2013-08-25

Godmorgon vänner
 Idag är en ny dag med unika möjligheter, en dag som aldrig kommer i repris. Ibland så tänker jag så och det både ger mig en tankeställare att göra så bra som möjligt av dagen och samtidigt skrämmer det en för att tiden ibland bara upplevs rinna iväg.
På morgnarna  brukar jag ta morgonpromenaderna med våran bebis Ludde när min värk eller sjukdom inte  hindrar mig
 
 
I fredags när jag var på rehab blev det inte mycket tränat tyvärr. Jag var först på arbetsterapin och var ute och gjorde fint i deras trädgård dvs. sinnenas trädgård. en liten oas som de skapat med massor av växter odlingar lusthus etc. Gjorde riktigt fint därute, det behövde tas ogräs på plattorna samt sopas av, så det såg rent och snyggt ut inför den kommande kräftskivan med alla inneliggande patienter på strokeavdelningen.
 
När jag sen skulle ner till sjukgymnastien så såg de väl på mig att jag inte var riktigt i form som delvis berodde på att jag varit uppe sen tio över fyra och så hade jag ju min värk.
Så jag lade mig på en brits och fick en kudde och detta är beläget inne i gympasalen men jag somnade tvärt och sov mig igenom hela sjukgymnastik tiden vilket inte var så bra men kunde inte styra tröttheten alls. Jag hoppade även över eftermiddagens trääning i varmvattenbassängen eftersom jag bara kände att jag behövde kommma hem och sova.
 
Sagt och gjort så hem med taxin och ta några smärtstillande och sen i säng för att sova ytterliggare 2 timmar. När jag sen vaknade till så kände  jag fortfarande den otroliga värken som tär så på en, men vi åt en god middag på kvällen och det skingrar ju tankarna lite.
Senare på kvällen ringde min bästa vän Uffe och frågade om han och frun kunde komma på en snabb kopp kaffe och även om jag var trött så är det alltid trevligt när de tittar ut till oss för att sitta ner och snacka skit. Ett mycket uppskattat inslag med spontanitet.
När sedan de begav sig så slocknade jag med det samma.
 
Så kom lördagsmorgonen och jag och en kompis hade bestämt att vi skulle ut och fiska. Vi hade sagt att vi skulle sticka ut vid halv åtta så strax därefter kom han och vi drog ner till båten för att sedan köra uti denna underbara morgonstund.
Vädret var helt perfekt kunde knappast bli bättre och sen som gräddet på moset så nappade det riktigt bra så vi åkte hem med en gädda och sju aborrar, vilket är lycka.
Att få känna hur det rycker till i spöet och sedan veva in och konststycket att inte tappa den på väg in är en unik känsla varje gång och alltid lika befriande.
Faruk som kompisen heter fick en gädda och tänkte visa hur det gick när den kom i båten.
 
 
 
 
 
Sen när jag kom hem så tog jag smärtstillande eftersom det är mycket ansträngande för mig att ta mig upp och ner till båten och att också ta mig i kräver en envishet. Så jag sov en stund för att sedan kompisarna Hasse och Jessica skulle komma tillsammans med deras barn.
Så vi fixade lite käk och satt och njöt av varandras umgänge. Det var många befriande skratt denna kväll, vi har verkligen skoj när vi ses och dessutom så gillar våra ungar deras så de trivs kanon ihop.
 
Men jag hade en fruktansvärd värk under kvällen så jag fick ta extra smärtstillande tabletter och sen var jag väldigt trött så det gjorde ju inte saken bättre.
Under sen kvällen var jag så trött så jag låg och slummrade till i soffan trots vi pratade och skrattade för fullt.
När sedan de åkte hemåt så snabbade jag mig att hoppa in i sängen och somnade ögonblickligen.
 
Idag är en dag då värken gör sig påmind på ett mycket otrevligt sätt har så ont så ont så denna dag kommer enbart handla om att vila sig vilket man kan tycka är tråkigt som övrig familjemedlem , att jag bara ligger i sängen och vilar mig. Det är  också väldigt tråkigt för mig personligen att inte kunna njuta då vi alla är lediga
 
Men denna dag för helt enkelt bli en återhämtningsdag då allt annat än vila är bortprioriterat, får dock se hur det blir framåt dagen men hoppas kunna ta mig något i det fina sommarvädret eller kanske det superfina höstvädret, oavsett så ska jag göra det bästa möjliga av dagen
 
Kramar

Kommentarer :

#1: Nilla

Usch, vad jobbigt med denna värk. Hoppas dagens återhämtning gör att den lättar något.

Svar: Hej Nilla
Ja den som inte haft konstant värk kan inte föreställa sig hur det kan vara. Jag har bara legat i sängen idag förutom en stund på em då svärföräldrarna kom.
Smärtstillande längtidsvärkande tabletter har varit lösningen för att ta sig igenom dagen.
kram
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Anette S

Kan bara säga du är en så otroligt positiv kämpe, fortsätt☀

Svar: Tack Anette
Blir så glad över dina berömmande ord känns onekligen peppande TACK
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Marita Eriksson

Du kämpar så himla mycke så du behöver ta det så lugnt o inte ha dåligt samvete, många kramar Marita

Svar: Hej Marita
Ja jag kämpar verkligen mycket, och ibland för mycket. och idag har jag inte haft något annat val än att ligga i sängen och käka värktabletter, tur att man inte har så påträngande värk så ofta även om man har värk dagligen.
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Anders

Hur var det med "turken" Ulf och hans fru? ;-)

Gillade din film på "macho-man" Faruk, såg den på facebook :-D

Att hitta balansen och gränsen lagom är inte lätt.... Hoppas att du den finner! :-)

Svar: Hej Anders
Jo det var bra med sussanne och uffe bara prima. Ja faruk och jag hade en riktigt rolig och bra dag på sjön.
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Marie Rosén

Hej!
Du är otroligt positiv! Det är en grundförutsättning för att man ska orka med sitt nya liv tycker jag. Så får jag bara komma med ett litet tips?
När jag var nyskadad här i Ö-vik finns ju ingen rehab alls att prata om. Men då fick jag tipset av en annan hjärnskadad kille att ringa upp en pensionerad professor på traumatiska hjärnskador.
Efter ett tag vågade jag, och jag hade tur. Min skada föll honom på läppen. Den går diagonalt genom huvudet, så på tre frågor: Var slog du i någonstans? Hur lång minneslucka har du före resp efter olyckan? lyckades han ställa den bästa diagnos jag har fått och det på telefon.
Han berättade att det finns ett samband mellan trötthet och värk. Värken beror på att den del av hjärnan så tar emot alla intryck, hippocampus, blir överstimulserad och då sler en icke viljestyrd sammandragning av kappmuskeln. Kappmuskeln börjar i nacken går ut på axlarna och smalnar av ner mot de sista revbenen där den slutar. Som en drake man gjorde som liten.
I mitt fall blir det så att jag får mest ont där jag har skadat ryggen, kanske beroende på att där kan muskeln dra mer än det skulle gott om man varit frisk.
För mig är det bästa mot värk att vila mörkt och tyst. Många gånger har jag sovit bort värken. När det är svårt att koppla av brukar "sandwich-metoden " funka. En lång värmedyna på ryggen , finns på www.varsam.se och en varm vetekudde på magen ca 2.5 min på full effekt.
Tyvärr blir det en hel del kontroverser med familjen eller rättare sagt numera mest med min gubbe då jag ibland inte orkar vara så social som vi båda skulle önskat. Och det är väldigt tråkigt!

Lycka till med att lära dig leva med din skada. Det är en upptäcktsfärd och den är spännande men man går i väggen många gånger.

Kram Marie

Svar: Tackar MarieJag tackar dig för din uttömmande text och din långa kommentar som är full av tips och ideér.Det kännsväldigt bra att få förklaringar till varför man har ont och varför man blir så trött.Jag fick också en annan förklaring där det sades att hjärnan normalt sett tar 25% av kroppens energi och i mitt fall där inget är automatiserat och man får tänka på alla förflyttningar så tar hjärnan minst 50% så det är inte konstigt jag blir trött.
Sitt dåliga samvete får man ju ständigt jobba med när man inte orkar vara social
Återigen ett stort tack
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: Glenn

Fy för din värk Pj, vi som inte har värk kan nog inte förstå hur jobbigt det är. Underbara bilder från sjön, det ser fantastiskt gott ut. Hoppas din vilodag gör susen. Ha det så bra och kämpa på/Glenn

Svar: Tack Glenn för din kommentar
Ja värken är ett jäkla gissel att ha, det tar sådan energi så man fattar inte det. Man får försöka hitta på saker som gör en glad och distraherar värken för ett tag, och det gör verkligen sjön.
Sen får man ta sig den vila kroppen behöver utan att ha dåligt samvete.
Jörgen Ekeberg

skriven
#7: Mojje

Hej PJ
Till att börja med vill jag gratulera till att det är folk som är intresserade av att anställa dig. Vad roligt, jag håller tummarna.

När jag sen läser detta inlägg så vill jag bara säga att jag förstår hur du känner dig med smärtan och att familjen tycker du är tråkig. Jag har vissa dagar där ryggen gör så ont så att jag bara ligger i soffan och kan knappt svara på tilltal. Familjen förstår ens situation men de tycker det är tråkigt ändå och det leder till att en själv får dåligt samvete. Du verkar ha en fantastisk familj så jag är säker på att de förstår dig även om de inte tycker det är roligt.

Jag hoppas att din smärta snart försvinner så att du kan koncentrera dig på din väg tillbaka.

Ha det bra
Mojje

Svar: Tjenare mojje
Ja värk är ett gissel som kan vara nog så tröttande för ens kropp och knopp. Värken kan få den gladaste och mest positiva människa att bli ledsen och på dåligt humör att sen ovan på det få dåligt samvete är ingen hit alls.
Man får dock försöka hantera den så den blir så lite kännbar för var och en och hur man gör det är högst individuellt.
Att ha en förståelse för sin värk och sjukdom är nog en förutsättning för att leva ihop med en som är drabbad

Må bäst så hörs vi
Jörgen Ekeberg

skriven
#8: Älsa

Smärtar alltid att läsa om din värk, jag kan inte ens tänka mig vad du går igenom. Samtidigt är det så inspirerande att läsa om din kämpaglöd. Sen bara älskar jag alla fina bilder du lägger in på din blogg. Det gör det hela extra levande. Ha det bäst!! Kram

Svar: Tack älsa
Tack för att du blir inspirerad av min kämpaglöd. Jag vill även tacka dig för att du lägger ner tid på att läsa och kommentera min blogg😄
Sen är det ju riktigt roligt att du uppskattar mina bilder
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :