2013-07-17--2013-07-30 två veckor och inte ett ljud

 
 
Hej ALLA
 
Usch så länge jag varit utan er läsare och min blogg.Det har nog inte hänt att jag låtit bli att blogga på så länge under den tid jag drivit min blogg.
 
Jag har dåligt samvete men vet att ni läsare ofta väntar tålmodigt på att jag ska skriva något. Jag är medveten om att man riskerar att tappa sina läsare och den skara som brukar kommentera ens inlägg.
Jag hoppas dock på er läsares hjälp att sprida mitt ord vidare iblande era vänner och bekanta, vilket skulle glädja mig mycket.
 
Eftersom jag inte skrivit på länge så tänker jag i dagens inlägg beskriva lite olika händelser som hänt under dessa nästan 14 dagar sen jag skrev sist.
 
Vad jag kan dra mig till minnes så hade vi några dagars semester kvar i underbara Ugglarp när jag skrev sist. De sista dagarna avnjöts i fullständig högsommar värme.
De sista dagarna tillbringadee vi vid hundbadet där även vår fyrbente vän var med.
 
 
 
 
 
 
 
Det var verkligen underbart att fådessa dagars avkoppling även om det går åt mycket energi att träffa folk och vara alert så tog jag en vila varje eftermiddag, vilket var prioriterat.
 
En av dagarna fick jag ett infall av att klara mig själv så jag rullade från campingen och bort en bra bit till hundbadet och fram genom sandstrandens mjuka sand, vilket var en pärs eftersom det inte direkt inbjuder till rullstolskörning men det gick och jag fick mig ett rejält styrkepass
 
Att barnen trivdes som fiskar i vattnet var ju en fördel och att vattnet på västkusten inte kan jämföras med östkusten döende hav.
Dagarna gick åt att kolla krabbor och vara i vattnet och samla sjöstjärnor samt gräva i sanden.
 
 
 
 
Att sedan vara i husvagnen och umgås hela tiden tar ju kraft och energi men genererar också mycket energi som att sitt ute i morgonsolen och äta frukost gemensamt var ju riktigt trevligt måste jag säga
 
 
På kvällarna hade vi en helt magisk solnedgång vilket vi satt och avnjöt vid våran lånade husvagn, bara en sån sak gör ju att man tankar sig full med njutning och energi.
 
 
Att sen ha en sån bedårande utsikt på vägen till och från badet var ju en fröjd för vilken trött och sönderstressad människasom helst.
Att kunna stanna upp och vara här och nu med en sådan omgivning är inte speciellt svårt
 
Men allting gott har ju ett slut och när veckan nådde sitt slut så var det dags att åter förpassa sig till sitt underbara skåneland, och våran underbara by Balsby. Som ordspråket säger "borta bra men hemma bäst"
så när vi kom hem så var det som om lugnet rullade över ens inre. Att få komma hem till sitt egna boende och sin egna säng finns det inte mycket som slår.
 
Att åter komma in i rutiner så som de morgonpromenader med hunden som jag lagt mig till med, att få känna av den svala och fuktiga morgonluften är underbar samt tystnaden som den tidiga morgontimmen, ger är så skön start på dagen.
Att få njuta av en sjö som är spegelblank och med solen strålandes från himmeln, känslan är nästan obeskrivlig för mig
 
 
 
Att man har en vacker natur i sin hemmamiljö får man upp ögonen för när man varit borta ett tag, det är ju lätt att bli hemmablind när man dagligen upplever den
.
 
När jag sen kommit hem så har dagarna löpt på med båtputs och andra saker som ska göras så nu är båten sjösättningsklar. Så nu ska bara bryggan göras vid sen är det sjön som gäller
 
 
Vi har sen hemkomsten även hunnit med lite dagsutflykter som tex  så jag tivoli i Köpenhamn, vilket var uppskattat men jag blir så trött av att vara iväg en hel dag så jag tog helt sonika och rullade ut en filt i skuggan av ett träd. Där tog jag en sömnpaus på två timmar vilket var ytterst välbehövligt.
 
 
 
 
De senaste dagarna har jag legat i för mycket känner jag även om jag värnat om vilan. Jag har putsat båt, satt i  batteriet till båten, klippt gräs plus att jag gått rätt så mycket med rullatorn vilket gjort att jag fått mycket värk i benen och nacken eftersom man spänner sig så mycket när man går.
Jag glömde nämna att jag en morgon rullade 6 km med hunden. Jag försöker hela tiden ha i medvetandet att göra lagom men ibland misslyckas man och det får man bittert ångra, men man lär sig med tiden förhoppningsvis.
Sen är det ju så att ens pesonlighet ändrar man inte på över en natt utan det kommer ta lång tid innan ens nya levnadsmönster kommer automatiseras i ens vardagsliv.
Men det är ett måste att ändra detta för annars kommer jag inte bli bättre, det hänger liksom ihop ens fysiska funktionshinder med ens levnadstempo.
Så nu blir det vila ett par dagar igen för att återhämta krafter till kroppen.
 
Därför känns det så skönt att sätta sig på altanen på kvällen och lägga sig i en solstol, ta en filt och sätta på den värmande terassvärmaren och ligga där och gotta sig ordentligt en fröjd för själen
 
 
Att då även ha tillgång till den ultimata avslappningsfotöljen som jag har förmånen att få låna av Promas är helt underbart. Att efter en dags putsande på båten gå in och lägga sig i den är balsam för ens ömmande muskler och ens trötta huvud.
 
Nu vill jag passa på att vädja till er läsare att kommentera detta inlägg och bidra med lite energi till mitt bloggskrivande, givetvis är det helt frivilligt men skulle glädja mig och mitt skrivande. Sprid den gärna till era vänner genom facebook eller andra social medier.
 
Jag ska försöka vara lite mer aktiv i bloggen framöver om nu vädret blir lite sämre några dagar.
 
 
 
Er bloggskrivande vän//Jörgen
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Månsson

Trevligt att du unnat dig vila och nöjen med familj och vänner. Solen och de nära är balsam

Svar: Hej Mänsson
Ja att solen och ens närmsta värmer en och ger balsam för själen är så gott
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Anders

Hallå PJ, du behöver aldrig be om ursäkt för att du inte skriver på bloggen. När bloggen blir ett krav så är den nog inte till någon större nytta för dig själv mer än att du får positiv kred från läsarna och bekräftelse.
Detta är ju bara mina tankar angående detta och behöver ju inte alls stämma överens med dina känslor.
Det jag menar är att jag vill att du inte ska känna dig piskad av att uppdatera din blogg. den ska vara något positivt för dig. Skriv endast när DU känner att för det utan att det blir en belastning för dig. Vi andra måste ha den förståelsen gällande din blogg. :-P
Härliga bilder och det verkar ha varit en härlig semester. Fiska krabbor på västkusten är något av det roligaste man kan göra! :-D

Ha det gott och må väl! ;-)

Svar: Hej min vän
Ja det är sant det du skriver och att bloggen inte ska vara ett tvång men jag är ju lite slav under min egen piska och vill ju fullgöra saker jag gett mig in på samtidigt tycker jag det är gott att skriva när jag väl fått tummen ur.
Ja västkusten är en suverän place to bee
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Marie

Vilka härliga sommarbilder! Ni/du har hittat på massor av härliga aktiviteter och du har verkligen fått mycket gjort. Härligt att se Jörgen att du njutit av sommaren, solen, vattnet och allt annat. Vi behöver alla ladda batterierna på olika sätt! Fortsätt njut och kämpa på! Även om du inte skriver på bloggen så vet vi att du varje dag kämpar med vardags bestyren.
Sköt om dig och familjen!

Svar: Tack Marie
För att du har en sån förstående känsla när det gäller bloggen kontra vardagsbestyren.
Även skoj att du uppskattar mina bilder som tagits med iphonen
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Lisbeth

Välkommen tillbaka! Alltid lika trevligt att läsa dina inlägg!

Svar: Tack
Tack lisbeth för ditt välkomnande tillbaka känns väldigt trevligt att få ett sådant bemötande
Hoppas du fortsätter kommentera min blogg och följa min resa i sjukdomen som jag drabbats av
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Marita Eriksson

Helt fantastiska saker som du gjort, tänkt mycke på din familj
Kämpat dig igenom mycke, du har en vilja av stål fortsätt så ska du se hur bra allt blir , ha en fortsatt skön sommar många kramar Marita

Svar: Heej Marita
Vad du är omtänksam och uppmuntrande, ja min vilja är det inget fel på tyvärr så skulle den mattats av något så jag inte gör för mycket med efterföljande värk

Kramar i sommarvärmen
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: Ida

När jag börjar läsa din blogg fastnar jag direkt. Det är spännande att få ta del av din vardag och jag blir full av beundran. Jag hejar på dig! Du är stark!

Svar: Ida
Du är en sån go människa så uppmuntrande och en människa som verkligen bryr dig om dina medmänniskor.
Jag är så glad att du väljer att fortsätta läsa och kommentera det gör mig upprymd och glad vilket ger mig andra saker att tänka på och känner inte av värken på samma sätt

Stora kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#7: Kenneth

Hej där hitta hit via SMIL

Verkar som du har haft det bra dde sista 14 dagarna och mycket fina bilder, ska läsa mer när jag får tid ha en bra dag nu.

Svar: Hej Kenneth
Så roligt att du hittat hit och dessutom väljer att kommentera det glädjer mig mycket så jag hoppas du fortsätter med det.
Det skulle jag bli väldigt glad för
Jörgen Ekeberg

skriven
#8: Annika Wikström

Vilken härlig livsinspirerande blogg du har :D

Svar: Hej Annika
Ett stort tack och hoppas du går in och läser igen och kommenterar. Du ska veta att det ger mig oerhört mycket att få kredit från folk som har tid att läsa och skriva några rader om min blogg
Jörgen Ekeberg

skriven
#9: Viktoria

Välkommen tillbaka!!!
Vad härligt ni verkar haft det. Fortsätt med det:) underbara bilder:) mycket sommar.
Kramar från Viktoria i Skövde

Svar: Hej Viktoria
Det glädjer mig att se att du läser och kommenterar min blogg, att du sen uppskattar innehållet och bilderna ger mig så mycket ska du veta. Att bli omtckt för något man presterat värmer en ordentlig ända in i själen.
Kramar från balsby
Jörgen Ekeberg

skriven
#10: mamma till 3 och mormor till 10

Härligt att läsa att du haft det så BRAAAA.
Fortsätt med det.............så hörs vi sen.

Hälsningar Trelleborg.

Svar: Hej Mormor
Ja jag har haft det riktigt bra. Hoppas du själv oxå haft det bra. Roligt att se dig här igen och visar dig i kommentatersfältet
Jörgen Ekeberg

skriven
#11: lotta

Hej ! så underbart höra att du varit o kopplat av o tagit vara på stunden. Det är det svåraste lära sig när man e en upptempomänniska som vi. Men som du säger , det e den förändringen man måste få till, veta var gränsen går så man inte kör slut på sig, vila, kör slut, vila osv. Det e nog det svåraste att förändra kanske. Det e så roligt o läsa vad du hållit på me sen sist, men det är inte bra om du känner press att skriva. Skriv du när du har lust till det o vill dela med dig, det duger säkert hur bra som helst. Det ska ju vara en positiv kanal för dig. En stor kram till dig och Grattis till alla trösklar du nu tagit dig vidare över både i ditt tänk o din fys träning. Ha det gott Jörgen tills vi hörs igen. kram LottaLotta

Svar: Hej Lotta
Så underbart skrivet, blir så glad för dina och andras kommentarer, ja det är mycket svårt att byta livsmönster och ta det lugnt och inte bli ett vrak för man tagit i för mycket.
Tackar dig för din uppmuntran det gör mig riktigt glad. Att du ser de hinder jag redan passerat på min resa får mig att tänka på den positiva utveckling jag gjort på dessa månader.
Så stora kramar tillbaka till dig lotta
Jörgen Ekeberg

skriven
#12: emma

fina bilder

Svar: Tack Emma
Roligt att du hittat min blogg hoppas du fortsätter följa den och kommentera den. Även roligt att du uppskattar mina bilder
Jörgen Ekeberg

skriven
#13: Lisette

Härliga bilder!

Svar: Hej Lisette
Skoj att du hittat hit och tar del av min blogg. Hoppas du kommer titta in här fler gånger och ta del av den.
Roligt att du uppskattar mina bilder som jag lagt ner tid på att få till.
Hoppas vi kommer att höras mer framöver
Jörgen Ekeberg

skriven
#14: Älsa

Det är så härligt att läsa din blogg. Du är en riktig fighter, och har en kämparglöd som jag avundas dig. Härliga sommarbilder som visar att du trots allt har kunnat njuta en del av vår vackra sommar. Det gläder mig! Men sommaren är inte över än så jag hoppas du hinner njuta lite till. Hoppas du snart kan komma ut med din båt som du kämpat och putsat på. Belöningen kommer när den sjösätts. Ha en fortsatt härlig sommar! Kram

Svar: Ja vist har jag njutit i sommar trots min sjukdom det gäller ju att ta vara på tillfällena. Det ska bli så skönt att få komma ut på sjön och få guppa omkring där ute i stillheten kommer bli balsam för själen
Jörgen Ekeberg

skriven
#15: lotta

ja man får titta tillbaka ibland för att förstå vilka bra framsteg man gjort. i början händer så stora o synbara saker men man utvecklas ju hela tiden. och man kan inte varken lika fort eller ens samma saker längre så det e bara att försöka släppa prestationskraven o perfektionismen som är såååå svårt men dock behövligt. Du har din humor också den hjälper mkt och envishet är ju här en enorm fördel, haha. :) stor kram, vi hörs igen. Lotta

Svar: Ja vist har jag utvecklats framåt men det är så trist med bakslag, men det är ågot man får leva med.Att ha höga prestationskrav är ju svårt att vänja sig av med och jag jobbar på det men det är tufft
Och vist är humor viktigt man ska kunna skoja om det mesta i livet annars vore det tråkigt att leva
En viktig ingrediens i livet att kunna skoja och se positivt trots det ser jävligt ut emellanåt.
Kramar för din vän
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :