2013-06-29

Hej igen bloggläsare
 
Jag tänkte berätta om en liten eppisod som gör mig lite orolig och det gäller trötthet konta sömn.
 
Igår morse så vaknade jag så sent som klockan sju(sent för att vara mig)  gick ut med hunden och på en lite längre promenad kanske 45 minuter eller något i den stilen.
 
Kom hem och åt en god frukost sen efter det så lade jag mig i sängen en stund för att villa mig och uppdatera bloggensomnade då med datorn liggandes i knäet. Sov väl ca 1 timme sen var jag åter ute med hunden en snabb runda men återvände till sängen när jag kom hem igen.
 
Låg i princip i sängen hela dagen med några få undantag, skulle ju ha grannarna på besök under kvällen. Så när de kom vid 17 tiden satte jag igång och grilla lite.
 
Vi åt gått och umgicks under kvällen men efter maten så låg jag och somnade i soffan bara en kort stund men ändå, pinsamt.
 
Satt sedan och snackade under kvällen om ditten och datten, sen åt vi jordgubbar och glass fantastiskt gott, drack även kaffe för att piggna till. När vi sedan satte oss i soffan igen och jag lade mig en kort stund på soffan så somnade jag igen detta är inte klokt!!!
Serverade lite godis och snacks och jag satt i rullstolen och kände hur huvudet nickade till som jag somnade till så jag fick tyvärr säga att jag var tvungen att gå och lägga mig och då var  kockan knappt 23 så trist och pinsamt.
 
Jag kan ju inte göra något åt det, det bara slår till och jag kan liksom inte hindra det utan jag bara somnar.
 
Detta fenomen känns som det är det som just nu är mitt största handikapp att inte orka. Att inte kunna delta i familjelivet och vara social mot vänner, grannar och bekanta och det är inte av ovilja eller lathet utan jag somnar även om jag vill vara social så går det inte och det gör mig ledsen och besviken.
 
Har alltid varit en social människa som älskat att vara med kompisar grannar etc. och helt plötsligt orkar jag inte.
Det är mycket frustrerande att denna trötthet håller på att äta upp mig och ändra min personlighet eftersom orken är så begränsande.
 
Inatt har jag sovit jättebra och när jag vid sju tiden kulle ut med hunden på morgonpromenad i vårt villakvarter så ser jag längre ner på vår gata en person ligga till synes livlös så jag rullar det fortaste jag kan fram till personen som inte svarar, känner efter puls, andning. Svarar fortfarande inte på tilltal inga fysiska skador vad jag kan se.
 
Får ringa 112 och begära en ambulans så när den anländer så rullar .jag vidare fick ju även ringa frun som fick ta hundrundan eftersom jag fick stanna hos personen tills ambulansen anlände.
 
Rullade efter detta hem för att få mig lite frukost efter den händelserika morgonpromenaden.
 
Nu ligger jag åter och vilar mig lite, så skönt att kunna lyssna på sin kropp
 
Ha en fin söndag alla läsare
 

Kommentarer :

#1: Anders

Trist att du är så trött, hoppas att det är en fas i ditt tillfrisknande... :-P

Men va fan PJ!!! Är det här någon djävla "cliffhanger"!?!? Vad hände med personen som du hittade livlös??? Du kan ju inte bara avsluta texten så där! :-O

Blir det någon uppföljning på denna händelse? :-P

Ha en skön söndag min vän! :-D

Svar: Ja det är oerhört trist att vara så trött blir galen på det men det är bara att lyssna på kroppen.....Ja kontentan av mannen jag hittade var att ambulansen kom och hämtade han och seb begav jag mig därifrån för då hade jag fullgjort min plikt som medmänniska.
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Skuggan

PJ vaccinerade du dig mot svininfluensan? Då kanske du fått narkolepsi. Om du vaccinerade dig, be då läkarna att kolla upp detta (ett tips i all välmening) En annan biverkning av vaccinet mot svininfluensa var förlamnings symtom PJ!

Svar: Ja skuggan jag har vaccinerat mig men tror inte jag drabbats av det utan att min hjärna helt enkelt är överansträngd och tål inte lika mycket längre innan jag väl återhämtat mig.
Men vila är medicinen som ska åter få mig i glansens forna dagar så det får ta den tid det tar innan jag e återställd
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Nilla

Förstår att det är jobbigt med denna hemska trötthet. förhoppningsvis lättar den när du lyssnar på kroppen.

Vilken tur att du var ute med hunden så att du kunde hjälpa den medvetslösa personen. Hoppas allt gick bra.

Kram

Svar: Hej Nilla
Ja tröttheten är riktigt irriterande och man har inget att sätta emot när den slår till.

Ja och vist var det tur att jag såg killen på gatan och tur att n är medmänsklig och ärlig annars kunde jag både tagit hans iphone och plånbok men så skulle jag inte vilja någon gjort mot mig så därför skulle jag heller aldrig få för mig det.

Det blev förmodligen ambulansfärd till sjukhuset stannade inte kvar när väl ambulansen anlänt då jag tyckte att jag gjort min plikt
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Annelie

Styrkekramar

Svar: TACK Anneli känns riktigt bra
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Anonym

Samma här. Jag har alltid varit alert, pigg som en lärka. Det är svårt att acceptera tröttheten. Nu har jag tid hos en kurator. Kommer att begära uppiggande piller för jag blir galen på tröttheten. Jag tror att det är vanligt med nedstämdhet efter hjärnblödning. Jag är besviken på att sjukvården inte informerade detta innan utskrivningen på sjukhuset. Första tiden är man så omtumlad så man fattar inte själv vad det är frågan om.

Svar: Hej Anonymvad bra att du fått tid hos en kurator, själv har jag ett team runt mig med läkare sjukgymnast arbetsterapeut kurator fungerar kanon bra.
Ja det är vanligt man är väldigt trött efter hjärnblödning, själv har jag inte drabbats av hjärnblödning utan har stressat sönder min kropp så jag har blivit halvsides förlamad.
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: Anneli

Gokväll hoppas du fått vila upp dig ordentligt idag. Var inte arg o ledsen, vänner förstår dig säkert, annars är dom inga bra vänner. Vilken morgon för dig och hur gick det med personen du hittade, hoppas allt gick bra. Min trötthet sitter i fortfarande sedan 2011 men har blivit betydligt bättre. Jag hejar på dig du är stark och klarar detta. Kramar Anneli

Svar: Hej Anneli Jag försöker vila mig varje dag är min kropp trött så går jag och lägger mig. Jag har liksom inget val. Ja det var en turbulent morgon och, killen fick åka med ambulansen för att kolla upp han på sjukhuset.
Det är ju skönt att höra att ens trötthet kan bara bli bättre nu
kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#7: Lotta

Hej !
Finns tusen saker jag kunde o ville säga i detta. Jag vet att ditt är inte mitt osv osv, men samma faser e det... känns frustrerande att 'stå och se på' o höra dig säga exakt samma saker som jag själv tänkt och tyckt i denna resa...
Det är inte som innan så du kan inte heller va som innan!! Det är OK att vara trött, ja jag vet man blir galen på denna trötthet. men det är väl kroppens sätt att säga ifrån så man helt enkelt MÅSTE sansa sig!! Ta det som det kommer o va snäll mot dig själv, det finns bara en av dig och det är du!! Och det du hjälpte killen m ambulans var fint av dig, inte så självklart när man själv är svajig i balans att våga all medmänsklighet även om man vill just i dagens läge. Men nu vart det ju ute vid ditt o där e väl lugna gatan precis som här så då ... :) nåtsånt.. :) stor kram till dig och lyssna på mig lite jag e klok jag .. :) hehe KRAM

Svar: Hej LottaJag lyssnar på dig och mig själv försöker hitta balansen mellan aktivitet och vila det är inte så lätt jag vilar mig så fort jag känner tröttheten innan det är för sent och man blir irreterad och förbannad vilket bara tar energi.
Och det är en självklarhet för mig att hjälpa en människa i nöd.
Stor kram på dig
Jörgen Ekeberg

skriven
#8: Trelleborgaren

Tråkigt med den här enorma tröttheten men bra att du inte kämpar emot och att de runt omkring dig förstår och accepterar.

Härligt med medmänniskor som bryr sig om en annan medmänniska.Hoppas det gick bra med killen du hjälpte, vad det nu än var vad han råkat ut för.

Sommaren kom verkligen av sig ett tag här i Skåne men känns nu som den kommer tillbaka igen.

Kram från Trelleborg

Svar: Hej Trelleborgaren Roligt att se att du återkommit ibland kommentarerna....
Ja tröttheten är ett riktigt hinder som gör vardagslivet komplicerat, ställer till det och allt måste planeras utifrån sömnen.
Vet inte vad killen råkat ut för men det är viktigt att vi medmänniskor bryr oss om våra medmänniskor oavsett härkomst status etc.
Kram
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :