funderingar kring köksbordet en tidig morgon som inte har med min rehab att göra

Jag sitter åter här med morgonkaffet och filosoferar i min egen lilla värld.
Och då har jag mest tänkt på mitt liv och hur det gestaltat sig genom åren. Jag har ju nu sen nyår valt att avstå ifrån alkohol mest i ett test att utmana mig själv. Jag var lite trött på mig själv och den inställning jag hade till alkohol, att så fort det skulle grillas så skulle det vara en pilsner till det och eftersom man mass handlar i Tyskland så blev det ju alltid en öl med högre alkohol än vad man kan köpa i en vanlig affär här i sverige. Varje gång någon granne tittade över så skulle man ta en pilsner eller en liten stänkare, blev helt enkelt trött på min egen tolerans av alkohol.
Vid tillfällen då man varit iväg för att plugga på universitetet i Karlstad så har man ju gått ut och ätit gott och druckit gott och man har nästan altid tagit ett foto och lagt ut då givetvis med en pilsner på bordet.
För att detta inte ska misstolkas som man är beroende och alkolist så vill jag på det skarpaste påpeka detta
Vid ett tillfälle på jobbet innan var det en annan person som kommenterade mina bilder"du lägger ju bara ut bilder med pilsner på" jag reagerade inte vid tillfället men senare har jag reflekterat över detta och jag vill inte förknippas med en människa som alltid dricker vilket är lätt att få uppfattningen som.
Vidare har jag växt upp i en miljö där det inte spottades i glasen när det var fest, jag ska absolut inte säga att jag är uppväxt i en miljö där det missbrukats men att det har alltid varit en självklarhet att dricka en mängd när det var fest var absolut en nödvändighet.
Jag har också alkolism på ett väldigt nära håll och det har faktiskt förstört oerhört mycket för mig personligen i våran relation.
Sen har jag under alla år haft alkoholen tätt in på knuten och i min ungdom hade jag verkligen ett osunt förhållande till alkoholen och det var heller ingen som stoppade det eller tyckte det var ett osunt handlande.
 
Att festa och röjja loss kanske tillhör ungdomen men att brygga vin på sitt rum när man är 16 år och ha 25 litersdunkar på rummet anser jag inte sunt. Att sen skaffa sig en egen hembränningsapparat när man är 18 är heller inget jag är stolt över men det var så det funkade.
Att skaffa en sådan var naturligt steg eftersom jag sett en sådan många gånger på nära håll.
Vid varje helg så var det ju fest och allt som oftast så stod det ju en dunk på bordet som vi alla hjälptes åt att dricka ur.
Kommer ihåg min 20 års fest där det stod uppradat på disskbänken i min enkla 2:a en oändlig mängd flaskor med renat i tror det rörde sig om en 20 liter.
Vin bryggde vi också och det hela gällde att få så hög procentsats i det sen hur det smakade kvittade.
 
Att jag nu under ett år håller uppe med mitt måttliga intag är något jag faktiskt är oerhört stolt över, så lång tid har jag nog inte hållt sen jag var 13 år och provade första gången. Så detta är jag stolt över även om jag inte har ett beroende så har jag iallafall bevisat för mig själv att det går att leva utan alkohol.
Det som glädjer mig är att ibland de närmsta vännerna serveras det alltid ett alkoholfritt alternativ vilket jag uppskattar så mycket, istället för att tragga på mig att jag ska ta en pilsner med alkohol så kan jag faktiskt dricka en öl utan alkohol.
Att sen det finns människor som kanske tycker jag bara vill vara präktig och få uppmärksamhet etc. ni har så fel, ni har så fel. Detta gör jag enbart för min egen skull och för att utmana mig själv i ingrodda livsmönster som man faktiskt kan fundera över och även bryta.
Sen så passar denna tidden mig ganska bra att göra det på för jag har så mycket annat runt mig nu som behöver min energi så jag har inte ork att ligga dagen efter och vara trött bara för man tagit några pilsner och kanske någon whiskey.
Det är ju så att jag är med i ett whiskeysällskap och vi har provningar en gång i kvartalet och då har jag druckit enbart vatten vilket respekterats av alla andra, riktigt go känsla faktiskt.
Sen vill jag också påpeka att jag bryr mig inte om vad andra dricker och vad andra har för vanor. Man blir ju inte alkolist för att man tar någon alkohol till maten eller en pilsner när man kommer hem på fredagen efter jobbet.
Här hemma är det ytterst sällan frun och jag dricker någon alkohol tillsammans själva men när vi har gäster så bjuds det på vad som önskas antingen med eller utan alkohol.
 
Sen har det ju varit så att folk alltid skrattat och haft roligt åt saker som man gjort under bersusat tillstånd och att det blivit något man lagt till minnet för att kunna skratta åt det dagen efter eller senare, tycker mest det är tragiskt att man beter sig galet eller dumt åt när man dricker och att man för den delen dricker så mycket så man beter sig dumt åt, men förr skrattade man bara åt det och tyckte det var väl inget med det.
Tycker faktiskt det är sunt och vågligt att grubbla och våga ifrågasätta sitt eget beteende.Sen är det inte huggit i sten att jag ska bli nykterist men jag ska noga beakta de tillfällen framöver då jag ska dricka alkohol!!
Detta var dagens fundering kanske inte en fundering utan mer en förklaring av mitt ställningstagande under året så en vänner kan förstå
 
Må väl alla antingen med eller utan alkohol:-)
 

Kommentarer :

#1: Älsa

Hej Jörgen,
Känns som alkoholen är en stor grej i din värld. Att dricka eller inte! Då är det ju extra roligt att du utmanar dig själv och också klarar din utmaning att sluta dricka helt.
Mycket av det du beskriver från din ungdom upplever ju ganska många, så även jag själv. Vi brände också hemma (jag och två tjejer som jag bodde ihop med) osv. men det blev folk av oss också. Dock dricker jag ju givetvis inte på samma sätt eller av samma anledning nu som då. Jag och sambon kan absolut öppna en flaska vin till maten en fredagskväll. Man gör egna val helt enkelt.
Kör du din linje över vad som känns rätt för dig!
Kram

Svar: Hej ÄlsaJa det är kanske inte så stor grej det beror i vilket perspektiv man ser det. Min grej är nog inte så stor om man ser till hur det ser ut i samhället i stort eller för att inte tala om världen.
Vist gör man sina egna val och så länge inte de valen går ut över någon annan och de blir lidande av de så är det väl ok.
Men är man beroende så går det alltid ut över någon annan och då är det inte skoj. Annars håller jag fullt och fast med dig i ditt resonemang om man är vuxen att var och en gör sitt val.
Precis som du skriver så kommer jag köra den linje som är bra för mig och inte ta för att jag ska bli accepterad utan för att jag själv bestämmer vid vilket tillfälle jag vill ta alkohol.
Sen är det ju viktigt att ha med i minnet att ha en acceptans för andras vanor och vad de dricker och det har jag
kram
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Helene

De va bra o klokt grubblande kära du!
Jag anser,precis som du, att det är upp till var o en vilken relation till alkoholen.
Därför ser jag oxå att de e ett sundhetstecken att man grubblar över det emellanåt
Det vi sällan gör är att vi vädrar vårt grubbleri. För det du skriver kunde lika gärna varit mina tankar som e nerskrivna
Tack för att du "stretchar" oss alla genom att dela dina tankar!!

Kram o var rädd om dig o de dina💞👍

Svar: Ja Helene
Vist är det nyttigt att vädra vad man grubblar på ibland, och roligt att få tankarpå det man skriver.
Sen gör man dagligen olika val i livet som kommer att påverka i den ena eller andra riktningen.
Det är dock viktigt att ens grubbleri har ett ordentligt fäste i den egna kroppen så man kan stå för sina grubblerier
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Lina Ericsson Cronzäll

Känner väl igen vad du skriver o gått igenom liknande.
Vi dricker väldigt sällan. En nära har fått mig att få avsmak för det.
Duktigt gjort av dig, du ska vara stolt över dig själv.
Jag är själv stolt att jag inte trillat dit med problemen så nära inpå.
Du e grym!

Svar: Hej Lina
Ja lina det är en svår bit när man har det nära inpå och man ska vara stark som person om redar ut det då.
Tackar för att du berömmer mig och min nitiskhet
Bra att du lyckas stå emot dina nära och de bekymmerna!
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Sara

Ja det är märkligt det där med alkoholen . Främst vad den kan få andra att ha för åsikter om en och då speciellt om man väljer en alkoholfri väg !
Som du vet valde även jag den linjen under många många år och det är sorgligt att höra kommentarer om sitt eget val :-) fast jag bryr mig såklart inte , okunskap från andra tänker jag . Så jag tycker du ska vara stolt över ditt val , och glad att du har vänner som respekterar ditt val ! Kram

Svar: Javist är det märkligt med alkohol men min närmsta omgivning respekterar faktiskt mitt val och erbjuder oftast alkoholfritt alternativ.
Och vist är jag stolt över mitt val det ska du veta, och fina vänner är det verkligen
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Lotta

Hej,
Mycket mycket bra och viktigt grubbleri!! Instämmer helt i din inställning.
Man gör valen för sin egen skull. Tänker också på detta sätt. Vill jag ta ett glas vin gör jag det, men inte för att andra tycker så utan för jag själv vill. Jag har blivit snudd på nykterist av detta val :)
nädå, jag gillar en kall öl på sommaren och kan ta ett glas vin eller en martini ibland, men väldigt sällan blir det.. det blir när man själv vill och det finns ju alkoholfritt numera vad man än vill ha.
Inte heller är det värt dricka och nästa dag går bort för man kanske e trött o kanske tar man mediciner o kanske vill man ta bilen o hälsa på nån eller ska nåt ärende, då vill inte jag i alla fall att det ska gå bort för man drack kvällen innan. Inte värt det. Jag har lika kul utan alkohol.
Du e en klok grabb du med din livsinställning i mångt o mycket.
Ha det gott även fortsättningsvis.
kram Lotta

Svar: Hej Lotta
Ja alla gör vi olika val i livet som får olika konsekvenser för oss. Man får vara beredd på att ta dessa konsekvenser och stå för sina val men samtidigt är man ju inte mer än människa och kan ändra sina val om nya och andra synvinklar kommer i dagsljus.

Jag dricker alkoholfri pilsner vilket jag tycker är minst lika gott och njuter av den sociala samvaron som pilsnerdrickandet kan ge
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: Anders

Helt rätt PJ, det är få saker i världen som ställer till så mycket oreda som alkohol. Men för de som kan ha ett sunt förhållande till denna "drog" ska fortsätta med det. :-D
Så länge man inte behöver ta en öl/virre för att kunna koppla av efter jobb etc. :-I
Alkohol är något som om det ska förtäras görs med stor respekt. Vissa har den där "genen" och det kan ligga latent i släkten. :-P
Jag kallar mig inte nykterist, men å andra sidan tar jag aldrig en öl till maten, eller delar en vinare med frun. Vill heller inte "lära mig" att dricka whiskey. Ett kallt glas vatten, mjölk eller cola tycker jag är sååå mycket godare! :-D
Dock kan jag dricka några öl vid festligare tillställningar några gånger om året. Dock är jag av den åsikten att en vit jul är en alkoholfri jul. Ser inte kopplingen mellan julfirande och alkohol. Julen är barnens högtid och därför finns inte alkohol med i bilden. :-D

låter som en moraltant nu, men detta är ju mina åsikter och jag ser ingen anledning att tvinga dem på någon annan. :-D
Mår ni och er omgivningen bra av så som ni har det idag så ska ni nog fortsätta med det! :-D

Jag står på din sida PJ även om jag senats för en vecka sedan la upp en bild på den lokala ölen Klackabacken. ;-)

Svar: Jag håller med dig fullständigt i ditt resonemang och kan verkligen känna samma sak. Bra reflektion ang julen har inte tänkt den tanken innan utan snaps och julmat och pils hör ju till liksom men självklart ska det vara som du säger:Tack för kloka tankar och funderingar
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :