2013-07-16,17 semester och total avkoppling absolut inga måsten

Hej alla goa människor
 
Vill börja med att tacka alla er som orkar läsa min blogg trots denna ljuvliga sommarvärmen.
 
Själv är jag och familjen på semester på västkusten, där vi hyrt en husvagn.
Även om jag inte var så positiv till husvagns semester så måste jag medge att det är en semester helt utan stress och absolut inga måsten.
 
 
Här tar man dagen som den kommer och lunchen blir inte förrän man känner att man är hungrig. Om då klockan är 12 eller 16 spelar ingen roll.
Likaså med badandet vill man gå och bada så gör man det oavsett vad klockan är, det är på något vis att man lagt av med tiden och bara låter kropp och knopp styra dagen, vilket är mycket avkopplande.
 
Vi har ju åkt tillsammans med frun syster och hennes man samt fruns mamma och hennes man vilket gör att man kan hjälpas åt med olika sysslor allt ifrån att passa hund till att laga lunch eller fixa eftermiddags kaffet.

Det känns så underbart att kunna hjälpas åt det gör ju att alla kan få sin tid att koppla av.
 
Igår så var frun och systern och alla barnen av till ullared för att shoppa men de var hemma redan vid middagstid för att kunna njuta av den underbara solen som skiner från en klarblå himmel.
 
 
På kvällen trängde vi oss in till svågern och dennes familj för att avnjuta fotbollen som spelades av sveriges damer och det gick ju alldeles lysande.
Eftersom vi själva inte har någon tv i den vagn vi hyr så får vi ju tigga in oss hos de som har.
 
Idag så tog vi det väldigt lugnt på förmiddagen och barnen sov länge efter detta så blev det lite frukost medan vi väntade på att solen skulle bryta igenom morgondiset.
 
Sen har det varit sol och bad för hela slanten, jag har själv idag tagit mig ner med rullstolentill stranden och klarat av årets havspremiär.
 
 
Det var en så underbar känsla att kunna ta sig ut i vattnet med hjälp av mina kryckor och känna det salta havsvattnet slå emot en med rejäla vågor.
Stod en lång stund och bara njöt av välbehag. Tänka sig att jag klarade det, att ta sig genom sanden med rullstolen ut till vågskvalpets brus och sedan stapplandes med kryckor ut så att jag kunde doppa mig ordentligt och känna vågornas kraft slå emot mig, underbara sommar. Så jäkla underbart.
 
 
 
 
När vi sedan skulle rulla hemåt  så är det ju uppförsbacke och det var en pärs att ta sig från stranden till husvagnen kan jag lova, men det var det värt.
 
Vidare har vi legat och njutit vid husvagnen och riktigt gottat oss med godis och en och annan alkoholfri öl vilket smakar fantastiskt i denna sommarhetta.
 
För mig är det en befrielse att inte behöva tänka på alkoholen och om wiskeyn ska räcka eller om vi behöver åka till gröna butiken och köpa lite till.
Detta trots att jag inte haft något beroende eller problem om nu någon tror det. Men på semestern tycker många att det tillhör liksom att ta en stänkare på kvällen. Vilket jag tycker är skönt att låta bli.
 
När vi senare skulle laga mat så blev jag akut toanödig och slängde på mig lite kläder tog mig ner på den hoppiga och dammiga grusvägen ner till toaletterna, när jag sedan kommer ner dit så är det upptaget och jag får snällt sätta mig och vänta.
Är ju ganska akut toanödig men får ju vänta snällt, efter en kvart kommer en kille i 30 års åldern ut med två små barn. Jag påpekar för han det olämpliga med att ta en handikapp toa men han tycker att han har rätt att ta den eftersom familjeduschen var upptagen.
Tyckte att han behövde den för att tvätta sina två små barn. Sa till han att jag inte tyckte det var någon mening med att argumentera med han utan tog mig ner till receptionen efter toan och påpekade för personalen att det har hänt flera gånger att personer inte respekterar handikapp toaletten och att de får göra något åt problemet.
 
Döm om min förvåning när jag står i kö och ska säga till personalen då kommer en medelålders dam och tränger sig före mig, säger till henne att jag var ju faktiskt före dig för du kom in efter mig. Damen ber om ursäkt men jag tänker att jag inte ska sitta i rullstol för evigheter hoppas jag.
Men tänk på alla personer som inte har något annat alternativ än sin stol under hela sin levnad att hela tiden bli överkörd av andra medmänniskor som inte lärt sig ordet repekt. Respekt oavsett om man går eller sitter i rullstol.
Så läsare nästa gång ni ser någon i rullstol låt dem komma till sin rätt, jag menar inte att man ska ha företräde men vill att man kan ta den hänsyn som krävs.
 
Må gott
Stora varma sommarhälsningar från ett strålande Ugglarp
 
Eran bloggvän Jörgen
 
Måste avsluta med lite mysiga västkust bilder
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Malin Pålsson

Du är helt underbar med din blogg...Förstår att du blir förbannad med toa :( Men vad härligt att du säjer ifrån :) Massa styrkekramar till dej å hela familjen + fyrbenta :) Kämpa på...Avis som attan att ni har så gött väder :)

Svar: Hej MalinRoligt att du gillar min blogg och att du förstår min frustration över toan.Tackar dig för dina styrkekramar och skickar sådana till dig oxå. Hoppas du fortsätter läsa bloggen och väljer att lämna kommentarer som gör att man pallar skriva. För era kommentarer är som bränsle till min blogg;-)
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Marie

Hej! Fantastiska bilder o vädret e ju lika strålande som här hemma. fast vi har ännu inte provat havet men det står vi nog över det är ju bara 14-15 grader. Ola bygger på boden o det blir så fint.Golvet är lagt o nu börjar han att sätta dit panelen. Kanon kille alltså. Krama familjen. Ha det gott så ses vi kanske i kolonin så småningom?!

Svar: Hej Marie
Roligt att ni får ordning på eran koloni och att ola är duktig viste jag sen innan det är verkligen en kanonkille. Hoppas vi kan ses lite oftare framöver
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Helene

Härligt att se att ni har det härligt o lugnt. Skönt att slippa alla måsten..måste vara en fantastisk känsla att få stå i havet och veta att du har lyckats med detta. Irriterande med folk som inte tar hänsyn men det kommer det tyvärr alltid att finnas.
Härliga bilder från västkusten...ha det gott så ses vi hemma på gatan..

Svar: Ja ursäkta sent svar men nu är vi ju hemma och har tom käkat lite gott ihop
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Trelleborgaren

Oh vad gött ni har det.Måste varit underbart att ta sig till havet.
Jäkla människor som inte kan respektera de handikappade.

Ha en fortsatt bra semester och sommar.

Svar: Ja det var en fantastisk frihetskänsla att själv kunna ta sig ut i detta fantastiska hav och få njutaHoppas du själv har det bra och njuter av din ledighet
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Anders

Fan vad gött att se PJ! I böljan den blå med kryckor och badbrallor, vilken underbar känsla det måste ha varit! :-D

Trevliga bilder! ;-)

Åter igen, rätt att du säger ifrån med toaletten. Tråkig attityd från den andres sida dock..... :-P

Må gott & njut! :-D

Svar: Ja Anders fy fan vilken go känla det var att kunna stå i havet och känna vågorna slå emot en fantastiskt nästan obeskrivligt
Ja vilken natur det är på västkusten skulle lätt vilja ha stuga där
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: Marie

Hej
Verkligen dålig stil av andra att ta handikapptoaletten och att dessutom försvara det när någon annan behövt den, då får man ju be om ursäkt när man träffar på någon som egentligen skulle använda den. Lika dåligt är det att tränga sig före för att någon sitter i rullstol, helt oacceptabelt, fattar inte hur människor bär sig åt!!? Bra att du säger till!
Ha det fortsatt bra på semestern, det ser verkligen underbart ut.
Kram

Svar: Ja vissa människor begriper inte bättre inte lönt att lägga energi på dessa. Sen är det trist kanske därför vårt samhälle ser ut som det gör.
Jörgen Ekeberg

skriven
#7: Eva Dahl

Jag vill tacka dig för det som du skriver här och de fina bilderna . Jag känner igen mig i det du skriver om trötthet o när orken bara tar slut, när det enda man kan göra då är att vila. Jag har bipolär sjukdom sen -94. önskar dig en skön fortsättning på sommaren.

Svar: Hej Eva
Så roligt att du läser min blogg och känner igen dig lite i den. Hoppas du fortsätter läsa och kommentera, vilket ger mig energi att fortsätta skriva. Din och andras kommentarer ger mig kraft att fortsätta kämpa
Ha en skön fortsättning på din sommar
kram
Jörgen Ekeberg

skriven
#8: Lisa

Hej!
Sitter här och läser, förstår din ilska över att behöva vänta på handikapptoaletten. Vill bara göra ett litet inlägg, och det är definitivt inte riktat till dig.Men det är inte alltid som det syns eller märks på en människa att de behöver tillgång till en handikapptoalett eller handikapps parkering.
Det finns en del människor som anser att man måste sitta i rullstol för att få utnyttja detta, men så är inte fallet.
Förstår att du är envis, bra kämpat av dig!
Må väl!

Svar: Men kommer det ut en hel barnfamilj nyduschade från handikapp toan så måste något vara galet
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :