Söndagen den 3 mars

Godmorgn vänner
Inat har jag sovit som en liten gris, fy vad skönt det har varit och få förmånen att ligga i sin egen säng. Tänk vilka perspektiv man får i ens tillvaro att sådant som man tidigare i livet tog som en självklarthet är nu så jäkla svårt att fatta.
Ligger fortfarande i sängeen och tänkte skriva av mig lite.
Det är lite svårt för andra att kunna förstå, men jag gör ett försök att få er att förstå. Jag ligger fortfarande isängen och mina tårar rinner ner för mina kinder som på ett litet barn. Vet egentligen inte varför men bara en sådan sak att det är någon som vaknar vid ens sida och säger godmorgon och pussar en. Detta är inte en självklarhet för det är alla inte förunnat.
Tidigare innan min sjukdom eller vad vi nu kallar det så hände det rätt ofta att man tjabbade och bråkade emellanåt i sitt förhållande, upplevde nog att vi tjatade och gnatade på varandra. men känner en oerhörd tacksamhet mot den jag är gift med eftersom hon står ut med allt detta och vad det  innebär för övriga familjen.
 
Många som läser detta kanske inte känner mig på detta lite djupare plan utan bara den som showar och slänger sig med skämt till höger och vänster. En del kanske också upplever mig som en hård och kantig människa som bara är hård och säger vad han tycker utan att tänka på konsekvenserna, och vist kan jag ibland kanske vara lite för rakt fram men ibland har jag svårt att hålla igen på saker som jag tycker är fel och detta är ju något som jag behöver jobba med.
 
Jag känner att om det är något som detta medfört så är det att jag inte kanske tar saker så självklara just nu och uppskattar små saker i livet och kanske  är det så när man råkat uut för en så traumatisk sjukdom som denna att man blir lite ödmjukare, uppskattar småsaker i livet som tex. innan lät vi inte hunden hoppa upp i sängen, men idag fanns det något mer glädjande än att ha en hund som hoppar upp i ängen glad som bara den och slickar en i ansiktet och lägger sig på ens bröst, fy vad mina tårar strömmade ner för mina kinder.
 
Jag tror att just hunden har en fruktansvärt bra läkande effekt mentalt på mig, kan inte tänka mig en mer trogen vän som alltid möter en med samma glada svans som viftar och är alltid lika tacksam. TACK ludde som hunden heter även om han inte kan läsa det.
 
Ja morgonen börjar toppen med tårarna rinnande ner för ens kinder.
Vill passa på att tacka livet, för att jag finns kvar i detta fantastiska liv som innehåller så mycket fantastiska saker.
 
Nu dags för en vasalopps frukost må bäst vänner och tack för ni följer mig här på bloggen.
 

Kommentarer :

#1: Randi

En liten tår från mig med. Tack för att du förmedlar dina känslor så fint! Nu tittar vi på Vasaloppet tillsammans.

Svar: Ja vist gör vi det, behövs tårar för att lätta på trycket
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Ulrika

God morgon Jörgen! Skönt att du haft en skön vistelse hemma, ett steg i rätt riktning :-)

Svar: Tack ulrika nu är jag ju inne på våran sjuksal igen så nu kan vi ju snacka irl
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Peter

Sant där, Jörgen.. det är mycket man tar för självklart medans dagarna passerar.. Man får jobba stenhårt på att stanna till i nuet dåochdå och se alla små fina saker runtomkring en..
ha en go dag!
/Peter

Svar: Ja men man måste hela tiden vara medveten om det och få leva i nuet utan att behöva planera varenda minut i kalendern, ibland undrar man varför man gör som man gör. Lever man för att bara prestera hela tiden eller lever man för att njuta det livet ger en????
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Anette Samuelsson

Tänker oerhört mycket på dig och hela familjen eftersom min bror gick samma öde för exakt ett år sedan den 2 mars på väg hem från semestern. Kämpa på Jörgen, kram till er alla, Anette

skriven
#5: Bodil

Fina Jörgen...tårarna rinner här med, när jag läser dina ord...kram och ha en underbar dag @-}--

Svar: Jag det behövs gråtas ibland och jag får ju lite hjälp att plocka fram mina tårar vilket är positivt
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: Marie

Människan, hon fungerar väl så, att man tar så mycket gör givet, o uppskattar inte det man har förrän man hamnar i en sådan situation som du har hamnat i. Men jag brukar tänka själv att när man gnäller o så. Så har man ju hälsan o kan ta sej ur sängen varje dag o det är man tacksam för. Det känns varmt i ens hjärta att du har kommit så här långt på så kort tid.Ola hälsar så gott!! Krama övriga familjen o kram till dej också!!

Svar: Tack Marie och Olavist är det så att man reflekterar inte över livets innehåll förrän man sitter och inte kan ta det för givet längre.
Det är otroligt att det ska behövas en sån här smäll innan man vaknar upp
Må så gott
Kramar både till dig och ola
Jörgen Ekeberg

skriven
#7: Marita Eriksson

Hoppas framstegen går framåt nu när du kommit hem. O var glad att du har en förstående familj, vilket du värkligen behöver nu , många kramar Marita eriksson

Svar: Vist gör jag framsteg marita, men jag är inte hemma för gott utan är nu tillbaka på sjukhusets avdelning. Och vist har du rätt att jag har en förstående familj vilket för mig är ovärderligt i detta läge
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :