2013-05-16 och fyra dagars resume

 
Hej alla bloggläsare
 
Ja som ni märkt har jag inte skrivit till er på några dagar, men faktum är att jag skrev ett långt inlägg igår kväll men av någon anledning så kom det inte med och fanns inte kvar, lite trist för er och mig, men man ska ju inte gråta över spilld mjölk.
 
Men jag har en sak som bekymmrat mig lite de sista dagarna och det är att jag inte känner mig riktigt nöjd eller till freds.
Jag uppskattar inte de små framstegen jag tar med min träning utan ser hela tiden vad jag inte kan göra, det är samma när det gäller de som kommer och hälsar på, att bli glad för att de kommer, nä istället kan jag reta mig på de som inte kommer och hör av sig, dumt va??
Så framöver får det bli skärpning Jörgen!!!
Glädjs åt de som bryr sig om dig och lägg inte energi på de som ej gör det och glädjs åt det lilla i livet, glädjs åt allt positivt som hänt i mitt liv sen jag blev sjuk.
Låt mig inte sjunka ner i en tyck synd om fälla för det är du för bra för. Låt inte bitterhet och hat grusa mina vägar till framgång och låt inte folk som inte är beredda att peppa mig på vägen stå ivägen för min friskhet.
 
Får helt enkelt låta min skalle fokusera på det som är värt att fokusera på istället för att fokusera på nergitjuvar som inte bidrar med något annat än att sno min energi som jag så väl behöver lägga på min resa mot friskhet
 
Detta var dagens grubbleri så nogom detta.
 
Eftersom det är ett tag sen jag skrev så får jag försöka återge dessa tre dagars tystnad i stora drag, vilket inte är det lättaste
 
Tisdagen den14/5
Ja vad inträffade då på Tisdagen ju den stora begivenheten den dagen var ju att jag skulle till rehab i Hässleholm och hade beställt taxi dit så den var här vid 8.30
Skulle ju vara hos sjukgymnasten vid 9.30 så det gällde att vara i tid. Ytterliggare en sak som gjorde mig riktigt riktigt glad denna morgon var ett meddelande på facebook från en kille som jag nog inte sett på 25 år och som jag hade som ungdom på fröknegårdens fritidsgård alldeles i början av min yrkeskarriär. han beskrev mig som han kom ihåg mig och kommenterade min blogg som att han nästan fått tårar i ögonen när han läste bloggen då han kunde känna igen sig lite i den. Underbart med sådana läsare och vilken feedback, TACK MOJJE kommer ihåg de flesta ungdomar både till förnamn och efternamn man haft genom åren trots det rör sig om hundratals.
 
Väl inne hos sjukgymnasten så ville hon se vad jag kunde i rörelseväg, nång är hon sett det så var det dags för att sätta igå ng med träningen. Här var det bara till att kavla upp ärmarna och spotta i nävarna och köra igång.
Jag fick gå i en gåstol där jag första rundan fick hjälp med att dra foten med mig av personal.
 
Nästa runda jag skulle gå fick jag dra foten med mig själv vilket gick. Kändes jättekonstigt att transportera sig framåt ståendes för egen maskin
Förhoppningsvis kommer bilder från detta framsteg senare eftersom när jag väl gått färdigt visade det sig att dom spelat in allt ihop på video för att jag själv skulle kunna se att det var jag själv som gick och att samtidigt kunna se vad jag behövde träna på.
 
När jag var färdig här så var det arbetsterapeutens tur att få besök av mig. Vi gick igenom hur rullstolen var inställd och rättade till det som behövdes rätta till.
Vidare gick vi igenom muskelaturen i överkroppen som behöver tänjas och stretchas eftersom mina muskler förslappats i ryggen eftersom jag vilat/lutat mig för mycket mot ryggstödet.
Så jag fick hemläxa att tänja musklerna flera gånger om dagen samt att sitta rakt upp och brösta upp mig allt för att musklerna ska få jobba aktivt. Hade även funderingar att i nästa vecka få en ny rullstol som är mer anpassad för en aktivare rullstolsgång.En rullstol som just heter aktiv ska åka ut till hjälpmedelscentrum för att prova ut den.
 
Nu var det kuratorns tur att få mitt besök.
Satt och pratade mycket om hur jag upplever min situation, över min frustration över min situation etc pratade även en del om gränslöshet. Jag är ju en människa som är ganska svart eller vit till min personlighet. Går oftast in med liv och lust för en sak och blir helt uppslukad av detta. Ska nog försöka hitta en balans mellan glädje engagemang och energipåfyllning.
Att bara göra saker bara för att tillfredställa andra får jag nog tänka både en och två gånger om jag ska göra det. Frågorna jag behöver ställa till mig själv är ger detta mig personligen någon energi eller suger det bara energi av mig, en bra tankeställning
 
Nu åkte jag hem och rullade in till den väntande sngen fåör jag var rätt så färdig faktiskt bara kastade i mig lite rester från kylen först sen sov jag som en klubbad oxe.
 
Vaknade sedan av barnen kom hem från skolan och ville ha mellanmål, lade mig själv i avslappningsfötöljen för att vakna till lite efter tupplurens tunga sömn.
 
Under eftermiddagen hände inte så mycket mer spännande för än frun kom hem och det var dags för att få fram lite middag innan pågen skulle ge sig av för träning, så det fick bli något snabblagat eftersom han behövde få något i sig innan träningen.
 
Nu åkte frun och pågen iväg för att träna och jag och tösen hjälptes åt med hennes läxor för att senare lägga oss och kolla en film hon valt på netflix.
En typisk tonårstjej film men det var ju för hennes skull vi såg den så då fick hon ju välja så klart.
 
Nu var det läggdags och så var denna dag slut.
 
Onsdagen den 15/5
Idag så tänkte jag att vi skulle njuta av morgonen men det blev istället lite stressigt för att jag och frun lyckades somna om och vaknade typ kvart i sju istället för sex som annars brukligt är för frun och ännu tidigare för mig.
 
Så nu gällde det att se till att få upp barnen och få fram frukosten eftersom pågen redan cyklar vid halv åtta så kan ni förstå att det blev lite stressigt.
När alla äntligen lyckats komma iväg så plockade jag undan efter frukost och svepte över med dammsugaren en runda för att få något sånär ordning på torpet innan jag skulle få besök.
 
Det var en man som sökt upp mig på fb och senare ringt mig för att få hjälpa mig med en produkt som han lanserar, produkten innefattar en serie olika sorters plåster som fästes på hunden. Och som då gör att energiflödet i meridianerna ökar och att man har olika plåster för olika åkommer.
Jag är ju i grund och botten väldigt skeptisk till sådant som kallas alternativ medicin ser det som lite hokus pokus. Finns ett ordspråk som säger "med go tro och stora sko kan man gå på vann" och så känner jag med detta.
Men tänkte jag har ju inget att förlora och det kostar mig inget så varför inte prova.
Så vid 10 klev en mycket trevlig man från stan in genom dörren och vi satt en god stund och pratade om hans produkter och min situation.
Till slut beslutade jag mig att gå emot mina fördomar och prova plåsterna. Fick ett i nacken och ett på varje sida om brösten. Skulle under tiden jag hade dessa dricka mycket vatten. Får väl se om jag upplever någon skillnad. Utvärdering här i bloggen utlovas, man ska ju komma ihåg att stress och värk är mycket individuellt och det som funkar för någon kanske inte passar mig alls.
 
När Claes som mannen heter lämnade mig så gick jag och lade mig i avslappningsfotöljen för att få lite massage så jag somnade så klart, lyssnade ju på min kropp och lydde den.
Efter detta så käkade jag lite, var ju lite spänd på vad värkan av dessa plåster skulle resultera i, med en viss skepsis i bakhuvudet.
 
Nu hoppade jag in i duschen och gjorde mig iordning men kände mig fortfarande trött så efter duschen så blev det lite vila med spotify i öronen innan det stormade in fyra töser inklusive min egen och ville ha mellanmål.
Gick ut på uteplatsen och lade mig för att låta solens strålar värma mig och få lite pigment i huden.
Låg samtidigt och tjuvlyssnade på tösernas snack runt matbordet, så skoj att höra vem som är kär i vem och vad som de snackar sins emellan hahahahah.
 
Nu fortsatte jag lyssna på spotify och låg och njöt en god stund innan jag steg upp och in i huset för att göra hunden fin i pälsen, vilket tog sin tid kan jag lova. När man inte gjort detta på ett tag så blir det fullt med tovor och knutor i pälsen som behöver rätas ut.
Men efter detta så var han så fin våran lilla kille.
 
Nu blev det dags för att laga middag och frun var hemma så vi hjälptes åt att fixa detta. Det blev bacon och bruna bönor och makaroner till barnen eftersom bönor inte är deras favorit. Just en snygg bröllopsdagsmiddag;-) vi tar inte så hårt på traditioner men det är 14 år som kamperat ihop i äktenskapet.
 
Frun och sonen tillbringade kvällen med att sitta vid köksbordet och plugga matte, spanska och engelska medan tösen följde med en kompis till stallet.
Själv skulle jag egentligen deltagit i ett möte i byn där vi bor men jag tackade nej till detta eftersom jag kände mig trött och lite illa till mods, bra Jörgen att säga nej till saker fast du sagt ja från början, du är på rätt väg i din mentala process.
Istället rullade jag in för att skriva på bloggen och skrev ett ganska långt inlägg som när jag skulle publicera det så var det bara borta, så jäkla irreterande det var säker någon timmes jobb som bara gick upp i rök.
 
Så istället för att bli irreterad så lade jag ifrån mig datorn och tog det lugnt och somnade så småningom, en seger detta också att inte bli förbannad för missöden som man inte rår på.
 
Torsdag den16/5
 
Idag skulle svärfar komma och hjälpa oss att få ner bevattningspumpen till sjön för att kunna vattna i  trädgården framöver.
Han kom redan vid nio tiden och vi tog en kopp kaffe först innan vi begav oss ner till sjön för att installera pumpen. vilket inte är helt lätt eftersom polytenslangen är väldigt styv och svår att få på pumpen, men till sist  så lyckades han få på den och allting blev klart.
Eftersom han hade mycket tid över så sade han att han lika gärna kunde fortsätta arbeta så han erbjöd sig att rensa rabbatterna i trädgården, underbart att få en sådan hjälp, och så fint det blev.
 
Klockan närmade sig lunch och jag satte igång grillen och slängde några korv skönt att slippa det.ar på den, så gött att ha gasolgrill bara att tända den utan tändvätska kol och sen ska man låta det bli glöder.
Nu käkade vi lite korv för att jag sedan hoppade in i duschen för att  göra mig redo inför ett besök i staden där jag skulle hälsa på gamla bekanta nämligen brita och caroline på adaptus smärthanteringsprogram
Så svärfar skjutsade in mig till denna träff. Så roligt att återse gamla bekanta
var en god stund upp hos dem och såg deltagarna från deras pågående kurs Tänkte tillbaka då jag var i deras kläder  och gick kursen, om jag ändå tagit till mig deras råd redan då hade jag kanske inte suttit i rullstol idag, men sent ska syndaren vakna;-)
 
Nu kom taxin och hämtade mig och det var så klart min favoritchaufför som tidigare inte uppträtt riktigt trevligt men han sade inte många meningar till mig och inte jag till han heller lika bra det för har man inget vettigt att säga kan man lika gärna vara tyst
När jag kom hem så tog jag hunden ut på vårat mysiga utedeck och kammade igenom pälsen en gång till idag för att undvika att det bildas knutor och gör man det regelbundet så går det mycket fortare
Nu kom frun hem och såg den lille nykammad igen  vilket var till belåtenhet.
 
Nu var det dags för att slänga ihop en snabb middag igen för idag skulle pågen träna och tösen skulle med en kompis på hennes vårkonsert. Så idag blev det pasta carbonara som är så gott.
 
Det blev en snabb middag innan huset var tomt och jag lade mig att blogga lite då telefonen ringde och det var våran kompis Jessica som undrade om vi var hemma berättade att alla var iväg men att jag skulle vara hemma så jag sa hon kunde komma upp på en kopp under tiden deras grabb tränade fotboll, trevligt med lite spontanbesök faktiskt.
Så vi satt och snackade en god stund och tog en kopp kaffe, innan det var dags för henne att köra och hämta grabben.
Nu rullade jag in i sängen och ligger just nu och skriver detta och ska nu hålla kväll efter ett par händelserika dagar.
 
Kramar på er alla
.
 
 
 
Måndagen den 13/5
 
 

Kommentarer :

#1: Yasmine

Hej vännen!
Hoppas du mår gott efter soltimmar på trädecket =)) trist att höra att du tvivlat på dig själv. Det är dessvärre helt normalt och går över men där kommer det positiva tänket in och ibland får man tvinga sig själv att försöka vända sitt tänk och uppenbarligen lyckades du.

På rehab gick det uppenbarligen bra och jag är så glad för din skull. Du gör ju framsteg och dom blir bara fler och fler ju längre du tränar. Ska bli kul å se bilderna när dom kommer =)) du är superduktig och verkar ha ett sånt "go" så heja!

Så skönt att du har all den hjälp runt omkring dig som du kan önska, måste ju kännas skönt. Det är också bra att du tar dig iväg och är social för det är också viktigt, annars blir man stillasittande och bitter och det är inte du =)

Annars är det lugnt i lilla Boden =) vi ska på hundutställning i helgen så då får du hålla tummarna för oss. Önskar dig en riktigt fin helg med vackert väder så du kan njuta ordentligt. Kram

Svar: Hej YasmineDet är så skoj att läsa dina lång och kloka kommentarer, känns jätte härligt.

Och i Hässleholm är de superduktiga och hjälper mig på bästa vis. Verkligen proffs i fingerspetsarna ända ut i fingerspetsarna.

Vad roligt att du ska på utställning trevligt trevligt, hoppas det går bra,
Kram
jörgen
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Anders

Du gör helt rätt i att försöka fokusera på rätt saker och tacka nej när du känner att det är rätt väg att gå! :-D

Du gör även helt rätt när du ger dig på att prova "alternativa hjälpmedel"! Funkar det så är det ju kanon och funkar det inte så har du i alla fall försökt. ;-)

Gott att svärfar kan hugga in och hjälpa till när det behövs, han är guld värd. Glöm inte att berätta det för honom! :-)

Hoppas på en skön och solig helg! :-D

Svar: Hej AndersJa jag gav det ett försök Anders och gick ju emot mina principer och det är nyttigt ibland att våga utmana sig själv.
Och att ha omtänksamma släktingar är guld värt när man behöver ett handtag

Må så gott min trogna kommentator och vän
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :