2013-05-06

Hej vänner och bekanta Idag tänkte jag reflektera lite av vad gårdagen gav mig, kände mig trött och sliten eftersom jag inte inte sovit ordentligt på natten. Så vaknade jag också tidigt, det var meningen att en kompis från jobbet skulle komma och hälsa på mig, men jag messade han att jag var trött och behövde vila mig. Faktiskt lite stolt över att jag gjorde det och prioriterade mig själv och min vila. Drabbades dock av lite dåligt samvete, men jag sade faktiskt nej till besöket och det hade jag kanske inte gjort innan jag blev sjuk, så se jag lär mig faktiskt även om det finn ett motstånd i mig till det. Tycker inte om att göra människor besvikna har alltid satt de framför mig själv, men det får bli ändring på det. Vissa människor som jag stött på under livet har jag dock inte satt före mig själv då de betett sig dumt mot mig och då får de stå sitt kast.
Eftersom jag kände mig trött så gick jag och vilade mig en stund på morgonen och eftersom jag vaknat riktigt tidigt så kändes det som naturligt att gå och lägga sig. Jag förstår inte riktigt mig på min kropp att min trötthet kan svänga så att ena dagen känna sig pigg för att nästa dag vara helt genomtrött.
Det är väl lite så också att de dagar man mår bra så vill man så mycket, på något vis att ta igen det man inte gjort de dagar man varit för trött.
Fick en god reflektion från en av mina läsare som skrev att hon tyckte jag hittade på massor av saker trots jag själv inte upplevde att jag gjorde något. Det är helt sant att jag hittar på en massa saker även om jag inte upplever det som jobb eller jobbigt, som tex ta några maskrosor eller prata med grannar men allt tar ju energi., och vist måste jag ta detta i beaktande.
Igår så hade en grannes grabb erbjudit sig att hjälpa mig att få upp ribborna till staketet runt vårat trädeck, han går gymnasieutbildning till träarbetare så det var en bra övning för han. Jätte snällt att hjälpa oss få det färdigt, blev så bra resultat.
Det var så skönt att äntligen få vara med och göra något praktiskt och få ha sina älskade jobbebyxor på sig. För mig känns det som ett steg närmre friskhet och återgången till ens vanliga liv även om det kommer se mycket annorlunda ut beträffande arbetsbelastningen.
 
 
Under eftermiddagen höll tösen min och hennes kompis på att snickra på sin trädkoja. Var så roligt att se hur de med liv och lust gav sig på hammare, fogsvans och skruvdragare. Härligt att se hur deras kreativitet flödade och hur man man med världens iver byggde upp sin trädkoja. Så härligt att se
 
Framåt eftermiddagen så kom min kompis Henric förbi för att se hur läget var, han hjälpte mig även med att bära fram gasolvärmaren som ska värma oss under kylslagna kvällar på vår uteplats
På denna uteplats ska många och länga sommarkvällar tillbringas. Att bara få njuta av denna underbara plats skall vara ett privilegium för mig och min familj.
Vi passade även på att grilla lite till kvällsmaten så den nya gasolgrillen fick till att bekänna färg då vi grillade karré och hade tsatsiki och klyftpotatis till det.
 
Passade på att krama ur de sista strålarna ur denna underbara kvällsol  så fantastiskt helg vi har haft, har njutit så av detta underbara väder. Verkligen den bästa tiden vi har nu
 
Underbara vårkväll I JUST LOVE IT
 
Kramar till er alla läsare och mer kärlek åt folket;-)
 

Kommentarer :

#1: agneta björk

Kärlek till dig också, du tappre man. Bara njut av solens strålar.

Svar: Hej Agneta min trogna supporterRoligt att du följer mig i min resa det glädjer mig att kunna behålla er kvar på min blogg. Det känns väldigt trevligt för mig som skrivare att ni hänger kvar dag efter dag med mina tokiga upptåg.
Försöker ju blanda allvarliga ämnen med vardags positivism och glädje.
TACK Agneta för du hänger kvar
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Månsson

Läser bloggen sent i natten, skulle gett fan i kaffet som nu håller mig vaken

Svar: Ja sant anders kaffe på kvällen förödande
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Sofia

Det är ju toppen att du kan sätt gränser både i verkliga livet och här i bloggen. Heja dig! Människor blir sällan så besvikna som man tror så länge man är tydlig. Sämre är om man bara drar sig undan och blir "konstig". Sån var jag till en början, vilket resulterade i att en del människor försvann. Men det var mest bekanta, inte riktiga vänner, och jag hade nog lite för många såna i mitt liv för att orka med. Idag har jag nära vänner som vet hur jag funkar och som kan ta att jag ibland ballar ur en timme innan vi ska ses.

Du har helt rätt i det där med att orken pendlar skoningslöst och utan logik. Känner igen det och har sett det hos andra som också dundrat in i väggen. Viktigt tror jag är att inte ta i de dagar man är piggare för då blir det hela tiden ett steg fram och två tillbaka. Är inte särskilt bra på det själv men jag kan ju skälla lite på dig och hoppas att det fastnar :-)

Hoppas det är okej att jag delar och relaterar så här. Gör det både för din och min skull. Jag är ju i princip frisk idag men känns skönt att skicka vidare allt som hjälpt mig och att dela med någon som varit med om något liknande. Jag hade själv diagnosen posttrauma men den läkare jag gick hos var också inne på dissociativt syndrom. Inte så fysiskt illa som för dig, utan mer vad gäller minnesfunktioner, depersonalisering och vissa kroppsfunktioner. Känn aldrig några krav på att svara eller så. Basta!

Och till sist en annan grej som kanske inte är så kul att höra, men viktig. Jag har fått lära mig att det tar minst lika lång tid att bli frisk från stress som att bli sjuk av den. Det skrämde skiten ur mig till en början men det stämmer att det tar tid - för mig har det tagit sju till tio år. Därmed inte sagt att man inte kan ha ett rikt och roligt liv med jobb och socialt liv och resor och allt man vill under tiden. Jag vet inte vad läkarna sagt om din förlamning, den släpper säkert snabbt (håller tummen) men resten får du nog räkna med att det tar tid. Det tar tid att lära känna sig själv och framförallt att vara snäll mot sig själv. Ett nötande och det måste integreras i livet. I det här finns ingen quickfix liksom.

Har de pratat med dig om EMDR-behandling? Mer om det framöver. Kram! /S

Svar: tack Sofia För dina långa härliga uttömmande svar.
Jag tycker det är helt ok att du delar med dig av dina själv upplevda erfarenheter, egen upplevd känsla och erfarenhet är alltid bra tycker jag.
Har väl haft inställningen tidigare att detta kommer snabbt att gå över och jag är ju snart tillbaka och jobbar men får nog börja inse ska så att detta kommer ta tid och ska så få göra.
Men jag kommer göra allt som står i min makt för att återhämta mig så fort som möjligt både fysiskt och psykiskt, även om jag vet att implementera ett nytt livsmönster i ens kropp tar tid och precis som du skriver så är det inte en quickfix
Jag har precis börjat på rehab i Hässleholm så jag vet inte vilken behandling de föredrar och vet inget alls om EMDR
Må så gott och tack för dina kommentarer
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Anders

Bra att du prioriterar dig själv. :-D

Att lägga tid på folk som inte ger mig någon energi tillbaka har jag slutat med. Det tar för mycket kraft från en. ;-)

Härligt att grannens grabb kan kombinera det han lär sig i skolan med lite praktiskt arbete. Även om han har en hård byggmästare som övervakar arbetet ;-D

Det är helt rätt att prioritera att njuta av solen, det gäller att passa på när den väl är framme! :-)

Har också planer på att bygga trädkoja med sönerna nu i vår sommar, kan bli riktigt roligt :-D

Fortsätt att njuta av massagestolen och solen värmande strålar! :-D

Svar: Tack AndersDet är så roligt att låta ungarna själva bygga och vi vuxna håller oss därifrån men finns ju tillhands för uppmuntran och stöd. Så låt grabbarna själv bygga så ska du få se på kreativitet.
Och massagestolen den går varm här hemma ska du tro.
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Yasmine

Hallå där =)

Så skönt att se att du prioriterar dig själv. Det är ju faktiskt något man får lära sig (har jag också fått erfara) det känns konstigt i början och ibland får man förklara för andra hur det ligger till men man lär sig och till sist kan man med gott samvete säga nej. Våran kropp är ju faktiskt så finurlig att den säger till precis vad den behöver och då måste vi lyssna vare sig den är pigg och orkar vara igång eller om vi behöver vila.

Så underbart att se att grabben får praktisera det han lärt sig, en utmärkt erfarenhet för honom och så skönt för er familj att ha en altan att njuta på nu när ljuset stannar längre och vi får mer och mer värme i luften.

Önskar dig en skön kväll, själv har jag några jobbnätter kvar. Bygger på min författarsida för fulla muggar nu innan boksläpp så den är klar då. Ska bli så roligt!

Lev och njut, Kram!

Svar: Hej Yasmine
Ja man lär väl sig efterhand att lyssna på sin kropp. Problemet är väl att man vill lite för mycket de dagar man känner sig bra och pigg, vilket straffar sig.
Sen är det ju fantastiska dagar vi har framför oss med värme och ljus vilket ger mig så mycket energi
Må så gott så hörs vi framöver

Kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: Nilla

Vad härligt att läsa att du faktiskt lyssnade på kroppen och avbokade besöket, en riktig vän förstår vad man behöver.
Ha inte dåligt samvete, det är ju bättre att du orkar vara social när du träffar vännen.
Kram

Svar: Hej Nilla
Du har helt rätt nilla och det kommer ju fler tillfällen
Jörgen Ekeberg

skriven
#7: Erica

Hej!

Jag är mycket imponerad av din drivkraft att kämpa på och samtidigt informera människor om det stressande samhälle vi lever i. Jag är aktiv för en föreningen i stan och jag undrar hur jag kommer i kontakt med dig gällande att du kanske kan komma och tala? Maila mig gärna på [email protected].

Ha en skön långhelg! :)

Svar: Hej Erica
Trevligt att du ser hur jag kämpar och den den kraft jag lägger ned på min resa mot friskhet,. Väldigt skoj att du uppmärksammar mig genom att lämna en kommentar här på bloggen, och jag har mailat dig
Jörgen Ekeberg

skriven
#8: carro

Det är helt rätt att sätta dig själv i första hand. Riktiga vänner förstår det. Skoj att läsa om dina framsteg. Ha en skön dag. Kram carro

Svar: Ja Carro det kan ju tyckas lite egoistiskt att bara tänka på sig själv men det är ju en del av den problematik jag har att sätta mig själv först och tänka på vad som är bra för mig
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :