2013-07-03,04,05,06,07,08

Hej alla goda människor
 
Long time no seen;-) har ju berättat tidigare i bloggen om att jag haft dåligt med ork den sista tiden, men nu har det faktikt vänt. Känner att den tiden då jag inte går och sover eller vilar mig är jag piggare, det är inte en revlutionerande skillnad men ändå märkbar för mig. Det är ju så att man ska försöka lägga märke til de små förändringarna.
 
Harju inte skrivit på några dagar eftersom jag valt att vara ute i det fina vädret samt prioriterat mig själv och min omgivning.
Har fortfarande väldigt svårt att komma ihåg vilken dag jag gjorde vad när det blir många dagar att skriva om och man inte har några anteckningar att ta till men det blir kanske något att börja med, ha ett litet block med sig där man kan skriva små notes.
 
Ska försöka göra ett försök att återge dessa dagar på ett så kortfattat sätt som möjligt så det inte blir så långt att läsa för er läsare
 
Just idag när jag ligger och skriver så har orken tagit slut efter flera bra dagar, värken har återigen slagit till med full strka och tröttheten som ett brev på posten. Får försöka trösta mig med de dagar som varit bra.
Får helt plötsligt en insikt hur lätt det är att bli beroende av tabletter för när man tar en starkare värktablett och smärtan från värken försvinner är det en sån känsla och befrielse som inte går att beskriva för en som inte upplevt det.
 
Jag har under veckan (nästa) som jag inte skrivit varit pigg och varje morgon trots jag vaknat tidigt. Jag har rullat minst 5 km med hunden varje morgon och putsat på båten som förhoppningsvis snart ska i sjön. Det har varit ett hårt jobb med att putsa på båten så det är kanske inte så konstigt att orken och kroppen tar slut.
 
 
 
Hade föresatsen att åter idag ta mig ut i båten för att putsa lite till men får väl se hur det blir idag, om jag senare ikväll kan ta mig ut i båten för att putsa.
 
Morgnarna under denna bra period har varit rena rama balsamen för ens själ, helt fantastiskt, knäpptyst bara jag och hunden och det vackra vädret, helt magiskt.
 
 
 
 
 Vi har även haft goda grannar på besök då vi grillade och åt gott, det är så skönt med dessa sommarkvällar där man kan sitta ute till långt ut på kvällen. Upplever dessa ljuvliga sommardagar som ett energiintag utan dess like och det behöver jag verkligen.
 
 
För mig är morgnarna det absolut bästa och senkvällarna då jag suttit i båten och putsat och filosoferat.
 
Har ju som vanligt även klippt gräset som numera tillhör de sysslor som jag har ansvar för och skönt är det,  kopplar ju fortafarande rullatorn efter klipparen och så sitter jag på rullatorn och kör.
 
Har även hunnit med att luncha ihop med en kompis för att sedan åka hem till han för att vara lite tankemässigt behjälplig i arbetet med att bygga ett trädeck till hans utomhusspa.
 
Hemma har jag försökt att lyssna på  min kropp och sovit minst en gång per dag ibland 2 gånger. När jag väl känner tröttheten komma kapitulerar jag inför den och går och lägger mig oavsett vad klockan är. Det är ju lite trist för övriga familjen men jag har inget val för gör jag inte och sover så blir följderna än värre för alla. Har ju även en vän som gärna sover med mig på dagen
 
 
Idag  strålar ju solen från en klar himmel och vill försöka gå ut och njuta av detta magiska väder som gör en så glad och på gott humör, men får se hur dagen utvecklar sig och min energi återkommer idag eller inte.
Övriga familjen ska gå till badplatsen nu för att bada och sola vilket skulle varit underbart men just nu räcker inte orken till för det och det känns ganska tufft, men förhoppningsvis så finns sjön kvar och det fina vädret håller på ett tag till å det blir nog tid för det senare.
 
 
Dessa dagar då det är så varmt älskar jag att grilla och ha sallad till det och naturligtvis oliver som jag älskar. Medelhavsmaten är något som verkligen inspirerar mig när det är varm. Skulle kunna levt på oliver bröd och tsasiki, hänger nog ihop med den tid då man var i Grekland mycket.
 
 
Får hoppas på att det goda varma vädret håller i sig ett bra tag nu så man hinner färdigt med båten och kommer ut på sjön några gånger under det varma vädret
Kanske till och med kan få upp några aborrar att lägga på grillen hade ju varit suveränt.
 
Så roligt att se att barnen är ute mycket mer och leker och den nyinförskaffade studsmattan har blivit en favorit, samt att de leker mycket på gräsmattan
 
 
 
Ha nu bra dagar tills vi hörs igen
Kramar från ett underbart Balsby
 
 

Kommentarer :

#1: Annelie

Duktigt! Kram

Svar: Vad tyckte du var duktigt??Kram
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Ulrica

Vilka somriga och fina bilder du visar. Det glädjer mig att du har haft fina dagar med lite mindre trötthet. Hoppas det kommer fler såna så du inte känner dig så trött.
Fastnade för det du skrev om sommarkvällar som ger energi. Jag tror att vi behöver dessa underbara dagar och minnen för att ladda för hösten och vintern.
Kram och ha en fortsatt fin måndag.

Svar: Hej Ulrica
Ja jag försöker spegla den vardag jag har, roligt att du uppskattar mina bilder.....
Idag har varit en mycket dålig dag där jag haft värk och i princip sovit hela dagen med några få undantag, men har blivit bättre nu ikväll. Förmodligen behövde kropp och knopp en timeout idag så det var bara att lyssna och lyda.

Ja att ladda batterierna är en viktig del i sitt mående. försöker ta vara på de underbara kvällarna.

Stora kramar till dig min trogna läsare
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Anders

Åter igen underbara bilder! :-D

Kan bara hålla med dig, detta väder hjälper till att ladda kroppens batterier! ;-)

Bra att du lyssnar på din kropp och tar de pauser som den kräver. :-D

Du ser ut att ha en jäkla puts på er båt, FINT DET! :-D

Själv var jag en runda uppe i Bivaröd och tittade i helgen. På väg hem så tvärdog hojen i Knislinge. Efter att ha läst på nätet och felsökt lite, så verkar felet var en trasig laddningsregulator. Det kan jag ju byta själv, ska bara hitta en för en vettig peng! :-P

Ha det gott och jag hoppas att du snart kommer ut i din båt! :-D

Svar: Ja du får komma upp en kväll och kolla båten................sen får vi ta en runda med grabbarna och fiska lite aborre:-)
Skönt att du är så händig när det gäller motorer så du kan laga din hoj själv.

Hoppas vi ses snart
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: niklas

harligt att se fina bilder ifran sommar sverige. jag bodde i skane som barn i vitemölla, kivik, ystad och malmö + det blev några rundor till kristianstad emellanåt men mest för att ta tåget till göteborg. nu är det mest öken landskap här i tucson.

må så gott!

Svar: Hej Niklas

Roligt att du börjat kommentera regelbundet, roligt att få en inblick over there. Då har du ju en liten uppfattning om hur det ser ut där jag bor:-)Hade varit skoj att kommit över till usa någon gång faktiskt.!!!!Skicka gärna lite bilder hur det ser ut hos dig och din omgivningMå bäst vännen
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Marie

Fantastiska bilder och du förmedlar en väldigt skön känsla, svensk sommar är underbar, i alla fall de dagar solen skiner :)
Kram

Svar: Ja Sverige och dess sommar är det inte mycket som slår. När mygg och annat kryper fram framåt kvällningen men det har sin tjusning det också
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: lotta

Hej igen Jörgen
Fina bilder och texter du delar med dej av.Tycker du gör helt rätt i att tänka på dej själv och göra det du orkar och känner för.Håller med dej ang alla värktabletter det är både på gott o ont, men vad gör man..Du är otroligt duktig o har verkligen kämparglöd, så om det så tar några dagar mellan dina inlägg så tycker jag att dom är värda att vänta på ;) Precis som du så vill inte heller jag sitta framför datan hela dagarna och man får ta tillvara på solen när den väl vill visa sej.Allt går upp och ner så det är bara att spotta i nävarna o resa sej igen, som Thorsten Flinck sjunger.Ha det nu så gott o forsätt som du gör,sköt om dej,mys med din familj o ha det bra,kram

Svar: Hej Lotta
Tack för du orkar kommentera i denna härliga sommar. Ja värktabletter är ett gissel men ibland ett nödvändigt ont.
Ska verkligen försöka njuta av dagarna då man kan vara ute och må bra.
Datan får man prioritera längre ner på skalan då solens strålar värmer en.

Må så gott och fånga de goda stunderna som livet ger
Kram
Jörgen Ekeberg

skriven
#7: yasmine berg

Hej vännen!

Förlåt att det varit tyst från mitt håll nu ett tag (skriver ett mail och berättar)
Att det går upp och ner i livet och på vägen tillbaka är helt normalt men jag förstår dig precis hur du känner när tröttheten tar över och man inte har något val mer än att lyssna på kroppen. Det är dock bland det första man måste lära sig (även om det är svårt) jag vet...men ändå för den gör precis som den vill och man har inte mycket att sätta emot. Det glädjer dock mitt hjärta att höra att du nu är tillbaka och dina ord är positiva och fulla av tilltro och hopp och den värmen når ända hit till norra delen av vårt avlånga land. Måste ju bara säga att ni har en underbart vacker trädgård, det är så roligt att se dina bilder så man förstår allt det vackra du har runt omkring dig. Din vilja och din glöd att kämpa är verkligen beundransvärd och jag hoppas att många människor där ute inspireras av dig och får nytt hopp att kämpa. Det sista som överger en är ju hoppet så... Jag förstår också din känsla av frihet och lugn när du får spendera tid i båten för oj så mycket energi det finns i just vatten och naturen och så mycket det ger för själen. Fortsätt lyssna på kroppen och vila när den säger till och njut av livet, maten och ljuset. Varma kramar!

Svar: Hej Yasmine
Ja det var ett tag sen men ingen fara, alltid roligt att höra ifrån dig.:-)
Och vist är det svårt att lyssna på kroppen emellanåt men ett måste i mitt fall. Nu är jag på västkusten och tar dagen precis som den kommer utan några måsten.

Må så gott
Kram
Jörgen Ekeberg

skriven
#8: Yasmine Berg

Hej vännen!

Skönt att höra att du får vila och njuta ordentligt.
Sköt om dig.

Kram Y

Svar: Hej Yasmine Skoj att höra ifrån dig i sommarvärmen men nu har det regnat några dagar här nere, passade på att göda gräsmattan så nu är motionen räddad med gräsklippning
Så roligt att h
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :