2013-04-26 och tidig morgon och innerliga funderingar

Godmorgon vänner
 
Sitter här i tidig morgon timma och sörplar i mig mitt morgonkaffe. Idag  är en sådan dag som är en grubblardag jag funderar och funderar vrider och vänder på synpunkter jag fått under min resa.
 
Och saken jag funderar över är ju bekräftelse, jag vet med mig själv att jag gillar när folk tycker om mig och de saker jag gjort det stärker mig oerhört., men så finns det dom som säger att skit i vad andra tycker kör ditt race istället.
Jag är inte en sådan person som bara kan köra sitt eget race och inte bry sig om vad andra människor tycker, jag är bara sådan och det tycker jag är en bra förmåga.
Det är viktigt för mig att få bekräftelse och kredit för arbete man lägger ner på olika saker man tar sig för.
Som bekant är för er läsare är ju tanken att jag skall gå i terapi med psykoanalytisk inriktning, vilket kommer att säkert hjälpa mig bearbeta saker som hänt i mitt liv, många besvikelser genom åren som man förhoppningsvis kan få ett avslut på genom denna kontakt.
Men skall denna kontakt också ändra min inställning till bekräftelse???
Är ju sådan som person, vill jag ändra den sidan av mig??
 
Denna frågeställning är viktig,det är kanske så att jag ska bli nöjdare med min egen insats och veta att det jag gör är bra,, men hur ska jag veta att folk tycker det är bra om ingen säger det??
Det är där detta behov kommer att folk peppar mig och stärker mig även om jag upplever mig som en stark person vill ja ju ändå höra det från min omgivning och, vem vill inte höra att man är bra på saker och ting det undrar jag verkligen.
 
Sen ska inte drivkraften för mig vara att göra något för att folk ska tycka att jag är duktig eller att tillfredsställa alla andra människor önskningar om hur saker och ting ska utformas
.
Jag känner att min glöd för skrivandet denna morgon nästan explosionsartat, att detta är ett  ämne som berör mig starkt känner jag. En del personer på resans väg tycker att jag ska ändra mig som person att inte lägga så mycket krut på vad andra tycker utan vara nöjd i den känslan att jag har gjort något som jag själv tycker är bra, vet inte om inte alla personer vill ha validitet och kredit för saker de gör.
Det är kanske så att jag inte i den utsträckningen som idag ska lägga ett för stort fokus på det, men jag kommer nog alltid gilla beröm och bekräftelse från mina medmänniskor.
 
Jag vet också varför jag har detta stora behov av bekräftelse och beröm och det grundar sig långt tillbaka i mitt liv då jag upplevde en torftighet på just detta plan, att bli sedd och bekräftad som barn och ungdom är nog en av de viktigaste ingrediens i ett barn liv, att få känna sig nöjd och tillfreds med det man presterat och få stöttning i det är en fröjd för ett barn och ungdom
 
Vissa vänner har sagt även om min ödmjuka och omtänksamma Jörgen att jag behöver fokusera mer på mig själv bli lite mer ego.
Undrar om egentligen om inte mina kompisar och vänner gillar mig på det sättet jag gör och uppför mig på, tror faktiskt min omgivning gillar min sympatiska sida och inte den egoistiska sidan där alla kör sitt race utan jag tänker ofta på mina vänner och bekanta innan mig själv.
Detta är ju även min akilleshäl vilket jag är fullt medveten om. Jag behöver bara lära mig hantera denna sida och säga det magiska ordet NEJ och tänka lite mer på mig själv.
Att jag varit  för snäll och sagt ja till allt och alla är ju en en av orsakerna att jag flängt runt som en dåre, men nu är det slut med det får väl hoppas att kompisarna står kvar trots man inte ställer upp i tid och otid, men det är jag övertygad om att de gör annars får det faktiskt vara.
 
Nu är det inte så att jag inte vill att folk ska ge mig råd om min personlighet och reflektioner över mitt sätt att vara, för det tar jag mer än gärna emot.
 
Frågan är bara om jag vill själv det omgivningen anser det är en jäkla skillnad på att  prata om det till att befästa det som sitt eget sätt att vara, men tiden få väl utvisa hur jag kommer vara i framtiden men en sak är säker att min omtanke till mina vänner arbetskamrater och folk som peppar mig på vägen kommer jag aldrig sluta tycka om .
Ni är fina människor som också bryr er och engagerar er i min resa, vilket gör att jag varje dag går framåt. Och denna morgon blev jag så glad över en kommentar på bloggen där det stod "Du skriver som en gud" så underbart att få höra detta en fredags morgon
 
 
Jörgen er bloggskrivande vän kram

Kommentarer :

#1: Ewa

Ja du Jörgen det är alltid lika givande att läsa din blogg att du delar med dig av ditt innersta,tankar o funderingar .Det bagage vi har med oss gäller ju att förvalta på ett bra sätt men inte för att passa andra.så viktigt att komma till de insikter sim du gjort för du vet ju att du ska leva resten av ditt liv "med dig själv" psykoterapi behövs oavsett om man är sjuk el frisk det är bra att oxå lämna egot tar många år att lära sig. Känns som om du har många bra egenskaper och att kunna sätta gränser och att säga nej oavsett till vem är ju oerhört viktigt det kan ju oxå ta lång tid att lära sig men är ett måste. Så var det detta med behov att få bekräftelse mm, du skriver bra om det och visst är det så att vi har olika behov av det men det är ju först när behovet får konsekvenser som inte är bra för personen det blir fel o personen ser inte sin egen delaktighet i ett sämre mående osv osv Nog om det önskar en riktigt skön helg om dig o din familj var rädd om dig :) ewa

Svar: Hej EwaDu har alltid så bra analyser av det jag skriver och ger mig tänkvärda reflektioner vilket jag uppskattar oerhört ska du veta. Att mina läsare tar mitt innehåll tillvara och vänder och vrider på det och sen återkopplar är bara positivt och du gör det på ett fantastiskt sätt :-)
Tack snälla Ewa
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Gerdis

Jadu, jag känner så väl igen mej i det du skriver....jag vill vara stark men jag vill ändå ha bekräftelse på att det jag gör, oavsett vad, är bra.
Har också kommit till insikt med att jag inte kan säga nej, vill vara duktigt och göra allt så bra som möjligt. Strokerehab har föreslagit nån slags terapi men jag vet inte vad det blir....i vanliga fall är jag skeptisk men jag ska ge det en chans för jag vet i ärlighetens namn inte riktigt vad det innebär. Kunde vara intressant att höra mer vad psykoanalysterapi har inneburit för dej...?
// Gerdis

Svar: Va bra att du känner igen dig, alla har vi olika människor behov av att samtala lite djupare ibland. Ocg terapi är nog inget man ska vara rädd för om man vill må bättre mentalt. Det är dock en resa som kan ta tid och mycket kraft men när man gått igenom det så kommer man kunna möta framtiden med en ny förmåga tror jag eller det hoppas jag på
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Anders

Grubblar gör vi alla och ibland kan man fastna i en loop.
Tycker att du måste utgå från vad som känns rätt för dig. Kan kanske finnas vissa moment som du måste träna mer på och lära dig att säga nej kan ju vara ett sådant. Alla kan ta ett nej om man får en bra motivering till varför. :-D
Jag har skrivit det tidigare, vi skulle alla må bra av att gå till någon "professionell lyssnare" emellanåt! :-)

Svar: Ja Anders att kunna säga nej är en konst både för den som levererar ett nej och mottagaren av ett nejAtt få ett nej utan att bli siggig är också en konst i sig.
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Anders

Sant PJ, själv vill jag gärna både ha och ge en motivering :-D

Svar: Ja et är sant anders :-D
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Sofia

Hej Jörgen!

Hittade hit av en slump och vill lämna ett avtryck. Har själv gjort en lång resa genom utmattning och alla de hälsoproblem som kan uppstå när kroppen ignoreras under lång tid. Det har som sagt varit en lång resa som inkluderat läkare, smärtklinik, och totalt sex år av psykoterapi, EMDR och hypnos. Känner väl igen mig i det du beskriver kring bekräftelse, tänker aha nu är du i den fasen, och vill bara säga grattis! Att göra den där resan inåt och verkligen ta reda på vad den där drivkraften som kör en in i kaklet handlar om är vägen framåt. Det har i alla fall blivit sanningen för mig. Jag har jobbat som sjutton med mig själv och mitt känsloliv, nystat och nystat, och det var det som till slut gjorde att jag en dag kom ut på andra sidan, friskare. Jag kommer ihåg känslan, brukar säga att det var som om jag stuckit huvudet i en snödriva. Poff, vilken tystnad! Kvar fanns bara harmoni. Att ta itu med frågan bekräftelse var en viktig pusselbit till att bli frisk. Jag tror att det handlar mer om bekräftelsen av sig själv, mindre om bekräftelsen från andra - men det är inte alltid så lätt att se skillnaderna. Vad är vad?

Jag har hållit på med min utmattning i tio år. Sökt kunskap, lagt en förmögenhet på både skolmedicinska och alternativa behandlingar, läkare, terapeuter, kostprogram etc. Läst allt jag kommit över, diskuterat och intervjuat experter. Och så här med lite distans vet jag att de bästa råden varit de allra mest enkla. Sånt som handlar om sömn, kost, rutiner, motion, relationer osv. Vi är enkla varelser om vi bara låter oss vara det. Väljer vi det enkla så blir livet enkelt. Ibland kan jag bli så ledsen på den stora okunskap som fortfarande finns och att det ska vara så svårt att få hjälp och svar.

Jag skulle vilja skriva så mycket men stoppar nog här för nu. Önskar dig lycka till i din kamp och att du hittar din balans mellan den inre och yttre bekräftelsen. Det blir jävligt skönt sen :-)

Kram,
Sofia

Svar: Tack Sofia din långa kommentar stärker mig väldeligen och att du har gjort den resa jag gör är ju en oerhörd styrka.Att ha egenupplevda erfarenheter i detta kan vara guld värt och jag tackar dig ödmjukast för ditt avtryck.Och jag ser gärna att du inte stoppar utan fortsätter skriva här ibland mina kommentarer för det kan vara guld för mig
Kramar
jörgen
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: Sofia

Hej igen Jörgen!

Absolut, jag kommer att titta in här då och då. Känner du för att mejlas går det så klart också fint: sagasofiaeriksson@ hotmail.com. Jag är ingen expert mer än på mina egna erfarenheter men tror på att dela. Och har länge funderat på att sammanställa någon slags bok utifrån mina erfarenheter, en slags lathund för utmattade, men känner mig inte redo än. Några fler svar måste till - och de svaren blir ju som bäst i dialog med andra människor. Vi hörs!

Svar: Hej SofiaIdag har jag ju varit på besök i tv4 och berätta lite om min resa:-) vist är det bra att delge varandra erfarenheter
Nu måste jag snart krypa ner i sängen efter en lång fartfylld dag, så natti natti
Jörgen Ekeberg

skriven
#7: Sofia

Just ja, glömde...

Denna är avstannad, men kanske vaknar till liv igen:

http://sagasofiasord.blogspot.se/

Den var tänkt att handla om det vi kämpar med. Men lite kämpande kom i vägen ;-)

Svar: Ja låt inte det krivna ordet avstanna det är ett viktigt ämne att föra ut och då är bloggen bra
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :