2013-05-06, 07

Goddagens läsare
 
Har idag tänkt redogöra för torsdagen och fredagens upptåg. Som naligt så kommer allt vara utifrån mitt perspektiv och mina högs personliga åsikter och funderingar.
 
Torsdagen den 6/6
 
 
Detta var en dag som i princip bara rullade på. Dagen började ju redan vid 6 tiden då jag begav mig ut med hunden på en morgonpromenad.
Efter detta satte jag mig och avnjöt morgonkaffet i lugn och ro eftersom resten av familjen låg och sov.
 
Under förmiddagen så ringde svärmor och hennes man Olle och frågade om vi skulle vara hemma vilket vi skulle så de kom och hälsade på.
Vi fikade på rabarberpaj och under eftermiddagen så grillade vi lite korv.
 
Så trevligt med besök och bara sitta ner och snacka utan att göra något mer ä att slappa.
Det var ju enormt varmt idag så vi satt för det mesta under parasollen och njöt av den goda sommmardagen.
 
 
 
Under kvällen var vi bortbjudna till bekanta här i byn :-) vi satt ute hela kvällen och njöt av denna underbara sommarkväll.
Njöt av både god dricka Staro pramen alkoholfri var fantastiskt god öl, och sen åt vi grillad fläskfile och kycklingfilé med svensk nypotatis.
Kan det bli sommrigare än så och till efterrätt limecheesecake med färska jordgubbar inte mycket som slår detta kan jag lova.
 
När klockan närmade sig tio så var jag rätt trött  och nöjd med kvällen så vi tackade för oss och vi begav oss hemåt för att njuta av sängens härliga vila
 
Fredagen den 7/6
 
Denna dag började också med att man gick upp och satte på kaffet men istället för att vänta på att det skulle rinna ner så begav jag mig ut på morgonpromenaden i det underbara sommarvädret, jycken fanns ju så klart med mig.
 
När vi sen kom hem så satte jag mig och åt frukost och drack kaffe för idag så skulle jag ju till rehab i Hässleholm fast det var klämdag.
Får jag ett tränings tillfälle så tar jag det så  klart även om det är klämdag.
 
Så vid halv nio kom taxin och jag blev körd mot rehab. Idag började jag nere i gympasalen med gångträning. Jag fick först värma upp lite med rullatorn innan jag skulle gå med kryckorna.
 

 

Det är en underbar känsla att få sina kryckor och upp och gå för egen maskin. Det kan inte i ord beskrivas vilken känsla det är att kunna komma upp och stå.
 
 
 
Jag gick ett par sträckor med pauser inlagda så klart. Det gäller att ta i lagom och inte överanstränga sig.
Efter detta var det balansträning som gällde fick slå till en badboll som kastades till mig. Så skulle jag sträcka mig efter den.
Det  gick jättebra ska ni veta, så roligt att kunna luta sig på vänster fot och veta att det går.
 
Nu blev det  dags för arbetsterapin och idag skulle vi vara ute i odlingslandet och vattna samt ta bort lite ogräs i landet.
Vilket gick jättebra men högerhanden vill hela tiden ta över vänster handens arbete.
 
När vi var  färdiga där så var det en väntande taxi och jag hoppade upp där för hemtransport till Balsby men som vanligt så somnade jag innan vi hunnit ut ur Hässleholm. Sov hela vägen med lurarna på mig, underbart.
Väl hemma så rullade jag in i huset för att fortsätta sova och sov ytterliggare en och en halv timme innan jag vaknade upp.
Barnen gjorde glass i strut så jag passade på att göra mig en jag också.
 
 
Lade mig sedan ute i solstolen för att lapa i mig lite sol. Njuter så av detta fantastiska sommarväder, blir glad och lycklig av det.
 
Framåt kvällen så bestämde vi oss för att hämta lite chinamat, skönt att slippa laga alla dagar. Så vi satt på uteplatsen och käkade chinamat och tog en pilsner till det.''
 
Livet kan definitivt vara sämre än detta kan jag lova. Efter maten så rullade jag ut för att slå igång bevattningen av gräsmattan, behövs verkligen nu när det är så torrt. Sedan så lade jag mig tillrätta i solstolen för att efter en stund somna i den.
 
 
 
 
Vid halvnio rullade jag in i sängen för att sova för natten helt slut, tror att det är allergimedicinerna som gör mig så fruktansvärt trött. Gräsallergin har slagit tillmed full kraft och då får man ta medicinen för att överhuvudtaget vara ute.
 
SSå under fredagen har jag sovit hur mycket som helst tycker jag men då behöver väl kroppen det förmodligen och då är det ju bara att lyda.
 
Må så gott i sommarvärmen
 
Kramar
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Helene

Hej Jörgen. Det var så härligt att se dig när du gick runt på gatan i går kväll med din rullator. Det går ju bara bättre och bättre nu...verkar som att rehab i Hässleholm och du tillsammans gör framsteg. Du är verkligen en kämpe. Styrkekramar till dig.

Svar: Tackar Helen så roligt att du uppmärksammade det. Skönt att stå på sina egna ben även om det inte går så långt och fort.Men det går framåt iaf
Kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Lena S

Nej, känslan av att kunna stå och gå igen när man blivit snuvad på det måste upplevas av en själv.
Det är en underbar känsla. :-)
Kram

Svar: Hej Lena sDet är fantastiskt gäller bara att ta det lite lugnt så man inte åker på bakslag i sin resa
Kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Anders

Gott att se att du hela tiden fortsätter att utvecklas i din väg tillbaka :-D

Gillar som jag tidigare har skrivit när du lägger ut dina filmklipp. Det blir lite mer liv på i din blogg då ;-)

Vet inte om det är en inställning på din kamera, annars ser du rätt röd ut. Klart att du ska njuta i vädret :-)

Tror att alla över lag är lite trötta i din sköna värmen. Lägger du sedan till allergi på det så blir det ännu jobbigare! ;-)

Ha de gott och fortsätt att njuta av detta efterlängtade härliga väder! :-D

Svar: Hej min flitiga kommentator
Vist blir alla lite trötta i värmen men allergi medicin plus de andra medicinerna får en att gå på knä
Och vist ska jag fortsätta njuta av värmen
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Lotta

Hej,
jag blir så glad o inspirerad av dig !! och så mkt jag känner igen.. både i tänket o allt som händer.. kom lite tårar o jag tänkte också.. du har så rätt - det finns inte ord nog som kan beskriva dom där första stegen .... ( och varje färdighet man tar tillbaka igen) ... mäktigt... stor kram och fortsatt go värme och såklart lycka till :)

Svar: Hej Eva lottaBlir så glad av dina kommentarer, va skönt att jag kan inspirera dig!! och att du känner igen dig:-)
Stora kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Lena Schönhult

Inte konstigt att du är trött efter två sådana dagar, men härligt med sina framsteg! Den där tröttheten blir man aldrig klok på... Njut av framsteg och värme./Lena

Svar: Hej LenaJa det var ju lite hektiska dagar så skönt att vila ut och kunna sova, tröttheten blir jag inte heller riktigt klok på
Kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: yasmine

Hej vännen!
Ser ju att du mår bra och njuter av fina dagar =) roligt att höra att du också gör stora framsteg. Skönt när det går åt rätt håll. Fick iväg några bilder till dig iaf. får skicka fler när dom växer.
Ha det nu riktigt bra, själv jobbar jag två nätter till innan jag har lite ledigt igen inför nästa utställning som blir i vännäs denna gång.
Varma kramar!

Svar: Ja jag försöker njuta av v om går, och jag gläds åt det jag presterar på min resa. Är en glad och nöjd man idag tar på mig skorna själv och med stödet runt vänster fot går en kort promenad med mina kryckor love itHör igen vännen.
Sg dina foton vilka sötisar valparna var
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :