2013-05-17

Hej alla mina läsare
 Skulle idag vilja börja min blogg med en vädjan till Er som läser den. Skriv gärna en kommentar i kommentarsfältet när ni läst, det är ett kvitto på vad ni tycker och samtidigt gör ni mig väldigt glad. Ser man inte att någon uppskattar den tid man lägger ner känns det ganska tråkigt att skriva även om jag gör det mycket för min egen skull är det ju alltid roligt med uppskattning i form av en kommentar
 
Gårdagen var en dag som innehållen hel del höjdpunkter ska ni veta.
 
Jag började dagen med att som vanligt vakna väldigt tidigt och igår så stod inte klockan mer än på 04.23 när jag vaknade första gången och det är ju lite väl tidigt. Lyckades dock somna om och sov till kvart över fem vilket också är tidigt men mer normalt med mina ögon mätt.
 
Efter detta så var det dags för det dagliga koffein intaget som idag blev två koppar innan det var dags för frukost och låta kidsen få i sig sitt viktigaste mål för dagen nämligen frukost.
 
När detta var gjort så fortsatte jag att göra mig själv iordning för att bli klar för taxi avfärden mot Hässleholm och dess rehabilitering.
Under tiden i taxin passade jag på att maila Claes som varit här och presenterat sina plåster som skulle hjälpa mig att må bättre.'
Jag kände mig lite pressad just nu att använda dem och bad att få sluta med prövningen av plåsterna eftersom jag inte känt någon större skillnad men detta var inte huvudskälet för det kan säkert fungera, men just nu kan jag inte utsätta mig för saker och ting som läggs på mig och som jag upplever stressar mig, måste ju lyssna på mitt sinne och min kropp i första hand.
För mig innebär det även ett sätt mot friskhet att kunna säga nej till saker som jag upplever som stressigt och som inte riktigt har förankrats i min kropp eller mitt sinne, bra Jörgen
Plåsterna kan kanske komma ifråga längre fram om jag inte märker att något annat hjälper mig.
 
 
Skulle ju vara på rehab vid 9.30 tiden och idag så skulle jag först vara på arbetaterapin och där hade de gjort ett träningsschema för träning och tänjning för min överkropp.
Eftersom jag suttit stilla i rullstolen och dessutom felaktigt har detta resulterat i att musklerna i rygg, skuldror, nacke blivit kortare och behöver tänjas ut.
Detta känns ju lite bittert att detta ska behöva ha hänt, att jag inte innan blivit upplyst om att jag suttit fel i rullstolen och att jag hängt för mycket i stolen.
Hade jag kommit till rehab i Hässleholm direkt så hade jag förmodligen sluppit denna extra träning, men men bättre sent än aldrig.
Så vi gick igenom programmet som var ihopsatt för att tänja maximalt på de olika musklerna i rygg, nacke och skuldrer och även armarna.
Så nu blev det att få läxa som ska göras två gånger om dagen för att nå resultat, får verkligen skärpa mig och ha den diciplin som krävs med hemma gymnastik.
 
 
Nästa station var sjukgymnastiken där man skulle inrikta sig på min balans och min gångträning. Här var det till att börja ställa sig gåstolen och räta samt sträcka på hela min kropp. Sedan gick jag lite med hjälp av denna med foten lite asande efter mig., men det gick så pass bra tyckte de så nu var det dags för att prova en rullator. Att jag skulle prova rullatorn berodde på att jag skulle försöka stå mer självständigt, och inte hänga med ena sidan mot stolen.
Detta gick väl rätt så hyfsat med hjälp av två personal.
Nu var det dags för att träna förflyttningar mellan stol och rullstol att jag sreser mig kontrollerat och sträcker på mig samt att jag sätter mig ner kontrollerat och inte bara faller ner i stolen.
Efter ett antal försök så gick det bättre och bättre och till sist så funkade det klockrent nu är det bara att fortsätta praktisera detta hemma.
 
När jag var klar här så skulle jag ju åka hem med taxin, satt minsann och somnade i taxin med lurarna i öronen och vaknade inte förrän vi var hemma vid huset.
 
 
När jag kom hem så hade minsann gubbarna från markisfirman varit hos oss och monterat våra markiser dels den stora terassmarkisen sen de två små ovanför fönstrena på norrsidan av övervåningen.
Så jäkla bra det blev med terassmarkisen verkligen pricken över Iet, denna kommer användas flitigt kan jag garantera
 
Efter en liten stund så kom svärmors gubbe Olle för att hjälpa oss laga våran trädgårdsbevattning i trädgården eftersom det var ett brott på slangen och eftersom Olle varit rörmokare hela livet så var detta en baggis för han att fixa, de är så snälla som kommer och hjälper oss.
Efter att han fixat röret så fick vi igång bevattningen med världens tryck :-) hade en stor spridare igång och hade ändå 4 kilos tryck vilket är jättebra.
Så nu blir det till att vattna gräsmattan ordentligt så att gördningen kommer ner i grässmattans rötter. Så vi får en grön tät matta vilket jag gillar, är väl lite gräsmatte fantast ;-)
 
När detta var gjort och Olle skulle dra sig hemåt så rullade jag in i sängen för att sova en sväng, kände mig trött efter träningen. Somnade direkt och sov väl en timme ungefär och detta var välbehövligt eftersom vi skulle till goda vänner i Valje under kvällen för att käka och umgås lite.
 
Så vi åkte till Valje och spenderade resten av kvällen där. Det var lite problematiskt att ta sig upp för trappan men fixade detta genom att häva mig upp med mitt friska ben och min friska arm. Envishet kommer  man långt med.
 
Lördagen den 18/5
 
Idag har det ju varit rena rama sommaren här i mitt älskade Balsby, började redan på morgonen då jag satt ute på trädecket och drack mitt morgonkaffe.
 
 
Så överlycklig i morse för jag somnade minsann om och sov nästan ända till klockan 8 vilket jag inte gjort på evigheternas evigheter så gött.
Efter kaffet så kokte frun ägg och bredde mackor så vi kunde sitta ute i morgonsolen och äta frukost UNDERBART.
Denna underbara dag var jag bara tvungen att ta några kort
 
 
 
Efter detta så röjde vi lite här hemma för att få ordning på torpet. Dammsög och plockade undan eftersom vi redan vid lunchtid skulle åka till Olofström och barnens kusins konfirmation som skull börja vid 14-tiden.
Sen var det kyrkbesök och efter detta så åkte vi hem till kusinerna för att äta smörgåstårta och sen kaffe och tårta.
Trevligt att sitta allihop och prata om allt möjligt känns verkligen som man är en enda stor familj så gött.
 
Fick ju tvunget titta på hockeyn också så klart, det var så roligt att se Sverige besegra Findland med klara 3-0 ser ju med spänning fram emot finalen imorgon kväll.
 
Nu åkte vi hem mot Balsby i denna sommarkväll. Ac i bilen fick gå på högtryck för att få ett drägligt klimat för oss och hunden. Inte så ofta detta året att man fått ha full kylning på Acen.
 
När vi kom hem så kom våra kompisar Martin och Sara cyklande förbi och bjöd in dem på en kaffe och satt och småpratade en stund innan de skulle cykla hem och då tog jag tillfället i akt att rulla in i sängen och avsluta kvällen med lite bloggande.
 
Så nu vänner vet ni hur min helg sett ut och hoppas att ni också haft en underbar helg
Må så gott alla läsare.
 
 

Kommentarer :

#1: Bodil

Vilka härliga beskrivningar! Plåstret...klokt att tänka så. Om det stressar dig ska du inte göra det just nu. Plåstren finns ju kvar och kanske de lämpar sig att använda längre fram? Träningen...en mer disciplinerad människa får man leta efter! Det är toppen att du tränar som du gör. Klart att du ska ur stolen igen, ju! :) Men som du berört tidigare - det kommer att ta tid. Bra att du vet hur du ska sitta i stolen och att börja träna med rullator låtet som ljuv musik i mina öron <3 Ett rejält kliv framåt. Som vanligt visar du underbara bilder från ert hem - ni har så fint, både ute och inne. Själv tänker jag på vårt vardgasrum som för närvarande INTE är något vardagsrum...snarare lekrum för våra barn...men det är ju inte för evigt :) Glädje upplever jag också när jag läser om hur fina grannar, vänner och släktingar ni har, som hjälper er så. Värdefullt! Att vara tillsammans och umgås och uppleva saker ihop - det berikar! Det är värt allt guld i världen, att finnas där för varandra! Det skulle vi alla bli bättre på att värdesätta.... Ha en fin söndag! Kram Bodil

Svar: BodilDu är en sån fantastisk människa som ger mig sådan kredit tillbaka på det jag skriver känns jätte bra ska du veta.
Är så glad över att du läser och kommenterar min blogg.
Vet ju att du har det lite tufft just nu men ändå så ger du med full kraft tillbaka så mycket underbart att se sådana människor det är guld ska du veta.

Jag tackar dig verkligen och så glömmer du inte bort dig själv i allt detta lova det

Kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Månsson

Beklagligt att du ej kom till Hässleholm direkt. Men du är en envis djävul så vi ses snart på BV

Svar: Ja det hoppas jag Anders
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Trelleborgaren

Har läst din blogg nu ett tag, efter att jag först läste om dig i Aftonbladet.
Är själv Undersköterska och har jobbat med patienter med väldigt olika sjukdomar och diagnoser, därför tycker jag det är intressant att följa din väg till tillfrisknandet.

Dessutom har vi en sak gemensamt...........Jag vaknar också alltid så förtvivlat tidigt. Stiger aldrig upp efter 05. Men till midsommar slutar jag jobba och går i pension i augusti så sen behöver jag inte irritera mig på det längre utan kan ta en liten middagslur om jag vill istället.

Tack för en trevlig blogg och fortsätt kämpa på.

Svar: Hej Trellebort Så roligt att se att du kommenterat min blogg blir väldigt glad och känner stor tacksamhet.
Att få nya läsare som dessutom lämnar ett litet avtryck här är så trevligt och inspirerande för mig som skrivare.
Så skönt för dig att kunna ta det lugnt framöver och bara njuta av vardagen.
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: GRETHA

Det är ju positivt att du har äntligen fått hjälp. För det är få förunnat att få hjälp, men man måste vara envis och söka hjälp själv och envis värkar du att vara.Men det är en lång väg att vandra man får ta ett steg i sänder. Själv kämpar jag just nu med att få bättre rörlighet i höger arm.Man får se dom små framgångarna och inte tänka för stort.Lycka till med fortsatt träning.Man ska aldrig ge upp hur motigt det än känns ibland.

Svar: Hej GretaJa det är så skönt att äntligen fått riktigt bra hjälp. Och att ge upp finns inte för mig. Men det är skönt att bitarna fallit på plats nu för det tar sådan energi att kämpa för rätt vård och det är skönt.
Hoppas att du snart blir bättre i din högra arm och att din rehab är bra
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Marie

Hej!
Kul att läsa om dina framsteg, du är duktig!
Ni verkar bo så underbart fint och gårdagen var ju helt ljuvlig och så härligt att bara vara ute och njuta.
Ha det gott!

Svar: Hej MarieSå roligt att du kommenterar min blogg. Precis som du skriver så bor vi väldigt fint och har sjön och naturen in på knutarna trots vi bor i ett villa kvarter.
Det ska bli så skönt framöver att komma ut med båten i sjön det är verkligen avkoppling för själen
Må så gott
Kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: Lena S

Hej!
Det är första gången jag är inne på din blogg. Kul och inspirerande att läsa om andra i liknande situation.
Jag kommer att fortsätta läsa här.
/Kram Lena

Svar: Hej Lena Så kul att du hittat hit:-) och att du tycker den verkar bra eftersom du vill fortsätta läsa:-)
Undrar ju om du har en liknande situation som du nämner i din kommentar.
Kramar/jörgen
Jätteroligt med nya läsare som dessutom kommenterar riktigt riktigt skoj
Jörgen Ekeberg

skriven
#7: Lena S

Jag fick en stroke på ungefär 1½ år sen. Och håller på att kämpa mej tillbaka. Satt i rullstol när jag kom hem efter 9 veckor på sjukhuset. Nu går jag med rollator och kortare sträckor krycka. Jag har tyvärr gått på "fel sätt" men rollatorn så musklerna i vänsterbenet vill inte riktigt vara med nu.Jag är även med på fb-sidan - Stroke mitt i livet. Det var där jag hittade dej och så har jag sett dej på tv.

/Lena

Svar: Hej LenaTrist att höra att du oxå blivit sjuk. Men det är bara till att kriga tappert i rätt takt så kommer framstegen.
Sitter ju tyvärr fortfarande i rullstol men hoppas snart slippa den:-) Ska fortsätta jobba på rehab så jag också kan få gå med rullator om är ett steg på vägen. Hoppas se dig här igen på bloggen med kommentarer för det glädjer mig
Må så gott så länge
Jörgen Ekeberg

skriven
#8: Anneli

Hej
Tack för en underbar blogg och att jag får ta del av din vardag. Jag drabbades av utmattning år 2011 och idag arbetar jag 5tim/dag snart uppe i 75% och det är jag tacksam över. Jag tycker du verkar väldigt aktiv och bör ta det lite lugnare, men det känner du säkert själv av. Ett tips är att handla en bok som heter Älskade vän från Kreativ insikt en mycket bra bok har hjälpt mig mycket. Åter igen tack och lycka till kram Anneli

Svar: Hej Anneli
Så trevligt att du tycker min blogg är underbar :-) så roligt att kunna glädja andra med det man skriver.
Det är skönt att se sådana som har egen erfarenhet också vågar kommentera och gå ut med att man drabbats. Tror det är viktigt att föra fram egna erfarenheter så man kan hjälpa andra i liknande situationer.
Ska se om jag hittar den boken, just nu orkar jag inte läsa den men bättre dagar skall ju komma och då orkar jag kanske.
Kramar
och lycka till med din upptrappning på jobb fronten
Hoppas se dig kommentera här igen alltid lika roligt när folk tar sig tid att skriva en liten not i kommentatersfältet
Jörgen Ekeberg

skriven
#9: Petra

Bra blogg titta gärna in hos mig!

Svar: Ja det gör jag gärna men vad heter bloggen???
Jörgen Ekeberg

skriven
#10: ES

Hej!
Är urtypen på en sån som läser mängder av bloggar men aldrig kommenterar. Har dock länge tänkt att jag skulle maila dig, men vill inte störa.

Har hamnat i en liknande situation som dig, dock inte lika allvarlig och kan bara beundra ditt sätt att tackla situationen. Känner igen mig så väl i otåligheten och önskan att allt ska bli som vanligt igen. Frustrationen, känslan av maktlöshet och ibland ren och skär ilska. Finner dock styrka i att läsa din blogg. Vilken kämparglöd du har och otrolig sätta ord på läget. Känns som att jag lär mig känna mig, mina tankar och mina situation bättre genom att läsa din blogg. Du får mig helt enkelt att reflektera och inse allt jag har att vara tacksam för.

Önskar dig ett snabbt tillfrisknande.

Kram/ES


Svar: Halloj ES/elin
Så bra att du kommenterar och du ska veta att du stör inte mig alls av att maila eller kommentera tycker bara det är roligt om folk gillar det jag skriver och om jag kan göra någon annan människa glad med det.

Tycker det känns helt fantastiskt för mig att kunna hjälpa dig på vägen genom att du läser det jag skriver, blir så glad över detta.
Du berömmer mig och min blogg på bästa vis vilket jag uppskattar väldeligen.
Hoppas du fortsätter kommentera min blogg så jag får ta del av din resa och att nu när du vet att du inte stör kan kommentera fritt här.

Kramar i massor för du läser min blogg och hoppas kunna hjälpa dig framåt
Jörgen Ekeberg

skriven
#11: Anders

Hallå PJ! Alla framsteg är framsteg! Ser fram emot att få se klipp när du tar dig framåt med rullatorn! :-D

Gör tvärtom med vår gräsmatta, vattnar inte och låter grabbarna springa i sönder den när de spelar fotboll, är ändå mest mossa och ogräs ;-)

Uteplats och markis blev ju skitbra! Där kan ni njuta av både sol och skugga. Det gäller att passa på att vara där när tillfälle ges för dig. Sol och värme gör kroppen gott! :-D

Låter som en fullspäckad helg, passa nu på att vila innan kvällens final! ;-)

Svar: Hej min supporter
Våra grabbar och tjejer lirar också fotboll för fullt på våran gräsmatta, det är ju inget museum vi har :-)
Men vill ju ändå ha den grön och fin.
Markisen blev vi supernöjda med ska du veta har ju funderat på denna ett bra tag.

Nu ska jag vila en timme innan pucken släpps ner ikväll och Sveriges färger hoppas vi ju i slutändan stå överst på pallen
Jörgen Ekeberg

skriven
#12: Anneli

Hej
Tack för svar. Det är en mindre bok som man kan läsa en sida i taget (lättläst bok för utmattning) som just är framtagen var man befinner sig i processen. T.ex jag skippade kaffet i tre månader ja jag fick huvudvärk men det hjälpte mig till att sova bättre och återhämta mig. Lycka till, jag är glad för att du har en sådan styrka och vilja. Må väl kram Anneli

Svar: Hej igen Anneli
Så skoj att du återkom med svar så snabbt :-) om det är en en sida i taget så ska jag nog orka
Får väl se om jag skulle kunna vara utan mitt livs elixir nämligen kaffet, börjar ju varje dag med minst en rejäl mugg,
Så just nu så skippar jag inte kaffet iallafall.
Har ju sedan nyår tänkt i nya banor och innan jag blev sjuk så tränade jag på friskis tre pass i veckan sprang 5 km och uteslöt alkohol helt och hållet ur mitt liv, trots det inte var något bekymmer för mig. Ville helt enkelt utmana mig själv.
Må så gott så hoppas jag se dig här fler gånger

Kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#13: Micke

Hej Jörgen! Har följt din blogg och jag är mycket imponerad av dig, både viljan och att se mycket positivt på saker o ting. Drabbades själv av ambulansfärd 28/2 då kroppen " la av på jobbet". Inlagd 5 dagar och utredd för stroke, hjärt-lungsjukdom och en del annat. Trötthet, stor muskelpåverkan och koncentrationsproblem är en del av mina symtom. Är nu sjukskriven delvis för stress som utlöser ångest. Känner igen mig i mycket av hur du levt i mig själv. Har fru två tonårsbarn(grabbar), bor i stor villa, idrottat själv på elitnivå samtidigt som man varit engagerad i sina barns idrottsaktiviteter. Alltid varit full fart. Nu får man ta en dag i taget och se de små positiva förbättringarna som sker i kroppen. Det svåraste är att jag vill att de ska gå mycket fortare. Älskar ditt sätt att se positivt på saker allt från väder, trädgård och att värdesätta människorna omkring dig på ett positivt sätt, det ger mig energi. Har svårt att acceptera att stress utlöst mina symtom. Hade varit bättre känns det ibland om man fått en fysisk sjukdomsdiagnos. Men som det gamla ordspråket säger "trägen vinner". Kämpa på Jörgen, kommer fortsätta följa din blogg och ikväll vinner vi vm guld.m.v.h Micke

Svar: Tjenare
Underbart att se att du läser min blogg sen är det ju trist att du också drabbats av stress symtom.
Har ju en hel del erfarenheter runt min sjukdom nu när man pratat, mailat och goglat efter en hel del svar på min diagnos.
Att din stress utlöser ångest gör det ju hos oss sönder stressade människor. Mitt råd är att ta allt lugnt lyssna på din kropp och låt den bestämma hur din dag ska se ut.
Försök att få tid för reflektion och återhämtning samt planera och strukturera ditt liv.

Låt andra ta över dina sysslor ett tag och vila dig, få inte dåligt samvete över detta.
Ett annat råd som jag fick när jag blev sjuk var att kapitulera i din sjukdom, sa till den personen att jag aldrig kommer att kapitulera men nu fattar jag vad den personen menade efter 3 månader.
Att lyssna på kroppen görasig lite hjälplös och låta andra ta över ens liv ett tag för att få vila hjärnan och kroppen.
Känner igen mig i att stress skapar ångest därför har jag börjat med att ha överdrivet goda tidsmarginaler till allt allra helst om vi ska bort någonstans hela familjen. Då har jag bett frun säga till mig i lång väg innan vi ska åka så jag har tid att förbereda mig, så skönt
Hoppas höra ifrån dig igen din kämpe

Kramar
jörgen
Och så klart vinner vi vm guld:-)
Jörgen Ekeberg

skriven
#14: Tuija

Hej! Första gången jag kikar in! Vilken kämpe du är! Jag blev lindrigt drabbad av min stroke jag fick nu i mars. Men den har utlöst stress och mycket ånget, Känner igen mig i det som en av dina läsare kommenterade här, att jobba=stress=ångest.

Efter stroken så trodde jag att allt skulle bli som vanligt fort igen, men så var det ju inte. Hamnade och är i en djup krissituation just nu känns det som.

I helgen fick jag åka akut och söka för magen som fullständigt ballade ur också=sår i magsäcken. Det är väl all stress och tyvärr tycker jag att jag fick VÄLDIGT dålig information kring vad som kan hända efteråt också. Har besökt logoped och sjukgymnast och ska ingå i ett rehab team. Det jag har svårast med just nu är talet och MINNET. HerreGud vad glömsk och snurrig jag känner mig emellanåt. Klarar inte av alltför många intryck på en dag och jag har inte riktigt förstått det ..

Men jag som du kämpar på!

Fint och vackert ni bor!

Tuija

Svar: Hej Tuija
Ja alla har vi våra bekymmer och krämpor att dras med. Jag försöker varje dag att bearbeta den kris jag befinner mig i, för det är verkligen ett trauma att bli förlamad, nu är det ju så att jag inte fått någon stroke, men symtomen är ju precis likadana.
Min förlamning är ju helt och hållet stress relaterad och jag har ju ingen organisk skada vad de kan se iallafall.
Hoppas du kommer att få ett bra rehab team runt dig för det gör verkligen skillnad för en som patient.
Lycka till och hoppas du fortsätter följa min resa och kommentera här på bloggen

Kramar
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :