2013-05-08 flera dagars uppehåll

Hej Alla godingar
 
Har haft ett par dagars uppehåll från bloggskrivandet, dels för jag känt mig trött och sliten och det har väl inte heller hänt något direkt revolutionerande i mitt liv.
Tänker ändå försöka ge en liten resumé på vad som hänt i mitt liv under de dagar jag inte hört av här på bloggen.
 
Ikväll när jag ligger och skriver så är det onsdagskväll och känner mig hyfsat pigg trots klockan är halv elva detta beror ju på att jag sovit både förmiddagslur och eftermiddagslur så kroppen har väl behövt det tänker jag.
 
Har ju numer försökt inta en inställning till att det är kroppen som ska få bestämma vad jag ska företa mig utan de måsten man har så som mat, dryck, hundrastning etc.
 
Har idag på förmiddagen ringt lite samtal till personer som skulle kontaktas och fixat lite saker som hängt i luften, skönt att få saker och ting på plats.
Efter detta så lade jag mig och surfade och lyssnade på spotify och naturligtvis somnade jag och sov en och en halv timme, vilket var underbart men när jag vaknade kände jag mig fortfarande trött men var ju tvungen att ta mig upp.
Hunden skulle ju ut på sin middagspromenad, kan ju inte låta hunden springa och vara nödig för att jag är trött, vissa måsten måste ju göras...
 
Piggnade dock till när man kom ut, lät Ludde springa lös har ju rätt så bra kontakt med han men idag var det nog någon tik som gått på samma väg innan.
Så idag var han inte så disciplinerad eftersom dofterna från tiken var godare att sniffa på än att lyda husses kommando, vilket han fick höra också.
Märks så tydligt när han gjort fel han skäms som en hund;-)
 
Fast detta gjorde inte så mycket eftersom de senaste dagarna fått vår natur att i princip explodera, å fort det gått.
Länge sen jag såg våren på detta vis, att jag verkligen reflekterade hur maskrosor, träd och annat slår ut för fullt nu.
 
 
 
 
 
Under eftermiddagen blev det ytterligare en tupplur eftersom jag fortfarande kände mig trött, och trots dottern hade två kompisar hemma så satt e jag på mig lurarna med spotify så kanon det kändes.
Skönt att barnen är så pass stora att de klarar sig själva även om jag lägger mig en stund det känns så bra att kunna lägga sig när kroppen kallar.
 
Efter detta kände jag mig hyfsat pigg men tog ändå en kopp kaffe för att komma in i matchen ;-) så nu blev det lite MM´s och en kopp starkt kaffe med mjölk.
 
Under kvällen skulle fruns kusin och moster komma och klippa ungarna för det behövdes verkligen. Efter detta satt vi en stund och fikade med mackor och kaffe
Himla trevlig stund, passade även på att skicka med dom lite T-shirts med loggan på som jag skaffat.
Så fina ungarna blev i håren också skönt att få snagga sig lite.
 
 
Nu var det dagen slut och det var dags för att rulla in i sängen och skriva lite och sen kallar nog John Blund för att få mig att krama kudden.
 
Tisdagens bravader
 

Tisdagen var en dag som var väldigt intensiv, först på morgonen så var det ju frukost och de bestyren och se till att barnen fick frukost och kom iväg till skolan.
Efter detta försökte jag plocka undan lite här hemma, tömde diskmaskin och lade in en tvätt.
 
Jag skulle ju rehabiliteringen i Hässleholm idag kulle bli så spännande. Det var ju väldigt fint väder ute så jag rullade över gatan till grannen rakt över och undrade om dom hade lust att vara hundvakt under tiden jag var i Hässleholm, de brukar passa Ludde när det kniper annars. Jag tyckte det var så fint väder så det var synd han skulle behöva ligga inne om det nu fanns chans att vara ute.
Det gick bra att han var där eftersom de är pensionärer och inte skulle göra något speciellt, de är så snälla som ställer upp.
 
Taxin kom och vi körde mot rehab. Idag skulle jag ju träffa kuratorn och rehabs arbetsterapeut.
Kom lite tidigt dit men satt och lyssnade på spotify under tiden i väntrummet.
 
Sen kom Isabella som kuratorn heter och hämtade mig, har ju pratat ett antal gånger med henne på telefon innan jag fick möjligheten att komma hit. Har ju legat på rätt så bra för att få denna möjligheten.
Vi satt och pratade en god stund om sker som jag funderat på under min tid som sjuk.Gillar verkligen hennes sätt att vara och är en oerhört god lyssnare som ingjuter förtroende.
 
Efter detta var det dags för lite arbetsterapi kom in till en mycket pigg och rolig kvinna som var rak och öppen och rolig.
Vi kommer säkert ha många roliga stunder framöver.
Hon sa till mig att min rullstol var felinställd och att jag låg alldeles för mycket ned i den. Jag ska sitta upp ordentligt och in med svanken och ut med bröstet för att ryggen/skuldrorna inte ska förslappas vilket jag fick bevis för att de redan gjort eftersom jag får lätt ont i dem av att bara göra rörelser som att kamma hunden.
Så här kommer det bli hårda bandage med att sitta rätt och jobba aktivt med kroppen trots jag sitter i rullstol, jättebra att man kom på det nu och inte senare då min rygg kanske blivit ännu mer förslappad.
 
Nu var det dags för att åka hem och ha en träff med kommunens arbetsterapeut som skulle komma med en ny rullstol som jag skulle kunna ha utomhus samt en ny dyna som gör att man inte blir så svettig/blöt i ändan och på baksidan av låren. Eftersom vi går mot en varmare årstid så gör den sits jag har nu att det ser ut som man kissat på sig om man sitter för länge i den ingen skön känsla precis, så därför är den nya sitsen perforerad med en massa småhål som ska göra att luften cirkulerar i den..
 
Under eftermiddagen så kom pågen hem och hade ont i foten så jag tog en titt på den och såg att den var röd och svullen så det blev till att slå en signal till vår doktor och höra efter en tid, fick en tid nästan direkt så frun som skulle iväg med jobbet skjutsade oss in för att få foten kontrollerad.
Doktorn tyckte att det var lika bra att åka in till sjukhuset och få den röntgad, så det blev vidare transport och efter 3 timmar så kunde man konstatera att vi kunde åka hem igen och att det inte var någon skelett skada.
Ringde efter grannen Ola som kom och hämtade oss för att köra inom pizzerian och köpa en stor familjepizza med oss hem eftersom vi inte ätit  kvällsmat
Jäkligt sjyst att ställa upp när man behöver det som mest, ska tänka på alla goda vänner man har runt sig när man är lite deppig och nere.DE ÄR UNDERBARA
 
Efter vi ätit så var det dags att hoppa i säng och ungarna var så jäkla duktiga rent exemplariska, hjälpte till att duka, tömde diskmaskinen gjorde sina läxor et etc utan att jag behövde nämna det. Blir så stolt över dem att de hjälper till på detta fantastiska vis.
De gjorde detta under tiden jag var ute med Ludde för sin sista kvällsrunda.
När jag kom hem så borstade de tänderna och jag ropade godnatt sen var ju tisdagens äventyr slut
 
Kramar till ER alla
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Lisbeth

Visst saknar jag din blogg de dagar du inte skriver, men å andra sidan tolkar jag det som ett friskhetstecken. Behovet av bloggen kanske minskar för dig? Och det tror jag bara är positivt.
(Men sluta inte för allt i världen, din blogg har gett/ger mig så oerhört mycket.)

Svar: Hej Lisbeth
Vad roligt att d känner att du saknar bloggen. Känns ju som man uträttar något för någon annan samtidigt som man får skriva av sig. och självklart ska jag fortsätta skriva det ger mig näring till min själ att få sådan fin feedback från er läsare gör så gott i hela mig
Kram
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: agneta björk

Tycker att Ludde är så fin, men vad är han för ras. Jag har en Shi-tzu, men funderar på en lite mindre blandrashund. Visst är det underbart att ha sällskap, hela dagen, och att va så älskad och omtyckt, haha Dessa hundar, ger oss så mycket. KRAMIS

Svar: Ja Ludde är en helt underbar bichon havanais som är två år, lugnare hund får man leta efter.Och han är en oerhört bra vän i detta skede av livet. Betyder väldigt mycket av min väg mot friskhet. Riktigt bra terapi med en hund även om jag till en början var skeptisk till att hinna med han så ångrar jag inte det en sekund nu

Må så gott go du
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Månsso

Kan bara instämma i det Lisbeth skrev. Bloggen har liksom blivit kvällsliteratur.

Svar: Ja Anders kan förstå att det blivit lite av kvällslitteratur och det uppskattar jag självklart att det läses.Men ibland känner jag mig för trött och det viktigaste är att jag mår bra av det jag gör. Och att jag inte gör bloggen till ytterligare en börda att bära det har jag ju haft tillräckligt av eller hur?? Men kommer att skriva i den utsträckning jag känner att jag hinner och orkar utan att det påverkar min livsföring negativt, hoppas ni har förståelse för detta, underbara läsare
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Månsson

Tror jag nämnt detta för dig några gånger kära kollega och vän.

Svar: Ja det vet jag goa vän :-)))
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Anders

Skönt att du äntligen har fått börja på rehab i Hässleholm! Hoppas att det är en bra verksamhet ;-D

Känner du behov av vila så vila :-)

Du verkar ha mycket bra grannar, har man det så gör det livet lyckligare för en :-D

Svar: Ja det är super skönt att äntligen fått komma in på rehab har ju legat på en del och det har ju tagit energiOch vist är det underbart att ha goda människor i sin omgivning som ställer upp på ett fantastiskt vis
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :