2013-08-22,23

Hej alla goa
 
Sitter just nu i taxin på väg till min rehab i Hässleholm och försöker redogöra lite för mina äventyr de senaste dagarna.
De senaste dagarna har jag vaknat väldigt tidigt omkring 4 halv fem på morgonen vilket är väldigt tidigt. Har testat att lägga mig senare på kvällen men det hjälper inte och att sova på eftermiddagen är ett absolut måste för mig och mitt huvud och kropp
Igår så var jag ute och fiskade alldeles själv. Jag har ca 100 meter ner till båten och det är väldigt mycket bråte ivägen samt på vissa ställen väldigt mjukt underlag vilket gör att framhjulen på rullstolen sjunker ned.
Så det var en riktig pärs att ta sig ner med utrustning och fiskespön till båten, så jag var helt genomsvett innan jag ens kommit i båten.
 
När jag väl kommit i och fått av kapellet på båten och ut på sjön så svalnade ens kropp av ordentligt av fartvinden.
Så avkopplande att sitta och fiska även om det bara blev kaffedrickande och ingen fisk, så var det ändå helt underbart. Var ute hela fem timmar på böljan blå, fantastiskt.
 
 
 
 
När jag sedan skulle hem så var krafterna i princip helt slut och jag kände att det var mig lite övermäktigt med denna tur och så länge, men envis som jag är så tog jag mig hem även om det tog tid.
När jag sedan kom hem så mötte mig en hund som ville gå en runda för att göra sina behov, då var man inte direkt lycklig över att ha hund, men det är ju ett måste.
Men när man ser denna lilla söta varelse så kan man ju inte bli mer än glad igen
 
När jag sedan väl var hemma så blev det en frukt och sen sängen tills försäkringskassan ringde mig eftersom jag sökt henne tidigare, så det var ju bra hon ringde upp men tråkigare att bli väckt det blev ju ändå en timmes sömn viket var helt nödvändigt.
 
Nu var barnen hemma och vi var tvugna att äta tidigt idag så det blev till att slänga några korvar på grillen. Dessa korvar är helt underbara inhandlade  på ett litet slakteri i Malmö, de är smaksatta med chili och vitlök och enbart kött så man orkar inte mer än en sådan.
 
Sen skulle barnen iväg Saga till fotbollsträning och Simon till övernattning under bar himmel med skolan. Så jag blev själv hemma och hann då plocka undan lite och få undan lite grejor som låg framme.
 
Har idag också fått mycket glädjande telefonsamtal från två olika arbetsgivare som skulle vara intresserade av att anställa mig och det är ju bara så roligt och fantastiskt och jag känner mig riktigt hedrad av detta. Kruxet är ju att man ska orka med det just nu också vilket kanske är den stora frågan. Men kan kanske börja så smått för det tror jag nog hade gjort mig gått och jag tycker att det är bara att prova går det inte just nu så får man väl backa ett steg och vila sin kropp och själ lite till, men det vet man ju inte förrän man har provat
 
Sen kom tösen hem och vi satte oss och myste lite framför tv och sen var det dags för tösen  att slänga sig i loppe lådan (sängen)
Och jag var inte sen att ta mig nerför trappan och krypa ner mellan lakanen
 
Kramar från er bloggande vän
Jörgen

 

Kommentarer :

#1: Kenneth

k'nner igen det där med att vilja o göra lite för mycket:)

Svar: Ja et är en svår balansgång kenneth
Att få lagom med aktivitet kontra återhämtning är en viktig men så svår balansgång att genomföra i praktiken...
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Anders

God morgon PJ!

Det såg härligt ut på bilderna med en båttur, balsam för själen eller? Fint det! ;-)

Din blogg blir som vanligt mycket mer levande när du lägger ut bilder :-D

Härligt att du har fått några intressanta erbjudande, känner du att det är möjligt att prova på om än i en liten dos så ska du klart gör det. Kanske prata med frun och de som du normalt pratar med inom sjukvården först innan du tar ett beslut. Hjärnan vill säkert mer än kroppen :-)

Angående korv, har du provat Korvkulturen i stan. De har liknande koncept. Köpte korv där, blev nästan som en köttbit formad som en korv. Det mättade som attans! :-P

Ha det gott! ;-)

Svar: Ja Anders hav och sjö är verkligen ro-givande ;-) ....
Får väl se hur vi kan diskutera fram en lösning ang jobb erbjudandena och ang korven så har jag inte provat stadens men den vi köper är mycket svårslagen
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Älsa

Du är stark Jörgen och envis. Bra egenskaper, men glöm inte bort att stanna upp och känna efter hur kroppen och knoppen mår. Starkt att ta dig ner till båten själv och fixa med kapell och grejor innan du ens kan ta dig ut till sjöss. Och sen samma procedur när du kommer i hamn. Respekt säger jag! Och sen fortsätta och fixa en massa i hemmet. Jag känner friska människor som har mindre vilja och energi än dig. Kul att arbetsgivare också hör av sig. Håller tummarna för dig. Kämpa vidare! Kram

Svar: Ja du Älsa
Det var en pärs att få med sig alla saker ner till båten och å skoj att du tycker jag är duktig.
Ja energi har jag men ska lära mig att hushålla med den så att den kan räcka hela dagen vilket inte är alls lätt.
Ska ju på intervju imorgon så då kan det behövas hållas en och annan tumme från er läsare
Kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Helene

Vad kul att du har fått jobberbjudande..det hade säkert gjort dig gott med lite miljöombyteo lite nytt folk..tänk bara på att lyssna på din kropp hjärnan vill ofta mer än kroppen..kämpa på

Svar: Hej Helene
Ja det e riktigt roligt att se att arbetsgivare ringer hem och undrar om man e intresserad av jobb.
Och självklart måste kropp och knopp få bestämma takten för ens aktivitetsnivå
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Lisa

Det är härligt och rogivande att sitta i en båt på sjön.
Kul att läsa vilken envis kämpe du är.
Ha en bra helg! Lisa

Svar: Ja att sitta på sjön är något av det mest rogivande man kan göra.......och vist är jag envis det är det ända sättet att bli bättre. Envisheten får bara inte ta överhand så min kropp tar stryk av att jag gör för mycket
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: Ida

Skickar dig en kram och tackar för mysig lässtund! Du låter harmonisk!!!

Svar: Tackar dig ida för kramen
Ja harmonisk är man kanske de dagar man mår bättre och inte har så ont av värken och orkar lite mera, men det är en tuff väg att vandra mycket tuffare än vad man någonsin kunnat föreställa sig, men det SKA gå
Kram
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :