203-08-28,29,30,31,01

Godmorgon
 
godmorgon alla godingar.....
 
Idag har jag lite funderingar på sjukdomar som inte syns, även om delar av min sjukdom syns  så har jag ju delar av min sjukdom som inte syns dvs hjärntrötthet och behov av sömn.
 
Jag kan ju se ganska pigg ut en dag och de mäniskor man stöter på säger oh vad du ser glad och pigg ut trots man inombords känner sig helt färdig.
Att ha ett handikapp som inte syns rent fysiskt kan ju vara ganska kompicerat. Folk kanske tycker man avskärmar sig och inte är lika social som man var förut och då kan ens omgivning uppfatta en som lite sur och trist som inte orkar umgås.
Därför är det viktigt för ens omgivning att inte se det på det viset, utan man orkar helt enkelt inte som man gjort tidigare. Att man som person i ens nätverk så som kompis, närstående, arbetskamrat, etc. kan ha en förståelse och en acceptans för ens sjukdom.
Ofta går allt bra om jag vårdar mig själv och lyssnar på min kropp och sover det antal timmar jag behöver på eftermiddagen, helt enkelt att kroppen styr dagens rythm.
 
Nu nog om funderingen och vidare i min blogg där jag tänker återge vad som hänt under dessa dagar som förflutit sen jag skrev sen sist här på bloggen.
 
På onsdagen så passade jag på att ge hunden sin skönhetsvård. Först så kammade jag igenom hela hans päls och redde ut alla tovor och efter det så blev det tvättning och schamponering av hans päls. När det var gjort var det dags för lite balsam och sedan så fönades han riktigt fin.
 
 
 
Imponerande att se att han kan vara still så länge och låta mig hålla på med han för det tog nästan 2 1/2 timme att göra allt detta.
När han väl var färdig så fick han naturligtvis en rejäl belöning i form av ett gnag ben. Han vet precis vad som vankas när han är klar för han springer direkt ut till skåpet där godsakerna förvaras.
 
När jag sedan slängt i mig lite rester från gårdagen så gick jag en rejäl promenad med ludde så han fick sin rastning. Han har blivit så duktig så jag har han sällan kopplad inte mer än vid de tillfällen då jag möter någon annan hund.
 
När vi kom hem så var det dags för att lägga sig och ta sin eftermiddagslur som blev nästan 2 timmar lång, vilket var riktigt skönt.
När jag sedan vaknade så tyckte jag det kändes bra att ge sig ut och klippa gräset vilket jag gjorde. Efter en stund så kom en bekant till mig med en hel kasse gula plommon, vilka var helt fantastisk goda. Vi satt ner en stund och tog en kopp kaffe och satt och snackade beundrar så hennes humanistiska människosyn och vi delar den på många olika plan.
 
När hon åkt iväg så började jag att laga middag skulle ha hemma grillade kycklingklubbor och pastasallad. Så på med gasolgrillen och sen på med pastan och göra sallad. Det blev kanongott
.
 
Sen så stack frun och tösen iväg för ridning och jag fortsatte klippa gräset nästan klart för jag sparade en bit eftersom jag kände mig trött och sliten, och gräset finns ju kvar tills imorgon.
 
På kvällen slappade jag mest och gick och lade mig ganska tidigt.
 
Torsdag och jag tänkte att idag ska jag inte göra ett jota utan bara slappa så jag gick och lade mig efter det att ungarna gått till skolan. Låg och slappade tills mobilen ringde och en påminnelse som jag lagt in om att jag skulle ha en synundersökning idag klockan 11 så nu blev det bråttom eftersom jag glömt ringa om färdtjänsten dit. Så snabbt upp och på med kläder och iväg.
 
 
Sen när jag kom hem igen så gick jag och lade mig och sov ett par timmar för att känna sig piggare och orka med resten av dagen.
Sen kom svärfar för att hälsa på och ta en kopp kaffe. så vi satt ner en stund innan jag stack ut och klippte gräset som var kvar, men innan jag stack ut så hängde jag upp tvätten i maskinen och laddade den med en tvätt till.
 
Under tiden jag klippte kom en kompis ut och när jag var färdig med gräset gick jag in och gjorde lite mackor till tösen som skulle iväg på fotbolls träning.
Det var väldigt hektisk stund med att göra allt detta så när väl frun kom hem så var det en skön avlastning. Vi hjälptes åt att duka fram lite kvällsmat och eftersom både kompis och svärfar var kvar så var det en självklarhet att bli många till kvällsmaten.
 
Nu skulle pågen iväg på fotbollsträning så frun körde han och jag diskade upp efter maten så det skulle vara rent och snyggt.
Nu var tvätten färdig så jag hängde upp den och började sen tillsammans med frun vika undan all torr tvätt som blivit liggandes, men frun ville jag hellre skulle vila mig så hon tog det mesta av tvätten och min vila var väldigt välbehövlig efter den hektiska sen eftermiddagen.
 
När detta var klart så slöt jag ögonen och somnade så fort så jag knappt hann reagera själv.
 
Fredags morgon och jag ska iväg på träning på rehab och idag så har jag en heldag där så jag kommer inte vara hemma förrän vid halv fyra i em.
Först på dagens övningprogramm var ett besök hos arbetsterapeuten där vi testade av olika vardagsbestyr åsom knäppa knappar, skruva av burklock etc det gick faktiskt jättebra. Jag fick också med mig en lera hem för att öva upp fingrarnas motorik och styrka och till denna en hop övningar som jag kunde göra hemma.
 
Jag började dagens sjukgymnast övningar med att cykla som uppvärmning och sedan tränade jag väldigt mycket gång med hinder där jag var tvungen att lyfta foten över. Det gick väl sådär men skam den som ger sig och till sist så lyckades jag ta mig över 3 av 4 hinder vilket är en klar framgång.
 
När jag sedan var klar så gick jag och en annan patient upp i sjukhusets matsal och tog en dagens vilket satt som en smäck efter förmiddagens träning.
Mätta och trätta så gick vi ner i gympasalen och lade oss på varsin brits och sov en halvtimme, helt underbart.
 
Nu var det dags för lite varmvatten gympa så in i duschen och sedan ner i det 35 gradiga vattnet. Så gött att kunna känna att det inte är så besvärligt att röra sig och framförallt den goa värmen. Nu körde en av sjukgymnasterna ett träningspass typ som ett gympingpass med rörelser. Det var väldigt jobbigt och påfrestande trots vi var i vattnet men det gick.
 
Så nu var det  upp ur badet och vidare till taxin som har en sån där somnande effekt på mig så vi hann nog inte ut ur Hässleholm förrän jag sov och vaknade inte förrän jag var hemma.
Rullade in i huset och sa hej till alla och sen gick jag in i sängen och vaknade 2 timmar senare totalt vimmelkantig och omtöcknad.
 
Frun och barnen som varit i stan hade köpt färdigmat med sig hem så det var bara att sätta sig vid dukat bord:-)
Sen blev det fredagsmys i soffan där uppe, vilket var riktigt mysigt. Men john blund kom tidigt till mig i fotöljen så jag somnade och pallrade mig ner sen till sängen
 
Vaknade ganska tidigt denna lördagsmorgon, satt som vanligt med datorn och en kopp nybryggt kaffe och surfade runt innan huset vaknade. Var ute en morgonrunda med hunden också såklart.
När jag kom hem så blev det lite frukost innan ungarna vaknade och ville gratta mig på min födelsedag.
De ville jag skulle gå in och lägga mig i sängen sen kom de sjungandes hela familjen och gav mig presenter.
Jag fick en värmefilt och ett par nya hörlurar.
 
Sen fick jag också något jag suktat efter länge nämligen en motorcykel om än i miniatyr. Sonen hade hittat den i en affär och precis en sån som jag vill ha, den pojken han har humor.
 
Sen fortsatte dagen med lite grattis hälsningar via facebook och sms kan faktiskt sakna den mellan mänskliga kommunikationen en sån här dag, men en hälsning är bättre än inget alls.
 
Sen på eftermiddagen så undrade sonen och hans kompisar om vi inte kunde åka ut båt för de var sugna på att åka ring efter den. Självklart ställde jag upp på det och vi var ute och åkte en rejäl runda.
 
 
Sen på kvällen så lagade vi lite thailändskt käk som jag önskat. Frun höll på med en uppgift till universitetet hela dagen eftersom den måste vara färdig innan hon flyger till cypern på konferens natten till söndagen.
 
Så jag kommer att vara själv hemma under 10 dagar vilket innebär att allt ska planeras så noggrant som möjligt för att undvika att man blir stressad och blir sämre i sin sjukdom.
Grannar har också erbjudit  sig att hjälpa till om det skulle vara något man behöver hjälp med.
 
Under söndagen hände inte så mycket mer än att tösen och jag tog färdtjänst till hennes fotbollsmatch som de vann med 6-0 riktigt skoj sen när vi kom hem igen gick jag och lade mig lyssnandes i de nya lurarna som jag fick i present.
På kvällen lagade vi något av barnens favorit mat nämligen pasta carbonara som de är stormförtjusta i.
 
Sen var det dags att förbereda måndagens sysslor så som skolböcker etc. de får dock ta det egna ansvaret för att allt är med. Jag tror man växer av att få förtroende som människa.
 
Kramar till folket
 
Godnatt

Kommentarer :

#1: Månsson

Här var det sannerligen högt tempo. Dolda handikapp som du skriver om finns runt om oss hela tiden. Inget som står stämplat i pannan. Var rädd om dig mannen.

Svar: Ja det har varit lite mycket nu så dags att dra i bromsen
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Älsa

Det var ju väldigt vad du ligger i med rasande tempo. Hoppas du hinner vila ordentligt mellan alla sysslor du gör. Jag pratade faktiskt med en kompis om just de sjukdomar man kan ha som inte syns. De är de värsta för omgivningen uppfattar inte som om personen är sjuk förrän man berättar. Det är lättare att tro på människor som går med gips ex.
Ändå härligt att läsa om din energi. Och åter igen. Härliga bilder som gör hela bloggen levande. Grattis i efterskott och hoppas du hade en underbar födelsedag. Kram

Svar: Jag tackar för din kommentar älsa och det är ju inte så lätt för omgivningen att se att man är sjuk förän man berättar det. Ja jag har varit slarvig med att ta bilder på sistone får skärpa mg lite på den punkten och tackar dig för att du grattar mig
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Marie

Grattis i efterskott! Ja du ligger inte på latsidan direkt, riktigt hektisk vardag emellanåt! Så underbart fin din Ludde är! Må så gott!
Kram

Svar: Tackar MarieJa Ludde är en underbar levnadskompis som betyder oerhört mycket för mg och mitt mående
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Anders

Hallå PJ, det låter som att du har haft ett gäng bra dagar. :-D

Gott med värmefilten och roligt med hojen. Hur funkar det att basta efter badet, med tanke på att du mår bra av värme.

Det är som du skriver, viktigt att njuta av dessa sköna sensommardagar! ;-)

Svar: Hej AndersJa jag hade ett gäng bra dagar som förra veckan ersattes av ett gäng dagar som var hel kassa, hade värk som f...n och fick ta en massa smärtstillande.
Tyvärr finns det ingen bastu där så jag har inte provat basta men det vore kanske något att prova
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Elenor Eriksson

Hej,
Det var roligt att prata med dig idag. Musiken jag pratade om finns på en skiva som heter Golden Harmony och jag hittade en sida där den finns: http://www.wellnessmusic.se/tommy-kasa.php

Funderat på det du skrev om allt som händer i oss och med oss som inte syns med blotta ögat. Kanske måste man själv vara extra tydlig där och sätta gränser.

Om det är ett brutet ben man har så förstår alla att man inte kan springa men när man inte "gått i dina skor" är det svårt att förstå vad du orkar eller inte orkar tror jag....
Kram

Svar: Hej ElenorRoligt att du tittat in på min blogg och hoppas du finner den intressant att följa. Har varit inne och kollat runt bland musiken du rekommenderade men har inte laddat något än. Har varit ofantligt trött förra veckan så det blev inte mycket gjort men så är det ibland bara att lyssna på kropp och knopp
Må väl så hoppas jag du följer mig och min resa
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :