2013-06-03, 04

 
 Gokväll alla goa bloggväner
 
Måste passa på att tacka alla läsare som skrev kommentarer till mig, jag blir så glad och lycklig över detta. Kanske kan tyckas löjligt men det betyder mycket för mig att få synpunkter på det man skriver.
Och det är så trevligt att ni väljer att göra mig den tjänst jag bad er om i förra blogginlägget
 
Måndagen den 3/6
 
Detta var en dag som kanske inte var som alla andra för idag å skulle min svärfar komma och hjälpa oss med diverse trädgårdsarbete och andra praktiska göromål.
Det är guld värt att han erbjuder sig att komma hit och avlasta oss med detta.
 
Så efter att barnen lämnat huset och klockan närmade sig nio så var det dags att slå igång kaffebryggaren för att ta en kopp innan dagens göromål skulle sätta fart.
 
Vi skulle börja med att ställa in höjden p veterangräsklipparen. Tänte att jag kunde klippa med den och svärfar med den nya klipparen. När vi skulle lossa ena skruven så var den fastrostad så det bar sig inte bättre än att dn drogs av och det är en specialare så den går inte att ersätta, så den får helt enkelt renovera den befintliga skruven, hoppas min svåger kan hjälpa mig med detta.
Så där grusades de planerna jag haft.
Så svärfar tog istället kanttrimmern och trimmade gräskanterna runt buskar träd etc. var verkligen välbehövligt eftersom det inte gjorts i år, så det var väldigt längt.
 
Under tiden satt jag och funderade hur jag skulle kunna göra något praktiskt, ville ju med vara ute och greja. Kom på en idé med att binda den nya klipparen framför rullatorn så att jag kunde sitta på rullatorn med klipparen framför mig klippandes. Provade först med lite grövre ståltråd men den brast hela tiden, så jag tog ett spännband och detta fungerade klockrent.
Satt på rullatorn supernöjd och klippte gräsmattan för egen maskin, så lycklig man kan bli. Har tyvärr inga bilder från detta äventyr men det ska ju klippas fler gånger denna sommar.
 
Under tiden jag klippte så drog svärfar fram stegen för att rensa hängrännorna, eftersom det var skyfall härom dagen och det då svämmade över så trodde vi att det var stopp. Det hade nog dock spolats väck av skyfallet för de vara rena och fina.
 
Efter detta var det dags för lite lunch och under tiden jag fixade spaggetti och värmde köttfärssåsen så gick svärfar en promenad med jycken.
Hunden var inte alls pigg idag så man var faktiskt lite orolig för honom. Låg mest hela tiden åt och drack gjorde han dock men inte med någon större aptit.
 
När han kom hem igen så satte vi oss och åt under den nyinförskaffade markisen, skönt att sitta ute och äta.
 
Nu dukade vi undan och fortsatte sedan, jag klippte och svärfar plockade undan resterna från helgens byggnationsarbete. Plockade undan alla virkesbitar som blivit spill och lade det som dög till något i prydliga högar.
 
Nu skulle svärfar bege sig hemåt och jag klippte en stund till innan det var dags för mig att ta taxin in till stan för att uppsöka tandläkaren eftersom jag bitit sönder en kindtand.
Så in i taxin och upp till tandläkaren och fixa till tanden, sen var det bara att ta fram börsen, inget billigt kalas och inte så värst roligt heller;-)
 
Nu var det bara att bege sig hemåt igen för att  fortsätta med klippningen så den blev färdig innan det var dags för att förhöra sonen på Europas länder, huvudstäder, floder, hav och bergkedjor.
Frun och tösen var ju i stallet eftersom det är måndag och ridlektioner.
 
När frun kom hem så skickades dottern i duschen och sen sängen och jag rullade också in i sängen astrött.
Kände nog att det blivit lite för mycket idag skulle nöjt mig med att klippt halva gräsmattan och tagit resten under morgondagen men man lär så länge man lever.
 
Tisdagen den4/6
 
Dagen började som alla andra dagar med kaffe, frukost till familjen och sedan var det dags att göra sig i ordning inför dagens rehab.
Så vid halv nio så kom taxin för fortsatt transport till Hässleholm och Somatisk rehab. Tänkte först tagit med datorn för att svara på kommentarer men ångrade mig och sade till mig själv att koppla av lyssna på bra musik och njut. .
 
Bra Jörgen:-D att du inte hela tiden behöver göra något kreativt utan njuta av din resa till Hässleholm.
 
Väl framme så började jag med sjukgymnastiken där vi idag skulle fortsätta gångträning med kryckor, ville dock först ha lite uppvärmning med rullatorn. Kände mig öm och stel i kroppen efter gårdagens insats på gräsklipparen.
Behöver ju lära mig betydelsen av ordet lagom och inte ta i för kung och fosterland, men ibland så ramlar man igenom det man sagt till sig själv men tror att  bara man är medveten om detta så ju fler gånger man uppmärksammar det ju bättre blir man på att ta det lagom.
 
Nu var det dags för att fortsätta träna gängen med kryckor och det gick riktigt hyfsat, hade ju skenan på benet som stöd men det gick förvånansvärt lätt idag tyckte jag. Känns nästan lite overkligt.
 

 

Nu var jag klar här och skulle vidare upp till arbetsterapeuten som jag skulle lägga pussel hos. Det var jättejobbigt när alla bitarna låg utspridda fick ingen helhet i det.
Jätterörigt i hjärnan innan jag fick hjälp att lägga ramen till det och sedan kunde jag läsa på bitarna var på ett ungefär bitarna skulle vara eftersom det var ett avtryck på Sverige kartan.
Detta har jag inte lagt märke till innan att jag har svårt att få ihop det när alla bitarna låg utspridda och var nya för mig.
 
Nu var tiden inne för kurators samtal och idag var det verkligen en behövlig tid eftersom det hänt lite negativa saker på ens känsloliv  genom att det idag uppkommit tråkigheter på det personliga planet.
Vill inte närmare precisera det här för risken att hänga ut folk och att då folk kan ta illa vid sig på ett sådant här offentligt forum som bloggen är.
 
Kuratorn är fantastisk says no more.
 
Nu var det dags för hemfärd och som vanligt somnade jag som en stock på hemfärden så där blev det 40 minuters sovande.
När jag sedan kom hem så värmde jag lite rester för att sedan bege mig ut med hunden och idag var det varmt för han den stackaren men han väldigt pigg idag så gårdagens formsvacka var nog bara temporär.
 
När jag sedan kom hem och satte mig under markisen fö att svara på lite kommentarer i den underbara värmen.
Efter en stund så kom kommunens arbetsterapeut hem och hade med sig lite ramper till tröskeln ut till uteplatsen
Kollade även igenom rullatorn så att bromsarna funkade ordentligt efter gårdagens rallyrace med gräsklipparen.
 
Efter detta så gick jag och lade mig en stund för att sova kände mig lätt irreterad och då är det bättre att vila sig än att dt går ut över familjen.
 
Vaknade en timme senare då var middagen gjord och diskmaskinen tömd så underbart när man själv känner sig lite hängig.
 
Nuskulle tösen på fotbollsmatch och åkte med en kompis dit, och grabben skulle träna så det blev tomt i huset, så då passar jag på att uppdatera bloggen
 
Kram till er alla läsare
 
Och fortsätt kommentera min blogg blir så glad av det
avslutar med denna underbara sol

Kommentarer :

#1: Ulrica

Go kväll :). Vilken underbar sol ni haft. Här har vi haft kallt +13 bara, visserligen soligt men alldeles för kallt. Nå värmen kommer tillbaka.
Jag blir glad när jag läste att du lämnade datorn hemma och tog tillvara på tiden på annat vis.
Är du uppfinnare? Du verkar ha såna kluriga lösningar på det mesta och det är glädjande att läsa. Kreativitet är helande om det är i måttliga mängder.
Skönt med en bra kurator och klokt att du väljer att vara lite privat också. Du delger oss så mycket ändå.
Kram!

Svar: hej ulricaVi har haft underbart väder nu ett tag minst 20 grader. Och vist är man klok ibland som lät datorn vara hemma.
Kommer bilder på min uppfinning av trädgårdsklipparen.
Vist är det underbart med en lyssnande kurator, helt underbart.
Vissa saker kan ju folk ta illa vid sig när man nämner det på bloggen

Kramar Jörgen
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Månsson

Fantastiska framsteg. Du måste filma när du klipper gräsmattan sittande på en rullator. Att du själv kan se det "vansinniga" i det förstärker ju känslan. / kram på dig

Svar: Ja Anders du ska få se nästa gång jag klipper lovar att filma då. Riktigt roligt faktiskt.Kram
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Anonym

Du skriver så insiktsfullt och fint...respektfullt men ändå djupt personligt. Att du kan! Och vilka framsteg...ligger här i badet med.tårarna rinnande...av glädje...vilken kamp...vilken glöd...inte bara fysiskt utan mentalt...du är så stark! Massor av kramar....från mig....

Svar: Vet ju inte vem du anonym är men är det Bodil som skriver så gott blir jag jätteglad.Vad jag blir glad över dessa superlativ du öser över mig. Du ska veta att jag blir så kanon glad över dessa beröm

Stora kramar till dig
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Anneli

Ser fram emot bilder på gräsklipparen. Underbart snäll svärfar. Funderar på hur du hanterar det där med att inte hamna där igen i stressen så det händer igen?

Svar: Ja du ska få se bilder senare Anneli. Jag hanterar min vardag att jag lyssnar på vad kroppen vill. Plågar mig inte med så många måsten längre utan tar dagen som den kommer. Jag vilar mig väldigt mycket också ska du veta.Sen tar jag väldigt god tid på mig till allt vi ska Har ju blivit väldigt känslig för stressiga situationer så försöker förebygga detta.

Kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Nilla

Blir nästan lite avundsjuk på din uppfinningsrikedom. Känner själv att jag fastnar i hur man brukat göra och inte lyckas tänka nytt. Blir i alla fall inspirerad av dina upptåg :)

Svar: Ja Nilla du ska få se lite bildbevis senare.Va skönt att jag kan inspirera dig till lite tokigheter som jag har för mig
Kramar till dig
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: agneta björk

Förlåt, men jag blir tårögd av att få se, den underbara bilden av dig, när du står upp. Skiiit, Jörgen.....vilken resa....dessa veckor. Jag blir så varm i hjärtat, det är så underbart. Du är en underbar människa, njut nu av sommarens värme. Fortsätt att kämpa, som bara du kan :-)))

Svar: Hej AgnetaVa skönt att du glädjs åt mina framsteg och att det även glädjer dig. Delad glädje är ju dubbel glädje :-)
Jag är själv överlycklig men tar inte ut något i förskott för jag kan åka på ett bakslag och då är det inte så roligt så försöker leva och njuta just nu av framgången men inte se det sakåt i utvecklingen Må så gott och hoppas du fortsätter kommentera för det värmer mitt hjärta ska du veta
Kramom en permanent framgång för då blir man bara besviken om man skulle gå b
Jörgen Ekeberg

skriven
#7: Anders

Hallå PJ! :-D

Fan vad roligt att läsa om gräsklippning, underbart när du får lite gjort för egen maskin! ;-)

Att se dig gå med kryckor var ju grymt!!! :-O Fan vad starkt jobbat min vän :-D

Men att höra att din hund mår bättre igen var det faktiskt det bästa då jag vet hur mycket han betyder för dig! <3

Svar: Ja det känns riktigt bra att få medverka och göra något nyttigt och inte bara en massa konstruerade saker.Att gå med kryckor var en häftig upplevelse
Ja hunden är ju en familjemedlem så vist e han betydelsefull
Jörgen Ekeberg

skriven
#8: Helena

Så häftigt att se dig gå med kryckor. Kämpa PJ!

Svar: Tack Helena så jäkla skoj se dig kommentera här helena riktigt riktigt skoj fortsätt gärna med det då det glädjer mig oerhört med kommentarer här på bloggen.Ha en skön dag i solen så kanske vi ses i byn, eller varför inte bara komma bort på en kaffe du och familjen
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :