2013-06,07-30,1,2

Hej alla läsare
 
Hoppas ni har det bra varesig ni semester eller jobbar.
 
Själv har jag väl inte gjort så där förskräckligt mycket under gårdagen eftersom vädret visade sig från sin sämre sida och det regnade i princip oavbrutet under hela gårdagen.
Skrev ju i gårdagens blogg om chockupplevelsen över den medvetslöse killen som ambulansen hämtade, det var ju inte direkt den start man önskat en söndagsmorgon.
 
När jag väl kom hem så åt jag frukost tillsammans med frun för barnen sov länge, tog en extra kopp kaffe, kände mig på riktigt gott humör.
 
Sen så kom vädrets makter att visa sig och regnet bara skvalade ner från himmlen så jag rullade in mig i sängen för att ligga och slö surfa lite.
Låg och kollade in resor är så sugen på att komma till värmen, vi får väl se vad det blir av det.
 
Efter ett tag så somnade jag och sov väl en timme eller något i den stilen. När jag sen vaknade till så tänkte jag vad jag skulle göra så jag satte mig och kammade hunden vilket var välbehövligt.
 
 
Han hade blivit lite försummad de senaste dagarna. Så pälsen kammades igenom och sen framåt kvällen så skulle han badas och schamponeras.
 
Under eftermiddagen så kom en kompis och hans tjej på besök satt och fikade lite och snackade skit. Försökte hitta en gemensam datum för att åka till fredrikdahls teatern och se Sven Melander och Eva Rydberg. Tyvärr hittade vi inget datum och de datum vi kunde fanns det dåligt med platser. Så detta gick inte att få ihop tyvärr.
 
Senare på kvällen så fick vi för oss att åka in till stan och gå på pizzeria och käka kvällsmaten där, vilket var en strålande idé. Så gott att slippa stå vid spisen och laga kvällsmaten.
 
 
 
När vi sedan kom hem så rullade jag in i sängen helt slut och frun duschade hunden och ungarna hoppade i sängen för att sova.
 
Jag skrev lite på bloggen och lyssnade på spotify innan jag slog ihop ögonen för att gå en ny dag till mötes.
 
Måndagen den 1/7
 
Vaknade jag super tidigt klockan var inte mer 05.05 då jag rullade ut i köket för att starta kaffebryggaren. Satt och filosoferade över koppen med kaffe och mjölk.
 
Hunden kom sedan ut i köket för att göra mig sällskap hoppade upp i knäet och låg och mornnade sig. När väl detta var gjort så var det dags för kisserundan med hunden.
Det var en oerhört fin morgon där solen strålade under morgonens hundpromenad jag gick en extra lång runda eftersom vädret var så härligt, var ute över en timme så underbart.
 
 
 
När jag kom hem så mötte mig dottern i dörren fast klockan inte var mer än sju, sa till henne att gå och sova en stund till men hon kände sig pigg.
Jag rullade ut i köket för att ta mig en kopp kaffe till innan jag kände att det faktiskt hade varit skönt att lägga sig och lyssna på lite musik. Somnade igen efter en liten stund
 
När jag vaknade igen så kändes det ganska okej så jag gick ut för att prata lite med grannarna innan jag spände fast rulatorn efter gräsklipparen och satte igång att klippa gräset. Det är skönt och känsla och veta attt man klarar av lite trädgårds sysslor. Klippte färdigt gräset och sen var det dags för en eftermiddagslur då jag var ganska trött efter klippningen.
Passade dock på innan jag somnade och ringde och hörde om min nya rullstol kommit men det hade blivit något strul men blev lovad att den ska senast på fredag ha lämnat levrantören i Stockholm så det får vi verkligen hoppas
Frun och dottern var ju i Åhus för att spela beach fotboll å det var bara jag och pågen hemma. När jag vaknade upp så var det dags för att göra kvällsmat så vi slängde ett par korvar på grillen så var det fixat........
 
Var fortfarande ganska pigg så jag gick ut och började rensa rabatten på framsidan tillsammans med frrun som nu kommit hem.
Vi gjorde inte det färdigt för jag kände mig trött nu och dessutom finns den ju kvar imorgon också;-) så vi packade ihop för kvällen och jag rullade in mig till sängkammaren och låg och lyssnade lite på spotify och skrev lite på bloggen. Innan det var dags att sova.
 
Tisdagen den 2/7
 
Idag vaknade jag runt halvsex gick upp och bryggde mig kaffet som är det nödvändigaste på morgonen, sen rullade ludde och jag ut på långpromenad, tycker det är så skönt att ha han lös på morgonen och rulla en lång runda samtidigt som man tränar han på olika kommando.
 
 
När vi sedan kom hem så käkade jag frukost och efter det gjorde jag mig iordning för att ta mig med taxin till rehab i Hässle holm.
 
Idag så tränade vi ganska mycket gångträning med kryckor, fick prova att lyfta foten över pinnar som sjukgymnasten lagt ut på golvet. Var ganska svårt men blev lättare om jag gick med lite fart. Så efter ett tag så fixade jag det hyfsat :-D
 
Nu skulle jag upp till arbetsterapin och se hur mycket rörlighet jag hade i armar och handleder och det gick också ganska bra,
Fick även prova på att väva på en väv, det är ganska många moment som ingår i det som jag behöver träna så det är nog ingen dum träning för min motorik.
 
Efter dettabesök var det ju meningen att jag skulle till kuratorn men hon var sjuk så de löste det så att jag fick träffa neropsykologen istället där vi pratade om just min trötthet. Han tyckte inte det var ett dugg konstigt att jag var så trött eftersom i vanliga fall så tar hjärnan 25% av kroppens energi och nu när min rörelser inte alls är automatiska utan jag i princip får tänka på varje rörelse så kräver ju hjärnan ännu mera energi, så att jag var trött tyckte han var fullt naturligt.
 
Nu var det dags att ta sig hem och som vanligt hann vi inte många kilometer innan jag sov och vaknade inte förrän taxichauffören frågade mig om det var detta huset jag bodde i och då stod vi utanför vårat hus.
Rullade in och slängde i mig lite rester från kylen innan jag fortsatte in i sängen och sov ytterliggare 2 1/2 timme totalt slut.
 
När jag sedan vaknade så rullade jag en promenad med hunden för att därefter fortsätta med att rensa rabatten så den blev färdig.
Det blev så fint inte ett ogräs så långt ögat nådde, vilken tillfredställelse.
Kunde inte låta bli att ta en bild på vår underbara ros på framsidan, den blommar något kopiöst just nu så det gäller att njuta.
 
 
 
Må så gott alla vänner där ute i cyper rymden
 
Stora kramar till er alla från er bloggskrivande vän
 

Kommentarer :

#1: Månsson

Önskar att du var med mig och laddar batterierna från Julaftons fyr plats i Trosa skärgård. Finns inga måsten. I morgon skall jag bada oavsett hur (varmt) vattnet är. 😳😁

Svar: Ja det hade varit fint att sitta där och fylla på cellerna. Ser helt ljuvligt ut på dina bilder.må så gott
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Annelie

Snäll Ludde! Kram

Svar: Hej Annelie
Ja Ludde är riktigt riktigt lydig nuförtiden gör de flesta vanliga kommandon förutom om det är en tik som löper i närheten för då luktar han bra det och förstör hans uppmärksamhet på mig.
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Emilié

Vilken underbar buskett den där med vita blomster

Svar: Hej EmiliéJa vist är den underbar och luktar så gott helt underbart. Det är en ros som jag tyvärr inte kan namnet på
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Trelleborgaren

Tycker du är jätteduktig på att göra både det ena och det andra trots din sjukdom.

Vilken underbar rosenbuske. Vet du vad den heter ?

Idag har vi fint väder igen.......jippii.

Kram från Trelleborg.

Svar: hej trelleborgarenJag tackar dig för berömmet känns gott ska du veta.... och tyvärr så vet jag inte vad rosenbusken heter fick den för 13 år sen och har blommat lika vackert i alla år helt fantastiskt
De fina dagarna ska vi ta vara på och ladda batterierna.
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Ewa

Har först nu läst din blogg och det är lika givande varje gång Du håller ju verkligen igång och är aktiv, otroligt egentligen och du har ju en härlig vilja och motivation , nej Jörgen det är inget konstigt alls att du är trött önskar dig o familjen en riktigt skön sommar och att allt går åt rätt håll o att många bra saker kommer till dig/er kram

Svar: Hej Ewa
Skoj att du läser den och tycker det är givande, jag försöker hålla igång så inte tristessen tar vid och man deppar. Har ju alltid varit igång innan och aldrig vilat numera så tar jag alltid vila på dagen och sover minst en timme gärna mer. Idag har jag varit fullständigt kass och sovit i princip hela dagen förutom några få uppehåll.
Men nu ikväll börjar det bli bättre och jag orkar svara mina läsare.
Må så gott i sommarvärmen som gör oss så gott
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: Linda

Hej

Hittade till din blogg via Aftonbladet och går in och kikar var och varannan dag för att se hur din vardag är och dina framsteg. Det är otroligt imponerande det du gör - en sån kämparkraft och vilja du har. Vi som har som arbete att hjälpa andra vet ibland inte hur vi ska göra för att hjälpa oss själva (talar av egen erfarenhet - socionom som precis hämtat mig från en utmattningsdepression) men när vi väl hittar "det" så jäklar anamma! Och det är det du har gjort; kanaliserat all din kraft, dina kunskaper och din glöd till att hjälpa dig själv till självhjälp. Lite flummigt kanske men jag tror du förstår hur jag menar...

Hoppas och tror att även din sommar blir sådär härlig och avslappnad som bara en svensk sommar kan vara. Håller tummarna för att du hittar en resa :)

Kram Linda

Svar: Hej Linda
Så roligt att du hittat min blogg och väljer att följa den. Blir väldigt glad och uppåt för din kommentar, vet inte riktigt varför men känns så gediget ärlig och rejäl på något vis, kanske samma språk vi använder som jobbar med människor i den sociala sektorn vad vet jag....
Och Linda det är inte alls flummigt vet precis vad du menar.....
När man väl är inne i arbetet så är det svårt att ta sig ut ur ekorrhjulet det liksom bara snurrar på tills man fullständigt krockar och då är det i regel för sent.

Jag ska försöka få i båten för det är verkligen avkoppling på bästa vis, en solig dag med en spegelblank sjö är balsam för en trött själ.
Så behöver dina batterier laddas så rekommenderas detta varmt

Må bäst
Kramar/jörgen
Jörgen Ekeberg

skriven
#7: Anders

Hallå PJ! Vilka trevliga bilder du hade lagt in, blev sjukt sugen på Pizza, får nog köpa en imorgon! :-P

Låter som att du är lite mer uppåt nu! :-D

Intressant det där med att rörelserna inte är automatiserade och att hjärnan därför måste jobba mera. Låter rimligt. :-)

Har du provat att göra rörelser i vatten nu i sommartider?
Tänkta att det kanske kunde vara skönt att känna sig lite viktlös. De där långa "flytcylindrarna" kanske hade funkat bra för dig? :-P

Ha det gott min vän! <3

Svar: Hej vännen Roligt att du tar dig tid att kommentera trots det är så fint väder, uppskattas ska du veta. Ni kunde ju kommit upp en kväll hela familia och grillat hade varit nice:-)

Ska börja med vattengympa på rehab till hösten i varmvattenbassängen. Och några flytcylindrar behövs inte med denna kaggen ;-)

Må bäst vännen
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :