Måndagen den 4 mars

Hej alla vänner
 
Idag har varit en dag som började klockan sex som vanligt med den vanliga checken av fb, blogg, aftonbladet etc. Alltid lika trevligt att möta av andra chattande vänner av ett godmorgon, känns som man har någon att prata med direkt på morgonen.
 
Sen hände väl inte så mycket mer innan det var dags för frukost, mer än att min sjukhusgranne blev orolig över den bild jag tog på henne på morgonen innan frissan var tillrättad;-) Tyvärr så åker hon hem idag, skönt för henne men trist för en annan som inte har någon att tragga med och dela sin vardag med. Men må så gott
 
När sedan det var dags för att få frukost medicin så fick jag inte de mediciner som jag brukar få. Pratade med sjuksköterskan och  hon berättade att den inte var i kryssad att jag skulle ha den. Hon trodde nog att doktorn bara glömt det, skulle ta upp detta med läkaren på ronden.
 
Rullade ut i matsalen för att käka frukost för att sedan in igen på rummet för att vila sig innan dagens träningspass.
Efter en stund gav jag mig av från rummet och in till sjukgymnastiken där det var dags för att promenera i barren utan koppel runt foten. Detta är enormt ansträngande sjukgymnasten hade dessutom lagt in en extra övning under tiden i barren, nämligen att jag även skulle få min vänsterhand och arm att greppa runt barrstången.Detta var inte enkelt utan sjukgymnasten fick liksom flytta min hand och arm allt eftersom jag fortskred framåt i barren. Jag var som en våtservett på ryggen efter detta moment så ansträngande var det.
 
Efter detta moment så gav mig sjukgymnasten en utmaning att jag skulle gå i en slags trappmaskin för att få in hur jag ska böja och sträcka på vänster ben.
Jag fick även göra knäböj så gott jag kunde med en boll mellan benen, och ni kan tänka hur svårt jag har för det i vanliga fall med min hjulbenthet ;-)
När detta var gjort var jag fullständigt slut och åkte in för att duscha och byta kläder eftersom de andra var dyblöta av kraftansträngningen. Väl i duschen så var det verkligen belöningen för dagens slit, sån känsla att få på sig rena kläder. Man känner sig betydligt friskare efter en dusch.
 
Kom på att jag skulle köpa blommor till min fru idag eftersom hon idag fyller 40 år så jag ringde ut till växthuset för att beställa en stor bukett med bud. Så leveransen skulle ske någon gång i eftermiddag, tror nog hon uppskattar detta.
 
Sen var det dags för lunch och jag kände att min huvudvärk började komma igen och då kom jag på att jag inte hade fått min morgonmedicin fortfarande. Rullade ut till sjuksköterskan och frågade hur det kan vara att jag inte fortfarande inte fått min medicin, hon gick in på datorn för att kontrollera att doktorn kryssat att jag skulle ha den. Doktorn hade dock inte kryssat för den, men sjuksköterskan skulle genast ta kontakt med läkaren.
 
Jag rullade ut i matsalen för att inta dagens lunch men känd att huvudet började bulta igen men nu kom sköterskan med den medicin jag skulle fått klockan 8 på morgonen. Sjuksköterskan berättade att de beslutat sig för att sätta ut den medicinen, men att jag skulle få den idag. Jag hade dock inte fått någon information om detta utan detta var ett beslut som var tagit utan att jag blivit tillfrågad eller delgiven så detta köpte jag inte.
Bad sjuksköterskan att framföra att jag ville prata med läkaren och att jag dessutom ville prata med kuratorn.
 
Somnade sedan gott på sängen med datorn i knäet och spotify i lurarna:-) innan det var dags för att rulla in till sjukgymnastiken igen, för ytterligare ett träningspass.
Precis innan detta ringde min blivande chef upp mig för att prata med mig hur det var, hon frågade även om det var ok att ta upp det med personalgruppen, vilket var självklart för mig. Vi pratade en stund och hon sa att hon skulle komma upp någon eftermiddag för att sitta och prata en stund, blir så sugen på att komma tillbaka så fort som möjligt och rulla upp till min arbetsplats.
 
Sen blev det sjukgymnastik och till att lägga sig på britsen för att öva upp de rörelser man tidigare kunnat göra, med hjälpande händer ifrån sjukgymnasten. Egentligen otroligt så mycket rörelse man haft tidigare och så inskränkt man är nu känns nästan overkligt.
Efter detta ville Bengt min ena sjukgymnast att jag skulle upp och gå i en eva stol. Det är en gåstol man kan gå och hålla sig samt luta sina armbågar på stolen. Samtidigt som jag hade ett koppel runt vänster foten som jag höll med höger hand och drog fram foten.
När jag sedan kom in på avdelningen kom en av mina bästa vänner Uffe på besök. Uffe är som en bror för mig och vi har känt varandra i 25 år snart och delat allt i vått och torr. Känns som en underbar förmån att ha en så nära och god vän som man kan dela allt med.
Under tiden så kom doktorn in på avdelningen och satte sig. Han förklarade att de gjort ett försök att sätta ut den medicin som jag tidigare haft och att  på min säng, men nu valt att sätta in den igen samt sätta in den medicin som jag har som behovsmedicin.
Så inga förändringar i fortsättningen utan att kommunicera det med mig. När vi sedan pratade om min fortsatta  behandling och rehab så upplyste jag läkaren att det inte var aktuellt att han skriver ut mig härifrån förän han har en plats klar på dagrehab i Hässleholm. Fick nämligen en kallelse i fredags från rehabiliteringen i Hässleholm där det stod att jag var erbjuden en plats där inom 3 månader, vilket skämt. Jag vet hur systemet fungerar de vill bara ha ut mig härifrån och hem. Sen kommer jag sitta där hemma utan att det händer något och bara väntar tills de har plats i Hässleholm.
Som tur är hade jag läst in mig på patient och sjukvårdslagen med hjälp och tips av en kompis och arbetskollega, tack Mikael. I den stod det följande

Krav på hälso- och sjukvården

2 a § Hälso- och sjukvården skall bedrivas så att den uppfyller kraven på en god vård. Detta innebär att den skall särskilt
1. vara av god kvalitet med en god hygienisk standard och tillgodose patientens behov av trygghet i vården och behandlingen,
2. vara lätt tillgänglig,
3. bygga på respekt för patientens självbestämmande och integritet,
4. främja goda kontakter mellan patienten och hälso- och sjukvårdspersonalen,
5. tillgodose patientens behov av kontinuitet och säkerhet i vården.

Vården och behandlingen skall så långt det är möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten. Olika insatser för patienten skall samordnas på ett ändamålsenligt sätt.

Varje patient som vänder sig till hälso- och sjukvården skall, om det inte är uppenbart obehövligt, snarast ges en medicinsk bedömning av sitt hälsotillstånd. Lag (2006:493).

Skönt att vara påläst i dagen sjukvårds samhälle

Nu ska jag ta mig lite kvällsfika innan jag börjar trappa ner kroppen med lite skön musik i lurarna

Må bäst där ute

Jörgen

 

Kommentarer :

#1: Ulrika

Hej Jörgen! Tur du inte visade mej bilden innan jag åkte hem....då hade den INTE hamnat här :-)
Nu är jag hemma och jag hoppas du snart oxå kan åka hem, jag har aldrig någonsin haft sån hemlängtan som denna sista veckan. Att jag överhuvudtaget överlevt veckan på neurologen är besöken från min älskade familj men även att jag haft förmånen att ha en så trevlig rumskamrat som dej! Kämpa på nu så ses vi snart igen. Kram från Ulrika

Svar:
Haha vist ha den hamnat här men var ju snäll nog att inte publicera den på fb. Du ska veta för en annan som är inne på sin tredje vecka har sista veckan bara tiden rusat iväg när man haft någon att prata med. Nu råder rena rama begravnings stämningen och det är ju tur man har en burk med netflix och spotify annars kan ju vilken frisk människa som helst bli sjuk här inne;-)Hoppas vi familjer kan ses när väl hälsan tillåter det, må så gott så länge och lycka till
kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Jonas Söderholm

Så bra sätt att hantera dina upplevelser och skapa förståelse. Lycka till med allt min vän :)

Svar: Ja Jonas har hittat ett sätt för mig att reflektera över livet och dagens händelser. Försöker se saker från den ljusa sidan och inte gräva ner mig även om situationen är svår och komplicerad så finns det alltid sätt att hantera den mer eller mindre positivt.Ska försöka kämpa med små steg så att man kan se den positiva utvecklingen.
Må så gott
Du är en sann och ärlig vän även om vi inte ses så ofta så vet vi ju var vi har varandra när andan faller på
hoppas du trivs i ditt nya avsnitt i ditt liv<3
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :