över en vecka sen

Hej alla mina läsare
 
Jag har dåligt samvete för jag inte skrivit på så länge, det känns som jag kommit för långt från bloggandet och att min tid fyllts av annat just nu
 
Jag känner att just denna tid då det är ljust och fint ute så räcker liksom inte tiden riktigt till för allt man vill göra.
 
Jag vet ju att många av er läsare finner inspiration och ny  kraft av att läsa hur jag kämpar och lägger energi på min rehabilitering.
Jag försöker ge så mycket av mig själv som jag orkar och har lust med.
 
Brukar ju försöka återge hur min tid varit sen vi senast hördes av och så ska jag även göra i detta inlägg, men även lite funderingar som jag har i mitt huvud och som jag vill dela med mig av.
Funderingar och grubbleri och drömmar är ju en del av ens tillvaro, de tar ibland överhand i mitt liv som kanske inte alltid är så positivt.
 
Som ni vet så sitter jag i rullstol och är ju sjukskriven. För ett tag sedan så hade jag en träff med arbetsgivare försäkringskassan och kuratorn från rehab i Hässleholm.
Eftersom min anställning är ett vikariat som jag är sjukskriven ifrån så kommer det att innebära att när mitt vikariat löper ut den 9 augusti så kommer jag att bli arbetslös.
Detta i sin tur leder till att jag endast kommer få sjukersättning baserat på min A-kassa från och med den 9 Aug.
 
Jag har jobbat så länge så jag ska ha förtur till en tjänst inom kommunen sk. LAS men det ska ju innebära att jag ska kunna uppfylla de kriterier som arbetsgivaren ställer som krav på tjänsten.
 
Vi får se vad som händer framöver men känner att jag behöver få klarhet i vissa anställningsfrågor, för att kunna fokusera på min friskhet.
 
Detta var den ena av mina funderingar den andre kommer efter redogörelsen över de saker som hänt under veckan vi varit ifrån varandra.
 
Jag har i princip under hela veckan hållit på att polera på båten. Så nu är den snart klar för sjösättning
 
Jag har tagit det i små portioner och när jag känt att jag blivit trött gått in och vilat och sovit.
Har tagit tillfället i akt och sovit utomhus lite
 
Vädret har ju visat sig från sin allra bästa sida så det har blivit långa morgonpromenader med jycken, vilket är helt underbart.
 
 
 
Lägg därtill att jag fått mitt nya vrålåk som är hela 10 kilo lättare än den förra rullstolen. Den rullar lätt som bara den och vänder på en femöring. Då kan ni tänka er vilken fart man får upp så nu är det motion och rastning av hund som gäller;-)
 
Nu har jag rullat 5 km varje morgon och det tycker jag är oerhört strångt. Mitt mål är en mil innan rehabiliteringen tar vid igen den 6 Aug.
 
Nackdelen med den nya rullstolen är att eftersom det är så lätt at ta sig fram så blir det inte mycket träning med rullatorn. Gången med kryckorna blir heller inte mycket av just nu eftersom jag väntar på den ortopediska hjälpmedelsavdelningen att få en skena tilll benet som jag tidigare lånade av habiliteringen. Har fått tid där den 22 juli så det går ju ganska fort dit.
 
Vidare under veckan har jag lyckats sälja min snickarebil till en god vän så nu är det inget mer snickrande till någon annan än mig själv för hushållsbehov framöver:-) Kommer dock gärna med tips och idéer till nära ochh kära om det skulle behövas.
 
Men som jag skrev innan så har det mest varit puts på båten som gällt och i det fallet är jag en perfektionist där minsta lilla prick ska vara glänsande ren.
Gillar att ha båten i toppskick. Det är även en bra träning för min hand och dess rörelser...wax on .....wax off :-)
Har dock även hunnit njuta av vår fantastiska uteplats som jag verkligen gillar, är en riktig oas för själen.
 
 
 
 
 Vi varit bortbjudna till vänner på grillning och även haft grannar hemma på grillning. Det är så skönt att kunna sitta ute på kvällarna och njuta av god mat och dryck.
Det är så skönt att se vänner och bekanta ta hänsyn till min sjukdom och att det inte blir några nattmanglingar då man bjuder hem :-)
Vidare är det hemskt trevligt och omtänksamt att när man bjuds bort att det finns ett alkoholfritt alternativ förutom vatten eller läsk, så underbart att människor tar hänsyn och respekterar ens val.
 
 
I Helsingborg har vi också varit och hälsat på fruns pappa och hans särbo, där vi var en heldag och badade och solade. Vi käkade lite korv framåt kvällskvisten innan det åter var dags att styra kosan mot Balsby.
 
Vidare har veckan inneburit att jag haft ledigt från rehabiliteringen och bara varit hemma, men sen i söndags har vi begett oss av på lite semester till västkusten närmare bestämt Ugglarps camping och en husvagn som vi hyr där.
Har ju lite svårt för husvagn att vara på en sån liten yta tillsammans men det går rätt bra. Hade ju underlättat om solen visat sig framme och blåsten avtagit men men man kan ju inte få allt här i världen.
Idag så är resten av familjen på ullared och shoppar loss. och jag lapar lite sol vilket är helt underbart
Jag valde att stå över det med så mycket folk och rullstol dessutom har jag sovit rätt så illa i natt då det stormat i förtältet så man knappt kunnat sova.
 
Så nu ligger jag och bara tar det lugnt och skriver här på bloggen ganska lugnt och skönt kan behövas idag känner jag, är väl inte på topp idag känns det som.
Men ska sova en stund senare som förhoppningsvis bättrar på ens humör.
 
När man är på camping så får man ju ränna av till toan och härom dagen så satt jag och väntade 20 minuter utanför handikapp toaletten och väntade, och ut kommer en man gåendes nyduschad och ser alldeles välmående ut.
Jag kan lova er att var inte den mannen vaken innan så blev han det garanterat när jag pratat färdigt med han. Kanske inte så bra för mig själv att låta sinnet rinna över men en morgontrött kissnödig rullstolsburen man i sina bästa år skojar man inte med det fick han klart för sig :-)
 
Så ni som läser detta snälla låt handikapp toaletterna vara till de som behöver dem mest. Ska ni bara in och slå en drill så låt gå men ockuppera inte den i längre perioder tack.
 
Nu till den andra funderingen som jag går och grubblar på nämligen förverkligandet av sina drömmar.
Har ju en hel del olika saker man skulle vilja göra och uppleva. Nu menar jag inte helt och hållet orealistiska drömmar som inte skulle gå att uppfylla.
Sen jag blev sjuk har jag ju blivit tillsagd att göra saker som man mår bra över och just nu är jag inne i en period där jag känner att jag vill köpa saker så som ny bil, eller motorcukel eller en resa etc.
Just det där med motorcykel känner jag att jag skulle vilja ha, har haft det i mina unga år och skulle vilja ha det igen.
Men min fru som är förståndig har ju inte direkt strött rosor över min tanke och radar upp kloka och faktiska argument för att jag inte ska köpa en motorcykel.
Ska ju faktiskt bli frisk först och kunna gå av motorcykeln tex. men har ändå den där förbannade längtan och drömmen och har ju svårt att vänta på saker är ju ganska imupsiv när det gäller det.
Denna dröm och tanke upptar en stor del av min fantasi/kanskerejalitet. Kunde ju surrat den nya rullstolen på hojen och åkt iväg, en dröm kanske.
Denna dröm gör mig uppåt och glad, gör att jag är pigg och mår bra men kanske inte så skoj att höra på för min omgivning när jag tjatar på.
 
Ibland är det svårt att förena ens drömmar med ens omgivning för det är ju så till syvenes sist att barnen går i första hand och man gör ju saker för att de ska ha det så bra som möjligt och ens egna intressen kommer ju i andra hand, vilket är fullt naturligt.
 
Har ändå kvar denna längtan fast jag vet de fysiska förutsättningarna kanske inte är de mest gynnsamma för tillfället.
Sen att man får en minskad inkomst från och med Aug är ju inte heller en fördel som talar för ett köp just nu.
 
Ibland blir jag så trött på de verkliga omständigheterna som står ivägen för ens drömmar, men det är ju ens vardag och det gäller ju att hitta det som berikar en på ett positivt sätt i vardagen vilket inte alltid är så lätt. Man ska ju ändå skatta sig lycklig över att man har råd till en dräglig standar med hus 2 barn vi kan unna oss det vi behöver, det finns dom som har det betydligt värre än vi trots jag inte kan köpa en motorcykel ;-)
 
Om inte annat kan man njuta av detta fantastiska väder som visar sig just för dagen :-D
 
Må så gott på era semestrar ni som har det och ta tillvara det goda i livet
Stora kramar till er alla
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Månsson

Tanka kroppen med solenergi, bloggen har sin tid. Skönt att höra att du gör vad du kan för att få vardagen att bli så likt som möjligt av vad du annars skulle gjort.

Svar: Ja jag tankar kroppen full med energi dessa dagar då solen visar sitt rätta jag, helt underbartOch vist försöker jag eftersträva att ens dag ska försöka bli så lik som möjligt som innan fast i ett slöare tempo

Må så gott kompis
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Marita eriksson

Roligt det går så bra för dig som det gör härliga bilder du lagt in Ha en skön sommar på dig många kramar Marita

Svar: Hej Marita
Så roligt att du går in och kommenterar gamla arbetskamrater som vi är. :-)
Skoj att du läser och följer min resa tillbaka

Kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Ida T

Tack för att du delar med dig! !! Du inspirerar och imponerar!

Svar: Hej Ida
Jag blir superglad när jag såg att du var inne och kommenterade eftersom du är ju en av dom jag jobbat ihop med på sistone även om du varit mammaledig. Jätteskoj att se att fler än anders är inne och kommenterar. Hoppas allt är bra med dig och din familj

Stora kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Ulrica

Det händer mycket i ditt liv på olika vis och allt får ta sin tid, det är det viktigaste. Hoppas innerligt att det löser sig med försäkringskassan, anställning och det praktiska kring det.
Ibland undrar man hur folk är funtade men å andra sidan så förvånar ingenting längre. Om folk kunde respektera handikappstoaletter, parkeringar etc så skulle det underlätta för de som verkligen behöver dessa. Har en systerson som är rullstolsbunden och jag vet vilken irritation man känner när det är upptaget av vanliga gående. Strongt gjort av dig och den mannen tänker sig nog för nästa gång han tänker sno en handikappstoa.

Stor kram och här har jag ingen semester. Jag jobbar snällt på i tre veckor till.
/Ulrica

Svar: Ja ulricaVist händer det grejor i mitt liv som man inte kan låta bli att fokusera på. Vi får väl se framöver hur saker och ting faller på plats och oavsett så är det viktigaste att jag blir frisk och att ens kontakter och nära och kära har förståelse för hur min situation är.
Och vist kommer mannen från toan att minnas sitt besök på handikapp toan på ugglarps camping
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Trelleborgaren

Hej igen, kul att höra av dig men förstår att du inte har varken tid eller lust att blogga för jämt. Är ju ett friskhetstecken också att du har en massa annat du gör istället.
Wow vilken fin båt och toppen att du fått ny rullstol.

Ha det bra i sommarvärmen med allt vad du tar dig för och vad du avstår.
Själv njuter jag min ledighet.

Svar: Hej Trelleborgaren
Ja imorgon den 1 aug (förlåt mitt sena svar) ska den sjösättas och det ska bli en sån fröjd för mig att kunna vara ute på sjön.
Nu har det ju varit några dagars regn så nu får jag passa på att göra saker som blivit liggandes tex svara på mina kommentarer som är så viktiga för mig och mitt välbefinnande, hoppas du fortsätter läsa och kommentera
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: Anders

Hallå PJ, klart att du blir sugen på en hoj när jag svänger förbi på besök. Det kommer nog bli ett köp vad det lider, men just nu är en fyrhjuling eller en Can-Am trehjuling(Skuggan är också sugen) mer realistisk och funktionell. Utan att det för den sakens skull vara tråkigare att köra! ;-)

Rätt att du satte den nonchalanta göken på plats, vi måste alla fvörsöka visa varandra hänsyn... :-P

Hoppas att ni får bättre väder och att ni trivs i Ugglarp! :-D

Svar: Hej Anders
Hoppas allt är bra med dig och familjen, övertalningskampanjen för motorcykel är i full gång
Ja hänsyn är en grundbult i en demokrati
Jörgen Ekeberg

skriven
#7: Mojje

Hej PJ
Var ett tag sen jag var inne och läste på din blogg så nu ska jag "läsa ifatt".
Du skrev att du hade mycket att göra och därför inte bloggat på ett tag. Var försiktig så att inte bloggandet blir till ett stressmoment. Du ska skriva för din egen skull och inte för läsarnas, även om det du skriver hjälper oss läsare så är det för din skull du bloggar.
Jag gillar din idé om mc. Man måste ha mål i sitt liv och jag är säker på att målet med att införskaffa mc kan hjälpa dig i din väg tillbaka.
En helt annan sak nu. Det är så att jag ska till Kristianstad helgen 17/8 på dop. Och jag tänkte, om jag hinner vill säga, höra med dig om jag kunde titta förbi på en snabb kopp kaffe? Som sagt inte säkert att jag har tid men jag skulle gärna vilja träffa dig och prata gamla minnen. Givetvis måste du själv känna att du har tid och lust men du kan väl höra av dig på denna kommentar så kan vi se hur det blir.
Och slutligen vill jag bara säga att jag håller tummarna för att din väg tillbaka ska gå snabbt och smärtfritt.
Mojje

Svar: Hej Mojje
så roligt att du skriver så långa inlägg i dina kommentarer, det gillas väldeligen.
Att sen kunna få chansen att träffa dig i verkligheten efter så många år skulle vara en riktig höjdare så du är varmt välkommen om du får tid
Jörgen Ekeberg

skriven
#8: Mojje

Vad glad jag blir att du uppskattar mina inlägg. Och ännu gladare att vi kan träffas. Jag åker ner onsdagen 14/8 på kvällen och sen är jag upptagen på torsdagen. Men hur har du det på fredagen 15:e?? Jag tänkte en fika på förmiddagen runt 11.00
Du kan väl höra av dig huruvida tiden passar.

Svar: Tjenare mojje
Ja dina inlägg gör mig så glad och att jag då kan glädja dig tillbaka är grädden på moset.
Vist kan vi ta en fika runt men får nog bli något senare eftersom jag är på rehab fram till 12 så jag är i stan vid 13 tiden då kanske vi skulle kunnat luncha??
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :