2013-08-20

Godmorgon alla min efterlängtade läsare
Sitter i tidiga morgonstund och filosoferar över saker och ting. Det är ju väldigt länge sen jag var inne och skrev något här. Som jag ser det beror det främst på två orsaker dels  har jag blivit fyiskt bättre och kan gör mer saker på min egen hand och då har bloggen blivit liggandes och dels har jag haft en period då min trötthet varit så ansträngande så jag har helt enkelt inte orkat.
 

Men vi har ju varit ute med båten ett par gånger för att fiska lite abborrar och åka i badringen efter båten. Tyvärr har jag ju inte haft någon telefon under ett tag så tyvärr har jag ju inte kunnat föreviga dessa tillfällen men hoppas på att det kommer fler.
Jag har också varit ute i trädgården mycket och fixat med framför allt gräsmattan som fått lite toppdressing och nya gräsfrö på sina ställen, gäller ju att renovera även den när den blir sliten.
Denna tiden på året är det perfekt att så gräsfrö för nu har de redan kommit upp och det börjar bli grönt. Det är ju fortfarande varmt och på natten tillför ju daggen fuktan till fröna så de gror snabbt.
 
 
 
 
Jag värnar ju om att ha en grön och fin gräsmatta så det har ju till följd att man får klippa var tredje dag och då gäller det ju att ha en klippare som fungerar och klipper snyggt därför har jag en cylinderklippare och har nu uppdaterat till en nyare modell än den som jag hade innan med rullatorn på släp. Numer åker man ju rullstol efter och det känns som rena rama vrålåket jämfört med den tidigare.
 
 
Vidare har jag haft min farsa på besök efter flera år utan att setts, det var trevligt och vi satt ett par timmar och pratade vilket kan behövas, så nu får vi se vad frukten av detta blir för framtiden.
Det är alltid trevligt när folk visar att de bryr sig om en och kommer och hälsar på:-)
 
Vidare har jag kommit igång ordentligt med min rehabilitering och är där nu varje tisdag och fredag och har dessutom utökat med bassängträning. Där jag får en rejäl genomkörare för hela kroppen under en timmes tid vilket resulterade i att jag var helt slut dagen efter det första passet eftersom jag tog i för mycket trots de varnade mig att jag skulle ta det lugnt.
 
På sjukgymnastiken har jag nu avancerat till att ha min skena på mig och endast med hjälp av en sjukgymnast ta mig framåt gående vilket är ett  stort framsteg.
Det är så glädjande att det gått så snabbt att komma igen och idag så har jag boxats med en av sjukgymnasterna, hon höll upp kuddar som jag boxades emot riktigt riktigt jobbigt men skitkul. Hoppas detta blir ett återkommande träningsmoment för det behöver jag verkligen träna.
Det ger mig både balansträning styrka och kondition och en kick som är svår att beskriva.
 
Har under tiden försökt lösa bekymmerna med min förflyttning och bilbekymret. Mailade till Volvo personvagnars marknadschef och frågade om de kunde tänkas ställa upp med en automatarea som någon av de anställda hade haft i sin tjänst till ett reducerat pris, men de sponsrade inte enskilda personer . Var dock glädjande att jag fick svar på mitt e-mail bara synd de inte kunde ställa upp med en automatarea. Kanske finns någon vänlig själ som läser denna blogg och skulle ha viljan och ambitionen att hjälpa mig i min situation, så det slipper gå ut över min frus forskarstudier mer än det gör idag.
Kanske en bilförsäljare som vill skylta med sitt bilmärke och sin firmas namn här på bloggen och i mina kommande föreläsningar
 
Sen har vi varit nere vid båten någon kväll och kollat in den underbara solnedgången som vi har nere vid våran hamn, det ger sådan energi att sitta i solens strålar och njuta av solens värme innan den går ner över horisonten
Det är sådana små saker som jag måste lära mig sätta värde på.
 
 
 
Just nu har jag varit inne i en period där jag hela tiden vill ha saker som jag länge velat ha som tex. motorcyckel, utespa, släp etc. jag känner att det hade gett mig glädje och sysselsättning men jag vet också att den glädjen inte är speciellt långvarig utan att man måste kunna hitta glädje i vardagen.
Det blir också jobbigt för min andra hälft att ständigt höra mig tjatandes om nya grejor man vill ha.
Ibland är det svårt när man sitter i den sits jag sitter i trots man har det bra överlag. Ska ju inte klaga för det finns de som har det betydligt  värre än jag men det skänker mig ingen tröst tyvärr.
 

Under eftermiddagen ser jag med spänning fram emot ett möte med VD för ett stort avslappningsföretag som heter Promas. De ville träffa mig för att kunna se hur vi framöver ska kunna dra nytta av varandra inför framtiden ska bli så spännade att få se vad de vill och hur det kommer att se ut..
 
Så har mina sista veckor sett ut och det känns skönt att kunna delge er läsare det
 
Stora kramar från er vän
 

Kommentarer :

#1: Anders

Hallå PJ!

Underbart att höra om dina fysiska framsteg! :-D

Jätteroligt att höra om ditt möte med din far, familjen är viktig! ;-)

Vi är många som vill ha saker och vi jagar dem hårt även fast vi vet innerst inne att det materiella inte är så viktigt. Men det kan vara positivt att ha som mål! ;-)

Du kommer säkert att grejja en bil på något sätt. ;-)

Lycka till med mötet på Promas, jag vet ju att deras stol är riktigt skön! :-D

Anders

Svar: Hej AndersJa deras fåtölj är superskön och mötet blev riktigt lyckat, kommer att prova på att föreläsa i deras regi
vist e det roligt med en familj;-)
och de materiella grejorna får komma när jag blivit bättre nu får jag först och främst bli bra
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Älsa

Hej,
härligt att höra att du är igång med rehab igen och att det går så bra. Lyssna på kroppen och kämpa på. Härligt grön gräsmatta ni har, förstår att du lägger ner mycket tid och kraft på den. Ser riktigt mysigt ut nere vid er lilla hamn också. Hoppas det gick bra på Promas. Lycka till!

Svar: hej älsaja det känns bra att kommit igång igen har ju varit lite segt på sistone, och vist lägger jag kraft på gräsmattan gillar ju att ha det fint i trädgården och det gick riktigt bra med promas
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: yasmine

Hej vännen!
Idag håller nog tom företagen på sina börsar men jag beundrar ditt mod och din kämpaglöd. Jag hoppas dock för din skull att det löser sig så du blir mer mobil för egen maskin så att säga för det skulle också stärka din självkänsla ännu mer. Här i lilla Boden kämpar jag på med min grupp och bok och ska också föreläsa så småningom. Det vi och många andra råkat ut för är något vi måste hålla på ytan och prata om för annars har vi gjort detförgäves. Keep up the good work! Kram från norr =)

skriven
#4: Murat

Tjena PJ!
Kung är du!
Härligt att läsa om dina framsteg. Visste inte om att det var ditt hus, brukar ta promenader med brorsan förbi. Är smått avundsjuk på din gräsmatta.

Ha det bäst

// Murat

Svar: Men murat kom in om när ni går förbi hade varit jättetrevligt// pj
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Lisbeth

HÄRLIGT att du är tillbaka! Har saknat din blogg, men hoppades att du var på bättre och det var därför det var bloggtorka. Och nu fick jag ju det bekräftat - att du är fysiskt bättre. Underbart!
*är inte alls avundsjuk på din gräsmatta* - våran ser mest ut som en ogräsmatta trots gödning mm... hmm, vi får kanske hyra in dig som "gräsmattekonsult"? ;-)

Svar: Ja det är så skoj att få detta välkomnande
Att jag gåt framåt i min levnadsresa känns oerhört bra, men min trötthet är ju ett bekymmer men det kommer förhoppningsvis bli bättre med tiden
Och gräsmattan kan du alltid fråga om råd för såklart
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: Nilla

Förstår att du inte haft tid att blogga, du har ett späckat schema. Kul att det går framåt för dig.

Svar: Tack Nilla
Ja jag känner att jag bör varva ner lite och försöka ta det lite lugnare i min vardag men inte så lätt ibland
Jörgen Ekeberg

skriven
#7: Kenneth

härligt med framsteg o eftersom du nu gör mer blir du ju naturligtvius tröttare men är glad att det går framåt

Svar: Ja det känns bra att det går framåt men min trötthet kommer jag inte underfund med den är ett stort bekymmer emellanåt
Jörgen Ekeberg

skriven
#8: Mojje

Hej PJ

Jag hoppas att det löser sig med en automatare. Förstår att det hade varit skönt och att du hade blivit mer självgående. Hoppas att det är någon bilfirma som förstår möjligheten med att göra reklam på din sida. Vi är ju ganska många som läser din fantastiska blogg.
DOCK det som ger mig en enorm glädje och nästan tårar i ögonen är att höra att du är uppe och går. Även om det är med skena så är det ju ett enormt framsteg. Jag blir så oerhört glad för din skull.
Fortsätt kämpa så fortsätter jag läsa bloggen.
ha det bra.
Mojje

Svar: ack igen mojje du är verkligen en positiv förebild som lyfter fram det som är bra och har fokuset på det. Gör du så också i privatlivet så har din fru eller sambo hittat en guldklimp
Jörgen Ekeberg

skriven
#9: Mojje

Hehe
Skönt om jag kan muntra upp dig men som jag skrivit är det din positiva inställning som gör mig positiv.
Än är hon inte min fru, men det ska vi ändra på nästa sommar.
/Mojje

Svar: Ja mojje sätter ett stort värde på det och då kanske man får gå på bröllop;-)
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :