2013-08-01,02,0sjukdomens olika ansikten

Hej Goa läsare

Jag sitter i köket denna tidiga morgonstund och dricker mitt kaffe klockan är bara kvart över fem. Jag sitter och njuter av en fantastisk soluppgång så vackert.

Tänkte beskriva hur olikA min sjukdom uppträder blir inte klok på den.

I förrgår vaknade jag med en sån fruktansvärd värk så man knappt kunde ta sig ur sängen det blev kaffe och starka värktabletter till frukost för att sedan rulla in i sängen igen och lägga mig.
Vilade mig till resten av huset vaknade för sedan rullade jag upp och åt frukost.
Sedan återigen sängen och några Alvedon. Fick ligga i princip halva dagen (sov ju en sväng också så klart)innan jag av stålviljan tvingade mig upp ur sängen.
Tog mig ut och började klippa gräset eftersom jag kände mig lite piggare. Jag vet att det låter urdumt att utsätta mig för detta när jag haft så ont tidigare men ibland hjälper det att röra på kroppen och leda till den.
Sagt och gjort jag klippte den sittandes i rullstolen som jag kopplade efter gräsklipparen.

Sen kom vän er till oss för att umgås och äta en bit. Markus som mannen heter hjälpte sedan mig att byta impeller på båtmotorn tyvärr saknades ett par packningar så det gick bara att sätta ihop den provisoriskt. Sedan åt och umgicks vi fram till tio då de åkte hem och jag rullade in i sängen.

Igår så vaknade jag utan den värsta smärtan utan bara den vanliga som jag i princip alltid har och är van vid.
Idag skulle fruns morbror komma och hjälpa mig med diverse trädgårdsarbete.
Jag var uppe tidigt för att få kaffe och en bra start på dagen rullade ut en bra runda med hunden innan frun och sonen stack iväg för att lämna sonen på fotbollsläger där han ska var hela helgen

När sedan fruns morbror dök upp så körde han lite matjord och jag var på så gott humör att få denna hjälp gjorde mig glad. När vi sedan gjort detta tog vi lite kaffe innan vi begav oss av till stormarknaden ekohallen där jag köpte lite strollerkombi(gödning och ogräsbekämpning) för att bli kvitt alla groblad i gräsmattan. Passade även på att köpa lite toppdress jord till gräsmattan.
När vi var klara rullade vi bort och käkade i deras cafeteria. Och sedan för vi vidare till motor och marin för att införskaffa de packningar jag saknade igår till båtmotorn. Fick vad jag behövde sedan drog vi hemåt.

Väl hemma rev vi ner motorn igen och bytte impeller packningar etc. För att sedan skruva ihop den igen. Så skönt att få det på plats.
Jag är mäkta stolt över att gjort detta, har inte gjort det själv innan men tittade ju på igår när Markus gjorde det och lärde mig då tydligen :-)

Nu körde vi ner och tankade upp bensindunkarna så att allt skulle vara klart för sjösättning.

När vi sedan kom hem så tog vi lite kaffe sedan körde morbrorn hem och jag rullade in i sängen.
På med lurarna och musik i dem sedan sov jag två och en halv timme och vaknade pigg som en lärka:-)
Rullade ut en runda med hunden och tränade lite med han för att sedan komma hem och fixa med båten. Satte in bensindunkarna och sedan polerade jag bottnen på båten och var klar framåt tio då jag fortfarande var pigg och glad.

Så underbart att fått en dag då man orkat, unnat sig lååååång vila och sedan fått båten helt färdig.
I just love it

Kramar från mig till er alla
Ser ut att bli en underbar dag idag.

Kommentarer :

#1: Kenneth

Kännre igen det där med att vissa dagar är skit o vissa dagar kännerman sig nästan odödlig:) tyvärr har jag problemet att om jag agerar förmycket ena dagen straffas jag direkt dagen efter

Svar: Hej Kenneth
Ja oftast så straffas jag oxå dagen efter men ibland så får jag energi av att gjort något som jag är stolt och nöjd över och ibland är jag ett vrak efter att gjort för mycket dt är så olika begriper mig inte på min kropp ibland
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Lina

Hej kära Jörgen!
Du är en kämpe utan dess like. En sann inspiration.
Vi följer dig o tänker på dig!
Hoppas du får en bra helg!
Kramar från
Lina, Beth, Hasse o Tina!

Svar: Tack Lina
DU får hälsa tillbaka till dina nära och kära och hoppas solen lyser på dig och du får njuta ordentligt
Kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: mamma till 3 och mormor till 10

Låter mycket bra med all din energi,
hoppas det håller i sig länge.

Hälsningar Trelleborg

Svar: Hej Mormor
Jag det är skönt med energi men jag måste lära mig att hushålla med min energi och inte köra för fullt och sedan vara utslagen dagen efter
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Anders

Låter som att det lätt kan bli ett ekorrhjul där man tur ut sig för mycket den dagen man har "överskott" av energi, för att sedan "betala priset" dagen efter.
Hoppas verkligen att du kan hitta en lagom nivå så att du kan njuta nästkommande dag av arbetet ;-)

Alltid underbart när man lyckas med något själv så som du gjorde med motorn! :-D

Skepp ohoj! :-D

Svar: Tjenare
Ja att hitta en lagom nivå och en balans mellan aktivitet och vila är en svår nöt att knäcka
Och att lyckas med något man inte gjort innan ger en enormt mycket energi
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Mojje

Hej PJ
Vad roligt att höra om dina dagar. Även de gånger som du beskriver hur ont du har och hur jobbigt det är så älskar jag att läsa din blogg och hur du delar med dig av ditt liv och din situation. Jag vet hur jobbigt det är att ha ont så jag förstår dig när humöret inte alltid är på topp. Det som gör att jag älskar att läsa bloggen även när du beskriver din smärta är HUR du hanterar det. Du ger inte upp utan biter ihop och kämpar på. Det är bland det svåraste man kan göra. Visst man säger att man måste men det är inte lätt. Som jag skrivit tidigare (alltid stämmer nog bättre) så ger du mig inspiration vilket jag är glad för. Nu är det inte någon nyhet att du ger mig inspiration utan det gjorde du redan på fritidsgården med din glädje och förståelse för oss ungdomar. Jaja. Det som gör mig mest besviken just nu är att jag inte fick möjlighet att träffa dig när jag var nere i skåne. Men, men. Det kommer fler chanser.
Keep on blogging så fortsätter jag läsa. Och tack för att du delar med dig av ditt liv.
Mojje

Svar: Mojje
DU är fantastisk..........
Du skänker mig sån glädje med dina goda och kloka ord, verkligen en fin medmänniska.
Smärta är något som tär på en ända in i märgen, kan förstå de som blir beroende av sina tabletter för när smärtan försvinner så är det gudomligt skönt och gör att man kan sysselsätta sig sjålv och hjärnan med annat än att tänka på hur ont man har.....

Genom dina kommentarer betalar du verkligen tillbaka med råge den tid jag lade ner på er tonåringar

Tack än en gång mojje
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :