2013-04-09

Hej alla bloggläsare
 
Tålamod Tålamod dagens tema
 
Denna dag började redan tio över fem första gången, har ju så svårt att sova om morgnarna. Var dock klarvaken vid halv sex och låg och lyssnade lite på spotify.
Vid sex så var det dags att stig upp och börja dagen med en stor kopp starkt kaffe med mycket mjölk :-) satt samtidigt och pillade på telefonen för att checka av facebook och aftonbladet som ingår i den dagliga morgonrutinen, behöver ju en stund för mig själv på morgonen för att vakna till ordentligt och gnugga sömnen ur ögonen.
Sen var det dags för att duka fram frukost och se till att barnen kom ner och eftersom vi har mobilfria måltider gäller det att lägga undan luren och umgås. Idag var tösen på ett strålande humör och sjöng sig igenom hela frukosten i princip till sin brors stora glädje;-)
Pågen fällde också en härlig kommentar under frukosten, denna och sången gjorde min morgon.
När de sedan hjälpt till att duka undan frukosten och packat sina väskor var det dags att bege sig till skolan.
 
Nu blev det tyst i huset och jag hade tänkt mig att börja städa och sen sätta ihop en hallmöbel, bra för handens motorik att skruva :-)men jag kände mig trött så jag rullade in och lade mig i sängen och pillade lite med datorn.
Kände mig dock frusen om mina fötter, jag har ju alltid iskall fötter som en biverkning av medicinerna, kan ju vakna om nätterna av att jag fryser om fötterna, inget skönt med det får man ta.
Låg och funderade ett tag innan jag bestämde mig för att rulla in i badrummet och försöka komma i, jag har ju larmet om något går galet.
Sagt och gjort så rullade jag in och tappade upp ett skållhett bad krånglade mig ner och satte på bubblor och massage så jäkla gott att få denna värmen, den mest valinvesterade prylen i huset sån njutning. Har ju lovat mig att jag ska njuta av tiden och låta kroppen styra.
Städningen och hallmöbeln finns ju kvar ;-)
 
När jag kom upp ur badet så skulle man ju ta på sig vilket man kan uppleva att det tar 500 år men så är det ju, mottot att ingenting är omöjligt och att det omöjliga bara tar lite längre tid är bra att leva efter i min situation.........Tålamod Tålamod
 
Tålamod har kanske varit en bristvara tidigare i vissa situationer och ens impulsivitet ibland tagit överhanden, detta har man snällt fått ändra på och verkligen bita sig i armen och räkna in 3 djupa andetag, så lägger det sig. En bra träning för ens kommande vardagsliv.
Jag tror verkligen att jag kommer gå väldigt stärkt ur denna sjukdom eller vad man nu kallar det och det på många olika plan :-)
 
När man nu var påklädd så började jag att plocka undan lite grejor som låg framme och tömde diskmaskinen och satte in frukost disken som stod på diskbänken. Tycker allt tar sådan förbannad tid. Man tycker det inte är mycket man gjort men ändå rusar tiden iväg. Man får ju vara försiktig så inte glas och tallrikar går i kras mot golvet. men tålamod tålamod
 
När detta var avklarat var det lunchdags men först en runda med hunden eftersom jag bestämt med en granne på gatan att han skulle komma halv ett för att skjutsa in mig i huset eftersom jag inte kommer upp för rampen själv.
 
Så jag rullade ut med bromsen försiktigt tillslagen och så rullade den fyrbente vännen och jag iväg på lunchpromenad, så gott att komma ut. Vi rullade en rejäl runda och jag tror hunden gillar att dra mig lite för han kämpar och drar för kung och fosterland samtidigt som svansen går fram och tillbaka.
 
Väl framme stod Bengt grannen och väntade på oss.
Jag sade till han att nu när han var närvarande så kunde jag ju passa på att prova att ta mig upp igen själv, vilket varit omöjligt vid tidigare försök. Satte fart och se på fanken jag klarade det. jag klarade det, jag klarade det:-)))) så jäkla glad. Provade igen och det gick, det gick verkligen. Detta innebär en höjning på flera hundra procent av min livskvalite, tänk tanken att jag kan ta mig ut och in när jag vill utan att vara beroende av någon :-) me like.
 
Rullade upp på farstukvisten för att kamma hunden utomhus men hann knappt börja förän kompisen Janne dök upp på ett spontanbesök för att ta en kopp kaffe och snacka lite skit.
Så jäkla trevligt att sitta ner och snacka, han är en vän sen min tid som snickare en riktig krutgubbe och det han inte kan inom snickeri är inte värt att veta det kan jag lova.
 
När han begav sig så fortsatte jag med det jag påbörjat nämligen hundens pälsvård, verkar som han börjar njuta av den dagliga omsorgen och det gör ju samtidigt min hand bättre, det tar ju lite tid att gå igenom denna kalufs och det är ju inte så att han ligger blixtstilla men tålamod tålamod så går det till sist. när han var färdig med detta så var det dags för belöningen.
 
 
 
Nu kom barnen linstormandes in genom ytterdörren och jag frågade hur dom haft det idag, fick bara ett snabbt svar innan dom dök in i kylen och tog lite frukt som mellanmål.
 
Nu ringde det i telefonen och saga kom ner rusande för trappen och sa att det är till dig pappa.En person presenterade sig som helen och jag tänkte direkt på grannen, men sen sa hon Persson i efternamn, tankarna flög runt tänkte känner jag någon Helen Person men så kom svaret som löste mysteriet från RADIO KRISTIANSTAD. Pulsen steg och jag tänkte vad har jag nu gjort eller någon som skojar, men det var hon. Hon hade fått nys om min blogg och blivit fascinerad och betagen av vad jag skrivit och ville ju stilla sin nyfikenhet och ställa lite frågor om min sjukdom och hur min situation såg ut nu och vad som hänt.
Jag berättade och hon blev nog ännu mer intresserad och nyfiken för när hon fått svar på frågorna så bjöd hon in mig till sitt program på onsdag nästa vecka för att vara veckans förmiddagsgäst, så vänner på med radion halv elva och ratta in P4 Kristianstad. Blir så jäkla glad att de blivit imponerade och betagna av vad jag förmedlat och hur jag uttryckt detta i skrift, tackar tackar Helen :-) Nu ville jag först diskutera detta med familjen så alla var överens om detta steg, så hon ska återkomma imorgon. Fick grönt ljus från de här hemma så på onsdag så kör vi:-))
 
Nu var det dags att samla tankarna och bege sig ut till taxin som skulle köra mig till psykiatrin i Kristianstad för att ha ett av två samtal denna vecka med min samtalskontakt. Var ju ganska upprymd efter detta telefonsamtal tidigare men lyckades ändå fokusera på de ämnen vi skulle prata om och det är allt som inryms i livet under denna tid, skönt att få ur sig det man går och bär  på även om jag har frun som lyssnar så är det ändå skönt med andras ögon på saker man stöter på, ger en ytterligare dimension på saker och ting.
 
Åkte efter en timme hem igen och åkte med en supertrevlig taxichaufför som gjorde ett undantag för mig så jag slapp åka med på turer till badhus, hammar, nosaby etc. Han körde hem mig först för att jag skulle slippa vänta sådant kallar jag service en stor eloge till han. Tack
 
Väl hemma så var det dags för kvällsmat innan sonen skulle iväg på träningen.
Kände nu att jag hade lite energi efter denna dags positiva händelser så jag greppade dammsugaren och rullade över bottenplanet med dammsugaren i högsta hugg.När detta var över så hjälpte jag tösen med sin engelsk läxa som var text och glosor
 
Sen har det blivit bloggskrivande och spotify hela kvällen. Tyvärr har jag fått skriva det två gånger eftersom den första versionen raderades av någon anledning.
Så tålamod tålamod nu gör jag om det och sätter nu punkt för denna fantastiska dag och imorgon bitti tar jag mig både in och ut för egen maskin, sjukt nice
 
Må bäst och ta hand om varandra
 
Kramar jörgen
 

Kommentarer :

#1: Bodil

Glädjetårar...som vi pratat om så många gånger...du vinner...på många plan...så stark du är...härligt PJ! Stora kramar från Bodil

Svar: Tack Bodil du är oerhört givmild med dina kommentarer stärks av din framåtanda och din peppning känns gottTackar för det
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Jennie

Härligt o höra om din positiva dag och din känsla att de du gjort räcker gott o väl. Tålamod är ett ord som vi alla behöver påminnas om ibland....hoppas dagen blir lika positiv idag.kram

Svar: Så gott att höra ifrån dig jennie, har faktiskt väntat på dig, snackade ju om att du skulle komma och ta en kaffe, men du har säkert fullt upp småbarnsförälder som du är.Men jätteroligt att du kommenterar och hör av dig
Kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Jonas Söderholm

Underbar läsning idag, PJ:))

Svar: Tack Jonas känns så jäkla gott att få se dig kommentera här på bloggen och även om vi inte syns så ofta så et vi ju var vi har varandra när livet tar olika skepnader eller hur :-)Glad och tacksam för din vänskap
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Anders

Fan vad nice PJ!!! Fixa rampen själv är ju för jägaren ett stooort steg framåt! :-D Att du även ska bli en lokalkändis känns kanske som grädde på moset! ;-)
Jag skulle också behöva träna upp mitt tålamod :-P

Svar: Ja det ska bli sjukt spännande Anders och öva upp sitt tålamod behöver vi nog alla lite till mans emellanåtAtt klara rampen själv och slippa vara beroende av människor när man ska in eller ut ur huset är fantastiskt
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: carro

Vad glad jag blir av att läsa detta. Vilken framsteg du gör! Trevligt med en trevlig chaufför med. Tålamod är en svår sak, har brist på det själv. Fortsätt att kämpa på. Kram

Svar: Ja carro det är riktigt roligt att det går framåt med träningen roligt också att du märker det och kommenterar det. Det gör mig riktigt glad ska d veta
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: Evelina

Å vad härligt att läsa om dina framsteg :) nästa onsdag får vi avsluta konferensen med att lyssna på radio. Lycka till med inslaget. Kram!

Svar: Ja klart ni ska lyssna på radion;-)Jätteroligt för mig Evelina att du läser och kommenterar innehållet och framför allt att du peppar mig
Kram
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :