2013-06-19,20,21,22

Hej alla bloggläsare
 
Dagen igår började med att dottern skulle iväg till sitt dag läger så vi åt frukost tillsammans innan hon stack iväg på till sitt läger och frun till sitt jobb.
 
Jag har vid många olika tillfällen kommit på mig själv med att jag glömmer saker i vardagen när jag ska tänka på vad som jag gjort och som jag ska försöka återge här i bloggen.
Det är inte så lätt att ha det så men jag känner att jag måste bli bättre att ta bilder på olika saker man gör för att ha de som stöd för minnet.
Elektrikern kom igår morse och jag kände mig helt slut men fick ju hålla han sällskap på förmiddagen. Han kopplade in lampor på uteplatsen samt i badrummet övanför spegeln och det blev jättebra. Vid klockan elva så stack han iväg till nästa jobb och jag rullade in i sängen för att sova en stund innan taxin kom klockan 12. Jag var så fruktansvärt trött så jag orkade knappt ta mig ut tilltaxin vilket inte är bra. Jag skulle ju till psykiatern och var ju tidigt ute så jag rullade upp till sjukhusets cafeteria och tog en dagens lunch där.
När jag sedan skulle ta kaffet så var det en annan vänlig matgäst som uppmärksammade att jag hade svårt att ta mig fram och hämta det. Så hon erbjöd sig att häm ta kaffet till mig så fin gest, tänk om alla  människor varit så omtänksamma då hade våra liv sett annorlunda ut.
Nu var det dags att ge sig iväg till psykologen och ge henne mina synpunkter. Jag har ju bestämmt mig för att inte fortsätta denna terapi just nu för att fokusera på mindfullness och att rehabilitera mig klart  min skada först innan jag tar upp min barndom och dess bekymmer.
 
Vi hade ett bra och givande möte där jag förklarade min ståndpunkt och hon visade förståelse över mitt beslut. Så här skildes våra vägar åt och jag tog taxin som jag beställt hem.
 
Väl hemma var jag rätt så slut så jag tog mig in i sovrummet för att vila mig och somnade med lurarna på mig. När jag sedan vaknade så var det dags att ge sig ut på uteplatsen för att sola lite och ta vara på det fina vädret.
 
När kvällen närmade sig så hade grannen och hans son lovat mig att hjälpa mig och hämta hem våran båt, så när klockan närmade sig halv sju så åkte vi ner till ladan där jag vinter förvarar den och drog hem den. Skön känsla att äntligen få hem den. Den har ju inte varit i sjön på två år för jag inte haft någon semester och då inte ansett det lönt att sätta i den.
Så nu blir det till att putsa den men kommer inte på något vis förta mig med denna uppgift för det är det inte värt med tanke på min rehab.
Nu var det dags att kasa i säng för attfå mig en ordentlig nattsömn
 
Ny dag och nya möjligheter  som vanligt med lite startgas(gevalia) för att starta.
Började dagen
Idag var jag lite trött också och det var ju jättevarmt. Hade som målsättning att under dagen klippa gräset och få gräsmattan jämn och fin.
Under dagen hade jag också en tid på hjälpmedelscentralen för att prova ut en ny rullstol som skulle vara lättare och bättre för min ryggmuskelatur.
Hade glömt bort att beställa färdtjänst dit så vid åtta tiden så kom jag på det, som tur var så kunde de komma och hämta mig vid halvtio så jag kom i tid dit.
När jag var framme så rullade jag in och då blev jag emtottagen av en kvinna som visade mig rätt. Det var tydligen så att leverantören av den rullstolen som jag skulle prova fanns på plats idag och kunde låta mig prova olika modeller och göra alla möjliga inställningar så den skulle passa mig så bra som möjligt.
Så dan skillnad det var som natt och dag kan man lugnt säga. Att få en rullstol som är anpassad efter just mina förutsättningar och utmätt exact efter mina mått, kändes som att gå till skräddaren och få en kostym måttsydd ;-).
Det skulle ta ca 10 arbetsdagar att få den levererad till hjälpmedelcentralen sen åker jag ut och hämtar den så omkring den 1 juli så är en på plats:-) Tänkte att det går snabbare om jag själv hämtar den.
 
Nu var den utprovad och jag tog färdtjänst hem igen och väl hemma så passade jag på att käka lite lunch innan jag tog mig an gräsklippningen som jag hade som målsättning för dagen.
Tog fram klipparen och kopplade rullatorn efter med ett spännband efter den sen gick det utmärkt att klippa. Gräsmattan börjar ta sig riktigt bra nu men det gäller att den får gödning och vatten i tillräckliga mänger.
 
Nu var jag rätt slut när denna kraftprövning var gjord så då rullade jag in i huset för att lägga mig fram tills kvällsmaten var klar.
Det blev ca 2 timmars sömn vilket kroppen tydligen behövde. Nu var snart kvällsmaten klar det blev grillad lax med nypotatis och kall romsås. Så underbart gott i denna värmen, att sitta ute under markisen och avnjuta kvällsmaten är livs kvalite av högsta rang.
Vilken underbar kväll det enda som hördes var vattenspridarnas slag som väste avkopplande.
 
Efter att ha suttit ute länge på altanen så rullade jag in i sängen för att sova, detta var en dag som jag var mycket tillfreds med då jag ka få min nya rullstol.
Midsommarafton och jag vaknade redan tjugo i fem och kunde inte somna om så det var bara till att stiga upp och slå igång kaffebryggaren.
Lite trist att inte kunna sova på morgonen, men vid halv sju så gick jag ut med hunden för då kom han lunkandes och hade sovit färdigt.
Gick en rejäl runda med han för att sedan komma hem och äta frukost i min ensamhet eftersom de andra i familjen inte vaknat än. Det var ju ett underbart väder även denna morgon så jag satt ute på trädecket och gottade mig i morgonsolen.
 
Eftersom vi skulle iväg på midsommarfirande idag så hade jag lite funderingar hur jag skulle orka med detta men tänkte att jag får gå och sova en stund på förmiddagen så jag orkar sen får jag ju berätta att jag eventuellt behöver gå och vila mig under kvällen för att orka med. Det är säkert inga problem med det för vi känner varandra väldigt bra. Vi har firat midsommar tillsammans i tolv år faktiskt trevligt med traditioner. :-)
 
Så nu kom resten av huset upp ur sin törnrosa sömn och jag åt lite andra frukost tillsammans med dem. Efter frukosten så kände jag att det drog i ögonen så jag hoppade in i sängen och lade mig tillrätta med lurarna på mig sen sov jag så skönt, älskar att sova med spotify skrålandes i öronen.
 
Sov en timmee ca innan det var dags för att förbereda sig inför avfärd det skulle ju göras kransar bakas bröd och jag ställde mig och rullade köttbullar. Så alla i familjen hjälptes åt att få sakerna färdiggjorda så vi kunde åka klockan ett som vi bestämmt.
Kände mig faktiskt hyfsat pigg och såg fram emot att få sitta ute och äta sill och nypotatis som är så gott. Vädrets makter var verkligen med oss idag. Vi firar midsommar i en liten ort som heter valje och idah så skulle lokaltidningen för blekinge komma och göra ett reportage om hur vi familjer firade midsommar.
 
När vi anlände  så var alla på plats 8 vuxna och 8 barn vilket är jätteskoj. Vi slog oss till bords och avnjöt det fina vädret och den goda sillen.
Vid klockan 15 så kommer folkdansare och dansar förbi på gatan utanför så vi brukar försöka ätit en omgång sill innan dess och sen backar vi när vi sett dem dansat förbi.
Sen blev det jordgubbar och glass vilken klassiker detta är, svenska jordgubbar på midsommar finns inte mycket som är sommrigare än detta.
 
Nu gick en hel del av oss ner för att dansa runt stången och titta på människor det är ju många som firar där, men jag valde att stanna hemma eftersom det är en bit att gå och svårt att ta sig fram.

Jag och markus satt kvar och pratade och han visade bilder på den nya båt han och familjen köpt. En riktigt stor och fin båt som kommer ge dom mycket glädje framöver.
 
När de andra kom tillbaka så hade flicke barnen ordnat med tipspromenad och lite olika lekar som vi skulle göra, tyvärr kunde jag ju inte vara med på allt men deltog så mycket som jag kunde. Efter en tund gick jag upp och lade mig i en solstol och vilade mig lite och naturligtvis så somnade jag.
Jag sov väl en halvtimme innan jag vaknade upp och blev serverad lite kaffe.
 
Lite senare på kvällen så grillade vi ytterfile och hade nypotatis med bacon lindat rnt sig fantastiskt gott. Nu började jag känna att det drog i ögonen men ville ju inte gå ifrån och lägga mig kändes dumt fast de hade sagt till mig att det var ok att gå och vila om jag behövde det.
 
Vi satt kvar någon timma till innan vi beslutade oss för att åka hem och då var klockan runt tolv, å då körde vi hem och jag hoppade direkt i sängen när vi kom hem, jag so ju redan i bilen för den delen.
 
Ny dag och inga möjligheter
Idag har jag fått betala priset för gårdagens kryckgång jag har haft så ont i kroppen så jag knappt kunnat röra mig och dessutom varit helt och hållet utmattad. Har inte haft energi mer än precis på morgonen för att äta frukost sen har jag i princip inte varit uppe ur sängen mer än för att gå på toa eller äta något från kylen.
Har även fått ta extra smärtstillande för att lindra min värk.
Har sovit från och till under hela dagen så det med att gå så länge på kryckor även om det inte var några längre sträckor så får det helt enkelt vänta.
Det går inte att vara så aktiv ännu och få så ont efteråt. Det är ingen som helst mening med det.
 
Så idag har jag fått erfara vad roligheter och annat skoj kostar på att göra. Får ångest när jag känner mig så här kass och samtidigt vill jag ju följa med på roliga saker.
Idag hade jag dock inget val mer än att stanna hemma då de andra i familjen åkte till svärfar och hans husvagni Hällevik. Trist men sant.
 
Ha det gott så hörs vi
kramar
 
 
Fick för mig att försöka att  endast använda mina kryckor under kvällen så jag slapp lyfta ut rullstolen.
 
 

Kommentarer :

#1: Annelie

Styrkekramar

Svar: Tackar dig Annelie känns väldigt bra att du väljer att lägga ett litet avtryck hos mig Kram
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Lisbeth

Finns en del bra appar för att skapa "fotodagbok". Åtminstone för iPhone, t ex Project 365 eller Collect. Med sistnämnda kan man ta mer än ett foto/dag. Finns även en del där man kan lägga in små filmsnuttar också.

Svar: hej lisbethTack för tipset vet du om man kan lägga in filmsnuttar i de programmen du hänvisar till??
Jättetacksam över ditt tips kan hjälpa mycket
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: susanne dehn

Ibland vill man så mycket och tänker inte på morgondagen. Du testar dina gränser och det är inte konstigt att det känns dagen efter. Inte kul att ha ont, det förstår jag. Kan man likna det vid träningsvärk?

Svar: Hej SussiSå roligt att du kommenterar blir glad över detta. Inte roligt att ha ont som tur är finns ju tabletter men det är ingen hit att behöva ta dessa för man varit uppe och gått.
Man kan nog likna det vid träningsvärk fast 10 gånger värre känns som man bryter loss ligament etc. i ryggen
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: "Kinna"

Roligt att höra att det går framåt för dig och ni verkar ha haft en riktigt fin midsommarafton.

Svar: Hej KinnaJa det var en riktigt fin midsommarafton där vädrets makter verkligen var på vår sida, så underbart att sitta ute och käka
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Marianne

Hej!
Sänder Dig en STOR styrkekram för att Du orkar och inte ger upp! Vilken fantastisk människa Du är!
Kram!
Marianne

Svar: Tack MarianneEtt stort tack för att du peppar mig på min resa. Det känns oerhört gott, det gör att man orkar kämpa lite extra och hålla bloggen vid liv.
Stora kramar till dig
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: Lisbeth

Project 365 Pro (kostar 7 SEK) tror jag hanterar även videoklipp. Annars finns LifeCloud som är gratis. Vet dock inte hur den är, men man kan ju alltid testa.
Instagram lanserade ju möjlighet att filma små snuttar (endast 10-12 sek) i sin senaste uppdatering för iPhone häromdagen. På Instagram kan man lägga upp hur många bilder som helst/dygn. Dock blir det inte en exakt datering, men det kan man ju skriva själv i kommentar.

Svar: Tack LisbethSka ladda ner dem. Ha ju lite svårt att komma ihåg att film oxå tyvärr
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :