morgonkaffe och en härlig helg snart till ända

Godmorgon världen
 
Sitter just nu i köket och dricker mitt morgonkaffe, har lyckats sova lite längre på morgnarna nu ett tag vilket är jätteskönt.
 
Var i fredags iväg på rehab i Hässlehom och där på sjukgymnastiken tränar jag stenhårt nu. Det är styrka och uthållighet som gäller nu. Det som behöver tränas är framför allt mage och rygg samt benen så klart.
 
Jag är ju en envis person som varje gång försöker slå rekord med min träning men jag är ju inte dummare än att jag förstår att detta är i princip 
 
Jag ser i min rehab att allt fysiskt går jättebra framåt jag börjar känna att delar av mitt gamla jag vaknar till liv. Jag kan vara ute i trädgården i mina älskade jobbekläder och göra saker som jag under min sjukdom varit oförmögen att göra.
 
Under veckan har jag tagit ner ett träd med hjälp av motorsågen :-) sen kom min vän Martin med sin traktor och vi kunde få bort allt ris och bränne. Vi lastade det i traktorns skopa och körde sen riset till det kommande majbålet och brännet tog han hem till gården.
Så skön känsla att åter kunna göra saker som man tidigare tyckt varit en baggis.
 omöjligt.
Vidare så går jag ju en hel del nu för egen maskin och nästa mål är ju att klara sig helt utan rullstolen på promednaderna med hunden. Jag är nde lite osäker på om jag orkar hela sträckan men jag sker och mer utmana mig genom att ha hemmavid och på gatan här hemma gå mer och mer.
 


Verkligen älskar förmågan att kunna lämna min rullstol mer och mer trodde aldrig att det skulle ske så fort som det faktiskt gjort.
 
Jag funderar även på att återuppta den träning som jag tvingades sluta med på friskis och svettis då jag blev sjuk. Allt för att åter komma i form och kanske bli starkare genom detta, men sakta i backarna så att man inte får bakslag i sin långsiktiga förbättring. Det gäller hela tiden att göra lagom vilket inte är så lätt med den gärnvilja jag har.
 
Vidare ska jag försöka ta mig till en mc affär för att inhandla lite grejor inför att jag ska serva min ögonsten. Det behövs ju både bytas olja oljefilter tändstift luftfilter och ett framdäck.
Men lite i taget så ror man nog det i land. Det är ju så att ens plånbock blir överfylld av att vara sjukskriven och dessutom arbetslös.
 
Detta ska jag förhoppningsvis snart ändra på och visa att jag åter kan göra ett fullgott jobb fast med förbehållet att tänka på att ta det lugnt. Det visar bara att man efter sjukdomen är ännu klokare och med en erfarenhet som inte många kan bära med sig.
Tänk er vilken merit det kan vara att bli så sjuk som jag varit, så mycket som jag lärt mig om mig själv som jag inte kunde innan. Men jag har också lärt känna sidor hos andra människor som kanske inte varit fullt så angenäma, men även de är en erfarenhet.
 
Alla erfareheter man samlar på sig under livets olika faser skapar ju en beredskap hos individen för att möta och tackla liknande situationer i framtiden.
Inte så att jag menar att jag vill bli sjuk igen men erfarenheterna under min sjukdom kommer jag att få stor användning av i resten av mitt liv.
 
Nu är det snart jul, kan inte fatta vart tiden tagit vägen detta år, den har liksom bara flutit iväg på något vis. Jag finner nog julen i år som något av den mest avslappnande julen på måna år finner lugnet i alla tända ljus som vi har här i hemmet, dessutom så känner jag ingen stress som jag kanske gjort andra år innan jag blev sjuk.


Dessutom så ska jag för första gången på alla år sen jag var tonåring fira en vit jul i avseendet alkohol. Innan om åren har det ju varit självklart och en skåne till maten, men det blir det inte i år. Tycker jag känner mig bra till mods efter att inte tagit alkohol på ett år snart.
Har ju tankar och funderingar på att fortsätta på den inslagna vägen. Men kan inte förneka att en fin wiskey eller en snapstill julmaten smakar fantastiskt gott, men inte så gott utan att jag kan undvara den för att utmana mitt egna jag.
 
Så nu ser vi fram emot en ny dag som är alldeles orörd, får väl se vad den dagen för med sig det enda jag vet är att jag ska vila en stund mitt på dagen för det gör underverk för mig.
 
Må så gott i julstöket och glöm inte njuta av denna tiden
 
Avslutar detta inlägg med några natursköna bilder från min och jyckens promenader
 



Kramar
 
 
 

Kommentarer :

#1: Kim

Tjena PJ! Kul att läsa din blogg i dag! Gillar att du fortsätter med den vita vägen! Jag är ju åxå helt ren sen den 1/9 2012.
Faktiskt det bästa som jag gjort i livet. Ha en riktigt bra julhelg nu. Kul att se dig på FB igen, saknat ditt bakdäck :-)

Svar: Tjenare KimRoligt att du saknat min syn på fb.
Ja att vara vit och slippa tänka på den fixering som alkohol har fått i vårt dagliga samhälle. Känner mig oerhört stark i det jag gör och tror att en vit jul är den lyckligaste present många skulle önska sig till jul
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Anders

Ett bra beslut att stanna kvar på ansiktsboken tycker jag! :-D

Jag kan inte annat än att hålla med dig och precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg. IMPONERANDE att du har kommit så långt som du har gjort! ;-)

Det är väl som det är sagt "det som inte dödar dig gör dig starkare". Erfarenheter bra som dåliga gör en oftast till en bättre person. Om man använder på rätt sätt och inte tolkar allting negativt. Viktigt att fråga människor vad de menar så att man inte misstolkar dem och blir ovänner i onödan. Ens vänner blir inte fler med åren, det gäller att ta vara på dem man har! :-)

Tror nästan att alla har blivit tagna lite på sängen med julen i år. Den kom snabbare än väntat, kanske inte för barn som väntar på julklappar dock ;-)

En vit jul gillar jag, både snö och alkoholfritt. Det är så det ska vara på denna barnens högtid(tycker jag).

Ha det gott PJ! :-D

Svar: Ja jag är så glad anders att min rehab har gått så bra denna höst. Ja en rak och tydlig kommunikation är viktigt men tyvärr är det inte alla som klarar av att upprätthålla det. Raka frågor som besvaras med raka svar är uppskattade hos mig. Däremot folk som gör saker i skymmundan och gö saker och ting för att kringgå mig har jag inte mycket till övers för. Sådana människor kallar jag ynkryggar och förtjänar inte någon uppmärksamhet eller energi.
En vit jul tror jag många hade uppskattat framför allt ibland barnen.
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Ann-Sofi

Glad för din skull, att det går fortare framåt än vad du har räknat
med. :) Men ännu gladare över att du är medveten över att det är viktigt med vila och återhämtning.
Visst blir vi klokare med åren. Och vi får ibland lära oss så mycket mer
Än andra. Men jag är helt övertygad om att alla får möta olika saker som gör att vi blir den vi är. Vissa blir arga och bittra. Medans andra blickar bakåt och ser det som en lärdom.verkligen glad att du har beslutat dig för en vit jul. Bra kämpat!

Svar: Tackar för din peppning
Ja vist blir man klokare med åren men man ska dock inte slå sig till ro med det utan hela tiden vara vaksam över hur ens kropp och knopp reagerar över stegen på obruten mark.
Vila och mental återhämtning är en viktig ingrediens när det gäller att komma tillbaka på banan, en trött och utarbetad själ gör inget bra jobb för att människan ska känna sig tillfreds.
Hoppas många med mig firar en vit jul och att man sätter familj och vänner framför alkoholen. Jag tror man hittar kraft och energi när man umgås med nära och kära under trevliga former
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Lotta

Hej,
Kul läsning! mycket glädjande hur det går framåt för din del. håller me att det man upptäcker hos sig själv under en tid som din gör en lärorikt rustad för kommande tid :) hoppas du hade nytta av mitt tips, inte hört nåt från dig sen du sms och fråga så vet ju inte. :) Tycker du har en härlig inställning till den vita julen o till träning o överlag. Nu börjar det väl bli framsteg som inte e milaklivsstora men som ändå betyder för tillvaron kan jag tänka mig. det är otroligt att du kommit så långt på denna tiden. hejja dig Jörgen!! en positiv inställning bäddar för mkt positiva konsekvenser tror jag me :) kram LottaLotta

Svar: Hej Lotta
Ja jag ringde det tipset men kunde inte ta sig an det eftersom det inte låg inom hennes område.
Ja jag glädjs själv väldigt mycket av att det går så bra som det gör. Jag älskar just nu min träning och den hjälp jag får på rehab.
Jag älskar att försöka tänka positivt trots man ibland får motgångar som försöker sänka ens goda humör.
Det gäller att se alla framsteg även om de inte är stora så stärker det en i resan mot friskhet.
Ibland är det tufft men jag vägrar bli något som kallas bitter.
Jag ska visa hela världen att jag kommer vara en människa att räkna med för framtiden.
Att jag har jobbat så hårt för att komma dit jag kommit idag ska ingen få ta ifrån mig.
Kram
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :