2013-06-24,25,26,27,28.29

Hej Alla goda människor Jag har haft en djup svacka sen midsommar varit mentalt och fysiskt nere. Var uppe och gick ett antal meter med kryckor och tog mig upp och ner för två trappa. Efter det hade jag så ont i 3 dagar så jag fick bli säng liggandes.och ta smärtstillande i ökad dos Nu ska ni inte tro att jag hade det tråkigt på midsommar för det var en fantastisk tillställning, det är länge sen vi hade en sådan toppen midsommar. Det är väl just därför man inte känner efter hur mycket man egentligen anstränger sig. Vi hade en underbar dag/kväll som jag minns med välbehag nu när det onda och energin kommit tillbaka
 
Underbara midsommar
 
 
 
 
 
Att ha dalar i sin sjukdom där man upplever att man får ta ett par steg tillbaka och åter sätta sig i rullstolen för att vila sin kropp tar emot. Det är verkligen hårt att få bakslag i sin utveckling/resa.
Att få bakslag är ju något man kan räkna med men när det väl inträffar så slår det undan benen på en ett tag. Har inte haft ork till något de sista dagarna helt slut, men så vaknade jag igår morse med världens positivism och laddad med energi. :-)
Dessa dagar man har så mycket energi vill man ju göra så mycket men fick rådet av rehab att bara göra en av alla saker jag babblade upp som jag ville göra.Så att hitta en lagom aktivitetsnivå när man har ork är en konst som jag kommer tvingas hitta, vilket inte är lätt.
Fattar inte hur det kan slå om på detta viset från en dag till en annan.Vill ju analysera och förstå varför det kan vara på detta viset, men hittar inga svar hur mycket man än funderar.
 
Har ju inte bloggat på nästan en hel vecka, har ju lite dåligt samvete gentemot er läsare som brukar läsa min blogg, men får försöka släppa det för världen går inte under för detta och jag vet att många vill ha och läsa men det viktigaste är ju att jag mår bra och lägger energin just där den ska vara. Vill ju samtidigt kunna berätta för er läsare hur resan går, men vad ska man göra när man inte har orken :-( Det är helt otroligt klockan är 12.10 och när jag nu sitter och skriver så somnar jag liggandes här i sängen fast jag sov till klockan sju idag och inte gjort något speciellt.
Säger lite om hur min trötthet kan slå till det går liksom inte att hejda den när den väl slår till.
Tänkte iallafall försöka ge en kortfattade version av vad som hänt i mitt liv under de dagar jag inte lyckats skriva här. Så jag kommer inte att återge dag för dag eftersom jag har svårt att minnas vad jag gjort de senaste dagarna, men laddat ner en app efter tips från en av kommentarerna här på bloggen som ska kunna hjälpa mig attt komma ihåg lättare, dock inte orkat sätta mig in i den ännu.
 
Har ju vilat mig oerhört mycket eftersom jag inte orkat så mycket vilket är kroppens sätt att hämta energi samt gjort saker som jag mår bra av. Har legat en del på uteplatsen som jag verkligen njuter av.
Vi har fått den färdig nu med vindskydd, markiss och allt annat som ska vara där, ska bara övertala frun om nyttan av ett spabad utomhus och så ska vi inhandla en soffgrupp för utomhusbruk, men det blir till höstens rea vi gör det
 
 
 
Jag har ju dragt hem båten så idag ska jag försöka gno lite på den så att den blir färdig att sjösätta, kompisen Markus har lovat att hjälpa mig att serva den och dessutom har de boende in till stigen ner till sjön åter gjort den framkommlig så nu ska även jag kunna ta rullatorn de 100 meterna ner till båten
 
Jag har även hunnit tömma min snickarbil på verktyg med min sons hjälp eftersom den blivit såld till min underbara kamrat och vän Janne som hjälp mig snickra färdigt uteplatsen och satt i våra nya ytterdörrar.
Så nu är alla vertyg innburna i garaget och håller på att sorteras upp och hängas upp. Verkstadsdelen i garaget kommer bli överfylld av grejor så som man samlat på sig verktyg under året. Har varit där ute två eftermiddagar efter det att jag sovit och hängt upp verktyg och slängt det som inte dög något till, underbart att få ordning
 
Givetvis var ju hunden ludde i garaget som sällskap, han följer ju en var man än går underbart!!!!
 
Han har blivit ovärderlig i min resa tillbaka även om man stundtals kan bli arg på jycken eftersom han inte lyder alltid när man har han lös. Framför altt inte när det gått en tik innan han då går näsan i marken och han lyssnar inte för fem öre, men idag under morgonpromenaden var han klockren och lyssnade i princip hela vägen även om man får vara lite hård mot han när han inte lyssnar så efter några tillsägelser så gick det som en dans.
 
Vidare har jag ju varit på rehab och tränat, det gör jag ju alla tisdagar och fredagar. Det är så .underbart att personalen tar till sig av vad man säger för ena gången så orkade jag helt enkelt inte att göra något alls utan låg bara på en brits och fick mina ben stretchade ordentligt eftersom jag hade så ont och inte var alls i slag
Peppade och berömde mig ändå trots at jag inte gjorde något. De hittar alltid något positivt att berömma en för trots man inte själv ser det.
Vidare har jag haft ett möte med försäkringskassan och arbetsgivaren där även kuratorn från rehab var med som stötta, kändes skönt att ha henne med mig.
Vi diskuterade hur min nuvarande situation såg ut och hur man skulle se på det framöver.  Jag har ju bara ett vikariat så det löper ju ut den 9 augusti och sen blir jag ju arbetslös men har ju företräde 9 månander till fortsatt anställning efter den datumen så då får man väl hoppas att jag blivit så pass frisk att man kan vara anställningsbar, men försöker slå ifrån mig framtiden just nu och fokusera på min rehabilitering mot friskhet.
 
 
Som jag beskrev tidigare så försöker jag göra saker saker som jag mår bra av och detta gör ju att man mår bättre och kanske inte känner av sin värk lika påtagligt.
 
En av sakerna jag mår mycket bra av är ju vädret när solen lyser och den härliga värmen sprider sig då mår jag oerhört gott, försöker sitta så mycket som möjligt på uteplatsen då och ta tillvara värmen och njuta.
Har ju även en stor förkärlek till oliver så jag brukar öppna en burk då man sitter på uteplatsen och njuter tillsammans med en kall alkoholfri pilsner det är en oslagbar kombination sommartid.
 
 
Att sedan få sitta där och titta på kvällssolen när den dalar ner bakom trädtopparna samtidigt som man avnjuter en kvällskopp kaffe det är riktig livskvalité.
 
Försöker till varje pris ta tillvara de goda stunderna och bli lite av en livsnjutare.
Har funderingar även på att bege mig utomlands om nu jag får med mig min andra hälft, hon säger att det är ok att åka själv annars eftersom jag älskar sol värme och den avslappnade livsstilen man har i sydländerna.
Även maten tilltalar mig å det varmaste, med mycket vitlök och alla nya spännande smakupplevelser.
Bara älskar nya platser och nya upplevelser.
Hade en heltokig idé härom dagen då jag funderade på att tågluffa genom europa i rullstolen och göra ett släp till den och ha packningen på.
Funderade på att ringa rullstolstillverkaren och fråga om dom ville vara med och sponsra. Wild and crazy javist men det underlättar livet ;-)
 
Har även hunnit med att njuta lite av våra underbara barns aktiviterter utomhus den nyinförskaffade studsmattan har verkligen blivit en hit och ungarna studsar tillsammans utan att bråka bara detta faktumär värt hur mycket som helst.
 
 
Nu ska jag ut och gno lite på båten ska bara först hur jag ska komma i den men det löser sig säkert på något vis.
Idag är jag så strålandes glad trots vädret,  känner att jag är stark och fullproppad med energi just för tillfället, sä jäkla go känsla ska ni veta.
Så idag kan ingen rubba mig och mitt fokus bara att köra på så länge energin varar men i ett lagom tempo
 
Många långa kramar från er bloggskrivare som längtat efter detta ögonblick nämligen att delge er mina dagar som jag blåst er på av förklarliga själ.
 
 
 
Ha en sån där alldeles underbar helg som bara just ni kan ha och ta vara på alla tillfällen som ges av att njuta av livet för det tänker jag göra
 
KRAMIZAR
 
 
 

Kommentarer :

#1: Lisbeth

Hej o välkommen tillbaka! Har naturligtvis saknat din blogg, men insåg också att det hade sin förklaring. Och nu fick jag den. Du ska ABSOLUT inte ha dåligt samvete för att vi läsare inte får något att läsa. Du ska skriva bloggen för att den är viktig för dig på olika sätt. Sen är det ju klart att det är en push för dig när du har många läsare. Och vi läsare saknar dig så klart! Heja Dig!
Gott med oliver, det håller jag med om!

Svar: Hej Lisbeth
Tackar för ditt varma välkomnande känns ju oerhört gott att vara saknad :-) och mitt dåliga samvete får jag försöka lägga på hyllan .
Det är riktigt skoj att du läser min blogg och följer den och att du är en av dem som pushar mig framåt genom att lämna kommentarer
Kram
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Marie

Jörgen! Du ska inte känna någon stress över att skriva, vi unnar dig vila från bloggen och desto roligare när man ser ett livstecken från dig. Beundrar dig för att du är så positiv, trots att du haft några jobbiga dagar fysiskt och mentalt är ändå känslan positiv i din blogg och du orkar fokusera på det som är positivt, man blir glad och varm av att läsa hur du ändå kan vända saker från negativa till positiva. Känns bra, speciellt en dag då man själv inte är på topp, du hjälper mig att se saker annorlunda.
Kram

Svar: Hej Marie
Roligt att du uppskattar min blogg och det jag skriver. Försöker att se det på den ljusa sidan och inte gräva ner mig för mycket även om jag deppar ihop ibland vilket jag tror alla människor gör. Vissa är dock måna om att hålla fasaden uppe vilket jag inte förordar.
Försöker se saker och ting positivt istället för det negativa ska sluka all min energi som är så viktig för mig.
Kramizar
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Helene

Klart att du ska skriva när du känner för det o inte bara för att vi läsare saknar det. Det är ju viktigt att du lägger din energi o ork på din rehabilitering..kul att du har lite "galna"idéer om olika saker.man måste få tänka o drömma...kämpa på..

Svar: Hej Helen
Javist är det sant det du skriver att lägga energi på rätt saker. Jag försöker skriva då jag känner att jag har ork och okar vara positiv.
Min rehab ska jag till varje pris sköta. Det finns tre saker som är viktiga min familj mig själv och rehabiliteringen allt annat får faktiskt stå tillbaka.
Drömmar är ytterst viktiga har ett mål framöver att springa milen på 55 minuter och det tänker jag göra någon gång framöver
kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Ewa

Hej Jörgen!
Ja du ska verkligen inte ha dåligt samvete utan lägga din energi på "rätta saker" Jag läser ju alltid din blogg och har delat , men sen började du att skriva att du ville man skulle kommentera i din blogg , detta skrev du så många gånger att jag börja undra över detta, .kändes som om du fokucerade alldeles för mycket på just det , förstår ju att du behöver kredit o bekräftelse o att det inte räckte med att kommentera din logg...så då skriver jag en gång till. Lycka till med rehabiliteringen :)

Svar: Tack så hemskt mycket EwaDet är så gott när folk förstår mina inlägg och jag kan förstå att du började undra men det har med mitt förflutna att jag är sargad inombords så det är därför jag behöver lite extra kredit och bekräftelse
Jag är så glad över att du ger mig dig tid att g mig kredit på flera ställen det visar vilken stor och varm människa du är
kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Månsson

Som så många andra så läser jag bloggen när du skrivit. Men gör det i din takt och skriv för din egen skull och inte för vår. Ta hand om dig.

Svar: Tack Anders.Känns ju bra att du säger så men det är ju även skönt med feedback så som du gör nu
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: Trelleborgaren

Ursäkta att jag inte kommenterat på ett tag.
Nu har jag slutat jobba...........och det är både härligt, underbart men lite märkligt.

Gillar din blogg, om det är positivt eller negativt ,du skriver.
Förstår om du inte orkar, vill eller kan skriva varje dag.
Blir glad när du skriver.

Ha en bra helg.

Kram från Trelleborg.

Svar: Hej TrelleborgarenRoligt att du skriver att du gillar min blogg. Att du har förståelse över min situation stärker mig och jag kan koppla bort mitt samvete lite grann iallafall.
Skönt för dig att du slutat nu och kan få lite vila och avkoppling
Kram
Jörgen Ekeberg

skriven
#7: Glenn

Hallå PJ! Mycket läsning som är intressant. Kämpa på som du alltid gör, sen får vi ha svackor. Snygg båt förresten, hoppas vädret tillåter lite sjöliv i sommar. Ha det gott och sköt om dig/Glenn

Svar: Tjenare Glenn
Roligt att du läser och följer min blogg. Ja vi får verkligen hoppas att vädrets makter inbjuder till bättre sommarväder så man kan ligga och guppa ute på sjön
Jörgen Ekeberg

skriven
#8: Nilla

Släpp genast det dåliga samvetet för att du inte orkar skriva. Vi som följer dig vet ju vilken kamp du för.
Jag känner så väl frustrationen över att försöka hitta en lagom aktivitetsnivå, hur gör man det när förutsättningarna ändras hela tiden?
Kram

Svar: Hej Nilla
Ja vist är det tråkigt att de dagar man känner sig pigg så kan man inte göra vad man vill utan att hela tiden tänka Energihushållning och veta vad som är lagom är ju inte helt lätt utan man måste testa sig fram vad som just är lagom nivå för en själv. Ibland stöter man på folk som tror sig veta bättre än en själv och som undrar och ifrågasätter ens mående men det är just bara jag själv som känner min kropp och dess nivå
Jörgen Ekeberg

skriven
#9: Lena S

Jag har saknat dina inlägg men svackor måste man få ha. Jag tycker det är då man märker hur långt man har kommit.
Så känn ingen press utan skriv när du känner för det.
Skönt att din rehabpersonal är bra och peppande. Hos mej känns det tyvärr som att min rehab är färdig med mej trots att jag behöver hjälp fortfarande. På måndag ska jag till min vct och se om jag j,kan få mer hjälp där.
Ha en bra lördag!
Kram Lena

Svar: Skönt att känna sig saknad;-) och vist har jag kommit långt i min rehabilitering. Ja min rehab personal är faktiskt alldeles underbar. De peppar tvingar, skrattar och lyssnar har inget ont att säga om dem alls.Lycka till med din fortsatta kontakter med sjukvården ibland måste man ligga på och vara enormt envis och stark fö att få igenom det man anser sin kropp behöva.
Kram
Jörgen Ekeberg

skriven
#10: niklas

Hoppas att energin stannar ett tag. Ar det inte markligt hur man kan vakna upp vissa dagar och ma uruselt och sedan helt plotsligt vakna upp och ma battre? Jag har manga ganger funderat over vad det ar som styr kanslolivet nar man inte har nagon konkret orsak att peka pa eller att skylla pa. Jag bot i Tucson, Arizona och har vant mig vid att det kommer uppdateringar da och da. Fortsatt nar du orkar och i din egen takt - jag vet av erfarenhet efter min stroke hur fortvivlat jobbigt det kan kannas ibland. Det blir battre med tiden!

Svar: Hej NiklasJag hoppas också energin stannar ett bra tag nu. Så roligt att du kommenterar som bor i ett annat land:-)
Jag har aldrig varit i Usa och det låter som ett väldigt trevligt land.
Jag försöker hela tiden att lyssna på min kropp och göra som den vill men de dagar man mår bättre vill man ju göra mycket och då får man bakslag eftersom man blir totalt slut efteråt.
Hoppas du fortsätter kommentera på bloggen så man kan ha lite kontakt.
Må så gott
Jörgen Ekeberg

skriven
#11: Caroline Marko

Det ar val bara sa att du maste lyda dina egna rad och gora det som du vill och med matta!
Vi vantar !
Harligt att se sa fina bilder fran Midsommar (?) Det ar dom stunderna som jag saknar er mest. Har hade dom val inte trott jag var klok om jag byggde maj stand och dansade sjalv runt den!?
C

Svar: Hej CarolineRoligt att du väljer att kommentera bloggen för annars är det väldigt sparsamt med kommentarer från övriga i släkten men de har väl fullt upp ;-) eller vill de inte helt enkelt.
Ja vi hade en enormt skön och trevlig midsommar förstår att du kan sakna traditionerna på andra sidan.
Men blir jätteglad när jag ser att duväljer att kommentera det man skrivit.
Må så gott over there
Jörgen Ekeberg

skriven
#12: Anneli

Hej Jörgen, ha inget dåligt samvete vi finns här alltid för dig. Det du skriver känner jag igen mig på. Iband får man sådan enorm energikick och man vill göra så mycket. Fast det kommer snabbt igen som ett bakslag. Jag fick tipset av min psykolog att jag fick max tre saker att göra för att bakslagen inte skulle bli så enorma. Ha inte för stora mål men jag tror på dig Jörgen så duktig, stark du är. Lycka till med rehabiliteringen :) kramar Anneli

Svar: Hej Anneli
Blir så berörd när du skriver att jag är duktig och stark det peppar mig enormt även om det låter löjligt så gör det de.
Ja att hitta nivå balansen för sin ork är minsann inte lätt, det gäller att prova sig fram hela tiden ett experimenterande med ens egen kropp. Vila kontra produktivitet är hela tiden en balansgång som man måste ha med i beräkningen.
Kan tycka att min trötthet är det största handikappet som jag har just nu.
Jörgen Ekeberg

skriven
#13: Anders

Hallå PJ, själv är man tillbaka efter en vecka på Korfu. Sol, bad, värme och vila precis som det ska vara på sommaren. Det Hotellet som vi var på var väldigt handikappvänligt och kör man med all inclusive så klarar man nog sig bra där med rullstol. Rekommenderas varmt! ;-)

Tråkigt att läsa att du har varit nere i en svacka, men roligt att du är på väg upp ur den igen! :-D

Nästa helg är det organiserad "strippenkörning 201m" av Carkings i Bivaröd. Kanske något för dig och din son? Jag ska dit om tiden räcker till. ;-D

Om du är pigg på det så kanske jag kan komma förbi någon kväll i veckan? :-)

Ha det gott i detta "film-väder" som nu råder! :-D

Svar: Hej Anders
Skönt för dig och familjen att vara iväg i solen och värmen, ni valde ju helt rätt vecka:-D
Kom gärna ut när du känner för det, bara slå en pling innan.
Strippenkörning vill nog gärna pågen se på men vi får väl se vad som kan bli av det.

Skulle mer än gärna varit på varmare breddgrader nu gillar inte kyla alls.
Må så gott
Jörgen Ekeberg

skriven
#14: Eva

Hej! Om du vill utomlands, kan jag tipsa om Barcelona, den mest rullstolsbundanpassade staden någonsin. Inga trottoarkanter vid övergångsställen, bussar med ramper eller hissar upp..mycket utomhusserveringar.. o mycket att titta på.. vid höga branter vid utkanter finns det utomhusrulltrappor..o skön värme! Kram.

Svar: Hej EwaTackar för tipset om Barcelona, men skulle helst vilja komma till Grekland dit jag har en förkärlek men just i denna stund när regnet öser ner och en temp på 13 grader så åker jag var som i princip.
Skulle åka till spanien för deras enormt goda tapas restauranger
Kramar
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :