Nya framsteg 203-11-02

Godmorgon
 
Idag är jag på ett glatt humör trots jag varit vaken sen strax efter klockan 5. Gårdagen som jag tänkte beskriva lite om i dagens blogg var helt fantastisk, känner hur endorfinerna flödar över mig vilket är helt enormt.
 
Gårdagen började ju som alla andra morgnar med morgonrunda med hunden sen frukost. Jag skulle ju till rehab igår så jag hoppade i ett hett bad efter frukosten för att få bort den värsta smärtan i kroppen. Brukar ju även slänga i mig 2 alvedon för att lindra smärtan men idag så hoppade jag över det eftersom jag tyckte mig kunna hantera den efter det varma badet.
 
Så vid halv nio så kom taxin och jag hoppade in och blev körd till rehab. Har ju gjort en överenskommelse med att jag ska försöka ställa rullstolen i foajen och sen andvända mig av kryckorna när jag väl är där.
Det funkar faktiskt rätt så hyfsat även om det tar lite längre tid så klart.
 
Idag så skulle jag först börja med arbetsterapin där de fått  ett  xbox 360 kinect vilket är ett tvspel man styr med kroppens egna rörelser.
Riktigt roligt och en oerhört bra träning för mig då man lever sig in i spelet och inte fokuserar på hur svårt det är att röra sig och då går det mycket lättare för mig.
Här nedan kan ni se när jag tränar, riktigt skoj att se sig själv klara så mycket, det är ända sen februari jag klarade av att röra mig så här mycket.
 
 
Trots jag gjort överenskommelsen så tog jag rullstolen ned till sjukgymnastiken då jag kände mig oerhört trött efter arbetsterapins arbetsinsats:-)
Jag tränade lite gång utan hjälpemedel sen spelade jag och sjukgymnasten lite badminton:-) även om jag stod stilla på samma plats så innebar dt ju att jag skulle kunna kordinera rörelserna för att träffa bollen vilket gick helt suveränt.


Egentligen skulle jag badat i varmvatten bassängen under eftermiddagen men kände mig helt slut så jag bestämde mig för att hoppa över det och åka hem och sovaistället.
 
Tycker jag faktiskt tänker mer och mer på att prioritera min vila eftersom jag vet att jag måste ha den. Tycker det var en stor framgång för mig att hoppa över badet istället för att plåga mig ända in i kaklet. Bara för att jag bestämt mig för att bada på fredagar är jag ju inte sämre än att man kan ändra planen vilket är en stor förändring för mig.
 
Så nu satt jag i taxin på väg hem för att få i mig lite mat, eftersom sonen var hemma så hade han redan varit ute med hunden på lunch promenad.
Så jag rörde ihop lite champinjonsoppa och mackor till det som vi åt ihop innan jag pallrade in mig i sängen för att få lite vila.
På med lurarna och ställde in telefonen i stör ej läge så jag skulle få sova ifred.
 
Ja jag sov nog en och en halv timme och vaknade som en nyutslagen ros så pigg och glad. Gick upp till sonen och såg till att han satte igång och pluggade lite för att sedan bege mig ut i garaget och putsa på hojen.
Just  putsandet ger mig lugn och ro, och även om det är jobbigt så blir jag så glad att se att bit efter bit av hojen når ett glänsande resultat.
Lyckades också hoppa på hojjen och köra en liten runda på gatan så befriande!!!. Har ju fått både ny hjälm och skinnställ



Att få sitta på hojjen och själv kunna köra är en fantastisk känsla.Även om jag har stora svårigheter med vänster foten så klarade jag växla upp till tvåans växel vilket är helt kanon.
 
Efter detta lyckorus gick jag in i huset för att hjälpa sonen plugga spanskavilket gick som en dans;-) Under tiden fixade jag kvällsmaten, som blev marinerade kycklinglår med klyftpotatis och bearniesås och broccoli.
 
Under tiden detta stod i ugnen så rullade jag ut en runda med jycken så också han fick sina behov uträttade.
 Det är ju en underbar livskamrat man har i denna lilla varelse
 
Hemma igen så käkade pågen och jag eftersom frun och dottern var på ett stort köpcentra i Malmö och inte skulle komma hem förrän senare.
Var faktiskt riktigt pigg och passade på i farten att dammsuga undervåningen så att vi skulle slippa det till helgen och kunna umgås då istället.
 
Nu kom frun och dottern också hem och efter detta så slog vi oss till ro framför tv och höll fredag, det dröjde inte länge förrän jag snarkade så högt att dottern sa till mig att hon inte hörde tv´n där det var idol. Så efter en timme i fåtöljen så gick jag in i bingen och sa godnatt
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Månsson

Vilket kliv du tagit mannen .😊

Svar: Ja det går riktigt bra emellanåt och jag glädjs som tusan
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Marie

Hej
Kul att läsa att du känner dig så positiv och glad! Hoppas allt fortsätter så även om man ibland har mindre bra dagar. Du är en kämpe!
Kram

Svar: Tack marieJa det är riktigt roligt när man har dagar som den jag beskriver, lika tråkigt är det att ha dagar som är dåliga och man inte orkar något, men det är då man får plocka fram sin vilja
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Harriet

Woaw så duktig du är!!! Ååå vilka framsteg du gör, man blir så glad att se när det går bra för människor! :) Fortsätt kämpa, finns ju inga genvägar som bekant här i livet, och glöm för allt i världen att åxå vila mellan varven!!
Hejja Hejja

Svar: Tack Harrietja det är stora framsteg jag gör men det krävs väldigt hårt arbete som tar ut sin rätt vissa dagar.
Ja vilan är ju medicinen till ens framgång, utan vilan kommer jag ingenstans
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Anders

FY FAN VAD IMPONERANDE PJ!!! :-D

Härligt att se och läsa bloggen idag <3

Vilka framsteg!!! Dessutom kunna växla, det är som grädde på moset!!! :-D

STARKT JOBBAT PJ!!! ;-)

Att dessutom kunna dra i bromsen gällande badet imponerar stort på mig. Du är på god väg min väg! :-D

Svar: Ja det flyter på rätt gött just nu kan man säga
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Anette Samuelsson

Härligt att se vilka framsteg du gör med din träning:)))) Du hade nog ganska kul när du spelad ex Box va? Kämpa på!!!

Svar: Ja Anette det är en riktigt rolig träningsform att spela xbox och styra det med ens egna kroppsrörlser.Man tänker inte så mycket just på rörelsen utan går mer in i spelet och då blir det lättare att röra sig konstigt nog:-)))
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: Kenneth

bra däör fortsätt kämpa

Svar: Klart jag fortsätter kämpa något annat finns inte
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :