Lördagen och Söndagen

God eftermiddag på er läsare
 
Väljer idag att summera gårdagen och dagens händelser eftersom jag inte orkade skriva igår. Jag kommer först redogöra för lördagen som började ganska tidigt s redan vid 06.15 så var jag vaken. Morgonen ägnades åt att grubbla över ens bekymmer och problem som man har stött på tidigt i ens liv, undrar varför ens liv blivit som det blivit.
Detta kan man ju undra varför dessa tankar och ideér kommer nu, kan det vara kuratorbesöket igår som spökar. När jag var där och pratade kom en massa tankar och funderingar fram och kanske kan det vara så att man ligger och reflekterar över detta nu.
Jag fungerar som människa så att jag först tar in vad personen säger till mig utan filtrering eller eftertanke, efter detta så kan det ha gått ett tag innan jag reflekterar över vad personen egentligen sa, och sen behöver jag prata om min reflektion med andra för att sedan återkomma till personen i fråga. Kanske ska min filtrering bli bättre så att jag inte låter personers kommentarer eller funderingar inte låta sig få fäste i min kropp/huvud.
För varför ska jag ligga och fundera/grubbla över något som jag inte håller med om redan vid första tillfället. Bättre att säga till direkt kanske.
 
När jag grubblat färdig så hoppade jag upp och gjorde kaffe, fortsatte i sällskap av min kopp fundera hur jag egentligen tar tillvara min tid och vad som är viktigt i livet. Tar lite för mycket energi  att sitta och grubbla så började duka fram frukost istället.
 
Det blev en lång frukost där vi satt och pratade hur dagens planering med träning, hjälp av grannar etc.
Efter en stund kom Ola och Anders två av våra grannar som erbjudit sig att hjälpa oss att beskära våra fruktträd.
Känns svårt för mig att acceptera att jag inte kan själv, tidigare har jag ju gjort allt själv och nu måste man vara beroende av någon hela tiden, jobbig känsla.
När jag var hos kuratorn så ställde hon frågan om jag accepterat mentalt att jag fått denna sjukdom och jag svarade ja. För hon berättade att det är en stor skillnad på att rent verbalt och tankemässigt acceptera det, det är en annan sak att rent mentalt införlivat sig med tanken, detta är nog sant. För jag kan uppleva en sådan frustration över att sitta i denna jäkla rullstol och vara beroende i stort sätt hela tiden, det är så drygt.
Att bara sitta och glo när de andra är uppe i träden och klipper något som jag gjort de andra 13 åren vi bott här.
Så fruktansvärt drygt, skulle så gärna hoppat upp ur stolen och börjat klippa men det finns ju inte en chans till detta.
Efter 2 timmars sittande i snor kallt väder rullade jag in för att göra lite värmande kaffe till karlarna som varit ute och klippt. Vi satt och pratade en god stund innan de gick hem till sina respektive hus.
 
Då hjälpte frun mig in på toan och i badkaret vilken obeskrivligt skön känsla att få unna sig ett varmt bad efter den kalla tiden utomhus, jag var ju fortfarande rätt så frusen trots vi varit inne en stund och druckit kaffe. Låg där i badet och bara bubblade i ett jättevarmt bad så gott att koppla av totalt.
 
Kände mig trött igen så jag passade på att rulla in i sängen för att vila mig lite, satt först en runda och surfade på nätet innan frun kom in och sa att är det inte bättre du sover en sväng, vilket jag verkligen behövde så jag pluggade in lurarna i öronen och somnade.
Blev väckt av att frun stack in huvdet och sa att hon tog en promenad med hunden och att jag hade 1 1/2 timme på mig innan gästerna för kvällen akulle komma. Låg kvar en liten sväng innan jag masade mig upp och ut i köket.
Frun hade gjort ett fantastiskt jobb i köket för att förbereda inför Hasse och Jessica och deras dotter Elin skulle komma ikväll under tiden jag legat och vilat.
Detta kan ge mig lite dåligt samvete att jag inte kan hjälpa till i den utsträckningen som jag gjort tidigare då vi i princip delade på husets alla sysslor.
Men får försöka att släppa detta även om det är svårt, men jag har ju liksom inget alternativ.
Sedan kom våra gäster och de hade presenter med sig till mig det  var oehört passande en kaffekomm där det stod "njut av stund" och en jätte gosig filt som jag kan ha när jag ligger och vilar, verkligen passande presenter.
 
Vi satt och åt en go stund innan damer och ungar gick upp på ovanåningen för att kolla på melodifestivalen. Hasse och jag satt kvar nere för jag har ju tyvärr inte access upp dit ännu, så det blev att vi satt och snackade om allt mellan himmel och jord.
Kändes bra att ha en så trevlig kväll,  när de åkte hem så kände jag hur genomtrööt jag var så jag rullade in till sängen för att somna direkt.
 
Söndagen startade med att jag vaknade vid halv sju men lyckades somna om och ov minsann till halv 8 vilket vr superskönt, men kände mig ändå trött.
Gick upp för att fixa frukost, då plingade det på dörren då var det Ola som kom in med nyköpta frallor, vilken lyx.
Käkade frukost innan jag hoppade in i sängen igen då frun körde Simon till sin fotbollsträning, låg och lyssnade på spotify och somnade nästan på direkten och sov tills svärfar kom runt lunchtid.
Känner att jag just nu är otroligt trött och sover väldigt mycket, men det är väl ett sätt för kroppen att återhämta sig från den smäll den varit med om.
Vi gick ut i köket för att ta en kopp kaffe och så satt vi en stund och pratade om allt möjlligt, han undrade om det fanns något han kunde hjälpa till med rent praktiskt, han erbjöd sig tvätta bilen, men jag sa till han att han inte skulle stå ute och frysa för att tvätta våran bil. Svärfar var kvar  under större delen av eftermiddagen, han var även med att hämta saga ifrån sin träning i Åsum från sin fotbollsträning.
Under eftermiddagen dök också Henric upp för att se hur det var med mig.
Skönt att känna att det finns folk runt en som är engagerade och bryr sig om ens mående, det är juinte med automatik som folk gör detta tydligen. Men i den situation som jag befinner mig i så utkristalliseras det fort vilka som är ens verkliga vänner och vilka man betyder något för.
Det glädjer en oehört att se att det finns så många människor som man bara trodde var ytliga vänner, men som hör av sig nästan dagligen för att se hur det är ställt med en. Samtidigt som man får en besvikelse över de man trodde skulle bry sig och som betydde något för inte hör av sig, mycket trist men sånt år livet och de får stå för sina val. Kan dock inte låta bli att bli besviken över deras bristande egagemang men får försöka låta bli det för det suger bara ut en energi som jag behöver lägga på andra saker just nu. Får istället glädjas åt dem som bryr sig på ett beundransvärt sätt TACK så hemskt mycket för alla pm, sms, telefonsamtal,mail etc. underbart.
Så idag har jag inte gjort många knop och ändå känner jag mig trött och då är det enbart vila som gäller, så idag har det tillbringats mycket tid i sängen. Trist men nödvändigt, behöver vila upp mig inför nästa vecka då rehaben sätter igång.
Så resten av kvällen kommer gå i lugnets tecken och försöka göra så att jag känner mig piggare inför morgondagens strapatser
 
Må så gott vänner
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Diana

Vilka fina vänner du har!! Något man verkligen ska ta vara på. Skönt att du är hemma nu. Tänkte även komma med en tanke kring bloggen, kanske redan någon som frågat men finns det så man kan få någon form av mobil vänlig variant? Massa kramar

Svar: Hej Dianavist har man fina vänner och det är de man får ha fokus på det gör en glad. Frågan om mobil variant så finns det iaf till iphonen sök på blogg.se på app store
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Jonas Söderholm

Verkar ha varit en bra helg:) förstår verkligen din trötthetskänsla, både kropp men framförallt mentalt har du fått rejält med spö. Ta hand om dig, karl:) kram Jonne

Svar: Tack Jonne Det tar nog lite tid att ta igen sjukhusvistelsen också, sen är det väl så att ens tempo varit för högt innan så nu skriker kroppen efter bara att få vila, vilket inte inte är helt enkelt efter det tempo man hållit tidigare. Så det är bara att ändra kurs för innehållet i livet om man ska bli frisk. Det är dock lättare att säga än att utföra
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Jörgen

Hoppas ingen tar illa upp för det jag skriver. Det jag skriver kommer direkt från mitt sinne och det känns väldigt skönt att få skriva av sig tankar och ideér som man har

skriven
#4: Peter

Gött med folk som hjälper till men jag kan bara föreställa mig känslan att vara beroende..men vafan hade dom inte velat hjälpa till så hade dom inte stått där heller.. kämpa på jörgen, med både kropp å själ.. å e du trött så sov.sov..soov! :) tror oxå det är en supermedicin för hela dig..tack för att du lär mig att lyssna bättre på min kropp och omvärdera saker genom din resa och att du delar med dig av dina erfarenheter.. Tack, Jörgen!
/Peter

skriven
#5: Anders

Låter som en bra helg PJ, lyssna på din kropp och fortsätt att göra det som känns rätt för dig ;-)
Berättade för farsan om dig igår, för honom är du mannen med gräsklipparna :-D

Svar: Ja just nu kan man bara ha ett fokus i princip och det är att bli så bra som möjligt så man kan mecka lite gräsklippare;-)
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :