Godmorgon alla goa och omtänksamma

Hej och godmorgon
 
Sitter återigen framför datorn med kaffekoppen intil och har julljusen tända. Är tyst stilla och lugnt. Har precis varit ute med hunden i den bäcksvarta morgonstunden.
 
Sitter och tänker tillbaks på reflektionerna jag fick på mitt blogginlägg igår, att några tyckte jag lade för mycket energi på personer som bara ger en negativt.
 
Jag är som person djupt engagerad i saker och ting och när jag upplever det felaktigt så kan jag inte bara låta det rinna av mig. Jag tycker att saker som är direkt felaktiga och som gör så att jag känner mig kränkt ska bemötas med sakkunskap, vass argumentation och klokhet.
 
Jag upplever mig själv också som en människa som bryr mig om andra människor väldigt mycket men jag har en knivskarp gräns över denna egenskap också. Om de människor jag visar att jag bryr mig om och är orättvisa och inte kan svara tillbaka med samma mynt då är det inte jag som fortsätter truga.
De viktigaste personerna i mitt liv är givetvis min fru och mina barn så alla andra skulle man ju inte lägga något krut på.
 
Jag är en person som engagerar mig både i debatter och i andra människor, jag försöker vara en hjälpande medborgare som värnar om de som har det som jäkligast, att då inte bemöta översitteri och utnyttjande av sin maktposition skulle vara ett nederlag för mig som människa. Jag hatar att folk sitter passiva och bara går och pratar med tredje person om saker istället för att gå direkt på källan och konfrotera den med saken.
Kanske inte den direkt smidigaste och klokaste vägen många gånger men det känns bra för mig att gå direkt på ursprunget.
 
Jag vet att mina senaste blogginlägg varit en aning djupa men alla inlägg kan ju inte bara handla om vad jag gjort under dagen utan vill gärna ge en bredare och djupare bild av mina ställningstagande.
 
Jag uppskattar era bloggläsares råd och vet att det är av omtänksamhet ni skriver att jag inte ska lägga energi på människor i onödan och det tackar jag för.
 
Det är dock viktigt att jag även ska må bra mentalt och det gör jag inte när jag upplever mig orättvist behandlad. Jag tycker det är viktigt att reda ut saker så att man kan få en förklarad bild av vad som egentligen skett.
 
Idag ska jag och familjen ha lite julstuga här hemma det ska bakas pepparkakor med gammelmormors recept såklart sen ska det bli lussebullar och nog också lite julgodis. Risken är bara att knäcken tar slut innan julen är kommen.:-)
 
Vidare får vi väl se om det hinns med att hugga  någon gran som traditionen bjuder. Vi har i alla år huggit vår gran själva och kommer så också göra i år.
Juletiden är en traditions bunden tid som vi inte ger avkall på, allt ska i princip vara lika från år till år.
 
Får väl se om vi hinner ner och handla lite julmat idag också för det hade suttit fint fram på kvällningen med en knäckemacka med en tjock skiva julskinka och stark senap nersköljt med ett glas julmust mums......
 
Må så gott alla där ute i kylan
Kram
 
Ps ska försöka lägga mindre krut på korkade människor Ds. :-)

Kommentarer :

#1: Anders

God morgon PJ, tycker att du har beskrivit dig själv mycket bra. Du är verkligen inte en person som bara snackar, du är en handlingens man! På gott och ont precis som du skriver, mår du bäst av det så ska du fortsätta med det :-D

Det låter som en fullspäckad dag för dig och din familj idag. Men när det är roliga saker så man ska göra tillsammans så blir det inte så betungande. ;-)

Vi har gott motsatt väg och ändrat traditionerna. Dragit ner julklappskonsumtionen till ett minimum i detta överkonsumerande samhälle. Och istället hyrt en stuga i Värmland. Barn idag har generellt mer saker och prylar än vad de behöver och kan nyttja. Satsar på skidåkning, motion och frisk luft istället! :-D

Ha det gott i Julstugan! :-)

Svar: Tack Anders för du tycker jag ger en sanningsenlig bild av mig själv. Ja jag vill verkligen att det ska hända något och inte bara snacka.
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Lena PN

Du har ett stort hjärta, och när man läser både om din bakgrund och i dina blogginlägg förstår man att du har gjort, och gör skillnad för många. När man själv kämpar för orättvisor, jobbar för att andra ska må bra och brinner för de som kämpar, då är det inte så lätt att skaka av sig när man själv blir orättvist behandlad. Det slår rakt in i hjärteroten. Sen är vi känsligare än vanligt i det vi båda går igenom med utbrändheten, vi har tunnare hud och känsligare tentakler.
Ha en fin myssöndag, ät mycket knäck och var stolt över att du är Du.


Svar: Det är sant precis som du kommenterar att det går rakt in i hjärteroten och det är inget man bara skakar av sig på en kafferast.Och du har nog fått en ganska bra bild av hur jag fungerar och hur min bakgrund ser ut
Tack för din kommentar
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :