Hej och hå 2013-09-23 nu gäller det.

Godmorgon alla goa läsare
 
Har återfått lusten att skriva igen och det känns alldeles underbart. Om den känslan håller i sig eller bara är temporär det återstår att se och det kan bara tiden utvisa.
 
Idag så har jag en av mina bättre dagar sen jag blev sjuk varför veta jag egentligen inte men lättade väl lite på trycket inombords igår som ni kanske läste.
 
Idag kommer jag ta tjuren vi hornen och försöka avgifta mig själv helt och hållet, den senaste tiden har jag ju plågats av svår värk och varit mycket sängliggande.
Har ju upplevt att jag haft ont även om jag tagit starka smärtstillande av olika sorter men inget har riktigt hjålpt fullt utså nu lägger jag ner allt vad tabletter heter tills jag får så ont så jag inte kan uthärda smärtan eller att et går ut över mitt humör och då i sin tur familjen.
 
Men eftersom jag upplever att jag ändå har ont med smärtstillande i kroppen kan jag ju lika bra lägga ner skiten och köra mitt eget avgiftningsrace.
Har ju fått varningar från sjukvården att inte sluta tvärt för att man kan bli sjuk men detta trotsar jag och försöker iallafall. Kommer ju att känna om uppgiften blir mig övermäktig och då får jag väl lyssna på vad de säger men jag tänker inte ge mig utan kamp.
 
Jag började redan i helgen med att inte ta några tramadol alls och det tyckte jag funkade hyfsat förutom att jag svettades en del men det är ju inte hela världen det finns ju dusch;-)
 
Sobrilen som jag också tagit varför vet jag egentligen inte men läkaren tyckte det och då fortsatte jag, de är också på väg ut ur kroppen och lördagen var sista dagen för dem.
Gårdagen var jag väl heller inte på topp var irreterad och hade lätt för att tända till men en dusch släcker de värsta eldsflammorna.
 
Nu är det alvedonens tur att sluta inta min kropp har ju käkat en del sådana under varje dag i snart sjumånader så vi får väl se hur kroppen och smärtan ställer sig till det.
Nu när jag slutar med alvedonen tnkte jag att det också är lika bra att försöka lägga bort cymbaltan som jag haft längre tillbaka och som också är en smärtmedicin, så nu får värken fritt spelrum ska bli intressant att se hur ens kropp reagerar över denna plötsliga förändring.
 
Jag kommer ju bli rena rama hälsokostprodukten efter detta om jag nu orkar stå emot smärtan och ev den abstinens som tabletterna kommer orsaka men det ska gå och jag ska plocka fram den största och mest envisa sida jag har för att ro detta projekt i land.
 
Så istället för att börja dagen med en kopp kaffe och en bunke piller tänker jag inta en högst normal frukost med knäckebröd yoggi och kaffe.
 
Idag känns det som jag tar ett stort kliv i min resa mot friskhet genom att utmana mig och min kropp med detta försök. Ska bli så spännande att utvärdera detta under följande dagar och jag hoppas på att många väljer att kommentera och heja på mig i detta försök.
 
Efter detta skriver jag här på bloggen och ligger och vilar min kropp i sängen, ska även leta upp nya glasögon på favooptik och beställa dom där.
Känns som jag behöver en nystart och ett par nya glasögon kan ju vara en quick fix för sitt mentala och sitt utseende.
 
Just nu känner jag mig laddad som bra den och när eftermiddagen kommer så ska jag beroende på hur kroppen mår gå ut och ta ett tag men toppdressingen till gräsmattan och så lite nya gräsfrön.
 
Ha en bra dag alla och idag hoppas jag ni håller tummarna för att min resa ska bli så bra som jag tänkt den ska bli:-)
 
 
 

Kommentarer :

#1: Sara

OJ !!! Förbered barn o hustru väl
;-)

Svar: Hahahah ja det ska jag göra men nu ikväll är det riktigt tufft
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Anne-Li Foerster

Hej Jörgen! Håller tummarna för dig! Kämpa på!

Svar: Hej Anne-li
Så roligt att du har hittat min blogg och tackar dig för att du läser och kommenterar vilket känns värdefullt för mig...... hoppas du fortsätter läsa om min resa och ge mig peppning på den
Tack Anne-li
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Randi

"Visst finns det mål och mening på vår färd, men det är vägen som är mödan värd....."(Karin Boje) Eftersom det känns rätt ska du såklart fortsätta på din resa mot ett "giftfritt liv".

Svar: Tackar dig Randi
För att du är inne och deltar i min blogg som både läsare och kommenterare och vist ska jag fortsätta så länge det inte går ut över någon annan eller att smärtan blir outhärdlig
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Eva

Ta't lugnt. Och lycka till.

Svar: Jag tar det väldigt lugnt eva och lyssnar på kroppen men jag är en envis person så detta ska säkert lösa sig på det ena eller andra sättet
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Ann-Sofi

Hoppas det kommer gå bra! Så jag önskar dig Lycka till!
Har ett litet tips till dig, som jag tycker du kan prova. Kanske ger dig större chanser att lyckas! http://www.bravara.se/msm.htm

Svar: Tackar dig Ann-sofi för att du läser min blogg och ger mig tips för att allt ska gå så smärtfritt som möjligt.Tackar även dig för dina lyckoönskningar som du ger mig
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: Anonym

Hej hej , sitter på tåget när jag läser din blogg o förundras över ditt jävlar i namma ..,det kan gå vägen det hoppas jag innerligt med bara ett fåtal biverkningar som inte blir värre än att du kan hantera det oxå ber dig att ändå inte vara över modig om du känner att det inte går o trappa av allt med en gång utan då successivt trappa ner ..men vad vet jag hoppas nu det blir som du vill kram

Svar: Ja du Ewa
Detta kommer bli en utmaning och jag ska absolut inte vara dumdristig mot mig själv eller min omgivning
Men jag kommer inte att ge mig i första taget och vi får väl se vem som går segrande ur denna kamp jag eller tabletterna
Jörgen Ekeberg

skriven
#7: Harriet

Hejja Hejja dej!! Jag har varit i någorlunda sits som dej, fast ändå inte. I somras drog jag på mej ett ryggskott på jobbet, som senare blev ett diskbråck och när sommaren skulle börja så blev det en blodförgiftning i ryggrad och den trasiga disken. Inläggning på sjukhus två veckor, sen hemskickad med en rollator och 19 piller av olika slag att ta/dygn. En helvetessmärta och en undran om jag nånsin skulle kunna gå igen...eller behöva vara beroende av andra människor vid dusch etc...en riktig mardröm.
Fick ej heller nåt nertrappningsschema på pillren, till slut blev jag less av att känna mej som jag hade en kartong på huvet, och började trappa ut dem en efter en. Jag tog tre dagar per sort. Är nu medicinfri och rollatorn står i förrådet, håller på att kravla mej tillbaks till livet. Smärtan står jag ut med, men som du säjer...en hel del svettningar blev det. Hoppas det går bra med din nertrappning också nu!! Fortsätt kämpa på!! Grymt jobbat!

Svar: Hej Harriet
Ja att vara beroende av piller är väl inget någon vill vara men ibland är det ett nödvändigt ont och då måste man ju. Har haft fem olika mediciner så man vet ju inte vilken av dem som fungerar och inte fungerar men nu så slutar jag tvärt med alla mediciner och skiter faktiskt i att trappa ut dem så får vi se hur det går, kommer inte bli en dans på rosor det vet jag men får väl se.Rullatorn har jag precis lyckats gå ett par steg med och sitter för det mesta i rullstol annars får sån hemsk värk av att stå och gå för mycket men det kommer det också.Tack för att du hejjar fram mig på min väg mot friskhet.
Jörgen Ekeberg

skriven
#8: Månsson

Lyssna på kroppen, låt ditt sunda förnuft råda. Lycka till. 👍

Svar: ja Månsson det ska jag absolut göra och inte vara för tuff mot mig själv
Jörgen Ekeberg

skriven
#9: Malin Pålsson

Lycka till Och underbart att läsa din blogg :)

Svar: Hej Malin
Roligt att du uppskattar min blogg och det jag skriver...så roligt att få respons och peppning längs vägen mot ett bättre liv även om jag inte ska klaga:-)
Jörgen Ekeberg

skriven
#10: Anders

Lycka till Jörgen, vi håller tummarna att det fungerar någorlunda smärtfritt, friskluft är alltid en härlig medicin.

Svar: Hej Anders
Vad glad jag blir att du är inne och kommenterar bloggen ja friskluft är alltid bra men ibland orkar man bara inte men att ta mig ett hus bort ska jag nog orka så hoppas vi kan ses något till helgen iaf en kaffe ihop hade varit trevligt
Jörgen Ekeberg

skriven
#11: Anders

Låter kanon PJ, kan ju bli hur bra som helst! ;-)

Svar: Ja det får vi verkligen hoppas Anders
Jörgen Ekeberg

skriven
#12: Jonne

Håller alla tummar att smärtan blir överkomlig och att det hjälper dig på the way back:)

Svar: TackJonne jag kan inte tacka dig tillräckligt för att du läser och håller tummarna på min resa tillbaka.
Får verkligen hoppas att smärtan inte knäcker en
Jörgen Ekeberg

skriven
#13: Älsa

Lycka till. Hoppas det går bra, men om det inte skulle funka utan tabletter så se det inte som en förlust! Det är ingen skam med att äta medicin om kroppen behöver det.

Svar: Hej Älsa
Självklart ska jag känna efter ordentligt om det funkar utan mediciner annars kommer jag givetvis att ta dem igen
Jörgen Ekeberg

skriven
#14: Agnetha

Önskar dig lycka till o hoppas att det ska funka,strongt o ta ett sånt beslut ,håller tummarna att de går vägen :)

Svar: Hej Agnetha
Ja jag vet inte om det är strongt eller fruktansvärt dumdristigt att göra så här men jg ger det ett försök och går det inte så får jag backa och ta hjälp av sjukvården
Jörgen Ekeberg

skriven
#15: Kenneth

du kanske borde lyssn apå sjukvården lite och trapap ner lite först inan du slutar helt

Svar: Hej Kenneth
Ja kanske du har rätt i din synpunkt men jag vill verkligen försöka så här först och ge det en chans går det inte så får jag överväga vad som jag ska göra, men då finns ju sjukvården som en backup om det inte går
Jörgen Ekeberg

skriven
#16: Mojje

Hej PJ
Lycka till med avvänjningen. Det kommer bli väldigt tufft. Men jag är säker på att om någon kan klara det så är det du.

Svar: Tack Mojje
Ja det klart det kommer bli tufft men jag måste helt enkelt prova blir knäpp av att inte ha alla sinnena i skarpt läge.
Tack för du tror på mig
Jörgen Ekeberg

skriven
#17: Mojje

Hej PJ
Lycka till med avvänjningen. Det kommer bli väldigt tufft. Men jag är säker på att om någon kan klara det så är det du.

skriven
#18: Boel Larsson

Om du skulle få abstinens så är det "missbruket" som vill lura dig till att ta några piller, Visa vem som bestämmer, du eller pillerna,Det kommer kännas som om du skulle avlida,men det gör du inte. Jag vet för jag har sett en smärtstillningsavgiftning på psyk en gång. Stort lycka till/Megakram

Svar: Hej Boel
Ja det är en envis jäkel de där pillrena har att göra med ska du veta. Och än så länge är det jag som bestämmer om än med en värk som inte är att leka med men jag dör inte av den även om den är riktigt otrevlig att ha att göra med.
Jörgen Ekeberg

skriven
#19: Anna

Lycka till, kommer med spänning att följa din resa!

Anna

Svar: Hej Anna
Blir superglad av att du följer min resa mot min friskhet och peppar mig på den vägen med dina kommentarer
Jörgen Ekeberg

skriven
#20: agneta björk

Oj, jisses vad du är bra. Själv behöver jag lite energi från dig, haha
Har varit rätt så dålig nu en tid, rädd att de nu ska operera min nacke som är värst. Du är så go, lycka till, Jörgen, tänker på dig.

Svar: Hej Agnetha
Länge sen jag hörde ifrån dig men desto roligare nu men förstår om du varit dålig hoppas det rättar till sig för dig.
Tackar verkligen för din peppning på vägen
Jörgen Ekeberg

skriven
#21: Annelie

Styrkekramar, kanon!!


Svar: Tack Annelie det värmer
Jörgen Ekeberg

skriven
#22: Carin Rönnholm

Ja kämpa på nu! tror inte på att man ska utsätta sin kropp för massa kemiska preparat! kramiz

Svar: Hej Karinå roligt du tiitar in här på bloggen
klarar man sig utan det så ska man väl inte göra det i onödan men ibland är ju det oundvikligt med mediciner
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :