu var det dags för att få lite kvällsmat i magen. Frun hade gjort en köttgryta som var fantastiskt god och till detta få en riktigt hemmagjord potatismos var inte alls fel.
 
Nu var det träningarnas tid för barnen så jag plockade undan för att sen vila mig lite och ta ett välbehövligt hett bad.
 
Under Onsdagen så var det dags för att bege mig in till stan för att ha ett möte med mitt fackförbund och diskutera lite olika saker som jag behövde få koll på.
Eftersom jag under morgonen inte hittade min telefon och det blev stressigt innan taxin kom så kunde jag ju inte kommunicera med omvärlden, man får ju sig en tankeställare vilken central roll ens telefon tagit. Man gör ju i princip allt med den i dag, navigerar, tar emot mail etc.
När jag sedan skulle hem så kom inte färdtjänsten som dn skulle så jag rullade ner till biblioteket  eftersom frun sagt att hon skulle sitta där och studera.
Men det dök inte upp någon fru så jag bestämde mig helt sonika att rulla hem de ca 8 km. Sagt och gjort och väl hemma så var t-shirten som en blöt handduk där man kunde vrida av svetten.Jag hade iallafall ghjort det och var stolt över min bedrift även om det var lite dumt. Utmaningar  får ju en som människa att växa.
 
Kände mig faktiskt riktigt pigg efteråt trots denna kraftansträngning var på gott och piggt humör.
Nu hörde jag en bil tuta till utanför och det var lantbrevbäraren som kom med ett paket från Bollnäs bilvård. blev ju som ett barn på Julafton.
Men jag gick faktiskt först och vilade mig en stund för att inte helt glömma dn viktigaste biten, återhämtningen.
Lade mig i avslappningsfåtöljen och sedan vidare transport in i sängen.
 
När jag sedan kom till vaket tillstånd begav jag mig ut i garaget  för att få testa de nya produkterna med spännande intresse. Provade på en liten yta och wow vilket resultat helt otroligt. Det är värt varenda krona trots
det inte är det billigaste.




Fortsatte dock inte att putsa utan avbröt och gick in för att laga middag gjorde det enkelt med bruna bönor och falukorv, så enkelt men så gott.
Under kvällen var det åter läxor och jag själv hade en massa att göra med min power point inför föreläsningen under morgondagen.
Det blev ganska sent denna kväll men på något mystiskt sätt så piggnar man till är det är något spännande man ska göra, något man verkligen går inför.
 
Vakande ganska tidigt och fortsatte finslipa på min kommande föreläsning som skulle ske senare idag. Så vid 8 kom taxin och tog mig vidare ner till Malmö där dagens föreläsning skulle ske. Det var en nervös och spänd Jörgen som satt i taxin och fortsatte med sin power point.
Väl framme så fick jag ett gott mottagande och en välbehövlig frukost.
Var i väldigt god tid så jag hade nästan två timmar på mig att skriva ner lite saker ochpassade även på att uträtta lite telefonsamtal etc.
 
När klockan blev elva så var det dags, hade ju lite fjärilar i magen men efter en stund så flög de iväg och jag började känna mig trygg och bekväm i rollen. Det bara flöt på liksom och jag kände mig säker på mitt framträdande, så när timmen gott  och det var dags för lunch så kändes det som jag ståttdär framme max en halvtimme.


Under den efterföljande lunchen på arenan i Malmö var det många frågor och många som kom fram och berömde mig för mitt engagemang  och min glöd i föreläsningen. Hur jag på ett utelämnade och naket sätt beskrev vad som hänt mig och vad det fått för konsekvenser.för mitt liv.
 
På väg ifrån min föreläsning som gick så sjukt bra och fick en så god respons på mitt framförande. Att för att vara första gången föreläsa proffisionellt och samtidigt få sådana komplimanger fyller en med välbehag. Det gör att allt slit och förarbete som man tyckte var så besvärligt känns som bortblåst. 
Fick dock ett telefonsamtal under tiden jag åkte in mot sitta som i princip tog bort all glädje från mig. Det var som att slå en spann kallt vatten över mig, där  jag fick höra hur dum jag var som skaffat motorcykel och om jag blivit helt knäpp, om det slagit slint helt i hjärnan.
Observera att det är mina val som jag är vuxen nog att ta och inte behöver en massa ifrågasättande om. Glädjs istället åt min återgång mot min friskhet!!!
Undrande samtidigt vad jag fick ut av att föreläsa eftersom jag är så gniden. Vet ju att det pratas en hel del om mig istället för med mig, men snälla människor ni får gärna prata om mig men låt mig glädjas!!! Låt mig glädjas åt saker som jag gör bra, slå inte undan mina ben som så smått börjar fiunka igen.
Samtidigt måste jag träna mig ännu hårdare att inte låta dessa energitjuvar ta min glädje ifrån mig och låta de drenera mig på mina endoforiska känslor.
Att låta negativa yttringar få chans att befästa sig i min kropp och knopp är ett viktigt instrument som jag ska lära mig hantera på ett bättre sätt.
Det är kanske också så att de yttringarna och snacket bakom min rygg säger mer om de personerna än om mig.
 
Men nog om detta eftersom jag ändå var nere i Malmö passade jag på att beställa ett par nya glasögon eftersom det varit ett behov under längre tid. Blev tipsad av en kompis om favoptik som säljer glasögon på nätet men även har tre fysiska butiker i Sverige var av en är i Malmö.
Så nu är det bara att vänta 10 dagar innan de dimper ner i brevlådan med full ångerrätt:-)
 
Under resan hem så sov jag i princip hela vägen var helt mentalt slut och det är ju inte så konstigt  så sömnen i bilen var som en riktig näringsinjektion.
Väl hemma så var middagen serverad så jag  käkade. Efter maten kände jag mig fortfarande  trött och sliten och mitt humör var kanske inte det bästa på planeten just nu.
Men tog mig iallafall för mig att göra något för att inte låta humöret och tröttheten slå igenom för mycket. Så jag startade dammsugaren och dammsög hela undervåingen förr att därefter vika 6 maskiner tvätt tillsammmans med frun, vilket torsdagsnöje:-)
Båda barnen var ju iväg på träning så det gick rätt så fort att få ordning på torpet igen.
Lade mig ganska tidigt för att återhämta mig och få kroppens egna medecin att verka nämligen sömnen.
 
Under fredagen så var det ju åter dags för att ta sig till rehab och dess träning


 och ävn om man är trött när man kommer dit så har de en förmåga att man blir lite piggare, känner mig gladatt fått denna chans till rehabilitering och omge sig av glada människor.
Idag tränade vi finmotoriken genom att spela ett spel som gick ut på att stapla träklossar ovanpå varandra vilken jag gick segrande ur. För när det gäller tävling så vässas min stridsvilja till max och ska prestera max av min förmåga.
Vidare till sjukgymnastiken och lite gångträning.samt tänjning av muskler och senor vilket är så skönt.
Skulle egentligen varit med på vattengymnastik under eftermiddagen men kände migför trött så jag avbokade det och tog taxin hem istället.
Slocknade direkt i taxin och vaknade inte förän jag var hemma.
Värmde lite rester och sedan jyckepromenad innan jag slängde mig i sängen och försökte somna igen men dt var som förgjort ficj iallafall lite vila.
 
Efter en timme steg jag upp och gick ut i garaget för att fixa lite inställningar på rullstolen. Flyttade hjulaxeln 25 mm framåt för att den skall bli lite mer lättrullad och oj vilken skillnad det blev:-) rena rama racern.
 
Efter detta passade jag på att putsa lite till på motorcykeln vilket är ganska rogivande för mig.Att sitta själv i garaget ha lite musik på på och bara låta polertrasan glida över lacken, detta är återhämtning för mig.
 
När sedan frun kom hem med köpmat och en påse lösgodis var ju fredagskvällen komplett men tyvärr så var jag så trött så jag rullade in i sängen och slocknade väl vid 8 snåret. Ja man var väl inte mycket till sällskap denna fredagskväll men denna vecka tar väl ut sin rätt, att tillåta sig vara trött och sova utan att få dåligt samvete.
 
Hörs och ses och ha nu en riktigt trevlig helg
Kramar
 
 
 

Kommentarer :

#1: Marita Eliasson

Det är så lätt för andra att bestämma över andras liv & kritisera dem för val som de kanske aldrig tagit. Frustrerande att man inte kan hålla tyst istället för att säga negativa saker. Men fokusera på det BRA sakerna & gläds med dina framgångar. Ditt val, dina beslut & DITT LIV. Synd bara att personen som ringde dig inte vet vilken "plats" den har.

Svar: Ja ibland önskar man att personer i ens närhet skulle kunna vara klokare än att slå undan benen på en när man tar sig sakta tillbaka och peppa en istället för att trycka ner en
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Harriet

Ja man skall aldrig bli förvånad över hur många dumskallar som finns i världen!! Men förmodligen har de ingen aning om vad de snackar om!! Tänkte på den plumpna kommentaren du fick om att du inte borde ha köpt motorcykeln! Allt man gör och kan göra som får en att må bra på någe vis när man är sjukskriven är ju rehab!! Och nåt måste man ju få försöka roa sej med, ingen blir ju frisk över att bara ligga i en säng och stirra i taket!! Det är ju en kamp varje minut 24 timmar om dygnet.
Jag själv är ju fortfarande sjukskriven pga diskbråck med blodförgiftning i, i veckan var jag och min cancersjuka vän och tog en fika på stan, där sitter vi och hon utan hår och är märkt av sin sjukdom, då det dyker upp en arbetskamrat och ifrågasätter vad vi gör där?? Jag finner mej och säjer att vi inte är inlåsta på någe vis.
Och när hon far vidare så säjer hon "ja en annan måste ju jobba, men ni kan sitta här och ha det bra"
Då blir man så paff att man inte kommer på nåt att säja dumt nog.
Hade det gått, så hade hon självklart fått byta med oss bägge!!
Nä du, det är bara att försöka slå dövörat till, och försöka förstå att de inget begriper.
Stå på dej, och kämpa på!

Svar: Hej HarrietTack för din peppning. Ja att få göra egna val och som inte påverkar andras vardag ska man väl själv få ta.
Är ju vuxen och behöver inte någon dom ifrågasätter mina beslut och strör salt i såren
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Älsa

Den siste idioten är inte född. Stå på dig och gör det som är och känns bäst för dig och din familj. Andra kommer alltid tycka en massa men de lever inte ditt liv. Kämpa på. Kram

Svar: Godmorgon Älsa
Tack så hemskt mycket för din peppning och vist är det så att det är mitt liv och där är jag huvudrolls innehavaren.
De som kritiserar en har inte en aning om vad jag går igenom
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Anders

Hallå PJ! Du ser ju ut att få upp en bra yta på din hoj, FINT DET! ;-) Ett mycket bra "terapiarbete" att sitta i garaget med sin hoj och småpula lite.
Roligt att läsa om din tripp till Malmö. Gott att det gick så bra! :-D
En trimmad rullstol tackar väl ingen nej till! ;-)

Har fortfarande inte provat den beryktade Rödaledskiosken, men det kommer.... :-P

Fortsatt trevlig helg :-D

Svar: Ja att få upp ytan på hojen kräver ett antal timmar eftersom förra ägaren inte varit någon putsare som man själv är.Gillar ju dessutom att få sitta lite för mig själv och göra vid den.
Ja Malmö trippen kan säkert vara inledningen på något stort.
Ja rödaledskioskenär det inte många som slår på fingrarna när det gäller kioskamat
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Kenneth

Du verkar ha haft fullt upp men som sagt var rädd om dig o glöm inte att vilan är den bästa medicinen ibland

Har flyttat min blog nu till http://rothvoss.se en del jobb återstår men känns redan som jag gjorde ett bra val.

Svar: Ja men jag glömmer inte min vila som ger mig kraft och återhämtning
Ska kolla din blogg
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: springandesnickaren

8 km!!!! Grymt jobbat!!!
Kul att det gick bra med föreläsningen!!!
springande snickaren

Svar: Ja det var riktigt tungt att rulla 8 km men det gick
Jörgen Ekeberg

skriven
#7: Lotta

blev jätteglad nu när jag läser att du ska föreläsa professionellt, du passar verkligen som föreläsare, ger väldigt äkta av din berättelse !! idag hade vi återträff på adaptus o såklart nämndes du :) som inspiration o tankar om det som hände dig !! : du får förlåta men jag sa han e fantastisk o en inspiration, men lite galen :) menat snällt :) och jag berättade om gräsklipparen o sa dom måste följa dig här för du e Amazing :) stå på dig Jörgen även i fortsättningen , för det kommer många i ens väg som vet precis hur man ska va o leva sitt liv o hur man har det.... oj vad dom vet ... :) stort grattis till dina bravader och hoppas det inte gjorde nåt att jag sa det om gräsklipparen idag :) kram Lotta

Svar: Hej Ewa lottaLedsen för sent svar, roligt med återträff på adaptus och tack för all peppning du ger mig. Vist ska jag stå på mig det vet du:-)
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :