måndagen och Tisdagen 2013-0318,19

Hej
Ska beskriva dagen idag och lite om gårdagen. 
 
Igår så präglades min dag av att arbetsterapeuten skulle komma på hembesök för att byta ut delar på min rullstol som gått i sönder samt att installera ett sängstöd, som gör det möjligt att sitta bättre i sängen.
Får väldigt ont i rygg och nacke annars när jag bara pallar upp med kuddar. Senare under dagen skulle Hässleholms sjukhus höra av sig ang. min rehab. Detta samtalet var verkligen ett samtal jag väntade på.
 
Dagen började med att rulla ut i köket för den sedvanliga koppen kaffe, kaffebönorna var slut och lovar er att det är ett helsike att få upp kaffepaket med en hand, prova själva.
Envisheten segrade dock påhejad av ett stort kaffesug. När väl kaffet runnit ner och jag fått i mig några munnar var det dags för kidsens uppstigning.
Under frukosten satt vi och pratade och fick höra barnens tjat just nu Justin Bieber biljetter och soft airgun, det är de två ämnen som det tjatas mest just nu. Vi föräldrar får väl komma till ett beslut så får vi väl se hur det beslutet ser ut.
 
När barnen gett sig iväg till skolan och frun roade sig med sina hemstudier så rullade jag in i sängen för att ägna mig åt mitt tidsfördriv nämligen datorn. Låg och surfade runt på lite olika sidor och tankade över bilder från kameran till att använda här på bloggen.
 
Rätt som det var så var klockan halv elva och det ringde på dörren, det var arbetsterapeuten som kom med sakerna som skulle bytas och installeras, det tog lite tid eftersom man behövde göra lite justeringar av sänghjälpmedlet men efter en timmes tid så var nog allt löst och jag kunde nu sitta ordentligt i sängen.
 
Nu var det bara servicen av rullstolen kvar och där behövdes en ny del som hon hade med sig så det var snabb fixat, tydligen ett vanligt fel
 
Nu var det dags för lite lunch som jag minsann fick serverad på sängen, tack min fru. Efter detta så somnade jag väldigt gott en stund.
Efter detta ringde jag min arbetsgivare för att höra hur det låg till med mitt vik som jag har på stället, har nämligen fått höra på omvägar att man ev skulle sätta in en vikarie för mig och att det fanns en person som blivit tillfrågad. Blev lite stressad över  detta och tänkte att det skulle påverka min anställning. Så jag ringde upp chefen för att förhöra mig, tycker det är bättre det än att ligga och grubbla på det.
Hon berättade för mig att hon kollat runt lite efter vik för mig eftersom deras arbetsbelastning är väldigt hög, men att detta inte skulle påverka mig och min anställning. Det var ju skönt att få veta.
 
När detta var gjort så låg jag mest och slöade och väntade naturligtvis på samtalet från Hässleholm, men när klockan började närma sig halv 4 så ringde jag dit istället men det var bara telefonsvarare så jg pratade in ett meddelande och bad dem ringa upp.
Det var dock ingen som ringde under eftermiddagen vilket gjorde mig irriterad, har man sagt en sak så får man stå för det, tycker jag.
 
Senare kom mina kompisar Uffe och Christer. Christer var tvungen att köra igen för att han skulle hem, men Uffe stannade ett tag och vi tog en kopp och snackade lite. Han skulle låna vår ena bil eftersom jag inte kan använda den just nu, kan ju vara skönt med en bil innan det befarade snö kaoset ska komma:-)
 
Nu var det kvällsmat, varma mackor innan frun och tösen skulle iväg på ridningen som tar ett par timmars tid, pågen som gick upp för att spela ps3 och göra läxor.
Jag själv rullade in mig i sängen för att vila mig, det dröjde dock inte så länge förrän john blund kom och strödde grus i ögonen och jag somnade som en stock.
Jag vaknade inte förrän dottern och frun kom in genom dörren, dottern berättade ivrigt vad de gjort under ridningen och hon berättade också att hon ramlat av hästen, men allt hade gått bra vilken tur!!
 
Nu var det inte mycket mer av kvällen kvar så jag rullade upp mig för att göra kvällshygienen på toa för att sedan rulla in i sängen igen och ligga och lyssna på lite musik. Gjorde detta en stund innan det åter började dra i ögonlocken och det var dags att släcka ner för dagen
 
Tisdagen
Denna dag kände jag mig rätt så pigg då jag steg upp klockan 6 hade högt ställda förväntningar på dagen, för idag ska jag ha besked från Hässleholm.
Nu var det först och främst kaffe och sen duka fram frukosten, så kidsen kan komma iväg till skolan. Idag är det första dagen sen jag kom hem jag ska vara själv en hel dag, får väl se hur detta ska gå.
När barnen gett sig iväg och frun kört tänkte jag att nu ringer väl Hässleholm när som eftersom jag pratat in meddelande på svararen för nu var ju klockan över åtta.
Det var dock ingen som ringde så halv nio ringde jag själv dit och fick prata med ansvarig sjuksköterska. Hon berättade att de diskuterat mitt fall igår och kommit fram till att de måste först ha en kontakt med psykiatrin i Kristianstad för att se hur deras planering ser ut.
Då gick Ekeberg igång ska ni veta och frågade om det verkligen var meningen att en patient som är i behov av att komma igång så fort som möjligt och som dessutom tränat två pass om dagen när jag låg på sjukhuset. Om man verkligen ska bara ligga i sängen och vänta i snart två veckor, samt vem som har huvudansvaret för rehab Hässleholm. Sjuksköterskan kunde inte säga mer än det för hon var bara budbärare.
Bad henne att säga till Läkaren som är ansvarig att ringa upp mig så fort som möjligt.
 
Efter detta ringde jag ett antal samtal först och främst till överläkaren vi psykiatrin I Kristianstad för att be han snabba på processen, men inget svar utan bad hans sekreterare be läkaren ringa mig. Efter detta ringde jag kuratorn på sjukhuset för att bistå mig i påtryckningarna, inget svar så jag pratade in meddelande så får vi hoppas att hon ringer.
 
Telefonen går varm för jag ringer nu upp hon som skall ha hand om samtalen på psykiatrin men när jag kommer fram på hennes mobil trycker hon upptaget, kanske är hon upptagen med annat just nu men får också hoppas hon ringer.
 
 
Så nu ligger jag här i sängen och skriver av mig min frustration och ilska. För jag vill ju komma tillbaka till jobb så fort som möjligt och just nu är jag bara en utgift för samhället och ju längre tid det tar ju mer kostar jag och längre tid tar det innan jag åter är i jobb igen.
 
Men kommer inte att ge mig, men just nu ligger jag bara och väntar på att någon av telefonerna ska ringa för jag väntar ju många samtal från olika håll, får bara hoppas de tar sitt förnuft till fånga och fattar att jag måste igång med träning. Blir dessutom knäpp av att bara ligga hemma med datorn och hunden som ända sällskap
.
 
Ni läsare ska få besked så fort jag nåtts av något besked
 
Kramar
jörgen
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Marie

Hej
Har hittat din blogg via vänner, känner inte dig, men vill bara skicka styrkande kramar. Förstår att det är otroligt jobbig situation, att känna sig så maktlös, att vara i händerna på att andra ska ta beslut och att behöva vänta på svar. Förstår om du känner dig liten, jag tror det kommer att lösa sig, bra att du har styrka att kämpa. Håller alla tummar för dig, det är väldigt intressant att läsa din blogg!!

Svar: Tack MarieDu ska veta att styrkande kramar och kommentarer alltid tas emot och får en att känna sig peppad.
Skoj att du finner det intressant att följa min blogg fortsätt gärna göra det, för det känns roligt för mig att läsare finner min blogg intressant och att den tillför er läsare något samtidigt som det blir lite terapi från min sida sett.
Hoppas på positiva besked idag och dela gärna min blogg vidare för att den ska nå ut till så många som möjligt
Ha det bästaste så länge så hoppas jag på fler och givande kommentarer
kramar
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :